
Maserati MC20 to jeden z najważniejszych modeli w historii włoskiej marki produkowany od 2020 roku.
Supersamochód Maserati MC20 został zaprezentowany w 2020 roku. Model nie tylko symbolizuje powrót Maserati do segmentu wyczynowych aut sportowych, ale także stanowi fundament dla przyszłych modeli marki.
Przyjrzyjmy się jego historii, wprowadzonym modernizacjom oraz znaczeniu tego modelu na rynku europejskim.
Debiut Maserati MC20 (2020) – nowa era sportowego Maserati
Maserati oficjalnie zaprezentowało model MC20 (Maserati Corse 20) we wrześniu 2020 roku jako następcę legendarnego MC12. Samochód ten został opracowany w całości przez włoską markę, a jego celem było rywalizowanie z supersamochodami takimi jak Ferrari F8 Tributo, Lamborghini Huracán czy McLaren 720S.
Kluczowe cechy MC20 przy debiucie:
- Silnik Nettuno V6 – 3.0-litrowa, podwójnie doładowana jednostka V6 o mocy 630 KM i 730 Nm momentu obrotowego. To pierwszy od dekad silnik zaprojektowany i produkowany całkowicie przez Maserati.
- Nowa platforma z włókna węglowego – auto zaprojektowano na lekkiej i sztywnej strukturze opracowanej we współpracy z Dallarą.
- Aerodynamika – kształt nadwozia dopracowano w tunelu aerodynamicznym, a jednocześnie zachowano klasyczne linie Maserati, unikając dużych spojlerów.
- Przyspieszenie i osiągi – 0-100 km/h w 2,9 sekundy, prędkość maksymalna ponad 325 km/h. MC20 w wersji coupe szybko zdobyło uznanie za precyzyjne prowadzenie, lekkość (1475 kg) oraz zaawansowane technologie zaczerpnięte ze świata motorsportu.
Maserati MC20 Cielo (2022) – wariant z otwieranym dachem
W maju 2022 roku Maserati wprowadziło wersję MC20 Cielo, czyli wariant z otwieranym dachem. Kluczowym elementem tej wersji był szklany dach elektrochromatyczny, który można było przyciemnić lub rozjaśnić jednym przyciskiem.
Najważniejsze cechy MC20 Cielo:
- Zachowanie tej samej jednostki napędowej – nadal 3.0 V6 Nettuno o mocy 630 KM.
- Minimalny wzrost masy – wersja Cielo ważyła jedynie 65 kg więcej niż coupe (1540 kg), co czyniło ją jedną z najlżejszych konstrukcji typu roadster w tym segmencie.
- Poprawiona aerodynamika – dzięki zoptymalizowanym liniom nadwozia oraz wzmocnionej strukturze.
MC20 Cielo stało się jednym z najlżejszych i najbardziej ekskluzywnych supersamochodów bez dachu dostępnych na rynku europejskim.
W 2023 roku Maserati skupiło się na rozszerzeniu możliwości personalizacji MC20, oferując m.in. nowe kolory nadwozia, w tym "Acquamarina" oraz inne niestandardowe lakiery z programu Maserati Fuoriserie. Aktualizacje wnętrza objęły takie elementy jak nowe wykończenia ze skóry i Alcantary, a także opcjonalne karbonowe fotele.
Ulepszenia doczekało się również oprogramowanie – poprawiono system multimedialny MIA (Maserati Intelligent Assistant), interfejs użytkownika stał się bardziej responsywny oraz poprawiono kompatybilność z Apple CarPlay i Android Auto.
MCXtrema (2023) czyli torowa wersja MC20
Pod koniec 2023 roku Maserati przedstawiło model MCXtrema, ekstremalną wersję MC20 przeznaczoną wyłącznie na tor.
Najważniejsze zmiany wprowadzone do tej wersji:
- Silnik Nettuno wzmocniony do 740 KM – dzięki większemu doładowaniu i nowemu ECU.
- Odchudzone nadwozie – karbonowa karoseria i pozbawienie elementów cywilnych sprawiły, że MCXtrema ważyła poniżej 1250 kg.
- Nowa aerodynamika – duży tylny spojler, nowy dyfuzor oraz przeprojektowany układ chłodzenia.
MCXtrema trafiła do wąskiego grona klientów, a jej produkcję ograniczono do 62 egzemplarzy.
Pod koniec 2023 roku Maserati zaprezentowało limitowaną edycję Maserati MC Notte. Aby uczcić premierę Maserati MC20 Notte Edition, globalny ambasador włoskiej marki i miłośnik MC20 David Beckham oraz Andrea Bertolini wspólnie wystąpili w emocjonującym krótkometrażowym filmie.
Elektryczna przyszłość: Maserati MC20 Folgore (2025)
Maserati ogłosiło plan elektryfikacji swojej gamy i zapowiedziało, że MC20 Folgore czyli w pełni elektryczny wariant supersamochodu, pojawi się do 2025 roku.
Przewidywana konfiguracja:
- Trzy silniki elektryczne – jeden na przedniej osi, dwa na tylnej, co zapewni napęd na cztery koła.
- Moc przekraczająca 800 KM – co uczyniłoby go najpotężniejszą wersją MC20.
- Bateria o wysokiej gęstości energii – zapewniająca zasięg rzędu 400 km przy zachowaniu ultrawysokich osiągów.
Według zapewnień Maserati, MC20 Folgore ma być jednym z najbardziej zaawansowanych elektrycznych supersamochodów na rynku.