Nowa edycja modelu Renault Scenic stanie się wkrótce flagowym przedstawicielem nowej generacji samochodów elektrycznych Renault. Nowy Scenic E-Tech electric, zaprojektowany dla rodzin, jest doskonale dostosowany do ich potrzeb i swobodnych, bezpiecznych podróży.
Nowe Renault Scenic E-Tech Electric
Model idealnie wpisuje się w plan strategiczny marki Renaulution – łączy nowoczesny napęd elektryczny, przydatne technologie i konstrukcję lepiej uwzględniającą założenia zrównoważonego rozwoju. To pierwszy samochód seryjny ucieleśniający ambicje Grupy Renault – producenta, który chce stać się firmą motoryzacyjną nowej generacji działającą na rzecz sprawiedliwej transformacji.
Nowy Scenic jest przykładem realizowanej przez Grupę strategii zrównoważonego rozwoju, opartej na trzech filarach: ochronie środowiska, bezpieczeństwie i równości.
Scenic – 27 lat ewolucji
Historia modelu Scenic trwa od 27 lat. Gdy został wprowadzony w 1996 roku (czyli pięć lat po prezentacji concept caru o takiej samej nazwie w 1991 roku), zrewolucjonizował rynek. Był pierwszym kompaktowym vanem w Europie. Nazwa Scenic to skrót od „Safety Concept Embodied in a New Innovative Car”. Wówczas tłumaczono to jako „koncepcję bezpieczeństwa wyrażoną w nowym, innowacyjnym samochodzie”. Z upływem lat zmieniały się zarówno rodziny, styl podróżowania, jak i znaczenie ochrony środowiska i bezpieczeństwa. Scenic także stale się zmieniał, aby przewidywać i spełniać ich potrzeby.
Idealny samochód rodzinny
Dzięki atutom platformy elektrycznej CMF-EV – opracowanej przez Alians Renault, Nissana i Mitsubishi, na której jest zbudowany – nowy model ma śmiały design, stosunkowo niewielkie jak na tę klasę wymiary, a przy tym zapewnia pasażerom rekordową ilość miejsca w środku. Do tego należy dodać kompaktowy akumulator trakcyjny (nawet 87 kWh), który zapewnia więcej wolnego miejsca i ułatwia zachowanie idealnych proporcji nadwozia. Silnik o mocy do 160 kW (220 KM) pozwala w pełni cieszyć się dynamiczną jazdą, dostosowaną do każdej trasy.
Wnętrze zapewnia wysoki komfort pasażerom i imponującą ilość miejsca dzięki płaskiej podłodze i rozstawowi osi 2,78 m. To w zupełności wystarczy, by zapewnić wygodę pasażerom (miejsce na nogi na wysokości kolan z tyłu wynosi 278 mm), a także odpowiednie miejsce na bagaże w bagażniku o pojemności 545 litrów. Przeszklony, nowatorski dach Solarbay ze szkła o regulowanej przezroczystości i pomysłowy wielofunkcyjny tylny podłokietnik dopełniają komfortowego wyposażenia kabiny.
System multimedialny OpenR Link z ponad 50 aplikacjami pozwala użytkownikom samochodu na bezproblemowe zaplanowanie trasy i miłe spędzenie wspólnej podróży. Równie niepowtarzalne są dźwięki emitowane przez samochód – zostały opracowane w ramach wyjątkowej współpracy z Jeanem-Michelem Jarre’em – artystą, kompozytorem i autorem.
Nowy Scenic E-Tech electric będzie pierwszym modelem elektrycznym w gamie Renault oferowanym w sportowej wersji esprit Alpine, budzącej emocje. Samochód, który od pierwszej generacji jest produkowany w zakładzie w Douai (obecnie kompleks ElectriCity), zostanie wprowadzony do sprzedaży w pierwszej połowie 2024 roku.
Pierwszy samochód rodzinny zaprojektowany w zrównoważony sposób
Piąta generacja Renault Scenic proponuje nową wizję mobilności. Grupa Renault poprzez swoją misję i wdrożenie planu Renaulution zmienia się w firmę przyszłej generacji: technologiczną, nastawioną na tworzenie wartości zarówno ekonomicznej, środowiskowej, jak i społecznej. Jej celem jest uzyskanie neutralności węglowej w 2040 roku w Europie, a w 2050 roku – na świecie. Renault jest pionierem w dziedzinie zmniejszania śladu węglowego.
