W 2004 roku, po 37 latach przerwy, Maserati powróciło do ścigania z ikonicznym i zwycięskim modelem MC12. MC12, który zadebiutował jako wersja drogowa, stał się punktem odniesienia w mistrzostwach GT, inspirując powstanie supersportowego Maserati MC20. Ten w pełni włoski model zapoczątkował nową erę dla Maserati w 2020 roku, jako pierwszy wyposażony w innowacyjny silnik V6 Nettuno.Dwie specjalne serie MC20 – limitowane do 20 egzemplarzy każda – charakteryzują się unikalnymi malowaniami i ekskluzywnymi detalami inspirowanymi odpowiednio przez MC12 Stradale i MC12 GT1 Vitaphone.
Malowanie Maserati MC20 Icona nawiązuje do jednego z najbardziej ikonicznych modeli marki: jego kolory są takie same jak w przypadku MC12 Stradale z 2004 roku, co z kolei było hołdem dla Maserati Trofeo Light, który startował w 24-godzinnym wyścigu Daytona. Trofeo Light był pierwszym samochodem inspirowanym Maserati Birdcage Type 61, produkowanym w latach 1959-1961.
Model MC20 Icona w barwach Bianco Audace Matte i Blu Stradale zawiera elementy z programu personalizacji Fuoriserie: wyjątkowe detale dla wyrafinowanej indywidualizacji. Emblemat Maserati Fuoriserie w kolorze Bianco Audace znajduje się na boku malowania, w dolnej części w pobliżu tylnych kół, a włoską flagę umieszczono na drzwiach pod oznaczeniem MC20.
Na środku chromowanych kół z charakterystycznym wzorem Trójzębu umieszczony jest kontrastujący niebieski emblemat Trójzębu. Zaciski hamulcowe są również pomalowane na niebiesko, lusterka mają funkcję automatycznego przyciemniania, a pokrywa silnika wykonana jest z włókna węglowego.
Historia MC20 Leggenda jest zawarta już w samej nazwie – posiada ona malowanie w kolorach Nero Essenza i Digital Mint Matte, nawiązujące do barw nagradzanego MC12 GT1 zespołu Vitaphone Racing, który zdobył rekord trzech zwycięstw i dwóch drugich miejsc w 24-godzinnym wyścigu Spa.
Model MC20 Leggenda zawiera elementy Fuoriserie, takie jak felgi w kolorach Nero Lucido z Nero Opaco oraz emblemat Trójzębu na środku felgi w kolorze Digital Mint, emblemat w kolorze żółtym na grillu, drzwiach i słupku C oraz czarne zaciski hamulcowe.
Pakiet Fuoriserie dla obu specjalnych serii uzupełniają wyścigowe wnętrza: lekkie, jednoczęściowe fotele wyścigowe z centralną częścią w kolorach Nero/Blu na srebrnym tle dla Icona lub w kolorze Nero na srebrnym tle dla Leggenda, z haftowanym emblematem Trójzębu na zagłówku oraz napisami „Icona” lub „Leggenda”, w zależności od modelu.
Na osłonie silnika Nettuno znajduje się plakietka z napisem „ICONA. UNA DI 20” lub „LEGGENDA. UNA DI 20”. Wnętrza obu modeli wyposażone są także w system dźwiękowy Sonus Faber. Dodatkowe wspólne cechy obejmują pakiet wnętrza z włókna węglowego, elektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (E-LSD), system podnoszenia zawieszenia, system monitorowania martwego pola i ruchu za pojazdem oraz dywaniki w kabinie i bagażniku.
MC20 Icona i MC20 Leggenda świętują 20. rocznicę początku złotej ery Trójzębu na torze, z legendarnym MC12 GT1: w latach 2004-2010 odniósł on 27 zwycięstw w mistrzostwach FIA GT, trzykrotnie wpisując swoje imię na listę honorową 24-godzinnego wyścigu Spa, zdobył sześć tytułów mistrzowskich dla zespołów z Vitaphone Racing oraz pięć tytułów mistrzowskich dla kierowców – w tym dwa mistrzostwa świata FIA GT1 – a także dwa tytuły mistrzowskie dla konstruktorów dla Maserati.
W 2004 roku MC12 Stradale zainicjował wyścigową pasję Maserati: zaprojektowany przez Giorgetto Giugiaro, z 12-cylindrowym silnikiem pochodzącym od Ferrari (MC oznacza "Maserati Corse", a 12 odnosi się do V12) pozostaje najszybszym produkcyjnym modelem Maserati – jego prędkość maksymalna wynosiła 330 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmowało 3,8 sekundy. Wyprodukowano tylko 50 egzemplarzy.
Dziś historia tych triumfów oraz samochodu, który ucieleśnia sportowego ducha Maserati i jego DNA, jest kontynuowana przez modele MC20 Icona i MC20 Leggenda, reprezentując symboliczne przekazanie pałeczki między ojcem a synem.