Alfa Romeo oddaje hołd legendzie Quadrifoglio: 100 ekskluzywnych samochodów i obchody w miejscu, gdzie rozpoczęła się cała historia – na Sycylii, w miejscach rozgrywania się rajdu Targa Florio. 15 kwietnia 2023 roku minie 100 lat od momentu, gdy symbol Quadrifoglio Alfy Romeo zadebiutował na wyścigowej wersji modelu RL podczas XIV edycji Targa Florio.
Nowe Alfy Romeo Quadrifoglio 100th Anniversario
To właśnie w tę wyjątkową rocznicę Alfa Romeo prezentuje nowe Giulię i Stelvio Quadrifoglio w ekskluzywnej, jubileuszowej edycji „Quadrifoglio 100th Anniversario”. Ta limitowana do zaledwie 100 sztuk (zarówno w przypadku Giulii, jak i Stelvio) seria specjalna jest wynikiem stuletnich badań nad doskonałością techniczną, prowadzonych w samochodach wyścigowych oraz tych produkowanych seryjnie. Kultowy charakter, czystość techniczna i technologia łączą się ze sobą, plasując te samochody na szczycie swoich segmentów, a to za sprawą wzorcowych w swojej klasie właściwości jezdnych i stosunku mocy do masy, zapewniających bezpośrednie i wciągające, jedyne w swoim rodzaju wrażenia z jazdy Alfą Romeo. W edycji tej pojawia się wiele nowości: jubileuszowe logotypy, ekskluzywne elementy stylistyczne i wiele technologii dzięki matrycowym reflektorom adaptacyjnym full LED i nowemu cyfrowemu zestawowi wskaźników o „teleskopowej” konstrukcji.
Aby uczcić stulecie czystej sportowej elegancji, Quadrifoglio powraca do swojej ojczyzny, na Sycylię. To właśnie tę wyspę wybrała marka Alfa Romeo jako tło dla pamiątkowej sesji zdjęciowej, która oprócz tradycji, podkreśla włoskie „Wielkie Piękno” i pochodzenie „Made in Italy”. To podróż, która po stu latach nie kończy się, lecz wciąż odradza się na nowo, przenosząc oba modele ze logotypem Quadrifoglio w świetlaną przyszłość, będącą wyrazem hołdu dla sukcesów z przeszłości.
Początki legendy Quadrifoglio
Legendarny symbol Quadrifoglio, to symbol szlachetnej, włoskiej sportowej elegancji, który od zawsze był synonimem najbardziej wyczynowych samochodów marki. Dotyczyło to nie tylko modeli startujących na torach wyścigowych, ale również najmocniejszych i najbardziej ekskluzywnych wersji drogowych Alfy Romeo. Z okazji setnej rocznicy istnienia marki, symbol ten pojawia się w nowej, jubileuszowej wersji. Centro Stile Alfa Romeo podjęło się próby jego przełożenia na nowoczesny styl, przenosząc legendarne logo w przyszłość marki, zachowując jednak jego solidność i elegancję. Ponadto, zmieniono nieco kolorystykę czterolistnej koniczyny nawiązującą do wspaniałych samochodów i słynnych zwycięstw w wyścigach, które weszły do zbiorowej wyobraźni.
Historyczny symbol Quadrifoglio od samego początku towarzyszy wyścigowej i przemysłowej historii Alfy Romeo. Powstał on 15 kwietnia 1923 roku przy okazji XIV edycji jednego z najstarszych wyścigów samochodowych na świecie, Targa Florio – prestiżowego wydarzenia, które na początku ubiegłego wieku przekształciło Sycylię w jeden z najbardziej znanych „salonów” Europy.
Intensywny i niezwykle wymagający wyścig stanowił dla kierowców jeden z najważniejszych kamieni milowych tamtych czasów i był w stanie wprowadzić na rynek poszczególne modele samochodów, a nawet całe marki. Dlatego też, sycylijski wyścig w 1923 roku był bardzo ważny dla Alfy Romeo, która z tej okazji opracowała specjalną wersję swojego modelu RL i zaangażowała utalentowanych kierowców.
W rezultacie, Ugo Sivocci, słynny kierowca ówczesnych czasów, zwyciężył dzięki swoim umiejętnościom i serii fortunnych zdarzeń, a logo Quadrifoglio (czterolistna koniczyna) stało się symbolem sportowego charakteru modeli marki Alfa Romeo i od tamtej pory pojawia się na masce silnika we wszystkich samochodach wyścigowych. Odniesione zwycięstwo wyniosło Alfę Romeo na wyżyny doskonałości wśród producentów samochodów, niezmiennie łącząc symbol Quadrifoglio z legendarnymi osiągami samochodów marki i otwierając serię niezwykłych osiągnięć niezapomnianych kierowców. Od pierwszego mistrzostwa Grand Prix w 1925 roku, poprzez Mille Miglia, Targa Florio i wyścig 24 godziny Le Mans, marka zdominowała międzynarodową scenę wyścigową.
Jednakże wkrótce, przynoszący szczęście symbol zaczął wyróżniać również ekskluzywne modele szosowe. Zielony emblemat Quadrifoglio po raz pierwszy pojawił się na modelu szosowym Giulia Sprint GT Veloce i zapoczątkował tradycję, która trwa nieprzerwanie do dzisiaj. Są to najmocniejsze wersje w gamie marki, które zostały zaprojektowane z myślą o klientach będących entuzjastami motoryzacji, pasjonujących się sportową jazdą.
