Zmiana za zime szerokości opon.

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
latem jeżdże na 205/60/15.
Mam możliwość kupienia zimówek o rozmiarze 185/65/15.
czy polecacie taka zmiane?? Słyszałem, że zima na cieńszych oponach jeździ się zadecydowanie lepiej.
Czy to bedzie dobra zmiana??
  
 
jasne jak najbardziej
  
 
Zmiana szerokości opon na zimę na węższe ma uzasadnienie jedynie w cenie, w niczym więcej.
  
 
Wieksza powierzchnia przylegajaca opony = wiekszy aquaplaning co w jesiennej i zimowej aurze jest jak najbardziej uzasadnione
  
 
Zjawisko aquaplanningu nie jest zjawiskiem występującym tylko w zimie. Co do szerokości opon, to każdy ma swoje teorie. Równie dobrze możnaby dyskutować, czy w lecie lepszą oponą jest opona szersza, czy węższa. Takie dyskusje są mało warte, ponieważ warunki na drogach są różne. Jeśli wziąć pod uwagę różne czynniki, takie jak cena opony, próg występowania aquaplanningu, itp. to najlepszą oponą zarówno na lato, jak też na zimę jest najwęższa opona homologowana do danego typu pojazdu.
  
 
Zastosowanie węższych opon zimowych ma na pewno uzasadnienie w postaci faktu, iż węższa opona wywiera większy nacisk jednostkowy na daną powierzchnię, co ułatwia takowej oponie "wgryzanie się" w śnieg lub też błoto pośniegowe, a także ułatwia odprowadzanie wody itd. Ja sam w lato jeżdże na oponach o szerokości 205, natomiast na zimę mam 195... węższe opony w zimie mają znaczenie (np. wąskie opony samochodów rajdowych w rajdach zimowych)...Czysta fizyka
  
 
Węższa opona zdecydowanie bardziej nadaje się na zimowe warunki. W porze zimowej rośnie znacznie bardziej prawdopodobieństwo wystapienia tzw "złych warunków jazdy" szczególnie jeżeli chodzi o błoto pośniegowe. Latem to albo jest mokro, albo jest sucho. A szeroka opona znacznie gorzej odprowadza wodę. A najlepszym dowodem na to jest szerokość stosowanych opon w rajdach samochodowych(jak kolega niżej napisał) pzdr
  
 
Cytat:
2005-10-12 12:45:23, Kowal_M-Power pisze:
węższe opony w zimie mają znaczenie (np. wąskie opony samochodów rajdowych w rajdach zimowych)...Czysta fizyka



Idąc tym tokiem rozumowania, możnaby dojść do wniosku, że na każde warunki należy mieć dobrze dobrane opony. Jednak jazda uliczna to nie rajdy. W okresie, kiedy należy zakładać opony zimowe (listopad - kwiecień), w zdecydowanej większości jeździ się po suchych drogach. O szerokości opony decydują takie same czynniki, jak w przypadku opon letnich. Najistotniejsze jest, aby rozmiar opony mieścił się w zakresie homologowanym dla auta.
  
 
Cytat:
2005-10-12 13:04:58, zyggy pisze:
W okresie, kiedy należy zakładać opony zimowe (listopad - kwiecień), w zdecydowanej większości jeździ się po suchych drogach. O szerokości opony decydują takie same czynniki, jak w


ja się z tym nie zgodzę... w naszych warunkach chyba jednak jest odwrotnie... pzdr
  
 
tak czy inaczej na zime lepsze węższe opony koniec i kropka. u nas nie ma autostrad a w zime na większości dróg leży śnieg na którym na szerokich oponach jeździ sie jak na nartach niewspominając o błocie pośniegowym zreszta co tu polemizować większość producentów aut zaleca zmiane opon na węższe
  
 
Cytat:
co tu polemizować większość producentów aut zaleca zmiane opon na węższe


I tak samo powiedzą w wulkanizacji.
  
