Minivany Chryslera w czołówce badań instytutu IIHS

Minivany Chryslera w czołówce badań instytutu IIHS06.06.2008
Amerykański Instytut Bezpieczeństwa Drogowego IIHS oficjalnie potwierdził, iż Minivany Chrysler Town & Country 2008 oraz Dodge Grand Caravan 2008 otrzymały najwyższą ocenę "Good" w testach zderzeniowych - czołowych i bocznych.

Chrysler Town&Country i Dodge Grand Caravan to bliźniacze modele dla Chrysler Grand Voyager w Europie.

Minivany Chryslera w czołówce badań instytutu IIHS 1 "Minivany należą do najbezpieczniejszych pojazdów na drogach świata, a za samochodami Chrysler Town & Country i Dodge Grand Caravan 2008 stoi ponad 25 lat doświadczenia pod względem innowacyjnej inżynierii i doskonałości rozwiązań” – powiedział Larry Lyons, wiceprezes ds. samochodów osobowych i minivanów Chrysler LLC – „Niezwykle bogate, standardowe wyposażenie minivanów marki Chrysler i Dodge obejmuje m.in. boczne poduszki kurtynowe dla trzech rzędów siedzeń, zaawansowane czołowe poduszki powietrzne kierowcy i pasażera oraz program elektronicznej stabilizacji toru jazdy ESP."

Z uwagi na fakt, iż bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów należy do priorytetowych założeń konstrukcyjnych minivanów Chrysler i Dodge, testy IIHS są tylko jednym z wielu elementów, wpływających na stały rozwój konstrukcyjny pojazdów w tym zakresie – obok oficjalnych wymagań dyktowanych przez agencje rządowe USA oraz wewnętrzne procedury badawcze producenta.

Nowy Chrysler Town & Country 2008
Oferowany w trzech odmianach modelowych nowy Chrysler Town & Country 2008 zyskał nowy, bardziej współczesny wygląd, trzy wielofunkcyjne systemy siedzeń i schowków, rozbudowane systemy informacyjno-rozrywkowe (infotainment) oraz liczne, zaawansowane elementy bezpieczeństwa.

Minivany Chryslera w czołówce badań instytutu IIHS 2Wśród 35 nowych lub zmodyfikowanych rozwiązań funkcjonalno-komfortowych znajduje się nowy silnik benzynowy V-6 o pojemności 4,0 litrów współpracujący z zastosowaną w minivanie po raz pierwszy automatyczną przekładnią sześciostopniową oraz poszerzona lista wyposażenia seryjnego, m.in. program elektronicznej stabilizacji toru jazdy ESP.

Najnowszym elementem funkcjonalnym jest system siedzeń Swivel ‘n Go™ umożliwiający odwracanie siedzeń drugiego rzędu o 1800 – przodem do rzędu ostatniego i korzystanie z wyjmowanego stolika pośrodku. System ten obejmuje ponadto zamykane pojemniki podłogowe na drobne przedmioty za fotelami przednimi, otwarty pojemnik podłogowy trzeciego rzędu siedzeń oraz możliwość składania siedzeń w podłodze w celu powiększenia przestrzeni ładunkowej. Amerykańska rządowa agencja ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego NHTSA przyznała minivanowi Chrysler Town & Country 2008 najwyższą – 5-gwiazdkową klasyfikację bezpieczeństwa w testach ochrony przed skutkami kolizji czołowej i bocznej.

Ponad 40 systemów i elementów bezpieczeństwa
Nowe minivany Chrysler Town & Country oraz Dodge Grand Caravan 2008 wyposażone są w ponad 40 systemów i elementów bezpieczeństwa. Są to m.in.:

Minivany Chryslera w czołówce badań instytutu IIHS 3 - Zaawansowana, wielostopniowa poduszka powietrzna dla kierowcy i przedniego pasażera.
- System kontroli trakcji w całym zakresie prędkości: wykrywa poślizg kół napędzanych, by przyhamować ślizgające się koło (koła) i/lub zredukować moc napędu do chwili odzyskania przyczepności do podłoża.
- Układ przeciwblokujący kół ABS: zapobiega blokowaniu się kół i utrzymuje sterowność pojazdu podczas nagłego hamowania lub hamowania na śliskiej nawierzchni.
- Okno dachowe z zabezpieczeniem przycięcia palców: samoczynnie zatrzymuje się i cofa podczas zamykania w razie wykrycia przeszkody (np. palców lub dłoni).
- Szyba boczna drzwi kierowcy z zabezpieczeniem przycięcia palców: samoczynnie zatrzymuje się i opuszcza w razie napotkania przeszkody podczas zamykania.
- Wspomaganie hamowania awaryjnego Brake Assist: umożliwia maksymalne zwiększenie ciśnienia w układzie hamulcowym celem skrócenia drogi hamowania.
- Blokada automatycznej skrzyni przekładniowej: zapobiega przełączeniu selektora biegów z położenia Park bez uprzedniego wciśnięcia pedału hamulca.
- System kotwiczenia fotelików dziecięcych LATCH: umożliwia bezpieczne mocowanie dostępnych na rynku fotelików do przewożenia dzieci.

