Mierzenie pojemności kanałów wydechowych

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Witam Was wszystkich po nieco dłuższej nieobecności.

Zacznę lekkim offtopem, ale w sumie na temat mojego projektu, bo może kogoś to intieriesno. Otóż Ładna nabiera kształtów, sukcesywnie jest składana w całość.

Mam zamiar zrobić samemu układ wydechowy obliczony dokładnie pod mój silnik, ale niestety za późno dowiedziałem się, że układ wydechowy zaczyna się od przylgni zaworu wydechowego (niby oczywiste, a jednak...) W związku z tym, aby obliczać pojemność układu dla 1 (i dalszych) odbicia fali, należy dobrać odpowiednio pojemność rur.

Pytanie do Was forumowiczów jest takie, czy ktoś dysponujący zdjętą z silnika 2105 (1.3L) głowicą jest w stanie poprzez nalewanie wody strzykawką do kanałów wydechowych zmierzyć i podać mi pojemność każdego z nich?

Sam musiałbym zdejmować głowicę w tym celu, a że mam stalową uszczelkę, która ani nie jest tania, ani łatwo dostępna (plus planowanie głowicy), to byłby to dla mnie cholerny kłopot.

Pozdrawiam wszystkich.
  
 
Cytat:
Pytanie do Was forumowiczów jest takie, czy ktoś dysponujący zdjętą z silnika 2105 (1.3L) głowicą jest w stanie poprzez nalewanie wody strzykawką do kanałów wydechowych zmierzyć i podać mi pojemność każdego z nich?



Mam zdjętą, nierozebraną, seryjną swoją starą głowicę 1.3 w garażu.
W weekend mogę spróbować pomierzyć.
Możesz w międzyczasie opisać dokładnie co i jak? Fotki będą pomocne

[ wiadomość edytowana przez: Rzoooq dnia 2013-06-20 08:58:05 ]
  
 
Oooo super!

Napiszę Ci, jak to trzeba by zrobić

Nie wiem, jak bardzo obeznany jesteś z mechaniką, więc będę pisał najprościej, jak się da.

Zdjęcie poniżej, to akurat głowica z rozrządem łańcuchowym, ale to w niczym nie przeszkadza. Ważne, że widać ujścia kanałów ssących i wydechowych.



Połóż głowicę ujściem kanałów wydechowych do góry. Kanały wydechowe, to te mniejszej średnicy (pewnie okopcone sadzą). Na zdjęciu 1, 4, 5, 8.

Upewnij się, czy zawór wydechowy (również o mniejszej średnicy) w kanale, do którego będziesz nalewał wody jest zamknięty... Jeśli nie, no to kręć wałkiem

Skombinuj skądś strzykawkę (najlepiej z gumową uszczelką tłoczka, bo te się nie zacinają), naczynie z wodą, kartkę i długopis

Naciągnij pełno wody do strzykawki, usuń powietrze jeśli się naciągnęło i nadmiar wody tak, abyś zawsze miał jednakową ilość wody w strzykawce.

Nalewaj strzykawką wodę w kanał wydechowy jednego z cylindrów, odliczając przy tym, ile pełnych strzykawek (plus ewentualna reszta) się wlało, aby poziom wody zrównał się z końcem kanału wydechowego.

Zlookaj, czy przez przylgnię zaworu, albo uszczelniacz szyjki zaworu nie wycieka woda... Jeśli wyciek nastąpi, to pomiar będzie nieprecyzyjny.

Postąp tak z dalszymi 3 kanałami wydechowymi i gdy będziesz miał już policzone, ile cm3 ma każdy z kanałów, to bardzo bym prosił, zamieść odpowiedź tu na forum Będę Ci winien kilka dobrych piw
  
 
O moja główka
  
 
Ok, w sobotę późnym wieczorem powinienem dać coś znać Zrobię w trakcie jakiś foty.
Zobaczę czy kanały nie są zawalone syfem, spróbuję w razie czego je jakoś trochę najpierw przemyć.
Głowica aktualnie jest bez wałka, więc wszystkie zawory powinny być domknięte. Nie wiem jak będzie ze szczelnością bo ona miała przejechane ~190kkm :/
Zacznę od wody, ale jakbym użył ropy to będzie problem ? Gęstsza jest to większe szanse że zdążę pomierzyć zanim coś wycieknie.
  
 
też dzisiaj wieczorem postaram się pomierzyć moje kanały
  
 
Kanały nie były jakoś zawalone nagarem, jednak na ścianach była cienka sucha warstwa osadu



Warstwa wszędzie była w miarę jednakowa, nie ruszałem jej bo nie miałem za bardzo jak tego dokładnie wyczyścić.

