Zawór recyrkulacji spalin TD

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Witam wszystkich mam pytanie do czego służy Zawór recyrkulacji spalin (EGR).Posiadam td 1.8 i się coś popsuło zawór jest cały czas otwarty i moc i przyspieszenie zmalało więc odłączyłem wężyk od podciśnienia który steruje zaworem i się jeżdzi lepiej tylko nie wiem co się może stać czy trzeba to naprawić czy można tak jezdzić proszę o pomoc.
  
 
Ten zawór działa przeważnie przy zimnym silniku, kierując niedopalona mieszankę z powrotem do kolektora ssącego. Mozna z odłączonym EGR jeździć, aczkolwiek normy spalin będą przekroczone.
  
 
Cytat:
2005-06-02 18:05:11, mumek pisze:
Witam wszystkich mam pytanie do czego służy Zawór recyrkulacji spalin (EGR).Posiadam td 1.8 i się coś popsuło zawór jest cały czas otwarty i moc i przyspieszenie zmalało więc odłączyłem wężyk od podciśnienia który steruje zaworem i się jeżdzi lepiej tylko nie wiem co się może stać czy trzeba to naprawić czy można tak jezdzić proszę o pomoc.



Znam ten ból, u siebie mam zaślepiony zaworek EGR bo silnik poprostu dusił się swoimi spalinami...
Przez cały czas myślałem, ze powodem falowania obrotów jest krokowiec (nawet wymieniłem go na nowy, podobnie jak sonde lambde, kolektor i pare innych czesci, bo myślałem że dostaje się "lewe" powietrze), az wkoncu doszedłem do tego że przyczyną jest ten w sumie nie potrzebny "zielony" zaworek
  
 
Dzięki koledzy jak tak mówicie że się nić nie stanie to nie jadę do żadnego mechanika bo wizyta pewno by sporo kosztowała .
  
 
A ja mam jeszcze pytanie. Zaślepie przewód do ERG (wężyk gumowy czarny z Złotym paskiem) OK Ale ten przewodzik wchodził do jakiegoś urządzenia gdzie też wchodzą dwa inne przewody gumowe - jeden idzie od podciśnienia wspomagania hamulców a drugi do puszki filtra powietrza. Czy te dwa przewody też mam zaślepić, czy zostawić tak jak są, czy może połączyć je razem?
http://motonews.pl/i/t/icon23.gif
http://motonews.pl/i/t/icon23.gif
  
 
Zostawić.
  
 
czyli wyjmuje ten wezyk od ERG i go zaspepiam,reszta zostaje nie tknieta, bez zmian. miejsce po tym wezyku tez zostaje "otwarte".
  
 
Nie tak. Zaślepiasz otwory z obu stron po wężyku.
  
 
Sprawa z owym EGR nie jest tak bardzo prosta jak sie wydaje, juz tlumacze dlaczego.

1) Po odlaczeniu IC od kolektora zasysajacego widac kanal, ktoredy spaliny z EGR tarfiaja do kanalu glownego. Idzie on prawie pionowo w dol. Co znaczy, ze scieka nim ta czesc oleju, ktora przeszla przez IC. Jesli EGR otwiera sie regularnie, to nie ma problemu. Jesli zas EGR bedzie caly czas zamkniety, to olej kropla po kropli zacznie sie nad nim gromadzic i z czasem nazbiera sie go calkiem sporo. Po roku, lub 2 otworzysz z jakis powodow EGR i nagle cala ilosc zageszczonego oleju, przypominajacego mazut poleci na skrzydla turbiny od strony wydechu. Skrzydelka turbiny oblepia sie tym syfem, nie wszystko sie spali. Wywazenie turbiny szlak trafi, ze wzgledu na bicie szybciej pojdzie lozysko i uszczelniacze, potem wiadomo co bedzie.

2) Zeby zaslepic EGR, na miejsce zaworka z membrana wkreca sie cienka blaszke z puszki po konserwie, np z dekielka po orzeszkach. Samo odlaczenie wezyka sterujacego moze Ci nic nie dac. Jesli grzybek zamykajacy doplyw spalin sie nie domyka, to nie pomoze Ci odlaczenie sterowania podcisnieniowego. Usterka tego ustrojstwa wlasnie na tym polega, ze grzybek zamykajacy sie wypala i nie domyka szczelnie.

3) Koniecznie zaslep otwor wezyka, od strony podlaczenia do EGR. Inaczej bedzie ci zasysal powietrze, bedziesz mial za male podcisnienie i powazne klopoty z hamulcami.

4) Cena nowego EGR jest straszna --> 537zl. Za kawalek jakiejs cholernej membranki i kawalek zeliwa, toz to paranoja
  
 
A ja mam jeszcze pytanie co wchodzi w skład całego sterowania tym zaworem EGR? Bo mnie się wydaje że zawór mam dobry tylko coś ze sterowaniem bo jak odłączę kabelki od tego czegoś co jest na nadkolu i co tam idą wężyki z podciśnieniem to zawór jest zamknięty i moc powraca a jak są podłączone to się jeżdzić nie da.
  
 
Dziś spróbuje też odłączyć te kabelki od tego urządzenia na nadkolui zobacze jak się zachowa auto. Czy coś osłabnie czy zyska troche mocy.
  
