Sortuj wg daty: rosnąco malejąco |
Deeno TOYOTA DRIVER Toyota Carina E XLi Łódź | 2003-08-18 15:13:39 A jaka pojemnosc silnika ? |
Deeno TOYOTA DRIVER Toyota Carina E XLi Łódź | 2003-08-18 15:32:07 Juz wiem - 1,3 |
Lapa TOYOTA DRIVER Toyota Yaris 1,0 3d Gdynia | 2003-08-18 15:37:55 Mała nieścisłość.
Silniki wankla były już produkowane seryjnie i to przez Mazde. Był też o ile o tej godzinie w robocie jeszcze trybię NSU Prinz z takim silnikiem. Pozdro |
Deeno TOYOTA DRIVER Toyota Carina E XLi Łódź | 2003-08-18 15:39:04 Wyje nie wyje ale jaka wydajnosc |
carinus TOYOTA SPEC Lexus IS 200+UAZ 469 lubuskie /Belgia | 2003-08-18 15:47:59 Osobiscie slyszalem jak pracuje silniczek w starszej mazdzie,efekt niezly. |
FOKA Toyota Yaris 1.0 Base Skierniewice,Łódź | 2003-08-18 15:49:05 Mazda RX-3 i Rx-7 ma silnik wankla. sa to 1.3 twin turbo.a moc taka jak w rx-8.Tylko ze tamte szybsze bo mniejsze. |
Jackal TOYOTA DRIVER Avensis T25 Wagon Warszawa | 2003-08-18 15:51:29
Zgadzam się Lapa, z silnikami Wankla nawiązywało romans wielu producentów (np. NSU, Citroen) ale jedynie Mazda produkuje je do dzisiaj, do tego w kolejnej wersji seryjnego auta. Co do wydajności to silnik Wankla ma chyba najwyższą jeśli chodzi o silniki spalinowe, bo w normalnych czterosuwach większość idzie na ciepło, a tylko ok. 30% przekazywane jest na koła. |
Jackal TOYOTA DRIVER Avensis T25 Wagon Warszawa | 2003-08-18 16:06:16 Widzę, że temat zainteresował kilku fanatyków motoryzacji. Tak dla przypomnienia tutaj podaję link do bardzo dobrego opisu modelu Mazdy RX-8.
Oprócz tego podaję troszkę informacji o samym silniku i jego historii: Silniki Wankla nie są takie znowu stare, patent Felixa Wankla pochodzi z roku 1960! Silnik jest bezzaworowy z obrotowym, trochoidalnym tłokiem umieszczonym mimośrodowo w płaskim cylindrze o przekroju owalnym. Obieg roboczy odpowiada silnikowi czterosuwowemu, przy czym zassana porcja mieszanki wędruje dookoła cylindra, podlegając kolejno (w odpowiednich miejscach obwodu cylindra) sprężeniu, zapłonowi i rozprężeniu. Zazębiony wewnątrz tłoka krótki wał odbioru mocy wykonuje 1,5 obrotu na każdy obrót tłoka, stąd na każdy obrót wału przypadają pełne 2 cykle pracy. Produkowany seryjnie jako napęd samochodów od 1963 (początkowo NSU wspólnie z amerykańską firmą Curtiss-Wright, Daimler-Benz, Fichtel, General Motors, i Toyo-Kogyo dla Mazdy) i motocykli od 1974 (DKW, Suzuki, Fischtek-Sachs - motocykl Herkules, a obecnie brytyjski Norton). Ponadto firma Daimler-Benz zastosował silnik Wankla do napędu doświadczalnego samochodu sportowego. ZALETY SILNIKA WANKLA: Jest to jedyny silnik czterosuwowy (właściwiej czterotaktowy) o rozrządzie bezzaworowym. Konstrukcja silnika zapewnia możliwość pełnego wyrównoważenia dynamicznego za pomocą przeciwciężarów związanych z wałem mimośrodowym, ponieważ środek masy tłoka pokrywa się z osią mimośrodu. Silniki Wankla mają możliwość uzyskania dużej mocy jednoskowej. Prostota budowy tych silników (mała liczba elementów) stanowi gwarancję ich niezawodności oraz trwałości. Istniej możliwość unifikacji części silników Wankla o różnej liczbie cylindrów. Benzynowy silnik Wankla można zasilać paliwem o niższej licznie oktanowej niż w przypadku silnika klasycznego o tym samym stopniu sprężania. WADY SILNIKA WANKLA: W silniku Wankla ze względu na tylko jedno uszczelnienie na wierzchołku tłoka istnieje trudność separacji gazowej komór roboczych a różnice ciśnień działające na pojedyncze uszczelnienie są duże. Zmienny kąt współpracy zaokrąglonej (w przekroju poprzecznym) listwy uszczelniającej daje w efekcie bardzo małą powierzchnię styku pomiędzy listwą i gładzią cylindra. Dodatkowym niekorzystnym efektem współpracy przy zmiennym kącie jest powstawanie zmiennej co do wartości i kierunku składowej siły tarcia - w efekcie listwa uszczelniająca jest dociskana do cylindra ze zmienną siłą co powoduje nierównomierne