...którego premiery byliśmy świadkami w lecie tego roku, skrzynia DCT jest obecnie dostępna także w samochodach Dodge Avenger i Chrysler Sebring napędzanych 2,0-litrowym silnikiem wysokoprężnym.
Dwusprzęgłowa przekładnia DCT, efekt współpracy Chryslera z niemiecką firmą Getrag umożliwia – w porównaniu z tradycyjną automatyczną skrzynią czterostopniową – znaczące obniżenie zużycia paliwa oraz redukcję emisji CO2 o sześć procent.
„Nasza nowa skrzynia dwusprzęgłowa to kolejny etap w rozwoju technologii przeniesienia napędu, który oprócz płynności pracy, daje konkretne oszczędności paliwowe.” – mówi Frank Klegon, wiceprezes ds. rozwoju produktu w Chrysler LLC – „Wdrożenie tej technologii jest jednym z szeregu działań, jakie podejmujemy w zakresie ekonomizacji zużycia paliw wśród naszej gamy produktowej.”
Zaangażowanie Chryslera w rozwój technologii przekładni dwusprzęgłowych jest elementem „Powertrain Offensive” – programu modernizacji układów przeniesienia napędu, którego rozpoczęcie koncern anonsował już w ubiegłym roku.
Dwusprzęgłowa skrzynia przekładniowa (DCT)
Stosowana przez Chryslera dwusprzęgłowa skrzynia przekładniowa pozwala obniżyć zużycie paliwa i emisję CO2 poprzez ograniczenie tzw. strat pasożytniczych – a więc eliminację przekładni hydrokinetycznej (przemiennika momentu obrotowego) oraz sprzęgieł poszczególnych biegów na rzecz synchronizatorów.
Przekładnia dwusprzęgłowa jest odmianą skrzyni automatycznej, w której wykorzystano dwa sprzęgła współpracujące z wałkami pośrednimi (jak w skrzyni manualnej) w miejsce konwencjonalnego przemiennika momentu i przekładni planetarnych.
Jedno sprzęgło ‘obsługuje’ biegi nieparzyste i bieg wsteczny, drugie zaś – biegi parzyste. Podczas zmiany przełożeń następuje preselekcja kolejnego biegu, otwarcie jednego ze sprzęgieł i zamkniecie drugiego – co pozwala wykonać całą operację bez przerywania dopływu mocy.
Efektem działania systemu dwusprzęgłowego jest optymalizacja doboru przełożeń, a więc lepsze przyspieszenie, zwiększona płynność pracy przekładni oraz ograniczenie zużycia paliwa.
Skrzynia dwusprzęgłowa obywa się bez przekładni hydrokinetycznej jako przekaźnika mocy i zamiast niej korzysta z dwóch sterowanych hydraulicznie mokrych sprzęgieł wielotarczowych, które dzięki chłodzącej kąpieli olejowej pracują w odpowiednich warunkach termicznych. Podczas zmiany przełożeń przepływ mocy odbywa się w sposób nieprzerwany, a więc – porównując z klasycznym ‘automatem planetarnym’ – oznacza to zmniejszenie do minimum zakłóceń w przekazywaniu mocy.
W ten sposób eliminacja tradycyjnej przekładni hydrokinetycznej oraz zmniejszenie liczby sprzęgieł poszczególnych przełożeń prowadzi do ograniczenia strat typu pasożytniczego, a co za tym idzie – również do obniżenia zużycia paliwa.