Głowicę starałem się ustawić w miarę poziomo



Strzykawka 20ml z gumowym tłoczkiem funkel nówka nie śmigana za całe 39 groszy



Wyniki pomiarów

1 cylinder - 54ml


2 cylinder - 54ml


3 cylinder - od razu pociekł na zaworze


4 cylinder - 40ml trzymał, dolałem do pełna, znowu 54ml i wtedy puścił na zaworze


Nalewałem wody, jutro jak kanał 3 cylindra przeschnie to dam od spodu na około zaworu trochę smaru i spróbuję zmierzyć jeszcze raz,
Ale wygląda że wszystkie mają jednakową pojemność, nie wiem czy taki pomiar będzie dla Ciebie wystarczająco dokładny.
  
 
Szacunek dla kolegi. Zrobiłeś to bardzo, jak na moje oko, dokładnie i profesjonalnie. Lubie współpracę z takimi ludźmi. Tak trzymać.

-----------------
АвтоBA3 непобедим, скрутим, склеим, полетим
  
 
Pełen szacunek dla Ciebie Rzoooq Dziękuję bardzo za fachową pomoc. Może kiedyś na jakimś zlocie LKP się spotkamy, to Ci te piwa przywiozę

Teraz czeka mnie chyba najcięższe zadanie... Obliczyć i zrobić układ wydechowy zgodnie z obliczeniami, aby wałek 316/304 powodował coś więcej, niż tylko większe zużycie paliwa Robiłem cały wydech od podstaw do swojego tdi i do zajęło mi 3 dni, plus nie musiałem niczego obliczać, więc mogę sobie tylko wyobrażać, jaka masakra mnie czeka.

Mam info nt. jak obliczać i robić układy wydechowe i dolotowe, więc mogę podesłać na maila. Zainteresowanych zapraszam na PW

Tymczasem wczoraj o północy udało mi się odpalić silnik na wyścigowych gaźnikach. Szczerze, to bardzo się cykałem, czy zagra, bo kupiłem dwa poziome gaźniki SK 40DCOE za śmieszną cenę (nie pamiętam dokładnie, ale na pewno poniżej 400pln razem z przesyłką) i byłem pełen obaw, co do tego, czy to nie była jakaś podpucha. Nigdzie nie przeciekają i równo paliwo podają (sądząc po kolorze i długości ognia z głowicy ).
  
 
dopiero teraz ale myślę że też pomogę trochę

pierwsza głowica z silnika 2105 kanały nie obrobione w żaden sposób w 100 % szczelne zawory, woda nalana do poziomu uszczelki i tak odpowiednio :
1. 55ml, 2. 53ml, 3. 53ml, 4. 55ml
druga głowica z silnika 2103 ( ta ze zdjęcia) kanały obrobione na gładko, nie rozwiercane do idealnej średnicy tylko wyrównane i zaokrąglone, woda tak jak wyżej i odpowiednio:
1. 62ml, 2. 61ml, 3. 61ml, 4. 62ml.

nie zapomnij o uszczelce przy obliczeniach ja proszę o wzór na prw

  
 
Cytat:
2013-06-23 11:48:18, morphio pisze:
dopiero teraz ale myślę że też pomogę trochę pierwsza głowica z silnika 2105 kanały nie obrobione w żaden sposób w 100 % szczelne zawory, woda nalana do poziomu uszczelki i tak odpowiednio : 1. 55ml, 2. 53ml, 3. 53ml, 4. 55ml druga głowica z silnika 2103 ( ta ze zdjęcia) kanały obrobione na gładko, nie rozwiercane do idealnej średnicy tylko wyrównane i zaokrąglone, woda tak jak wyżej i odpowiednio: 1. 62ml, 2. 61ml, 3. 61ml, 4. 62ml. nie zapomnij o uszczelce przy obliczeniach ja proszę o wzór na prw



Super, dzięki za info

To przyjmę 60ml dla siebie, bo sam szlifowałem kanały z nierówności. Myślę, że mimo największych starań pomylę się o więcej, niż grubość uszczelki przy robieniu wydechu, ale to nie spowoduje, że efekt falowy przestanie istnieć. Po prostu zawęzi się przedział obrotów, na których będzie występował.

