Wprowadzenie na światowy rynek nowych modeli BMW serii 3 Limuzyna oraz BMW serii 3 Touring nastąpi wraz z rozpoczęciem produkcji od lipca 2024 r. Oba modele będą produkowane w zakładach BMW Group w Monachium.
BMW serii 3 2024
BMW serii 3 charakteryzuje się szeroką ofertą układów napędowych. W modelach Limuzyna i Touring dostępne są cztery silniki benzynowe i cztery wysokoprężne. Na szczycie gamy modelowej znajdują się dwa modele M Performance z 6-cylindrowymi silnikami rzędowymi. W ramach serii szczególnie popularne stały się ostatnio modele z napędem hybrydowym plug-in, a trend ten utrzyma się dzięki najnowszym dokonaniom w dziedzinie technologii akumulatorów wysokonapięciowych i ładowania.
Wysokowydajne silniki, inteligentna lekka konstrukcja i zoptymalizowane właściwości aerodynamiczne w nowym BMW serii 3 w znacznym stopniu przyczyniają się do wyjątkowo korzystnego stosunku radości z jazdy do zużycia paliwa i wartości emisji. Dzięki 48-woltowej technologii mild hybrid zwiększona jest zarówno spontaniczność oddawania mocy, jak i wydajność.
Oprócz maski silnika i przednich błotników także kołyska silnika, przednie wsporniki amortyzatorów oraz liczne elementy układu jezdnego wykonano z aluminium. W przypadku odlewów aluminiowych udział surowców wtórnych w produkcji BMW serii 3 wynosi około 50%. Aluminiowe obręcze kół oferowane w obu wersjach nadwoziowych są już wykonane w około 70% z aluminium pochodzącego z recyklingu.
Wygląd zewnętrzny, wnętrze i wyposażenie. Progresywna charakterystyka, udoskonalona atmosfera
Sportowa elegancja i nowoczesność bardziej niż kiedykolwiek charakteryzują stylistykę nowych samochodów BMW serii 3 Limuzyna oraz BMW serii 3 Touring. W obecnej generacji modeli ich nastawiony na radość z jazdy charakter wyrażają wyraziste linie i odpowiednio modelowane powierzchnie. Niepowtarzalny wygląd zapewniają wysokiej jakości atrapa chłodnicy BMW i typowe dla marki podwójne okrągłe reflektory. Rzucający się w oczy pasy przedni i tylny podkreślają dynamiczny profil, który można jeszcze bardziej uwydatnić za sprawą opcjonalnego pakietu sportowego M i pakietu sportowego M Pro.
Na potrzeby personalizacji BMW serii 3 dostępne są również nowe lakiery nadwozia i obręcze kół ze stopów lekkich. W przypadku wnętrza progresywną charakterystykę kokpitu z zakrzywionym wyświetlaczem BMW uzupełniają nowe kierownice, deska rozdzielcza o zmodyfikowanym wyglądzie oraz zmodernizowane elementy dekoracyjne. Tapicerki w nowej wersji M PerformTex są częścią pakietu sportowego M, a w modelach M Performance są one dostępne w wyposażeniu standardowym.
Świeże akcenty stylistyczne zapewniające elegancki, sportowy wygląd zewnętrzny
Gama lakierów nowych modeli BMW serii 3 Limuzyna oraz BMW serii 3 Touring obejmuje dwa lakiery niemetalizowane i siedem lakierów metalizowanych. Nowością w ofercie są lakiery metalizowane: niebieski Arctic Race oraz ognista czerwień.
Atrakcyjne innowacje zawiera również asortyment opcjonalnych obręczy kół ze stopów lekkich. W połączeniu z pakietem sportowym M oferowane są nowe 19-calowe obręcze kół M ze stopów lekkich Double Spoke, które nadają pojazdom jeszcze bardziej dynamiczny wygląd. Dostępne są one w kolorze Jetblack lub w wersji Bicolor. W ramach oferty BMW Individual dla Limuzyny i Touringa dostępne są również nowe 19-calowe obręcze kół ze stopów lekkich Y Spoke i w wersji Bicolor. Wszystkie nowe obręcze kół ze stopów lekkich są połączone z ogumieniem mieszanym.
Progresywny kokpit z nowymi skórzanymi kierownicami sportowymi.
