MotoNews.pl

Światowa premiera nowego Maserati MC20 Cielo

26 maja 2022

MC20 Cielo

Supersportowy samochód MC20 teraz także spyder: Maserati przedstawia MC20 Cielo, maszynę jedyną w swoim rodzaju – maszynę, która zapewnia osiągi prawdziwego supersamochodu i daje holistyczną, angażującą przyjemność, jakiej nie zna jeszcze świat motoryzacji.

Maserati MC20 Cielo

Szczególne cechy nowego spydera zdradza już sama nazwa MC20 Cielo: MC to skrót od Maserati Corse („Wyścigi”), 20 odnosi się do roku 2020, który rozpoczął nową epokę w historii marki, a Cielo („niebo”) podkreśla fakt, że jest to model stworzony dla przyjemności z jazdy pod gołym niebem – przy zachowaniu wszystkich przywilejów odmiany coupé.

Wyposażone w rewolucyjny silnik V6 Nettuno nowe MC20 Cielo oferuje idealne połączenie sportowego charakteru i luksusu. To zasługa unikalnej w segmencie specyfikacji, na czele z innowacyjnym składanym szklanym dachem.

MC20 Cielo 13

W praktyce nowy spyder stanowi punkt styku odwagi Maserati z nieskończonością sfery niebieskiej, oferując szczególne „poczucie nieba”.

Model wyposażono w najnowocześniejsze okno elektrochromowe (inteligentne szkło), którego przepuszczalność światła można natychmiast zmienić za dotknięciem przycisku na centralnym ekranie – i wybrać przeźroczystość lub nieprzeźroczystość. To efekt wykorzystania dyspersyjnego polimeru ciekłokrystalicznego (PDLC). Dach jest również najlepszy w swojej klasie pod względem izolacji termicznej oraz szybkości otwierania i zamykania – operacja w jedną lub drugą stronę trwa zaledwie 12 sekund.

MC20 Cielo stanowi usposobienie najnowocześniejszej techniki – i dlatego zapewnia „wielozmysłowe” wrażenia z jazdy: całościowe przy zamkniętym, nieprzezroczystym dachu, wyjątkowe doświetlenie z kabiny, gdy dach jest przezroczysty, oraz całościowe doznanie po jego złożeniu.

Opracowany w Laboratorium Innowacji Maserati i produkowany w historycznej fabryce przy Viale Ciro Menotti nowy spyder – podobnie jak wersja coupé – jest w 100% „made in Italy” i w 100% „made in Modena”.
MC20 Cielo zaprojektowano w duchu perfekcji. Samochód waży zaledwie 65 kg więcej niż coupé. To rezultat skrupulatnej, precyzyjnej pracy na poszczególnych etapach projektowania. Oprócz wyjątkowego stosunku masy do mocy podwozie z włókna węglowego (takie samo dla wszystkich trzech zaplanowanych konfiguracji: coupé, spydera i przyszłej wersji elektrycznej) gwarantuje bezkompromisową sztywność skrętną, oferując połączenie nadzwyczajnego prowadzenia na drodze oraz na torze.

MC20 Cielo 14

Nowy Spyder to samochód o eleganckim, a jednocześnie bardzo sportowym wyglądzie. Jego charakter i osobowość przyciągają wzrok czystością form i wyrafinowaną aerodynamiką poddaną wszechstronnym testom w tunelu aerodynamicznym – zarówno z otwartym, jak i zamkniętym dachem.

Tu nic nie jest zbędne – wszystko ma swoją funkcję. Jedynym ustępstwem na rzecz efektu „wow” są unoszone do góry drzwi, tak jak w supersportowym samochodzie MC20. Zapewniają one znacznie łatwiejszy dostęp do kabiny i ułatwiają wysiadanie, a także eksponują karbonowy kokpit i całkowicie demaskują przednie koło samochodu.

MC20 Cielo 15

Z estetycznego punktu widzenia premierowa wersja wyróżnia się nowym trójwarstwowym lakierem metalizowanym Acquamarina, dostępnym w ramach programu personalizacji Maserati Fuoriserie.
To kolor, który współgra ze światłem, prezentując się w zaskakujący sposób. Bazą jest tu inspirowana wyścigami pastelowa szarość, nawiązująca do sportowego DNA MC20. Towarzyszy jej opalizująca akwamarynowa mika, która ożywia odcień i czyni go wyjątkowym.