 
No, to jest wlasnie ten bol. Brakuje na forum kogos, kto bylby wstanie rozgryzc zasade diagnostyki tego ustrojstwa. W 1.8 TD podobno jest komputer sterujacy. Ale zakres jego pracy jest niewielki, bo bada on dane z czujnika temperatury silnika i gdy silnik zimny to:
1) Wlacza podcisnienie, odciagajace membrane zaworu EGR w tyl, membrana ociaga grzybek zaworu, mozliwy staje sie przeply spalin do kolektora ssacego. Nie ma podcisnienia, membrana wraca, zawor sie zamyka.
2) Nastepuje korekta przyspieszenia zaplonu (a wlasciwie momentu wtrysu paliwa).

Pewien znany podrecznik, opisuje w suplemencie rezystancje, ktorymi powinne sie legitymowac poszczegolne komponenty elektryczne tego ukladu. Byc moze wystarczy do diagnostyki zwykly woltomierz. Byc moze, w razie uszkodzonego jakiegos czujnika wystarczyloby wtedy zrobic jego obejscie, wpiac w uklad odpowiedni rezystor i oszukac w ten sposob uklad sterowania zwany dumnie komputerem.

Ale zaznaczam sa to "gdybania", bo niczego takiego nie probowalem, czujac sie wysoce niekompetentna osoba. Moze ktos siedzacy w eletronice latwiej moglby podolac takiemu zadaniu?
  
 
A który to jest czujnik od temperatury silnika co przekazuje dane to tego komputera. Bo u mnie w obudowie termostatu są trzy i jeszcze jeden w głowicy i nie wiem którego mam sprawdzić a nie chce mi się wszystkich wykręcać bo maże to jest jego wina.
  
 
Ksiazka ze znanego 3 literowgo wydawnictwa, dotyczy wprawdzie oriona i escorta 91, ale w suplemencie opisane jest sterowanie silnikiem TD, zakres sterowania, rezystancje czujnikow. Brak jest schematow i zdjec ilustrujacych, gdzie czujniki te sie znajduja.

Moze jakis samochodowy elektryk dalby rade to zdiagnozowac, majac opis z ksiazki. W innym wypadku pozostaje Ci sprawdzanie wszystkiego po kolei, moze nie trzeba tych czujnikow wykrecac, tylko wystarczy zdjac z nich kable zasilajace i sprawdzic jaka jest opornosc samego czujnika?

  
 
Darmcdoman dobrze prawi Suplement rulezz
  
 
Cytat:
2005-06-04 14:32:12, darmcdoman pisze:
W 1.8 TD podobno jest komputer sterujacy. Ale zakres jego pracy jest niewielki,


Kiedyś próbowałem popytać przy jakiejś okazji niezłego mechanika z opolskiego ASO o ten komputer, ale usłyszałem, że faktycznie w moim 1.8TD jest to niezwykle nieskomplikowany układ, którego komputerem w zasadzie nazwać nie można. Ale od 1996 roku podobno układ ten został nieco rozbudowany i różni się od tego wcześniejszego. Wskutek tego np. mojego auta nie da się diagnozować sprzętem komputerowym dostępnym w ASO w Opolu, podczas gdy sprzęt ten jest "kompatybilny" ze sterownikami w escortach od 1996 roku wzwyż. Nie wiem, ile w tym prawdy (bo nie znam się), a ile konfabulacji rzeczonego pracownika ASO, ale faktycznie, dwukrotna próba podłączenia mojego auta pod komputer ASO-wski dla celów diagnostycznych zakończyła się niczym. Sugerowano mi udanie się do Piekar Śląskich w celu tejże diagnostyki, bo tam podobno odpowiedni (starszy) sprzęt mieli... To tak tytułem opowiedzenia wiadomości zasłyszanych, ale niekoniecznie powiązanych z głównym nurtem wątku...
  
 
W silnikach turbodoładowanych (1,8 TD) układ recyrkulacji spalin jest sterowany przez elektroniczne urządzenie sterujące i w książce pisze że znajduje się na nadkolu koło (zbiorniczka wyrównawczego układu chłodzenia),JA tam nic takiego nie widzę może być gdzie indziej???
  
 
A u mnie tam jest. Taki prostokąt z czarnego plastiku do którego dochodzą 2 przewody prądowe.
Dochodzi też tam rureczka podciśnienia od układu hamulcowego , i rureczka od puszki filtra powietrza i rureczka właśnie od ERG.
  
 
No dobra, ale czy od tej czarnej puszeczki odchodza tez kable do korektora kata wtrysku? I potencjometra mierzacego stopien wcisniecia pedalu przyspieszenia?

Wlasnie u siebie tez nie mam skrzynki(kompa) przy zbiorniku wyrownawczym plynu chlodzacego. Tylko ta mala kosteke czarna o ktorej piszecie, ale to po lewej stronie, przy filtrze powietrza
  
 
U mnie dochodzą tylko dwa kabelki i te trzy rurki, nic wiecej nie ma. Ta czarna puszeczka jest kolo puszki filtra powietrza tak jak piszesz.
kable te co docodza to nie wiem gdziemaja swoj poczatek bo wychodza z wiazki kabli a dalej z plastikowej osłonki.