Postępowe innowacje można również znaleźć we wnętrzu modeli Limuzyna i Touring. Zapewniają one klarowny i purystyczny wygląd kokpitu. Kierownice w nowym designie potęgują intensywne wrażenia z jazdy. Progresywną charakterystykę klasy premium podkreślają również wysokiej jakości materiały i nowe listwy ozdobne. Opcjonalna deska rozdzielcza Luxury w tapicerce Sensatec ma teraz jeszcze bardziej delikatną strukturę powierzchni i kontrastujące kolorowe szwy.
W nowych modelach BMW serii 3 Limuzyna oraz BMW serii 3 Touring stosowane są kierownice najnowszej generacji, które charakteryzują się nowoczesnym, a jednocześnie sportowym wyglądem. Oba modele są już standardowo wyposażone w gruntownie zmodyfikowaną skórzaną kierownicę sportową z wielokątną obręczą z dwoma ramionami. Zakres wyposażenia pakietu sportowego M obejmuje nową skórzaną kierownicę M z trzema ramionami, spłaszczoną u dołu obręczą i nierzucającym się w oczy znacznikiem środkowym na godzinie 12.
Obie wersje opracowanych na nowo kierownic wyposażone są w podświetlane przyciski wielofunkcyjne i łopatki zmiany biegów. Łopatki do szczególnie spontanicznych ręcznych interwencji przy wyborze biegów, które już należą do standardowego wyposażenia, podkreślają sportowy profil nowego BMW serii 3.
Cyfrowe sterowanie klimatyzacją, możliwość wyboru atmosfery oświetlenia
Wraz z wprowadzeniem najnowszej generacji kontrolera BMW iDrive z funkcją QuickSelect na bazie systemu operacyjnego BMW 8.5, zoptymalizowana obsługa funkcji wentylacji i klimatyzacji znalazła również zastosowanie w nowych samochodach BMW serii 3 Limuzyna oraz BMW serii 3 Touring. Konsekwentne dążenie do obsługi za pomocą funkcji dotykowych oraz języka naturalnego umożliwiając dalsze ograniczenie liczby przycisków i elementów sterujących w kokpicie.
Wyborem temperatury, intensywności nawiewu, podgrzewaniem foteli oraz, w przypadku odpowiedniego wyposażenia, podgrzewaniem kierownicy można teraz sterować na zakrzywionym wyświetlaczu BMW lub przy użyciu poleceń głosowych za pośrednictwem inteligentnego asystenta osobistego BMW. Nowe pokrętła na kratkach nawiewu powietrza na środku deski rozdzielczej oraz po stronie kierowcy i pasażera umożliwiają regulację intensywności oraz kierunku przepływu powietrza poprzez obracanie i przechylanie.
Oświetlenie wnętrza obejmuje teraz standardowo oświetlenie kaskadowe zintegrowane z nakładką nawiewów centralnych. Jego kolor i jasność można dostosowywać do indywidualnych preferencji – do wyboru jest dziewięć zestawień kolorystycznych.
Indywidualne ustawienia koloru i jasności są zapisywane w profilach. W połączeniu z opcją oświetlenia ambientowego (wyposażenie standardowe w modelach M Performance) indywidualnie wybierana atmosfera oświetleniowa obejmuje również przednie przestrzenie na nogi, schowek w przedniej części konsoli środkowej i kontury boczków drzwi.
Zakres funkcji oświetlenia wnętrza obejmuje ponadto nastrojową animację powitalną i pożegnalną, a także sygnały świetlne sygnalizujące połączenia przychodzące i otwarte drzwi.
Nowe powierzchnie foteli w wersji M PerformTex
Oprócz czarnej tapicerki z tkaniny w wyposażeniu standardowym w nowych BMW serii 3 Limuzyna i BMW serii 3 Touring oferowane są fotele sportowe z perforowaną tapicerką Sensatec w kolorach czarnym, czerwonym Tacora lub koniakowym. Opcjonalna tapicerka skórzana Vernasca jest teraz dostępna w czterech wariantach kolorystycznych.
Progresywny sportowy charakter uosabiają czarne tapicerki foteli sportowych w nowej wersji M PerformTex. Są one częścią pakietu sportowego M, a w modelach M Performance są dostępne w wyposażeniu standardowym. To innowacyjne welurowe pokrycie łączy wysoką jakość materiału i sportowy wygląd z niewielką masą i metodą produkcji zoptymalizowaną pod kątem zrównoważonego rozwoju. W połączeniu z pakietem sportowym M i dla samochodów M Performance dostępne są również fotele sportowe – również w wersji M – powleczone skórą Vernasca z czarnymi powierzchniami i niebieskim kontrastującym pikowaniem.