 
Aby uprościć dyskusję, weźmy za punkt wyjścia standardowe opony homologowane do danego samochodu. Zazwyczaj są to najwęższe opony dla danego typu auta. Rozmiar ten dotyczy zarówno opon zimowych jak też letnich. Przy takim założeniu można postawić dwa pytania:
1) czy warto używać szerszych opon letnich?
2) czy warto używać szerszych opon zimowych?
Moją odpowiedzią na obydwa pytania jest "NIE".
  
 
Cytat:
2005-10-12 14:00:57, zyggy pisze:
: 1) czy warto używać szerszych opon letnich?


jeżeli patrzy ktoś pod kątem estetyki to TAK
Cytat:

2) czy warto używać szerszych opon zimowych?


zimą ważniejsze od estetyki jest bezpieczeństwo i dlatego NIE
  
 
Cytat:
2005-10-12 14:00:57, zyggy pisze:
Aby uprościć dyskusję, weźmy za punkt wyjścia standardowe opony homologowane do danego samochodu. Zazwyczaj są to najwęższe opony dla danego typu auta. Rozmiar ten dotyczy zarówno opon zimowych jak też letnich. Przy takim założeniu można postawić dwa pytania: 1) czy warto używać szerszych opon letnich? 2) czy warto używać szerszych opon zimowych? Moją odpowiedzią na obydwa pytania jest "NIE".

no niezabardzo to uprościłeś bo nasówa sie pytanie po co stosować np sliki skoro producent ich nie przewidział. wszystko ma jakiś cel powtarzam szerokie opony na lato a wąskie na zime tak jak każą producenci np vw golf lato 175/70/13 zima 155/80/13
  
 
Witam ja latem jeżdze na 225/50/R16 i jest to fabrycznie zalecany i założony wymiar do mojego samochodu (323Ti E36 2.5L) ,a na zime zakładam 195/60/R15. I na tym wymiarze jeżdzi mi się bardzo dobrze i bez problemu
  
 
Cytat:
2005-10-12 23:48:27, Labrador pisze:
Witam ja latem jeżdze na 225/50/R16 i jest to fabrycznie zalecany i założony wymiar do mojego samochodu (323Ti E36 2.5L) ,a na zime zakładam 195/60/R15. I na tym wymiarze jeżdzi mi się bardzo dobrze i bez problemu



Rozmiar 225/50R16 nie jest fabrycznie zalecanym rozmiarem opon do tego samochodu. Jest to rozmiar dopuszczony jako opcjonalne wyposażenie. Podstawowym rozmiarem do tego samochodu jest 205/60R15 i takie opony są zakładane w fabryce jako wyposażenie podstawowe. Taki sam rozmiar dotyczy również opon zimowych.

Jazda tym samochodem na oponach 195/60/R15 może nie stanowić problemu technicznego dla kierowcy. W Polsce nie jest jeszcze egzekwowane prawo w zakresie obowiązku używania ogumienia tylko w rozmiarach homologowanych dla pojazdu. W innych krajach, np. w Niemczech jest. Natomiast rozmiar oraz rodzaj ogumienia brany jest pod uwagę przez rzeczoznawców ubezpieczycieli, i w przypadku kolizji można być niemiło rozczarowanym.
  
 
Dołączam się do tych co radzą wązkie opony na zimę. Sprawdziłem , jest różnica. Kowal z fizyki 6.
  
 
Cytat:
Dołączam się do tych co radzą wązkie opony na zimę


Mi kolega z wulkanizacji zalecał wąskie nawet na lato. Twierdził, że nie czuć tak bardzo kolein jak na szerokim kapciu. Nie wiem ile z tego prawdy.
  
 
Cytat:
2005-10-13 15:56:01, biem pisze:
Mi kolega z wulkanizacji zalecał wąskie nawet na lato. Twierdził, że nie czuć tak bardzo kolein jak na szerokim kapciu. Nie wiem ile z tego prawdy.


no i prawdę mówił, aczkolwiek, waska opona na lato przy szybkiej jeździe w zakrętach jest z oczywistych względów gorsza. Ja zmieniłem letnie z rozmiaru 195 na 205 i różnicy w jździe w koleinach nie widzę, zresztą i na 185 i 205 jeździ się źle na takich drogach.
  
 
Niom mi na 205 na byłej E16 jezdzi sie bez rewalecjitroche mi auto myszkuje ale tylko troche