MotoNews.pl

Skoda Motorsport przedstawia Fabię RS Rally2

15 czerwca 2022

Kategoria | Premiery  Sport
Marka, model | ,
Skoda-Fabia-RS-Rally2

Nowy samochód rajdowy marki Skoda – Fabia RS Rally2 – bazuje na drogowej wersji modelu Fabia czwartej generacji i stanowi kontynuację najbardziej udanego auta klasy Rally2 ostatnich lat. Dla Skody Fabia RS Rally2 opracowano nowy silnik, a także poprawiono prowadzenie, układ napędowy i elektronikę oraz funkcje bezpieczeństwa kierowcy i pasażera. Nowa Fabia RS Rally2 zademonstrowała swoje możliwości w wymagających jazdach testowych na asfalcie, żwirze i lodzie, przeprowadzonych w różnych warunkach pogodowych i ma wszystko, aby zwyciężać i zdobywać tytuły.

Skoda Fabia RS Rally2

– Kto stoi w miejscu, ten się cofa, a dotyczy to szczególnie sportów motorowych. Dlatego opracowując nową Skodę Fabia RS Rally2, wykorzystaliśmy doświadczenie, które zdobyliśmy przy poprzednim modelu i zoptymalizowaliśmy każdy szczegół. Celem było ulepszenie najbardziej udanego samochodu rajdowego na świecie. Jestem dumny z całego zespołu Skoda Motorsport, który z wielkim zaangażowaniem dąży do osiągnięcia tego założenia. Chciałbym również podziękować naszym kolegom z działu rozwoju samochodów drogowych. Fabia czwartej generacji zapewniła nam idealną podstawę dla opracowania nowego modelu rajdowego – mówi dyrektor Michal Hrabánek, szef Skoda Motorsport.

Całkowicie nowa Skoda Fabia RS Rally2 to samochód rajdowy kategorii Rally2, który czerpie z najlepszej w swojej klasie aerodynamiki i wyjątkowo sztywnej karoserii modelu produkcyjnego. W porównaniu do poprzedniego, odnoszącego sukcesy, modelu Fabia Rally2 evo, zespół Skoda Motorsport zoptymalizował w szczególności układ napędowy, a także elektronikę, bezpieczeństwo i obsługę. Inżynierowie opracowali także nowy, turbodoładowany silnik o pojemności 1,6 litra, oparty na silniku 2.0 TSI z serii EA888, który jest stosowany m.in. w modelach RS. Nowy lakier samochodów rajdowych Skody podkreśla bliskie powiązania ze sportowymi modelami serii RS. Kolorystyka Mamba Green nawiązuje do Skody Octavia RS i Enyaq Coupe RS IV.

Skoda Fabia RS Rally2 4

Wymagające jazdy testowe w różnych warunkach pogodowych

Aby optymalnie przygotować nową ŠKODĘ Fabia RS Rally2 do akcji na trasach rajdowych, Skoda Motorsport poddała pojazd szeroko zakrojonym testom na asfalcie, żwirze i śniegu, które trwały blisko rok. Obejmowały one próby w Czechach, Francji, Włoszech, Chorwacji, Niemczech, Belgii i Hiszpanii, a także w ekstremalnych warunkach zimowych w północnej Finlandii.

Techniczne podsumowanie nowego samochodu rajdowego Skoda

  • Szersze nadwozie i dłuższy rozstaw osi dla lepszego balansu masy samochodu
  • Wyczynowy układ hamulcowy, gwarantujący wyjątkowo mocne hamowanie oraz wydajne chłodzenie
  • Trwałe elementy zawieszenia zaprojektowane z myślą o ekstremalnych warunkach
  • Klatka bezpieczeństwa wykonana z 35,8 metra stalowych rur i dobrze zabezpieczony zbiornik paliwa

Skoda Motorsport zastosowała w nowym modelu Fabia RS Rally2 wiele komponentów zoptymalizowanych do użytku w rajdach. Specjalny układ hamulcowy i precyzyjnie wyważone podwozie zapewniają cenne ułamki sekundy na oesie. Klatka bezpieczeństwa, składająca się z 35,8 metra stalowych rur i specjalnie zabezpieczony zbiornik paliwa, zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa na pokładzie. Ponadto elektronika i sterowanie precyzyjnie odpowiadają na wymagania kierowcy i pilota podczas rajdu.

