Kolejny istotny krok w strategii aktywności Maserati w sporcie motorowym: MC20 – już od wczesnych etapów rozwoju projektowane z myślą o powrocie marki spod znaku trójzębu do świata wyścigów na zamkniętych torach – w 2023 roku zadebiutuje w Mistrzostwach Europy Fanatec GT2.
Maserati zaoferuje MC20 GT2 swoim klientom oraz prywatnym zespołom. MC20 GT2 będzie bazować na wersji drogowej, z którą podzieli swoje – najlepsze w klasie – specyfikacje i komponenty. Należą do nich innowacyjny silnik Nettuno z nową techniką Maserati Twin Combustion (MTC), zawieszenie z podwójnymi wahaczami poprzecznymi i półwirtualną osią skrętną oraz nadwozie z włókna węglowego.
Powrót Maserati do torowych wyścigów klasy GT stanowi idealny „pomost” pomiędzy nową epoką w historii marki a szeregiem triumfów MC12 w Mistrzostwach FIA GT w latach 2004-2010.
Aby podkreślić związek MC12 z MC20, podczas 24-godzinnego wyścigu na Spa – w którym MC12 triumfowało aż trzykrotnie (w latach 2005, 2006 i 2008) – Maserati zapoczątkuje nową erę Maserati Corse, z wykorzystaniem chwalebnego doświadczenia ze swojej sportowej historii.
Jak powiedział Davide Grasso, dyrektor generalny Maserati:
„I na drodze, i na torze kierujemy się naszą pasją. Mamy długą historię wspaniałych, międzynarodowych sukcesów w motorsporcie i jesteśmy bardzo dumni, że możemy rywalizować (na torze) naszym niezwykłym MC20. Wyścigi od zawsze były naturalnym środowiskiem Maserati. Teraz, zarówno w Mistrzostwach Europy Fanatec GT2, jak i w Mistrzostwach Formuły E, wracamy do korzeni, a jednocześnie zaczynamy wszystko od nowa – po to, by dalej budować przyszłość”.
Jean-Marc Finot, starszy wiceprezes STELLANTIS Motorsport, powiedział:
„Maserati Corse wraz z MC20 GT20 w pewien sposób łączy fabryczny program Formuły E z naszymi samochodami drogowymi. Ten nowy krok dopełnia dziedzictwo i pozycję Maserati w sporcie motorowym. MC20 to fantastyczny samochód dopuszczony do ruchu drogowego. Cieszymy się, że nasi zapaleni klienci będą mogli czerpać przyjemność z rywalizowania nim (na torze)”.
Maserati Project24 – specyfikacje i dane techniczne
Samochód
- Jednomiejscowy samochód wyścigowy bez homologacji drogowej
- Design Maserati Centro Stile
- Szerokość/wysokość (mm) 2020 x 1220
- Masa własna bez płynów: do ustalenia zgodnie z BoP (z ang. balans osiągów)
Wyposażenie zgodne z wymogami bezpieczeństwa FIA
- 120-litrowy zbiornik paliwa z homologacją FIA FT3
- Gaśnica zgodna ze specyfikacją FIA
Silnik
- Silnik Maserati Nettuno
- V6 90°, biturbo
- 3000 cm³
- Moc maksymalna: do ustalenia zgodnie BoP (bazowa jednostka rozwija 630 KM)
- Maserati Twin Combustion (MTC) Twin Spark z podwójną kontrolą spalania TJI
- Sucha miska olejowa
Zespół napędowy/przekładnia
- 6-stopniowa sekwencyjna wyścigowa skrzynia biegów 2WD z łopatkami zmiany biegów
- Wyścigowe sprzęgło i samoblokujący mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu
Nadwozie
- Wyścigowy zestaw MC20 GT2
- Wysokowydajna aerodynamika
- Wielofunkcyjne tylne skrzydło
- Wysoka siła docisku
- Przednie światła LED
- Światło do jazdy w deszczowych warunkach zatwierdzone przez FIA
- Przednia i boczne szyby Lexan (z poliwęglanu)
Podwozie
- Ultralekki centralny monokok z włókna węglowego
- Homologowana przez FIA klatka bezpieczeństwa
- 3/4 pokładowe podnośniki pneumatyczne
Hamulce
- Wyścigowe zaciski i wentylowane hamulce/tarcze
- Specjalne chłodzenie hamulców
Obręcze
- Specjalne 18-calowe, kute obręcze kół z lekkich stopów
- Mocowanie centralną śrubą
- Opony typu slick
Zawieszenie
- Podwójne wahacze poprzeczne z półwirtualną osią skrętną
- Regulowane wyścigowe amortyzatory
- Regulowane stabilizatory (przedni i tylny)
Wnętrze
- Regulowany zespół wyścigowych pedałów
- Regulowana kolumna kierownicy
- 6-punktowe wyścigowe pasy bezpieczeństwa
- Wielofunkcyjna kierownica z włókna węglowego
- Wyświetlacz kamery cofania (opcja)
- Kamera pokładowa (opcja)
- System akwizycji danych
- Wyświetlacz optymalizacji osiągów (opcja)
- Klimatyzacja
- System monitorowania ciśnienia w oponach (opcja)
- Regulowane: wyścigowy ABS i kontrola trakcji