Limitowana edycja obejmująca zaledwie 100 egzemplarzy
Limitowana edycja Giulia i Stelvio „Quadrifoglio 100th Anniversario” jest rezultatem stuletnich badań prowadzących do uzyskania doskonałych rozwiązań technicznych, które zastosowano w samochodach wyścigowych i modelach produkcji seryjnej. Moc silnika V6 zwiększono do 520 KM (dla rynków Europy, Wielkiej Brytanii i Chin), a silnik połączono z samoblokującym, mechanicznym mechanizmem różnicowym, systemem, który debiutuje w tej serii specjalnej. Jest to ważne rozwiązanie techniczne, które dzięki specyficznemu tuningowi zaczerpniętemu z doświadczeń projektowych Giulii GTA, uwydatnia zwinność i sportowy charakter samochodu, poprawia trakcję i optymalizuje przeniesienie momentu obrotowego oraz zwiększa stabilność, zwinność i prędkość na zakrętach.
Wzorcowa w swojej klasie dynamika jazdy, będąca wynikiem zaskakującej lekkości, dzięki zastosowaniu ultralekkich materiałów, takich jak: aluminium w przypadku silnika i włókna węglowego w przypadku wału napędowego, pokrywy silnika, spojlera i nakładek progowych. W modelu Giulia, aktywna aerodynamika jest wzmocniona przez aerodynamiczny wysuwany dolny spoiler „aerosplitter” przedniego zderzaka wykonany z włókna węglowego: po aktywacji, steruje jakością przepływu powietrza przechodzącego pod pojazdem, zwiększając stabilność i osiągi. Ponadto, układ wydechowy Akrapovich zapewnia wydechowi wyjątkowe, niepowtarzalne brzmienie.
Nadwozie wyróżnia się przyciągającą wzrok linią i charakterem
Główną zmianą w nadwoziu Alfy Romeo Giulii i Stelvio stanowią matrycowe reflektory, charakterystyczne teraz dla całej gamy. Są to reflektory adaptacyjne „3+3” z nową matrycą Full-LED, które automatycznie dostosowują wiązkę światła do sytuacji na drodze dla optymalnego oświetlenia w każdych warunkach, gwarantując oszczędność energii, znaczną poprawę bezpieczeństwa i mniejsze zmęczenie oczu. Oksydowane, 5-otworowe sportowe felgi – 19” w modelu Giulia i 21” dla Stelvio – są dostępne z nowymi, ekskluzywnymi zaciskami hamulcowymi w kolorze złotym. Ten sam szlachetny odcień wyróżnia jubileuszowy emblemat przygotowany z okazji 100-lecia legendarnego symbolu Quadrifoglio, umieszczony na bocznych przednich nadkolach w obu modelach.
Wyjątkowy, sportowy charakter podkreślają dodatkowo, zarówno w przypadku Giulii, jak i Stelvio, osłona chłodnicy i obudowy lusterek zewnętrznych wykonane z włókna węglowego. Klienci mają do wyboru trzy kolory nadwozia: czerwony Rosso Etna, zielony Verde Montreal i czarny Nero Vulcano.
Ten sam sportowy charakter odnajdujemy we wnętrzu, które wyróżnia się ekskluzywnym połączeniem czarnej skóry i Alcantary, i jest wzbogacone o nowe, ekskluzywne przeszycia w kolorze złotym i innowacyjne wykończenie zestawu wskaźników, tunelu środkowego i paneli drzwi z włókna węglowego z efektem 3D. Na desce rozdzielczej, obok złotego emblematu Quadrifoglio, umieszczono ozdobny napis z liczbą „100”. Kierownica, obszyta skórą i Alcantarą, jest ozdobiona czarnymi szwami i wstawkami z włókna węglowego.
Niezależnie od tego, czy chodzi o ekskluzywny wygląd nadwozia, technologię, czy łączność pokładową, zadaniem wszystkich powyższych elementów jest zapewnienie charakterystycznych dla Alfy Romeo, wyjątkowych wrażeń z jazdy. Przykładem jest nowy zestaw wskaźników wyróżniający się historyczną „teleskopową” konstrukcją, w którym debiutuje nowy ekran dotykowy TFT o przekątnej 12,3″, dzięki któremu wszystkie informacje o samochodzie i parametry związane z technologiami autonomicznej jazdy są na wyciągnięcie ręki. Zestaw wskaźników można przekonfigurować według własnych preferencji, wykorzystując trzy dostępne dla całej gamy Alfy Romeo konfiguracje: Evolved, Relax i Heritage lub dodatkowo, debiutującą wyłącznie w wersji Quadrifoglio, ekskluzywną konfigurację „Race”.
Konfiguracja „Race” zbiera na centralnym ekranie podstawowe informacje, które każdy kierowca zawsze chce mieć pod kontrolą: wskazania obrotomierza, prędkościomierza i wskaźnik zmiany biegów w przypadku manualnej jazdy za pomocą aluminiowych łopatek. Styl można dostosować do własnych potrzeb, umieszczając w bocznych zegarach dodatkowe informacje, w tym informacje dotyczące aktualnych parametrów i osiągów.