Minivany Chryslera w czołówce badań instytutu IIHS 4 - Blokada „dziecięca” zamków tylnych drzwi: przesunięcie dźwigienki na tylnej krawędzi drzwi zabezpiecza przed przypadkowym otwarciem drzwi od wewnątrz przez ciekawe wszystkiego dziecko.
- Ogranicznik napięcia pasów bezpieczeństwa (CFR): służy do rozprowadzenia siły działającej na taśmę pasa w trakcie zderzenia i stopniowego zwalniania naciągu pasa w sposób kontrolowany.
- Strefy kontrolowanego zgniotu: pochłaniają maksimum energii zderzenia zanim energia ta dotrze do kabiny i pasażerów pojazdu.
- Degresywny ogranicznik napięcia pasów bezpieczeństwa: napręża pas by zapewnić optymalną pozycję kierowcy/pasażera w fotelu przed zbliżającą się kolizją, po czym dostosuje napięcie pasa tak, by złagodzić siły działające podczas zderzenia.
- Door Alert: okresowy, świetlno-dźwiękowy alarm w zestawie wskaźników, sygnalizujący niedomknięte drzwi podczas jazdy.
- ESP – program stabilizacji toru jazdy: system ten wspomaga utrzymanie zamierzonego przez kierowcę kierunku jazdy we wszystkich warunkach podróży. Szczególnie przydatny w krytycznych sytuacjach drogowych, na zakrętach oraz w czasie jazdy na śliskich i luźnych nawierzchniach, m.in. na śniegu, lodzie czy szutrze. W razie wykrycia różnicy między zamierzonym przez kierowcę a rzeczywistym torem ruchu, ESP selektywnie przyhamowuje koła samochodu i steruje otwarciem przepustnicy celem przywrócenia pożądanego toru jazdy.

Minivany Chryslera w czołówce badań instytutu IIHS 5 - Bezpieczna kolumna kierownicy: w jej skład wchodzą dwie hydroformowane, ruchome współosiowo rury, które składając się jedna w drugą – amortyzują działanie energii zderzenia.
- System reakcji powypadkowej EARS: ułatwia pomoc dla pasażerów pojazdu, który uległ wypadkowi; w następstwie zadziałania poduszek powietrznych, system EARS odblokowuje zamki drzwi, zapala światła wewnętrzne oraz odcina dopływ paliwa do silnika.
- Zagłówki dla wszystkich miejsc siedzących: także i dla pasażerów obrotowych foteli systemu Swivel ‘n Go oraz dla miejsca środkowego w trzecim rzędzie siedzeń.
- Regulacja wysokości górnego punktu kotwiczenia pasów bezpieczeństwa: zachęca do zapinania pasów, umożliwiając lepsze dopasowanie ich położenia do wzrostu kierowcy i pasażera.
- Reflektory ksenonowe (HID): zapewniają około trzykrotnie wyższą jasność oświetlenia, a więc lepszą widoczność drogi podczas jazdy nocnej.
- System HomeLink Universal Home Security: pozwala zdalnie otwierać bramę wjazdową, drzwi garażu i uruchamiać inne urządzenia domowe z użyciem trzech odrębnych kodów łącza radiowego.

Minivany Chryslera w czołówce badań instytutu IIHS 6 - Zintegrowane siedzisko dla dziecka: podwyższa pozycję siedzenia dzieci o wzroście do 144 cm i wadze do 38 kg – aby umożliwić zapinanie standardowych pasów bezpieczeństwa (także i dla foteli systemu Swivel ‘ Go™).
- Zintegrowane foteliki dziecięce: przeznaczone dla dzieci od 12 miesięcy życia, wadze 10-22 kg i wzroście do 120 cm i dostępne w opcji drugiego rzędu siedzeń typu "kanapowego".
- Zabezpieczenie przeciw urazom głowy: czyli specjalna, amortyzująca konstrukcja wewnętrznych słupków nadwozia, tablicy przyrządów, oprawy szyby przedniej i tylnej, struktury dachu oraz punktów kotwiczenia pasów bezpieczeństwa.
- Bezkluczykowy system zapłonu: z zastosowaniem elektronicznego pilota zamiast tradycyjnego kluczyka "stacyjki". Pilot zawiera także przyciski zdalnego sterowania zamkiem centralnym oraz wyjmowany kluczyk serwisowy.
- Profile kolanowe: jako część dolnej części deski rozdzielczej i drzwiczek skrytki przed pasażerem – umożliwiają utrzymanie kierowcy oraz pasażera w możliwie optymalnej pozycji wobec napełniających się poduszek powietrznych.
- Sterownik OCR z wykrywaniem zagrożenia "wywrotki": decyduje o sile napełnienia wielostopniowej poduszki kierowcy, poduszki przedniego pasażera oraz poduszek kurtynowych – w przypadku wywrócenia się pojazdu.
- Czujniki parkowania tyłem ParSense®: przy pomocy sygnałów świetlno-dźwiękowych ostrzegają kierowcę o zbliżaniu się do nieruchomej przeszkody podczas cofania pojazdu.