Niektóre podzespoły stosowane w pojazdach rajdowych znacznie różnią się od swoich odpowiedników w pojazdach seryjnych. Zamiast nawet dziewięciu poduszek powietrznych i licznych elektronicznych systemów wspomagania, takich jak te, które można znaleźć w produkcyjnej Fabii, nowa Skoda Fabia RS Rally2 w wielu aspektach opiera się wyłącznie na mechanice. Posiada również specjalistyczne komponenty, takie jak klatka bezpieczeństwa i specjalnie chroniony zbiornik paliwa. W przeciwieństwie do seryjnej Skody Fabia, wersja rajdowa wykorzystuje wyłącznie czujniki do sterowania silnikiem i wyświetla dane dotyczące ciśnienia w układzie hamulcowym, położenia kierownicy oraz stanu paliwa. Czujniki dostarczają jedynie informacji i, w przeciwieństwie do modelu produkcyjnego, nie pełnią żadnych funkcji kontrolnych. Jedynie sterownik silnika wykorzystuje dane z czujników, aby zapewnić optymalne działanie we wszystkich trybach jazdy i różnych warunkach pogodowych.

Skoda Fabia RS Rally2 5

Różne tarcze hamulcowe przedniej osi do testów na asfalcie i żwirze

W pojeździe rajdowym układ hamulcowy może pomóc zaoszczędzić cenne ułamki sekundy. Im mocniejsze hamulce, tym później kierowca może zacząć hamować. Podczas gwałtownych manewrów hamowania tarcze hamulcowe osiągają temperaturę ponad 700 stopni Celsjusza. Aby zapewnić wydajne chłodzenie przez cały czas, tarcze w Skodzie Fabia RS Rally2 są wewnętrznie wentylowane, a układ chłodzenia hamulców jest zoptymalizowany na odcinki szutrowe i asfaltowe. Tarcze hamulcowe przeznaczone na asfalt mają średnicę 355 milimetrów z przodu i 300 milimetrów z tyłu, dla 18-calowych kół o rozmiarze obręczy 8×18. Hamulce do użytku na żwirze mierzą 300 milimetrów zarówno z przodu, jak i z tyłu. W tym przypadku zastosowano 15-calowe koła o rozmiarze 7×15.

Specjalny zbiornik paliwa na w 100% zrównoważoną benzynę

Fabia RS Rally2 wyposażona jest w specjalny zbiornik paliwa o pojemności 82,5 litra i odporną na wstrząsy gumę zgodnie z przepisami Światowej Federacji Samochodowej FIA. Specjalne wypełnienie z pianki zapobiega wyciekaniu paliwa. Dodatkową ochronę zapewnia pokrycie z kompozytu węglowo-kevlarowego oraz warstwa chłonna na spodzie. Przez cały sezon 2022 w

Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC) używana będzie w 100% zrównoważona benzyna. Jej produkcja opiera się na nowoczesnych surowcach i komponentach odnawialnych o wysokiej czystości. Biopaliwa pochodzą z odpadów biologicznych i syntetycznych e-paliw. Są one produkowane przy użyciu odnawialnych źródeł energii, umożliwiających elektrolizę „zielonego” wodoru oraz CO2, który jest pobierany z powietrza i procesów przemysłowych. W 100% odnawialna benzyna jest następnie mieszana w laboratorium bez dodatków paliw kopalnych.

Ochrona załogi dzięki 35,8 metra stalowych rur

Klatka bezpieczeństwa w rajdowej wersji modelu Fabia składa się z ponad 35 metrów wysoko wytrzymałych rur chromowo-molibdenowych. Technicy Skoda Motorsport stosują niestandardowy sposób budowy tej części samochodu: klatka bezpieczeństwa jest ręcznie spawana przez certyfikowanych ekspertów na nieosłoniętej podczas budowy platformie – zanim zostaną dodane części boczne i dach. Ta metoda gwarantuje większą dokładność, a także lepsze połączenia rur i kopiowanie kształtu ciała.

