Rozmiar kół vs. osiągi auta

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Mechanik, ani inżynier ze mnie żaden, ale tak na chłopski rozum jak to będzie

-małe koło (np. 185/60R14) = mniejsze przełożenie, łatwiej silnikowi, lepsza przyśpiecha, ale i mniejsza predkość max?

-duże koło (np.205/40R17) = większe przełożenie, ciężej silnikowi, słabsze przyśpieszenie, ale wyższa prędkość maxymalna?

Pomińmy przekłamanie prędkościomierza, przyjmijmy hipotetycznie ze prędkość i przyśpieszenie mierzymy GPSem.

Jakie beda wyniki dla tego samego auta, z dużymi kołami i z małymi?

Pytajac wprost. Czy duże koła pogarszają przyśpieszenie i ogólną elestyczność auta?
  
 
No normalne To tak jak przerzutki w rowerze na malej zebatce z przodu a duzej z tylu latwo pokonasz wzniesienie ale po prostym wolniutko A na duzej z przodu a malej z tylu tylko pot na czoło wylezie i nic wiecej,ale za to na prostym to OGIEŃ!!!

Tak samo jest z kołami tyle ze kolo ma z reguły swój zamiennik:
np. 14/185/60 zamienisz na 15/195/50 i chyba 16/195/45 czyli wszystkie te koła mają zbliżoną średnice
  
 
TAK pogarszają. Ale nie tylko przyspieszenie ale też prędkość maksymalną. Teoretycznie przy tych samych obrotach na większym kole będzie większa prędkość max, ale nie osiągniesz takich obrotów gdyż tak duże koło trudniej napędzić - braknie do tego mocy. Poza tym wiem to z doświadczenia (jeździłem na kołach 195/50/15, 185/60/14, 195/45/16, 205/40/17 - kolejność rosnąca).
  
 
nie nie nie Chodzi mi o kola znacząco różniące się średnicą, zasadę działania przerzutek znam chociaż miałem tylko BMXa

Małe 14 albo 13 calowe kółko ze zwyką oponką (jakis standard dla escorta) vs. 16'-17' cali na niskim profilu (np. 215/40)


[ wiadomość edytowana przez: cashy dnia 2009-02-03 00:58:15 ]
  
 
Cytat:
2009-02-03 00:56:40, cashy pisze:
nie nie nie Chodzi mi o kola znacząco różniące się średnicą, zasadę działania przerzutek znam chociaz mialem tylko BMXa Małe 14 albo 13 calowe kółko ze zwyką oponką (jakis standard dla escorta) vs. 16'-17' cali na niskim profilu (np. 215/40)



No normalne ze osiagi spadna Wytnij w maluchu nadkola i wsadz mu jakies 15/65/205 i stan na kreske ze zwyklym maluchem na seryjnych kolach to sam zobaczysz efekt
  
 
ale żeś porównał Zasadę przekładni rozumiem

Ciekawi mnie dokładnie jaka jest (może być) różnica.
Czy dla tego samego auta jest to 0,1 s. czy np. 0,5 s. przy przyspieszaniu na różnych rozmiarach koła...
  
 
Teraz to ja Cie wogole nie rozumie Do czego zmierzasz???
  
 
Cytat:
2009-02-03 01:13:36, Sjepka pisze:
Teraz to ja Cie wogole nie rozumie Do czego zmierzasz???



Napisałeeś to samo co ja w pierwszym poście, tylko innymi słowami, czyli to co wiem...

Interesuje mnie DOKŁADNA różnica osiągów auta na oryginalnych stalowych kołach VS. niskoprofilowe 17'.

Teraz Sjepka kumasz czacze ?
  
 
Cytat:
2009-02-03 01:28:44, cashy pisze:
Napisałeeś to samo co ja w pierwszym poście, tylko innymi słowami, czyli to co wiem... Interesuje mnie DOKŁADNA różnica osiągów auta na oryginalnych stalowych kołach VS. niskoprofilowe 17'. Teraz Sjepka kumasz czacze ?



Są do tego programy,ktore przeliczaja srednice kol,i podaja od razu roznice w srednicy i kilometrach



Przelicznik

Tylko pamietaj ze nawet przy tej samej srednicy wazne beda opory toczenia ktore maja swoje zrodło u szerokosci opony,rzezbie bieznika,skladzie gumy itd

Teraz ty kumasz czaczę???
  
 
[quote]
2009-02-03 00:51:06, yezXR3i pisze:
TAK pogarszają. Ale nie tylko przyspieszenie ale też prędkość maksymalną. Teoretycznie przy tych samych obrotach na większym kole będzie większa prędkość max, ale nie osiągniesz takich obrotów gdyż tak duże koło trudniej napędzić - braknie do tego mocy. Poza tym wiem to z doświadczenia (jeździłem na kołach 195/50/15, 185/60/14, 195/45/16, 205/40/17 - kolejność rosnąca).

O i właśnie taka odpowiedz mnie interesowała Praktyka, a nie teoretyka. Dzięki yezXR3i

Powiem tak. Miałem (jeszcze mam) 16' 215/40. Zobczę jak się jeździ z powrotem na 14' i to do tego zmowych.... a na wiosnę ...wiecej niz jest . osiągi na kołach spadną to bedzie motywacja do podkręcenia motorka

Pociągnijmy temat dalej.

Może ktoś dysponuje dokładniejszymi danymi, jak wielkość koła wpływa na osiągi auta

Kiedyś coś było w auto świecie, BMW e46 było autem doświadczalnym (Konfrontacja różnych szerokości opon). Żeby przekopać się do tego numeru musiałbym wziąć urlop
  
 
cashy, a myślisz że dlaczego sprzedałem 205/40/17?