Minivany Chryslera w czołówce badań instytutu IIHS 7 - Kamera podglądu drogi cofania ParkView®: umożliwia szerokokątny widok na drogę cofania pojazdu i wspomaga sprzęganie dyszla przyczepy z hakiem holowniczym (jeśli jest); obraz pojawia się na ekranie nawigacji po załączeniu biegu wstecznego.
- Elektrycznie ustawiane pedały: możliwość odsuwania/przysuwania pedałów hamulca i przyspieszenia celem podwyższenia komfortu i bezpieczeństwa prowadzenia pojazdu.
- Elektryczny napęd tylnej klapy nadwozia z wykrywaniem przeszkody na drodze ruchu: samoczynnie zatrzymuje i podnosi klapę podczas zamykania w razie wykrycia przeszkody (np. palców lub dłoni).
- Elektryczny napęd przesuwnych drzwi bocznych z wykrywaniem przeszkody na drodze ruchu: samoczynnie zatrzymuje i cofa drzwi podczas zamykania w razie wykrycia przeszkody.
- Dodatkowe lusterko "konwersacyjne": umieszczone w konsoli górnej ponad wstecznym lusterkiem wewnętrznym umożliwia kierowcy kontakt z pasażerami obu tylnych rzędów siedzeń bez odwracania wzroku od drogi.
- Zdalne sterowanie zamkiem centralnym w kluczyku zapłonu: pozwala zdalnie ryglować zamki drzwi, zapalać oświetlenie wnętrza, a także uzbrajać i rozbrajać alarm przeciw-kradzieżowy (o ile jest na wyposażeniu pojazdu).
- System zdalnego rozruchu silnika: umożliwia rozruch silnika przy pomocy pilota w kluczyku zapłonu przy zachowaniu pełnego zabezpieczenia pojazdu.

Minivany Chryslera w czołówce badań instytutu IIHS 8 - Klatka bezpieczeństwa nadwozia: chroni pasażerów pojazdu przed skutkami wypadku, odpowiednio rozpraszając i pochłaniając energię zderzenia.
- Napinacze wstępne pasów bezpieczeństwa: w razie kolizji powodują natychmiastowe zebranie luzu pasa bezpieczeństwa, ograniczając w ten sposób bezwładność torsu oraz głowy kierowcy i przedniego pasażera.
- Immobilizer silnika Sentry Key: wykorzystuje kluczyk zapłonu z nadajnikiem odpowiednio kodowanego sygnału do zabezpieczenia pojazdu przed nieautoryzowanym użytkowaniem; użycie niewłaściwego kluczyka powoduje zatrzymanie biegu silnika po upływie kilku sekund.
- Belki wzmacniające drzwi boczne pojazdu: stanowią dodatkową ochronę pasażerów w przypadku uderzenia bocznego.
- System ostrzegawczy otwarcia przesuwnych drzwi bocznych: podczas wsiadania i wysiadania z pojazdu migają światła zewnętrzne – jako ostrzeżenie dla innych użytkowników drogi.
- Boczne kurtynowe poduszki powietrzne: zapewniają zwiększoną ochronę pasażerów na skrajnych miejscach trzech rzędów siedzeń; system oddzielnych czujników powoduje, iż poduszki te działają tylko po stronie uderzenia w pojazd.

Minivany Chryslera w czołówce badań instytutu IIHS 9 - System kontroli ciśnienia w ogumieniu TPM: bezprzewodowy układ czujników ciśnienia w stopce zaworu powietrznego każdego z kół jezdnych, sygnalizujący spadek ciśnienia w danej oponie przy pomocy centralnego modułu sterującego.
- Trzypunktowe, biodrowo-ramieniowe pasy bezpieczeństwa: także i dla pasażerów obrotowych foteli systemu Swivel ‘n Go™ oraz dla miejsca środkowego w trzecim rzędzie siedzeń.
- System komunikacji bezprzewodowej UConnect: opiera się na technologii Bluetooth® i umożliwia bezprzewodowe połączenie odpowiednio przystosowanego telefonu komórkowego (lub kilku telefonów) z odbiornikiem w kabinie; możliwość rozmowy przez „komórkę” bez odrywania rąk od kierownicy podnosi bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Źródło: Chrysler, informacja Moto Target