Bogate wyposażenie standardowe, wysokiej jakości opcje
Wyposażenie standardowe nowych modeli BMW serii 3 Limuzyna i BMW serii 3 Touring obejmuje m.in. 17-calowe (lub 18-calowe w przypadku modeli z napędem hybrydowym plug-in) obręcze kół ze stopów lekkich, listwy ozdobne M Shadow Line o wysokim połysku, automatycznie przyciemniane lusterko wewnętrzne, asystenta parkowania, w tym system Park Distance Control z czujnikami z przodu i z tyłu. W wyposażeniu standardowym znajduje się również 3-strefowa klimatyzacja automatyczna oraz BMW Live Cockpit Plus z w pełni cyfrowym zakrzywionym wyświetlaczem BMW i systemem nawigacyjnym BMW Maps.
Model Touring jest standardowo wyposażony w automatyczną obsługę klapy tylnej i dzielone w stosunku 40:20:40 oparcie tylnej kanapy, które w modelu Limuzyna jest dostępne jako opcja. Poza sportowymi fotelami i oświetleniem ambientowym, do najważniejszych cech w programie opcji indywidualnej aranżacji wnętrza należą także system nagłośnienia Surround marki Harman Kardon, ogrzewanie postojowe oraz sterowany elektrycznie dach w Limuzynie i szklany dach panoramiczny w modelu Touring.
Większy zasięg elektryczny modeli z napędem hybrydowym plug-in i zoptymalizowany komfort jazdy
Za sprawą czterech silników benzynowych i czterech silników wysokoprężnych z technologią BMW TwinPower Turbo, w tym szczególnie mocnych 6-cylindrowych silników rzędowych w modelach M Performance, a także technologii hybrydowej plug-in i inteligentnego napędu na wszystkie koła BMW xDrive w wielu wariantach, BMW serii 3 oferuje największy wybór układów napędowych w całej gamie modelowej marki. Wszystkie warianty nowych modeli BMW serii 3 Limuzyna oraz BMW serii 3 Touring wyposażone są standardowo w 8-stopniową skrzynię Steptronic. Łopatki przy kierownicy umożliwiają spontaniczną ingerencję w zmianę przełożeń.
Silniki spalinowe dostępne dla BMW serii 3 obejmują zakres mocy od 110 kW/150 KM do 210 kW/286 KM. Ponadto dostępny jest 6-cylindrowy rzędowy silnik benzynowy o mocy 275 kW / 374 KM oraz 6-cylindrowy rzędowy silnik wysokoprężny o mocy 250 kW/340 KM do modeli M Performance. Podobnie jak 6-cylindrowy rzędowy silnik benzynowy wszystkie silniki wysokoprężne są wyposażone w technologię mild hybrid, która zwiększa zarówno dynamikę oddawania mocy, jak i osiągi jednostek napędowych. Jego 48-woltowy alternator odwracalny generuje dodatkową moc 8 kW/11 KM.
Nowy akumulator wysokonapięciowy dla modeli z napędem hybrydowym plug-in.
Modele z napędem hybrydowym plug-in nowego BMW serii 3 zapewniają jeszcze bardziej spójną formę elektryfikacji. Oferta koncentruje się obecnie na modelach BMW 330e Limuzyna i BMW 330e Touring, które są dostępne z klasycznym napędem tylnym lub BMW xDrive. Ich napęd obejmuje czterocylindrowy silnik benzynowy i silnik elektryczny zintegrowany z 8-stopniową skrzynią Steptronic, które razem generują moc systemową na poziomie 215 kW/292 KM.
W nowej edycji BMW serii 3 modele z napędem hybrydowym plug-in charakteryzują się jeszcze bardziej zoptymalizowaną wydajnością i znacznie zwiększonym zasięgiem elektrycznym. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu nowego akumulatora wysokonapięciowego o użytecznej pojemności energetycznej wynoszącej 19,5 kWh.
Wywodzi się on z technologii BMW eDrive piątej generacji i ma znacznie wyższą gęstość energii w porównaniu z akumulatorem stosowanym dotychczas w modelach z napędem hybrydowym plug-in BMW serii 3.