Skoda Fabia RS Rally2 6

Specjalne podwozie rajdowe i dłuższa żywotność komponentów

Podwozie Fabia RS Rally2 również zostało zaprojektowane tak, aby sprostać wymaganiom rajdów. W porównaniu z poprzednim modelem skok zawieszenia jest dłuższy, a kolumny MacPhersona sztywniejsze. Ponadto projektanci zmniejszyli tarcie w amortyzatorach. Dłuższy rozstaw osi skłonił inżynierów do opracowania nowej kinematyki zawieszenia. Oprócz konstrukcji mechanizmu różnicowego zoptymalizowano również charakterystykę zmiany biegów i trwałość różnych komponentów.

Łatwa obsługa za pomocą panelu dotykowego i przycisków na kierownicy

Większy wyświetlacz główny w ŠKODZIE Fabia RS Rally2 może nawet odtwarzać informacje wideo i umożliwia intuicyjną obsługę podczas rajdu. We wnętrzu pojazdu znajduje się również nowy centralny panel sterowania z ekranem dotykowym i zintegrowanym interkomem. Kierowca ma bezpośredni dostęp do wielu funkcji za pomocą przycisków na kierownicy. Zintegrowany z nią jest również przycisk uruchamiania silnika, dzięki czemu można uzyskać do niego szybki dostęp, na przykład, gdy silnik zgaśnie po obrocie auta w zakręcie.

Lepszy rozkład masy dzięki szerszemu nadwoziu i dłuższemu rozstawowi osi

Podwozie, oparte na czwartej generacji produkcyjnego modelu Skoda Fabia, pozwoliło inżynierom na dalszą optymalizację właściwości jezdnych samochodu rajdowego. Fabia RS Rally2 korzysta z dłuższego rozstawu osi modelu Fabia czwartej generacji, dzięki czemu samochód jest cichszy, a jego tył bardziej stabilny. Przeniesiono zbiornik paliwa, a dodatkową przestrzeń w komorze silnika wykorzystano na montaż większego intercoolera.

Napęd: nowy turbodoładowany silnik, sekwencyjna skrzynia biegów i napęd na wszystkie koła

  • Skoda Fabia RS Rally2 jest wyposażona w nowy silnik oparty na jednostce 2.0 TSI z serii EA888, zapewniający około 214 kW (289 KM)
  • Sekwencyjna 5-biegowa skrzynia umożliwia zmianę biegów w ciągu milisekund
  • Sprzęgło, rozdzielające przednią i tylną oś, jest teraz sterowane hydraulicznie

Skoda Motorsport opracowała dla Skody Fabia RS Rally2 nowy silnik i dodatkowo zoptymalizowała sprawdzony układ napędowy. Turbodoładowany silnik Fabia RS Rally2 o pojemności 1,6 litra bazuje na silniku 2.0 TSI z serii EA888 i wytwarza około 214 kW (289 KM). Maksymalny moment obrotowy 430 Nm jest rozdzielany na wszystkie cztery koła za pośrednictwem 5-biegowej sekwencyjnej skrzyni biegów i dwóch mechanizmów różnicowych.

Skoda Fabia RS Rally2 7

Przepisy klasy Rally2, ustanowione przez Międzynarodową Federację Samochodową (FIA), przewidują zastosowanie silnika turbodoładowanego o pojemności 1,6 litra opartego na silniku produkcyjnym dla pojazdów tej kategorii. Opracowując układ napędowy nowej Skody Fabia RS Rally2, Skoda Motorsport zdecydowała się oprzeć go na silniku 2.0 TSI ze zintegrowanym kolektorem wydechowym z serii silników EA888, który jest stosowany między innymi w modelach RS tej marki. W porównaniu z silnikiem Fabia Rally2 evo, nowo opracowany czterocylindrowy silnik charakteryzuje się przeprojektowanymi kolektorami dolotowymi i wydechowymi, zoptymalizowanymi tłokami i komorami spalania, zmiennymi fazami rozrządu oraz przeprojektowanym układem smarowania, co znacznie usprawnia proces spalania. Inżynierowie zrewidowali również układ wydechowy, który ma nową turbosprężarkę oraz opracowali innowacyjny intercooler i układ chłodzenia o większej wydajności. Fabia RS Rally2 jest również wyposażona w nowe oprogramowanie do zarządzania silnikiem. Średnica ogranicznika dolotu powietrza (tzw. zwężki) wynosi 32 milimetry, zgodnie z regulaminem technicznym FIA dla klasy Rally2. Pozwala to wykrzesać z silnika około 214 kW (289 KM) i maksymalny moment obrotowy 430 Nm.

