Przechodzenie na samochody elektryczne zmusza nas do zmiany sposobu myślenia i nowego podejścia. Możemy na przykład wybrać tańszy i bardziej kompaktowy akumulator o dużej pojemności, który będziemy szybciej i częściej doładowywać. Pozwoli to uniknąć stałych niedogodności związanych z ciężkim i drogim akumulatorem, którego całkowity zasięg jest rzadko wykorzystywany. Taką zmianę podejścia ułatwia stale rozrastająca się sieć terminali ładowania (w szczególności rozmieszczanych w pobliżu autostrad) i możliwość planowania tras dzięki aplikacji Charge My Car.
Citroen e-C4: najlepsze rozwiązanie na dalekie trasy
ë-C4 jest zaprojektowany tak, aby ułatwiać użytkownikom zarówno codzienne przejazdy jak i długie trasy. Oprócz ë-komfortu na krótkich codziennych dystansach, ë-C4 posiada wszelkie niezbędne cechy umożliwiające jego użytkownikom bezstresowe podróżowanie na długich odległościach:
- Niewielkie wymiary, a zatem i niewielka masa akumulatora trakcyjnego, korzystnie wpływają na zużycie paliwa.
- Zoptymalizowane czasy ładowania dzięki możliwości ładowania prądem stałym z terminali szybkiego ładowania o mocy 100 kW.
- Zmniejszone zużycie energii dzięki udoskonalonej pompie ciepła, zamontowaniu czujnika wilgotności i optymalizacji układu przeniesienia napędu.
Szybsze i częstsze ładowanie akumulatora trakcyjnego
ë-C4 prezentuje racjonalną wizję przechodzenia na napęd elektryczny. Zamiast stale wozić ciężki i drogi akumulator, lepiej jest mieć zoptymalizowany akumulator dający się szybko ładować. To wymaga całkowitej zmiany podejścia do podróżowania. Choć może się to wydawać zaskakujące, regularne zatrzymywanie się w trasie na krótkie postoje jest korzystniejsze od pokonywania długich dystansów, przerywanych znacznie dłuższymi postojami. Ma to swoje wyjaśnienie w krzywej ładowania, która w samochodzie elektrycznym maleje wraz ze wzrostem poziomu naładowania akumulatora. Aby zoptymalizować czas ładowania podczas podróży i wykorzystać maksymalną moc ładowania, zaleca się rozpocząć doładowywanie akumulatora trakcyjnego w momencie, gdy jego poziom naładowania jest niski i osiągnął optymalną temperaturę pracy (np. po jeździe na autostradzie). Można to porównać z napełnianiem szklanki wody – prędkość napełniania jest większa na początku, gdy szklanka jest pusta. Inaczej mówiąc, potrzeba więcej czasu, aby naładować akumulator od 80 do 100%, niż od 0 do 80%.
Zaplanować trasę
W przypadku długich tras korzystniejsze są zatem krótsze i częstsze postoje na doładowanie akumulatora, aby wykorzystać większą moc ładowania i zaoszczędzić na jego kosztach. Ta zmiana w sposobie podejścia do podróży nie stanowi problemu ze względu na dostępne obecnie usługi ułatwiające podróżowanie. Aby móc w pełni wykorzystać zalety jazdy samochodem elektrycznym na długich trasach, kierowca musi inaczej zaplanować podróż i wyznaczyć trasę tak, aby zoptymalizować czasy postojów i ładowania.
Dowód na podstawie przykładów
ë-C4 umożliwia bezstresowe podróżowanie z wykorzystaniem zalet i wygody napędu elektrycznego, zarówno na stukilometrowe weekendowe wycieczki, jak i wakacyjne wyjazdy na drugi koniec kraju. Dodatkowy czas podróży związany z doładowywaniem akumulatora trakcyjnego nie jest zbyt długi w porównaniu z przerwami, które użytkownicy w naturalny sposób robią sobie na długich trasach, aby rozprostować nogi, zjeść obiad lub po prostu przestrzegać przerw podyktowanych względami bezpieczeństwa drogowego (15-20 minut co dwie godziny).
Citroen e-C4: najlepszy kompromis na cały rok
ë-C4 stanowi idealne rozwiązanie dla codziennych przejazdów. Komfort użytkowania ë-C4 jest przekonujący dla wielu klientów mających do pokonania krótkie dystanse do pracy, szkoły czy też w celach rekreacyjnych: bezgłośna, płynna, pozbawiona szarpnięć i drgań dynamiczna jazda bez emisji CO2. W przypadku codziennych przejazdów ładowanie akumulatora ze standardowego gniazdka lub terminala typu Wall Box po przyjeździe rano do biura lub po powrocie wieczorem do domu jest dostatecznie długie, aby odzyskać zasięg zapewniający użytkownikowi całkowity spokój ducha. Co więcej, przy wynoszącym 357 km homologowanym zasięgu w cyklu WLTP, nie ma potrzeby codziennego doładowywania akumulatora.
ë-C4 z akumulatorem o pojemności 50 kWh, dzięki umiarkowanym kosztom zakupu, szczególnie dobrze spełnia rolę samochodu upowszechniającego dostęp do elektromobilności. Dodatkowo – pomimo kompaktowych wymiarów – wnętrze nic nie straciło na przestronności, a dzięki umiarkowanej masie, zużycie paliwa w codziennym użytkowaniu nie uległo zwiększeniu. Samochód zapewnia dużo przyjemności z jazdy dzięki momentowi obrotowemu wynoszącemu 260 Nm, a jego umiarkowana masa przekłada się na niższe zużycie paliwa. ë-C4 oferuje najlepsze rozwiązanie technologiczne zapewniające użytkownikom bezstresowe codzienne przejazdy w ciągu całego roku.
Dane techniczne Citroena e-C4:
- Moc: 136 KM (100 kW)
- Moment obrotowy: 260 Nm
- Akumulator: Litowo-jonowy Objętość: 50 kWh Zasięg: 357 km (WLTP)
- Czas ładowania:
- Z terminala szybkiego ładowania 100 kW: doładowanie do 80% pojemności akumulatora w ciągu 30 minut i 10 minut na odzyskanie 100 km zasięgu
- Z terminala typu Wall Box 32 A: od 5 h (ładowanie prądem trójfazowym z użyciem opcjonalnej ładowarki 11 kW) do 7 h 30 min (ładowanie prądem jednofazowym)
- Z gniazda domowego: od 15 h (ze wzmocnionego gniazda domowego) do ponad 24 h (ze standardowego gniazda domowego)