W 2022 roku na szczycie ChangeNOW marka zaprezentowała concept car Scenic Vision, który jasno świadczył o jej dążeniu do tworzenia wizjonerskich i bardziej zrównoważonych samochodów. Dziś widzimy pierwszy konkretny przykład realizacji tych zamierzeń: pierwszy w 100% elektryczny samochód rodzinny zaprojektowany w bardziej zrównoważony sposób – Nowy Scenic E-Tech electric.
“W 1996 roku to była zupełnie nowa koncepcja samochodu, która zdecydowanie zrywała z obowiązującymi kanonami i proponowała zupełnie nową wizję samochodu rodzinnego. Nowy Scenic E-Tech electric wpisuje się w tę samą filozofię. Powraca jako uniwersalny samochód, zaprojektowany w zrównoważony sposób, który może pokonywać długie dystanse. Oferuje wyjątkowe wnętrze – komfortowe, pełne światła i połączone ze światem nowoczesnymi technologiami, a jednocześnie kompaktowe gabaryty.” – Fabrice Cambolive, prezes marki Renault
“Design Nowego Renault Scenic E-Tech electric jest podporządkowany efektywności, dostępności i integracji ze środowiskiem. Model, zaprojektowany do swobodnych, bezpiecznych i bardziej ekologicznych rodzinnych podróży, jest przykładem nowego języka stylistycznego Renault. Jego imponujące kształty doskonale wyrażają żywy charakter i humanistyczne podejście marki, a wyraziste i precyzyjne linie w połączeniu z licznymi detalami high-tech świadczą o przynależności samochodu do nowoczesnego i połączonego świata.” – Gilles Vidal, dyrektor designu marki Renault
Nowa stylistyka
Zaprezentowany w roku 2022 samochód koncepcyjny Scenic Vision zainicjował nową stylistykę Renault, widoczną w obecnych w modelach i – po raz pierwszy – w modelu elektrycznym, Nowym Renault Scenic E-Tech electric. Obszerne i kształtne powierzchnie przypominają o tradycyjnych wartościach marki Renault, skoncentrowanej na człowieku i nieustannie się rozwijającej.
Z kolei wyraziste, uporządkowane linie w połączeniu z wieloma detalami high-tech świadczą o przynależności samochodu do nowoczesnego i połączonego świata. Powierzchnie nadwozia współgrają ze sobą – odbijają smugi światła, które się rozpraszają i stapiają ze sobą, dzięki czemu samochód zyskuje silną osobowość.
“Nowy Scenic E-Tech electric ma wyrazisty charakter dzięki idealnym proporcjom nadwozia i wyjątkowemu przodowi, który jest przejawem nowej, niezwykle nowoczesnej stylistyki marki Renault. Jest to rozpoznawalny samochód o wyrazistej tożsamości, który odkrywa przed użytkownikiem coraz to nowe szczegóły” – podkreśla Agneta Dahlgren, dyrektor ds. projektów i designu.
Platforma i silniki Renault Scenic E-Tech Electric
Nowe Renault Scenic E-Tech electric to doskonałe połączenie przyjemności jazdy, zwrotności i pełnego komfortu. Dzięki zastosowaniu modularnej platformy CMF-EV Aliansu i innowacyjnych rozwiązań technicznych samochód zapewnia wyjątkowe wrażenia z jazdy i wykazuje się osiągami godnymi dużego sedana. Pozostaje jednocześnie samochodem rodzinnym zarówno do codziennej jazdy, jak i na dalekie trasy. Posiada w 100% elektryczny napęd zapewniający zasięg do 620 km według WLTP*.
Niespotykana zwrotność
Inżynierowie dołożyli wielu starań, by Nowy Scenic E-Tech electric miał tę samą zwrotność i elastyczność w prowadzeniu co samochody typu sedan czy hatchback. Mimo większych rozmiarów nadwozia i dłuższego rozstawu osi niż Megane E-Tech electric, przełożenie przekładni kierowniczej jest identyczne jak w hatchbacku i wynosi 12, co jest najniższą wartością na rynku i zapewnia natychmiastową reakcję układu na działania kierowcy.
Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego oraz wielowahaczowe tylne zawieszenie Parallel Link dostosowane do wielkości samochodu przyczyniają się do pewnego trzymania się drogi i precyzji w prowadzeniu. Średnica zawracania kół wynosi 10,9 metra, co jest znakomitym wynikiem jak na samochód tej wielkości.
Stabilne prowadzenie i komfort na najwyższym poziomie
Przechyły boczne Nowego Scenica E-Tech ograniczone są do zaledwie 0,4 stopnia, co stanowi idealny kompromis pomiędzy zwrotnością i komfortem jazdy, a kontrolowane ruchy nadwozia pozwalają na stabilne pokonywanie zakrętów. Dłuższy rozstaw osi, szerszy rozstaw kół, ustawienia skoku sprężyn amortyzatorów, a także parametrów pracy zawieszenia również powodują, że samochód jest wyjątkowo stabilny w czasie jazdy, a zarazem zwrotny i pewny w pokonywaniu zakrętów.