Przenoszenie siły napędowej przez pięciobiegową skrzynię biegów i dwa dyferencjały na wszystkie cztery koła

Sekwencyjna 5-biegowa skrzynia biegów, zaprojektowana specjalnie do użytku w rajdach, umożliwia kierowcy zmianę biegów w ciągu milisekund za pomocą samej dźwigni zmiany biegów. Chociaż Fabia RS Rally2 ma mechaniczne sprzęgło, służy ono tylko do ruszania, parkowania lub podczas wolnej jazdy. Aby uzyskać optymalne przyspieszenie na ciasnych, krętych odcinkach rajdowych, Fabia RS Rally2 ma stosunkowo krótkie przełożenie, oferując prędkość maksymalną około 200 km/h.

Koncepcja napędu Fabia RS Rally2 różni się znacznie od modelu produkcyjnego, nie tylko ze względu na napęd na wszystkie koła. Ponieważ przepisy techniczne FIA zabraniają stosowania elektronicznych systemów wspomagania jazdy w celu poprawy trakcji, dozwolone są tylko mechaniczne blokady mechanizmu różnicowego na przedniej i tylnej osi. Dodatkowy, środkowy mechanizm różnicowy nie jest dozwolony. Sprzęgło separujące między przednią i tylną osią, które jest aktywowane po zaciągnięciu hamulca ręcznego, pomaga w pokonywaniu zakrętów na rajdowym odcinku specjalnym. Zawieszenie jest wyposażone w kolumny MacPhersona na obu osiach, które są zaprojektowane do radzenia sobie z ekstremalnymi obciążeniami.

Design i aerodynamika: model produkcyjny stanowi idealną podstawę

  • Skoda Fabia RS Rally2 czerpie z najlepszej w swojej klasie aerodynamiki modelu Fabia czwartej generacji
  • Docisk prawie dwukrotnie większy w porównaniu z poprzedniczką
  • Emocjonujący design – lakier w kolorze RS Mamba Green

Nowa Skoda Fabia RS Rally2 przenosi emocjonujący język designu Skody Fabia czwartej generacji na międzynarodowe rajdowe oesy. Nowy samochód czerpie z aerodynamiki modelu produkcyjnego. Skoda Motorsport opracowała wysoce wydajny pakiet aerodynamiczny w oparciu o najlepszy w swojej klasie współczynnik oporu powietrza Skody Fabia. W rezultacie nowa Fabia RS Rally2 generuje prawie dwukrotnie większą siłę docisku niż jej poprzedniczka. Nowy lakier Mamba Green nawiązuje do sportowych modeli serii RS: Octavia RS i Enyaq Coupe RS iV.

Skoda Fabia RS Rally2 8

Nowa Fabia RS Rally2 przenosi język projektowania modelu Fabia czwartej generacji do świata sportów motorowych. Oprócz dłuższego spojlera dachowego z bocznymi płetwami, model rajdowy posiada również płaskie, ostro zarysowane przednie reflektory samochodu produkcyjnego, które sięgają aż do dużej, sześciokątnej osłony chłodnicy. Przednie i tylne światła tworzą wizualne akcenty w technologii LED. Fabia RS Rally2 różni się również od swojej seryjnej odpowiedniczki znacznie szerszymi przednimi i tylnymi błotnikami oraz licznymi wylotami powietrza na karoserii. Lakier Mamba Green nawiązuje do rodziny RS Skody: modeli Octavia RS i Enyaq Coupe RS iV.

Podwojone wartości siły docisku

Wersja produkcyjna Skody Fabia ma najlepszy współczynnik oporu powietrza w swojej klasie. Eksperci Skoda Motorsport wykorzystali ten doskonały fundament do opracowania pakietu aerodynamicznego dla Fabia RS Rally2. Zwracając szczególną uwagę na szczegóły, zespołowi udało się niemal podwoić siłę docisku w porównaniu do rajowej poprzedniczki. Daje to ogromną przewagę na odcinku specjalnym, ponieważ ułatwia pokonywanie zakrętów z większą prędkością. Ze względów regulacyjnych inżynierowie nie uwzględnili aktywnych elementów aerodynamicznych, takich jak żaluzja chłodnicy z produkcyjnej Skody Fabia.