Dla porównania może tak... Wyścig na kreskę:

Ford Escort XR3i Htb 1090kg 110PS/150Nm, koło 195/45/16
vs
Ford Escort XR3i Cab 1155kg 113ps/145Nm, koło 205/40/17

Wynik?

Pierwszy escort robi z drugim co chce. Podczas kreski strata ok 1-3długości samochodu.
  
 
Cytat:
2009-02-03 01:50:13, yezXR3i pisze:
cashy, a myślisz że dlaczego sprzedałem 205/40/17? Dla porównania może tak... Wyścig na kreskę: Ford Escort XR3i Htb 1090kg 110PS/150Nm, koło 195/45/16 vs Ford Escort XR3i Cab 1155kg 113ps/145Nm, koło 205/40/17 Wynik? Pierwszy escort robi z drugim co chce. Podczas kreski strata ok 1-3długości samochodu.



i nic dziwnego, nawet na takich samych kołach pierwszy zrobi drugiego jak chłopca...

swoją drogą co to za silniki tam mieszkają? Katalogowo to do niczego nie pasuje. Oba mają zajeżdzone RQB?
  
 
Cytat:
2009-02-03 06:32:54, Suchii pisze:
i nic dziwnego, nawet na takich samych kołach pierwszy zrobi drugiego jak chłopca... swoją drogą co to za silniki tam mieszkają? Katalogowo to do niczego nie pasuje. Oba mają zajeżdzone RQB?



Zasadniczo tak, chociaż to już nieaktualne, przynajmniej w połowie
  
 
Sory, ale bzdury gadacie, 185/60/14 to ma taki sam obwod co i np 195/50/15, lub minimalnie roznacy sie 205/45/16
  
 
wydaje mi sie ze roznica jest zadna, wysoki profil zalozmy 15 vs niski profil 16 to praktycznie ten sam obwod kola. A nawet jesli bylby inny to tak minimalny ze roznica nieodczuwalna podczas jazdy.
Ja mam na zime 195/50/15 a na lato 205/40/16 i nie czuje zadnej roznicy w osiagach miedzy tymi kolami.

Moze jakas roznica byla by na zalozymy 205/65/17 ale pewnie tez nieodczuwalna - chyba ze faktycznie wsadzimy te kola do malucha.


[ wiadomość edytowana przez: _Maly_ dnia 2009-02-03 09:37:56 ]
  
 
jesli bedzie ta sama szerokosc opony, a inne profile to nic sie nie zmieni, bo niby dlaczego?(oczywiscie jesli dobierzemy opony wedlug przelicznika zastosowanego dla forda)
obwod bedzie przeciez zawsze taki sam.

w gre wchodzi szerkosc opony, bo im szersza opona tym wieksze opory toczenia...

Cytat:
cashy, a myślisz że dlaczego sprzedałem 205/40/17?


Dla porównania może tak... Wyścig na kreskę:

Ford Escort XR3i Htb 1090kg 110PS/150Nm, koło 195/45/16
vs
Ford Escort XR3i Cab 1155kg 113ps/145Nm, koło 205/40/17

Wynik?

Pierwszy escort robi z drugim co chce. Podczas kreski strata ok 1-3długości samochodu.


no i prawidlowo
pierwszy ma mniejsza mase, wiekszy Nm (a to jest o wiele wazniejsze niz PS) i mniejsze opory toczenia opony
  
 
Dlatego zmieni bo koło działa na zasadzie dźwigni, napędzany jest środek a im dłuższa dźwignia (promień) tym większa siła jest potrzebna żeby je ruszyć!! Miał ktoś z was kiedyś fizykę w szkole?
  
 
ale ta dzwignia w 195/50/15 ma taki sam promien co w 195/45/16
  
 
Nie taki sam, bo różni się o 3mm. Ale właśnie jeśli o tym mowa, to 195/45/16 jest wg mnie najlepszym rozmiarem - bo zbliżony do stalówki lub serii a duży i ładny. My tu rozmawiamy o innych rozmiarach - np 205/40/17 - tutaj różnica w promieniu wynosi już 1cm! a przy 214/40/17 to prawie 14mm....
  
 
Cytat:
2009-02-03 09:36:15, _Maly_ pisze:
wydaje mi sie ze roznica jest zadna, wysoki profil zalozmy 15 vs niski profil 16 to praktycznie ten sam obwod kola. A nawet jesli bylby inny to tak minimalny ze roznica nieodczuwalna podczas jazdy. Ja mam na zime 195/50/15 a na lato 205/40/16 i nie czuje zadnej roznicy w osiagach miedzy tymi kolami. Moze jakas roznica byla by na zalozymy 205/65/17 ale pewnie tez nieodczuwalna - chyba ze faktycznie wsadzimy te kola do malucha. [ wiadomość edytowana przez: _Maly_ dnia 2009-02-03 09:37:56 ]



I chyba słowa _Małego_ są konkluzja dyskusji. Dzisiaj zmienialem kola. Bylem nastwiony ze przetestuje to na wlasnej skórze. Wywalilem swoje 16' (215/40) i zalozylem 14 na jakims balonie (nie spojralem jaki profil. Myslalem ze sobie poszaleje na mniejszych kolach i kombinowalem jak tu wyjade z podziemnego parkingu, skoro na 16' czepiałem...

Jakie bylo moje zdziwienie, kiedy postawilem oba kola przy sobie. Czternastka jest wyzsza...



Nie odczuwam zadnej róznic, podejrzewam ze jak wrzóce 17' (205/40) to kola beda podobnej wielkosc i nie bedzie róznicy w osiagach.

Dziekuje za udział w dyskusji