Golf GTI to ikona motoryzacji – od chwili debiutu modelu w 1976 r. sprzedano ponad 1,7 miliona egzemplarzy tego modelu. Zaledwie sześć lat po wejściu na rynek Golfa GTI społeczność jego fanów powiększyła się do takich rozmiarów, że poszukiwała wspólnej platformy komunikacyjnej – lub mówiąc prościej zapragnęła zorganizować imprezę, na której mogłaby porozmawiać o swoich ulubionych samochodach, dokonać zakupów, pokazać się lub przejechać GTI. W ten sposób w maju 1982 roku w Reifnitz nad austriackim jeziorem Wörthersee doszło do pierwszego zlotu fanów GTI. Od tego czasu spotkania te odbywały się regularnie i nie inaczej będzie w tym roku.
Tradycyjnym punktem zlotu jest prezentacja nowych wariacji GTI. W tym roku Volkswagen pokaże po raz pierwszy na świecie dwa modele: Golfa GTI adidas – ekskluzywny pojazd, którego sprzedaż rozpocznie się w czerwcu – i Golfa GTI Excessive – pojazd koncepcyjny o wyszukanym, sportowym wyglądzie.
Nowemu Golfowi GTI adidas i konceptowi GTI towarzyszyć będą dwa klasyki: przedstawiciel pierwszej generacji Golfa GTI (z 1976 r.) i Golf Citi Mk1 – ostatnia edycja pierwszej generacji Golfa, limitowana do 1000 sztuk. Historia pojazdów GTI spotka więc ich teraźniejszość i przyszłość.
Golf GTI adidas: Jak sama nazwa wskazuje, jest to wynik współpracy Volkswagena ze znaną marką odzieżową. Adidas zadbał o stylizację wnętrza, VW o technologię. Model ten oferowany będzie w szerokim zakresie wariantów wyglądu nadwozia i kabiny. Do cech charakterystycznych tego wariantu należą m.in. nowe, 18-calowe felgi z lekkich stopów „Serron”, stworzony specjalnie na potrzeby tego modelu design sportowych foteli, bi-ksenonowe reflektory i tylne światła wykonane w technologii LED.
Golf GTI Excessive: Każdego roku Volkswagen zaskakuje fanów GTI zebranych nad Wörthersee nowym, zapierającym dech w piersiach pojazdem koncepcyjnym. W 2007 roku był to GTI W12-650, w 2008 roku Golf Estate RaVe 270 a w zeszłym roku: Golf GTI Wörthersee 09. Tym razem będzie to Golf GTI Excessive.
Kluczowymi elementami w tym przypadku będą dodatkowe elementy pokryte wyjątkowo błyszczącym, czarnym lakierem „fortepianowym”. Projektanci skupiali się na niezwykle precyzyjnym określeniu kształtów, krzywizn i linii prostych – mają one sprawiać wrażenie, jakby wycięto je ostrą brzytwą.
Dodatkowe elementy są smukłe i lekkiej z jednej strony, jednak z drugiej strony również wyjątkowo stabilne – wyglądają tak, jakby wycięto je z jednego bloku materiału. Te dodatkowe komponenty to spojler przedni, progu boczne i tylny dyfuzor (świecący się jasną czerwienią, gdy pojazd zaczyna hamować). Ich kształt został także zoptymalizowany pod względem aerodynamicznym. Tylko od reakcji fanów GTI zależy, czy elementy te znajdą się w katalogu oryginalnych akcesoriów Volkswagena.
15 maja 2010 – Dotarły do nas zdjęcia z prezentacji Volkswagena na tegorocznym zlocie – niezwłocznie uzupełniliśmy galerię i prezentujemy je Państwu :-)