Cztery poziomy siły hamowania z odzyskiwaniem energii
Nowe Renault Scenic E-Tech electric jest wyposażone w cztery poziomy siły hamowania z odzyskiwaniem energii. System jest aktywny w czasie jazdy (dźwignia zmiany przełożeń w pozycji D), a odzyskiwanie energii podczas zwalniania i hamowania rozpoczyna się z chwilą zwolnienia pedału gazu. W ten sposób energia kinetyczna ruchu pojazdu przekształcana jest w energię elektryczną, która gromadzona jest w akumulatorze. Silnik elektryczny służy jako generator energii podczas wykorzystywania hamowania do odzyskiwania energii.
Zależnie od upodobań oraz rodzaju trasy kierowca ma do wyboru cztery poziomy działania systemu, uruchamiane dwiema łopatkami pod kierownicą: od poziomu 0 (brak odzyskiwania energii przy hamowaniu, samochód utrzymuje prędkość po zwolnieniu pedału gazu – przykładowo podczas jazdy autostradą) do poziomu 3 (maksymalne odzyskiwanie energii podczas jazdy po mieście, kiedy nie ma konieczności wciskania pedału hamulca, a w większości przypadków do zmniejszenia prędkości jazdy wystarczy hamowanie silnikiem po puszczeniu pedału gazu). Każde hamowanie przyczynia się więc do odzyskiwania energii i powiększa całkowity zasięg samochodu przy zachowaniu jednocześnie optymalnych i przyjemnych dla kierowcy warunków jazdy.
Dwie jednostki napędowe do wyboru
Nowe Renault Scenic E-Tech electric posiada silnik synchroniczny z wirnikiem uzwojonym z 8 biegunami magnetycznymi o zmniejszonej masie i gabarytach. Samochód jest oferowany w dwóch wersjach:
- 125 kW (170 KM) i 280 Nm
- 160 kW (220 KM) i 300 Nm
Silnik, opracowany w ramach Aliansu i produkowany w Megafactory w Cléon, nie zawiera żadnego z pierwiastków ziem rzadkich. W ten sposób zmniejsza swój negatywny wpływ na środowisko. Ponadto korzysta ze zrównoważonego ekosystemu produkcji zlokalizowanego we Francji.
Dwa rodzaje akumulatora i zasięg do 620 km
W nowym modelu Scenic E-Tech electric proponowane są akumulatory o dwóch pojemnościach:
- 60 kWh dla uzyskania zasięgu ponad 420 km*
- 87 kWh dla uzyskania zasięgu ponad 620 km*
* Dane wg cyklu WLTP w trakcie homologacji.
Akumulator został dopracowany w najdrobniejszych detalach, by perfekcyjnie pasował do platformy CMF-EV (moduły rozłożone w dwóch warstwach) i zapewniał jak najlepsze osiągi. W wersji o pojemności 87 kWh składa się z 12 modułów po 16 ogniw każdy, zaś w wersji 60 kWh – 12 modułów po 24 ogniwa w każdym z nich. Moduły akumulatora mogą być łatwo wymieniane i oddzielnie naprawiane.
Gama i dane techniczne Renault Scenic E-Tech Electric
Zasięg samochodu w wersji standardowej
- Silnik 125 kW
- Akumulator trakcyjny 60 kWh
- Moment obrotowy 280 Nm
- Szybkie ładowanie DC do 130 kW
- zasięg > 420 km WLTP
- 0–100 km/h 9,3 sec
- Vmax 150 km/h
Zasięg samochodu w wersji o zwiększonym zasięgu
- Silnik 160 kW
- Akumulator trakcyjny 87 kWh
- Moment obrotowy 300 Nm
- Szybkie ładowanie DC do 150 kW
- zasięg > 620 km WLTP
- 0–100 km/h 8,4 sec
- Vmax 170 km/h
Wymiary i masa
- Długość: 4470 mm
- Szerokość: 1864 mm
- Wysokość: 1571 mm
- Rozstaw osi: 2785 mm
- Przedni zwis: 842 mm
- Tylny zwis: 842 mm
- Masa: 1482 kg (w wersji 87 kWh)
- Pojemność bagażnika: 545 litrów
Nowy Scenic E-Tech electric zostanie wprowadzony do sprzedaży w pierwszej połowie 2024 roku.