– Niektóre elementy aerodynamiczne z modelu produkcyjnego sprawdziły się również w samochodzie rajdowym. W tym modelu zwracaliśmy większą uwagę na aerodynamikę niż w przypadku jego poprzednika i dokładnie zbadaliśmy każdy szczegół. Nasz cel – większa siła docisku dla wyższych prędkości pokonywania zakrętów i lepsze prowadzenie, przy jednoczesnym zwiększeniu wydajności aerodynamicznej pojazdu – wyjaśnia Lukáš Vojík, specjalista ds. aerodynamiki z Działu Rozwoju Technicznego Skoda AUTO.

Kurtyny powietrzne w przednim zderzaku seryjnej Skody Fabia, które prowadzą strumień powietrza ściśle i aerodynamicznie po nadwoziu i kołach, są również używane w modelu Fabia RS Rally2. W połączeniu z nowymi progami bocznymi, które zapobiegają przedostawaniu się powietrza pod pojazd z boku, zwiększają one siłę docisku. Przedni splitter na całej dolnej krawędzi zderzaka, zapewnia optymalną aerodynamikę z przodu auta. Zmniejsza on również ilość powietrza przepływającego pod pojazdem, zapewniając tym samym szybszy przepływ i niższe ciśnienie, co zwiększa siłę docisku.

Elementy aerodynamiczne typowe dla samochodu rajdowego

Kilka elementów aerodynamicznych zostało opracowanych specjalnie dla Fabia RS Rally2. Oprócz szerszych błotników przednich i tylnych, siłę docisku zwiększa nowo opracowane tylne skrzydło. Jego wymiary i położenie są zgodne z przepisami dotyczącymi szerokości i wysokości pojazdu. Mała krawędź spoilera, tak zwana klapa Gurneya, służy jako krawędź odrywana, a także poprawia docisk. Przepływ powietrza nad dachem jest zoptymalizowany dzięki centralnie umieszczonemu wlotowi powietrza, który dostarcza świeże powietrze do kokpitu. W modelu produkcyjnym ten wlot powietrza znajduje się pod przednią szybą, ale w samochodach rajdowych obszar ten jest bardzo wyeksponowany na działanie kurzu i wody.

Skoda Fabia RS Rally2 9

Powietrze chłodzące silnik i hamulce

Silnik i hamulce podczas rajdu wymagają więcej powietrza chłodzącego. W Skodzie Fabia RS Rally2 jest ono dostarczane przez specjalne komponenty aerodynamiczne. Dwa duże, centralne wloty powietrza z przodu umożliwiają skierowanie świeżego powietrza z chłodnicy do górnej części komory silnika oraz do umieszczonej niżej chłodnicy międzystopniowej turbosprężarki. Otwory po obu stronach maski odprowadzają gorące powietrze. Ponadto powietrze chłodzące napływa bezpośrednio na zaciski przednich hamulców przez dwa wloty w pasie przednim i małe rurki wentylacyjne.

Bezpieczeństwo: jeszcze lepsza ochrona kierowcy i pasażera

  • Bezpieczeństwo Skody Fabia Rally2 nowej generacji jest wyższe niż wymagania stawiane przez FIA
  • Panel drzwiowy chroniący przed uderzeniem bocznym wykonany z włókna węglowego, Kevlaru i pianki pochłaniającej energię

Inżynierowie Skoda Motorsport zastosowali w modelu Fabia RS Rally2 wiele rozwiązań, aby jeszcze lepiej chronić kierowcę i pilota w przypadku kolizji. Jednym z priorytetów było bezpieczeństwo w przypadku zderzenia bocznego, a kompleksowe analizy wypadków dostarczyły ważnych danych w tym obszarze.

Środki i wyposażenie chroniące pasażerów w pojeździe rajdowym znacznie różnią się od tych, w modelu produkcyjnym. Poduszek powietrznych zainstalowanych w produkcji Skody Fabia czwartej generacji nie można używać w rajdach, ponieważ czujniki i elektroniczne systemy sterowania reagują zbyt wrażliwie na wysokie przeciążenia na odcinkach asfaltowych i szutrowych lub podczas długich skoków. Dlatego też koncepcja bezpieczeństwa opiera się na rozwiązaniach mechanicznych, takich jak klatka bezpieczeństwa i osłony boczne wykonane z włókna węglowego i pianki pochłaniającej energię. Bezpieczeństwo zwiększają również sześciopunktowe uprzęże i fotele wyścigowe ze zintegrowaną ochroną głowy.