Postęp w dziedzinie technologii akumulatorowej
Dzięki zasięgom elektrycznym wynoszącym od 85 do 101 km w przypadku nowego BMW 330e Limuzyna, od 81 do 96 km dla BMW 330e xDrive Limuzyna, od 87 do 98 km dla BMW 330e Touring, a BMW 330e xDrive Touring od 84 do 91 km to nie tylko jazda po mieście, codzienne dojazdy do pracy, ale także dłuższe podróże, które mogą odbywać się w lokalnie bezemisyjny sposób.
Największe możliwe wykorzystanie napędu elektrycznego jest również wspierane przez zaawansowaną technologię ładowania. Nowa ładowarka umożliwia ładowanie trójfazowym prądem przemiennym o mocy maksymalnej 11 kW dostępnej po raz pierwszy w modelach BMW z napędem hybrydowym plug-in. Pozwala to naładować akumulator od pełnego rozładowania do 100% pojemności w 2 godziny i 15 minut. Ponadto modele z napędem hybrydowym plug-in nowego BMW serii 3 mogą teraz również korzystać z najnowszej oferty BMW Charging. Opcja Connected Home Charging stwarza warunki do ładowania zoptymalizowanego pod kątem wykorzystania energii słonecznej i obciążenia.
Układ jezdny: optymalna równowaga między sportowym charakterem a komfortem jazdy
Konsekwentne prace rozwojowe przynoszą korzyści również technologii układu jezdnego nowego BMW serii 3. Modele Limuzyna i Touring od zawsze były wzorcem dynamiki jazdy w swoim segmencie. Dzięki ukierunkowanym modyfikacjom typowa dla BMW serii 3 równowaga między sportowym charakterem a komfortem jazdy jest dalej optymalizowana w przypadku wszystkich wariantów modelowych. Warunkiem tego jest między innymi sztywniejsze połączenie tylnych amortyzatorów z karoserią.
Dzięki konsekwentnemu wprowadzaniu udoskonaleń kierowca doświadcza znacznie zwiększonego poziomu komfortu w każdej sytuacji na drodze – niezależnie od wybranego trybu jazdy i warunków drogowych i przy zachowaniu wysokiego poziomu dynamiki. Ma to również pozytywny wpływ na profil akustyczny podczas szczytów mocy powodowanych przez warunki drogowe. Generalnie pojazd jest jeszcze bardziej precyzyjny i stabilny zapewniając lepszą kontrolę. Ponadto zmniejszony został poziom siły potrzebnej do obracania kierownicy w trybie Comfort, co skutkuje większym komfortem kierowania w codziennych sytuacjach na drodze.
Alternatywą dla wyposażenia standardowego jest zawieszenie sportowe M wchodzące w skład pakietu sportowego M. Ponadto w połączeniu z pakietem sportowym M dostępne jest również zawieszenie adaptacyjne M z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami i adaptacyjnym sportowym układem kierowniczym.
Zaawansowane systemy wspomagające kierowcę i parkowanie
Szeroka gama systemów wspomagających kierowcę optymalizuje komfort i bezpieczeństwo podczas jazdy oraz parkowania nowymi modelami BMW serii 3 Limuzyna i BMW serii 3 Touring. Wyposażenie standardowe obejmuje m.in. ostrzeganie przed kolizją czołową z interwencją hamulców, regulator prędkości z funkcją hamowania i nową funkcję inteligentnego asystenta prędkości. Najważniejszym elementem oferty opcjonalnej jest system asystujący kierowcy Professional, który obejmuje asystenta kierowania i prowadzenia po pasie ruchu oraz aktywny regulator prędkości z funkcją Stop & Go, a także automatycznego asystenta ograniczeń prędkości, regulację zgodnie z przebiegiem trasy, rozpoznawanie sygnalizacji świetlnej, asystenta omijania, ostrzeganie przed skrzyżowaniem z miejską funkcją hamowania, ostrzeganie o jeździe w złym kierunku i ostrzeganie o ruchu poprzecznym z przodu.
Oprócz funkcji Park Distance Control, dostępny w standardzie asystent parkowania oferuje również opcję automatycznego parkowania i opuszczania miejsca parkingowego, a także kamerę cofania i asystenta cofania. Ponadto opcjonalnie dostępny jest asystent parkowania Plus z funkcjami Surround View i zdalnego widoku 3D.
