Antykryzysowy plan koncernu Chrysler LLC

Antykryzysowy plan koncernu Chrysler LLC24.02.2009
Złożony dnia 17 lutego 2009 roku w amerykańskim Ministerstwie Skarbu plan dochodzenia do pełnej rentowności operacyjnej Chrysler LLC przewiduje: optymalizację i rozwój produkowanej gamy modelowej, dokończenie intensywnej ...

...restrukturyzacji oraz uzyskanie koncesji w sferze kosztowej od partnerów i udziałowców firmy. Plan ten zostanie przez Chrysler LLC sfinalizowany do dnia 31 marca br., a jego treść wskazuje na istotne zaangażowanie w zakresie wypełnienia warunków pożyczki rządowej pod względem efektywności kosztowej oraz ograniczenia zużycia paliw płynnych.

Aby spełnić oczekiwania klienteli oraz wymogi federalnych norm redukcji zużycia paliw płynnych Chrysler przewiduje premiery 24 nowych pojazdów w okresie 48 miesięcy, zapowiadając jednocześnie wykorzystanie energii elektrycznej jako głównej technologii dla strategii rozwoju paliwo-oszczędnych pojazdów o niskiej emisji spalin oraz praktyczne wdrożenie napędu elektrycznego już w roku 2010. Obecny plan antykryzysowy Chryslera odpowiada federalnym wytycznym w zakresie oszczędności paliw, opisanym w ustawie o bezpieczeństwie energetycznym (Energy Independence and Security Act) z roku 2007. Chrysler LLC ponadto wspiera proces tworzenia jednolitych norm w skali krajowej z udziałem wszystkich uczestników gospodarki narodowej.

Najważniejsze punkty planu antykryzysowego Chrysler LLC

Sojusze strategiczne
Chrysler zawarł niewiążące porozumienie o dążeniu do strategicznego sojuszu z włoską firmą FIAT, który niesie istotne korzyści – w tym także finansowe – dla udziałowców i partnerów Chryslera. Zarówno pisemne jak i ustne oświadczenia Chryslera wobec Izby Reprezentantów i Senatu USA z roku 2008 dotyczą zamiaru zawiązywania układów partnerskich i sojuszy w skali światowej. Proponowany obecnie alians z firmą FIAT jest elementem wsparcia dla planu dochodzenia do pełnej rentowności poprzez umożliwienie dostępu do platform pojazdów paliwo-oszczędnych i sieci dystrybucji FIATa na głównych rynkach rozwojowych oraz stworzenie szans dla znaczących oszczędności kosztowych.

Produkty
Gama pojazdów Chryslera stanowi kluczowy element obecnego planu antykryzysowego. Na rok 2010 planowane są premiery czterech znanych z powodzenia modeli – nowego Jeep’a Grand Cherokee oraz nowego, jeszcze bardziej agresywnego Dodge Charger’a i Dodge Durango o konstrukcji samonośnej, przed którymi zadebiutuje nowy Chrysler 300 – najczęściej nagradzany samochód w historii motoryzacji od czasu wejścia na rynek w roku 2005.

Oferta Chryslera w roku 2008 obejmowała sześć pojazdów zużywających 8,4 l/100 km w cyklu pozamiejskim lub nawet mniej. W roku 2009 – 73 procent gamy modelowej Chrysler LLC wykazuje stosunku do roku ubiegłego jeszcze bardziej obniżone zużycie paliwa. Proces ten będzie kontynuowany w roku 2010 dzięki wprowadzeniu nowej rodziny silników Phoenix V-6, charakteryzujących się zmniejszeniem apetytu na paliwo o rząd 6-8 procent w porównaniu z poprzednikami. Także na rok 2010 planowany jest amerykański debiut ‘firmowego bestsellera’ Dodge Ram w wersji hybrydowej o dwóch trybach pracy, a także pojazdu o napędzie czysto elektrycznym. W latach następnych pojawią się kolejne propozycje zmierzające do dalszego zmniejszenia konsumpcji paliw płynnych – m.in. pojazdy elektryczne o wydłużonym zasięgu (ReEV).

Dyskutowany obecnie alians z włoską firma FIAT jest szansą na osiągnięcie tych celów poprzez otwarcie dla Chryslera dostępu do mniejszych, energooszczędnych platform samochodowych i technologii układów przeniesienia napędu. Jest to także szansa na ograniczenie nakładów kapitałowych Chryslera w sytuacji naszego zaangażowania w rozwój portfolio pojazdów spełniających obecne oraz przyszłe wymogi w dziedzinie bezpieczeństwa energetycznego i ochrony środowiska.

Działania restrukturyzacyjne Chrysler LLC prowadzi intensywne dziania restrukturyzacyjne w celu znaczącej poprawy swej sytuacji kosztowej przy konsekwentnym wzroście jakości i wydajności produkcji. Efektem tych działań na koniec roku 2008 jest:
· Obniżenie kosztów stałych o 3,1 mld $
· Zmniejszenie zatrudnienia o 32.000 osób (czyli o 37% od stycznia 2007)
· Likwidacja 12 zmian w zakładach montażowo-produkcyjnych
· Obniżenie zdolności produkcyjnych o 1,2 mln pojazdów (tj. o ponad 30%)
· Zaprzestanie produkcji czterech modeli pojazdów
· Sprzedaż zbędnych aktywów na kwotę 700 mln $
· Wzrost wydajności produkcji w kategoriach liczby roboczogodzin na pojazd do poziomu osiąganego przez Toyotę – jako lidera branżowego według ratingu Harbour Report
· Najniższa w historii Chryslera liczba reklamacji gwarancyjnych
· Najniższa za rok 2008 liczba akcji naprawczych (recall) wśród wiodących producentów motoryzacyjnych.

Kolejne działania restrukturyzacyjne w roku 2009 obejmują:
· Redukcja kosztów stałych o kolejne 700 mln $
· Likwidacja kolejnej zmiany w zakładach montażowo-produkcyjnych
· Zmniejszenie zatrudnienia o kolejne 3.000 osób
· Zaprzestanie produkcji trzech modeli
· Obniżenie zdolności produkcyjnych o 100.000 pojazdów
· Sprzedaż zbędnych aktywów na kwotę 300 mln $.