Specyfikację nowego modelu wzbogaca szeroka gama aktywnych systemów bezpieczeństwa. Oprócz czujników parkowania, kamery cofania i monitorowania martwego pola dostępnych w MC20 od roku modelowego 2022 nowy spyder wprowadza autonomiczne awaryjne hamowanie, informacje o znakach drogowych oraz zestaw kamer 360°.

MC20 Cielo 16

Na życzenie MC20 Cielo może oferować opcjonalne nagłośnienie Sonus faber High Premium. Samochodowy system audio z MC20 Coupé, nagrodzony przez EISA, został specjalnie zoptymalizowany pod kątem wyjątkowych potrzeb akustycznych i aranżacji kabiny spydera. 12 głośników rozmieszczono tak, aby uzyskać naturalne brzmienie wyróżniające systemy audio Sonus faber.
A za zarządzanie wrażeniami z jazdy odpowiada system multimedialny Maserati Intelligent Assistant (MIA) z usługami Maserati Connect.

Głównym motywem światowej premiery nowego spydera Maserati będzie więź z niebem, zapewniająca wstęp do nowego, holistycznego wymiaru. Wystarczy tylko unieść wzrok i spojrzeć w niebo.

Dane techniczne Maserati MC20 Cielo

SILNIK

  • Układ silnika V6, 90°
  • Pojemność skokowa 3,0 l
  • Średnica x skok 88 mm x 82 mm
  • Stopień kompresji 11:1
  • Moc maksymalna 630 KM
  • Prędkość obrotowa silnika dla maksymalnej mocy 7500 obr./min
  • Maksymalny moment obrotowy 730 Nm
  • Prędkość obrotowa silnika dla maksymalnej wartości momentu obrotowego 3000-5500 obr./min
  • Kolejność zapłonu 1-6-3-4-2-5
  • Maksymalna prędkość obrotowa silnika 8000 obr./min
  • Układ zapłonowy Maserati Twin Combustion (MTC) Twin Spark z pasywną komorą wstępną
  • Układ zasilania PDI (bezpośredni wtrysk pod ciśnieniem 350 barów + komora wstępna, ciśnienie 6 barów)
  • Doładowanie biturbo (Twin Side Turbo) z elektronicznie sterowanym zaworem wastegate
  • Smarowanie pompa olejowa o w pełni zmiennym wydatku, sucha miska olejowa z pompami osuszającymi i zewnętrznym zbiornikiem oleju
  • Rozrząd dwa górne wałki rozrządu (w głowicy), zmienne fazy rozrządu

OSIĄGI

  • 0-100 km/h ok. 3,0 s
  • 0-200 km/h 9,2 s
  • Prędkość maksymalna > 320 km/h
  • Droga hamowania 100-0 km/h < 33 m
  • Współczynnik Cx 0,39

PRZEKŁADNIA

  • Przekładnia DCT, 8 biegów
  • Przełożenia 2,905 / 1,759 / 1,220 / 0,878 / 0,653 / 0,508 / 0,397 / 0,329 / R 2,632:1
  • Przełożenie główne 5,174

ZAWIESZENIE

  • Przód podwójne wahacze poprzeczne, wirtualna oś skrętna, stabilizator (opcjonalnie: układ podnoszenia przedniej osi)
  • Tył podwójne wahacze poprzeczne, wirtualna oś skrętna, stabilizator

HAMULCE

  • Przód wentylowane tarcze 380×34 mm (opcja: tarcze CCM 390×36) z 6-tłoczkowymi stałymi zaciskami Brembo
  • Tył wentylowane tarcze 350×27 mm (opcja: tarcze CCM 360×28) z 4-tłoczkowymi stałymi zaciskami Brembo

OPONY

  • Przód 245/35 ZR20
  • Tył 305/30 ZR20

WYMIARY I MASY

  • Długość 4669 mm
  • Szerokość (z lusterkami bocznymi) 2178 mm
  • Szerokość (bez lusterek bocznych) 1965 mm
  • Wysokość 1218 mm
  • Rozstaw osi 2700 mm
  • Rozstaw przednich kół 1680 mm
  • Rozstaw tylnych kół 1648 mm
  • Przedni nawis 1077 mm
  • Tylny nawis 892 mm
  • Średnica zawracania 11,8 m
  • Pojemność bagażnika z tyłu 100 L
  • Pojemność bagażnika z przodu 50 L
  • Pojemność zbiornika paliwa 60 L
  • Masa własna 1540 kg
  • Rozkład masy: przód / tył 40% / 60%
Zdjęcia: Maserati