Modele M Performance nowego BMW serii 3.Topowy sportowiec z własnym charakterem
Sportowego charakteru nowego BMW serii 3 można doświadczyć szczególnie intensywnie w modelach Performance BMW M GmbH, które znajdują się na szczycie gamy modelowej. Dzięki mocnym 6-cylindrowym silnikom rzędowym, specjalnemu zestrojeniu elementów zawieszenia i typowym cechom stylistycznym M na zewnątrz i we wnętrzu pojazdu wyjątkowy charakter tych topowych samochodów sportowych objawia się zarówno we wrażeniach z jazdy, jak i wyglądzie. Nowa kierownica i nowe tapicerki foteli zapewniają świeże akcenty w kokpicie modeli M Performance.
Modele M Performance nowego BMW serii 3 są dostępne zarówno z silnikiem benzynowym, jak i wysokoprężnym. 3-litrowe jednostki napędowe charakteryzują się typowymi dla gamy M osiągami. Moment obrotowy i spontaniczne oddawanie mocy wynikają z najnowszej technologii M TwinPower Turbo w wersji specyficznej dla danego silnika oraz 48-woltowej technologii mild hybrid, która zapewnia elektryczne zwiększenie mocy na poziomie 8 kW/11 KM.
6-cylindrowe silniki rzędowe modeli M Performance są połączone z 8-stopniową sportową skrzynią Steptronic, która charakteryzuje się wyjątkowo wysoką dynamiką przełączania biegów. Zwinność i trakcja są zoptymalizowane przez dostępny w standardzie napęd na wszystkie koła BMW xDrive. 6-cylindrowy rzędowy silnik benzynowy modeli BMW M340i xDrive Limuzyna i BMW M340i xDrive Touring generuje maksymalną moc 275 kW/374 KM oraz maksymalny moment obrotowy 500 Nm. BMW M340d xDrive Limuzyna i BMW M340d xDrive Touring są napędzane 6-cylindrowym rzędowym silnikiem wysokoprężnym o mocy 250 kW / 340 KM i maksymalnym momencie obrotowym 700 Nm.
Dostępne w standardzie zawieszenie sportowe M z adaptacyjnym sportowym układem kierowniczym, sportowy dyferencjał M i sportowy układ hamulcowy M zapewniają typowe dla gamy M połączenie dynamiki wzdłużnej i poprzecznej, precyzji i emocjonujących osiągów.
Indywidualny charakter dzięki typowym cechom stylistycznym M
Potencjał osiągów topowych samochodów sportowych jest sygnalizowany przez typowe dla gamy M elementy stylistyczne, których konstrukcja opiera się na wymaganiach technicznych w zakresie aerodynamiki i dopływu powietrza chłodzącego. Duże wloty powietrza w pasie przednim są równie ważnym elementem, jak lusterka zewnętrzne M w błyszczącym kolorze czarnym i pas tylny z wyprofilowanym dyfuzorem. Modele BMW M340i xDrive Limuzyna i BMW M340d xDrive Limuzyna są też wyposażone w spojler tylny M w kolorze karoserii.
Ponadto indywidualny wygląd tych topowych samochodów sportowych zapewniają atrapa chłodnicy BMW ze stylizowaną siatką, ekskluzywne 18-calowe obręcze kół M ze stopów lekkich i trapezoidalne końcówki rur układu wydechowego. Opcjonalnie dostępny jest również pakiet sportowy M Pro.
Jako sportowa Limuzyna i dynamiczny model Touring BMW serii 3 jest uosobieniem radości z jazdy w segmencie premium klasy średniej. Oprócz dostępnych fabrycznie opcji wyposażenia pakietu sportowego M i pakietu sportowego M Pro produkty z programu akcesoriów BMW M Performance Parts oferują dalsze możliwości nadania jeszcze bardziej dynamicznego wyglądu i właściwości jezdnych wszystkich wariantów modelowych.
Specyficzne dla modelu opcje doposażenia z oferty oryginalnych akcesoriów BMW zostały opracowane przy wykorzystaniu ugruntowanego know-how BMW M GmbH ze sportów motorowych. Typowe dla danego modelu elementy aerodynamiczne i zewnętrzne podkreślają dynamiczny charakter nowego BMW serii 3 Limuzyna i nowego BMW serii 3 Touring, podobnie jak obręcze kół ze stopów lekkich z gamy akcesoriów BMW M Performance Part.