Klatka bezpieczeństwa wykonana z wysokowytrzymałej stali chromowo-molibdenowej Projektując nowy model, inżynierowie Skoda Motorsport wykorzystali dane analityczne z poprzednich wypadków rajdowych. Klatka bezpieczeństwa nowej Fabia RS Rally2, wykonana z 35,8 metra wysokowytrzymałej stali chromowo-molibdenowej, składa się z podłużnych, poprzecznych i ukośnych rur w otworach drzwiowych, pod dachem pojazdu, wokół przedniej szyby i za siedzeniami. Wymiary i materiał klatki bezpieczeństwa są określone w przepisach technicznych Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA). Skoda Motorsport, wprowadzając nowy model Fabia RS Rally2, wykracza daleko poza te wymagania. Płyty węzłowe, istotne w przypadku zderzenia bocznego, są również bardziej wytrzymałe niż przewidziano w przepisach.

Zaprojektowana na podstawie obliczeń komputerowych klatka bezpieczeństwa zabezpiecza przestrzeń dla kierowcy i pilota, pozwalającą im przeżyć w razie wypadku, nawet w przypadku poważnego uszkodzenia karoserii. Stanowi również integralną część podwozia, do którego jest ręcznie spawana przez certyfikowanych fachowców. To znacznie zwiększa sztywność skrętną nadwozia, które dzięki platformie MQB-A0 jest już sztywniejsze. Każdy egzemplarz modelu Fabia RS Rally2 jest montowana wyłącznie w Skoda Motorsport w Mladá Boleslav.

Skoda Fabia RS Rally2 10

Panele ochronne przed uderzeniem bocznym wykonane z włókna węglowego, Kevlaru i pianki pochłaniającej energię

W samochodzie rajdowym kierowca i pilot są szczególnie narażeni w przypadku zderzenia bocznego. Podczas gdy produkcyjna Skoda Fabia jest chroniona przez kombinację słupków B, wzmocnień drzwi i poduszek powietrznych, wersja rajdowa jest wyposażona w klatkę bezpieczeństwa z dwiema rurami w okolicy drzwi i blachami węzłowymi. Ponadto Fabia RS Rally2 ma strukturę pochłaniającą energię z pianki pomiędzy zewnętrzną poszyciem drzwi a ich wnętrzem oraz panele drzwiowe wykonane z materiałów kompozytowych. Struktura paneli kompozytowych jest wstępnie zdefiniowana: pięć warstw włókna węglowego 280 i jedna warstwa Kevlaru 300. Warstwa Kevlaru znajduje się najbliżej kierowcy i pilota i chroni ich przed ostrymi odłamkami włókna węglowego w razie wypadku. Pianka pochłaniająca musi być zatwierdzona przez FIA i mieć minimalną objętość określoną w przepisach, aby zmniejszyć energię uderzenia, a tym samym siłę działającą na ludzkie ciało. W modelu Fabia RS Rally2 do skutecznego łagodzenia sił uderzenia przyczyniają się również między innymi specjalne fotele wyścigowe, sześciopunktowe uprzęże i obowiązkowy system podparcia głowy i szyi (HANS). System ten chroni głowy załogi przed nagłymi i gwałtownymi ruchami.

Aby lepiej rozłożyć siły generowane podczas zderzenia bocznego, obie strony nadwozia w modelu Fabia RS Rally2 są połączone konstrukcją wspornika siedziska i dodatkową szyną. Skrzyżowane rury klatki bezpieczeństwa chroniące drzwi są jeszcze bardziej wytrzymałe i przewyższają wymagania FIA. Aby zoptymalizować wytrzymałość punktów mocowania pasów barkowych, Fabia RS Rally2 została wyposażona w dodatkową rurę klatki bezpieczeństwa po każdej stronie pojazdu.

Automatyczny system gaśniczy na pokładzie

Poliwęglanowe boczne szyby Fabia RS Rally2 można łatwo zdemontować zgodnie z przepisami FIA. Ponadto pokładowe wyposażenie bezpieczeństwa obejmuje system gaśniczy, składający się z automatycznego systemu z dyszami w kokpicie i komorze silnika oraz ręcznej gaśnicy w przestrzeni na nogi pasażera. System można również aktywować zewnętrznie.

Zdjęcia: Skoda