zużycie gładzi cylindra. Bardzo niekorzystną cechą silnika Wankla jest trudność separacji gazowej komór roboczych przy przechodzeniu pojedynczego uszczelnienia wierzchołka tłoka przez otwór świecy zapłonowej. Podczas gdy w jednej komorze zapoczątkowany jest proces sprężania w sąsiedniej panuje bardzo wysokie ciśnienie i temperatura po zapłonie, listwa uszczelniająca przechodząc nad otworem świecy zapłonowej powoduje połączenie obu komór na ułamek sekundy. Komora spalania silnika Wankla jest bardzo płaska i ma niekorzystny stosunek objętości do powierzchni. Dlatego podczas procesu spalania duża ilość ciepła gazów spalinowych przenika już w początkowej fazie do tłoka i cylindra a obniżenie temperatury gazów powoduje spadek ich ciśnienia, zmniejszenie sił nacisku na tłok i w efekcie mniejszy moment obrotowy silnika. Dlatego sprawność cieplna silnika Wankla jest niższa niż sprawność cieplna silników tłokowych suwowych. _____________ Najnowsza konstrukcja Mazdy wykorzystywana w RX-8 jest ulepszoną werjsą modelu znanego z RX-7. Poprawiono m.in. nowe uszczelki, przez co silnik zużywa mniej oleju i jest mniej uciążliwy dla środowiska. [ wiadomość edytowana przez: jackal dnia 2003-08-18 16:28:10 ] |
zyzy czerwone HC3D crossc ... miasto zabite d(r)echami | 2003-08-18 16:35:07
i to jest w tym silniku piękne |
Jaro Mazda 323 Warszawa | 2003-08-18 16:40:19 Ale to caly czas Mazda ... i to jest w tym piekne
jak mi wystarczy uporu to sie moze dorobie kiedys takie ladnej RX-7 ... o i le pamietacie to w obydwu czesciach szybkich i wscieklych byla taka sympatyczna czerowna ... apropos danych ... to z moich zrodel wynika, ze najmocniejsza wersja rx-7 miala 280 km z pojemnosci 1.3 litra ( 2 x 654 ccm ) A tak na marginesie to ciekaw jestem jak wyglada serwis takich silnikow w polsce ?? |
zyzy czerwone HC3D crossc ... miasto zabite d(r)echami | 2003-08-18 16:45:07
serwis... hmmm... trzeba samemu sie nauczyc żaden mechnik niechce sie do tego dotknąć |
Jackal TOYOTA DRIVER Avensis T25 Wagon Warszawa | 2003-08-18 17:06:44 I to jest właśnie powód dlaczego te silniki nie zawojowały dotąd świata, mimo że wykorzystywano je w łodziach motorowych, szlifierkach i innym sprzęcie mechanicznym wykorzystywanym w przemyśle. |
FOKA Toyota Yaris 1.0 Base Skierniewice,Łódź | 2003-08-18 17:44:40 Jaro:: "apropos danych ... to z moich zrodel wynika, ze najmocniejsza wersja rx-7 miala 280 km z pojemnosci 1.3 litra ( 2 x 654 ccm )"
plus oczywiscie dwie turbo sprezarki |
Golden_Flyer TOYOTA DRIVER BMW 116 Gdańsk | 2003-08-19 10:18:53 Warto przypomnieć, że silnik rotacyjny jest polskim wynalazkiem opatentowanym jeszcze przed II wojną światową przez inż. Rózyckiego. Jednak dopiero po wygaśnięciu praw patentowych i udoskonaleniu go przez Feliksa Wankla zyskał większy rozgłos... |
Jaro Mazda 323 Warszawa | 2003-08-19 10:28:10 Foka, to nie wazne ze dwie Turbosprezarki, ale jaka pojemnosc i jest to caly czas seryjny silnik, sprawnosc ma zeby nie mowic brzydko calkiem zadowalajaca ... takie moce to sa w dobrze nadlubanych silnikach, ale caly czas sprawnosc maja mniejsza ...
No nic, chcialbym sie kiedys przejechac taka rx-7 ... |
janooop Warszawa | 2003-08-19 10:32:27 Ja też szczególnie że praca tego silnika pozwala na naprawdę wysokie obroty |
Jackal TOYOTA DRIVER Avensis T25 Wagon Warszawa | 2003-08-19 10:37:34 Polacy są dobrymi inżynierami, tylko nie mają funduszy i sponsorów.
Poczytajcie tutaj o silniku Woźniaka. Ten polski inżynier niedawno opracował rewelacyjny silnik rotacyjny, pozbawiony praktycznie wad silników Wankla (porównanie z innymi silnikami). Rewelacja na skalę światową!!!!! Tylko brak sponsorów . |
Jaro Mazda 323 Warszawa | 2003-08-19 10:48:49 no musze powiedziec, ze calkiem ciekawy wynalazek ... i jaka to mialoby sprawnosc ... ciekawe tylko jak byloby ze spalaniem ??
Polak potrafi ... caly czas uwazalem, ze jestesmy najlepsi ... |