Zapodam Wam na maila info dot. wydechu i dolotu.

btw. ma ktoś z Was oficjalne info na temat puszczania wydechu na bok? Bo jeśli długość wydechu wyjdzie mi jakaś nieproporcjonalna do długości auta, to na bok pójdzie, ale co na to przepisy prawne? Pomijając głośność, bo na to nie będzie lekarstwa
  
 
Poszperałem nieco po necie i znalazłem coś takiego. W paragraf 1 punkt 1 b jest napisane b) pkt 15 otrzymuje brzmienie:
"15) w tłumik wydechu - w odniesieniu do pojazdu wykorzystującego do napędu silnik spalinowy; wylot rury wydechowej nie może być skierowany w stronę otworów wlotowych urządzeń wentylacji;";


W ustawie z 2003r. było wyraźnie napisane, że wydech na prawo jest zabroniony. Teraz jest na szczęście inaczej
Nie wiem, o co kaman z urządzeniami wentylacji... Czyli, że w którą stronę ma nie być puszczony? Do kabiny?
  
 
Wydech nie może dmuchać w taki sposób, żeby spaliny dostawały się do układu nadmuchu/ ogrzewania/ klimatyzacji czy co to tam jest.
  
 
ale tu chodzi o urządzenia wentylacji tego samego samochodu czy tego, który stoi obok lub za żeby im nie smrodzić ?

btw, w ciężarówkach, przy których pracuję, wydech są kierowane do góry z prawej strony, na dole koło wału napędowego mniej więcej na środku pojazdu lub całkowicie po lewej stronie w kierunku środka jezdni, ale to są samochody ciężarowe a nie osobówki chociaż wydaje mi się że większość obecnych pojazdów osobowych ma wylot spalin z lewej strony, tak mi się wydaje
nawet przypominam sobie że ma to na celu bezpieczeństwo p.poż., żeby nic na poboczu się nie zajęło od gorących spalin i cząsteczek sadzy wylatujących z kominów
  
 
No własnie mało precyzyjne jest określenie, którego użyto. Moim zdaniem, to chyba chodzi o to, żeby sobie nie smrodzić do kabiny. Co do ppoż. to prędzej od rury wydechowej się coś zajmie, niż od spalin... chyba, że jedziemy dragsterem, który ma dłuższy ogien z rury, niż długość wydechu
  
 
Cieszę się że mogłem pomóc
Ponowny pomiar w kanale 3 cylindra wyszedł 55ml.
Sądzę że ten osad trochę zmniejszył objętość i te ~60ml będzie pewnie bliższe rzeczywistości.
  
 
Jeszcze raz dziękuję wszystkim za pomoc. Wysłałem już zainteresowanym info na maila
  
 
Witam wszystkich ponownie. Niedawno pomierzyłem i poobliczałem sobie to i owo i zastanawiające wnioski wysnuwam.

Podczas obliczania średnicy docelowej kanału wydechowego i rur kolektora, wyszło mi 36mm (przy obecnym 28,3)... zawór ssący ma mniejszą średnicę, niż to, co mi z obliczeń wyszło. Gdybym nawet chciał rozwiercać kanały wydechowe, to chyba grubość odlewu jest mniejsza, niż materiał, który musiałbym zgarnąć. Poza tym chyba nawet zawór o średnicy 36mm nie zmieściłby się obok ssącego... Nie wiem, co począć... chyba pozostanę przy seryjnym 28,3, a resztę poobliczam i zrobię według właśnie tego wymiaru.

Coś tam było napisane odnośnie obliczania długości pomiędzy osiami krzywek. Ale z obliczeń wychodzi 225, a z tego, co zaznaczałem na kątomierzu przyklejonym do wału korbowego, wychodzi mi 215 i teraz którą wartość wybrać? Czy uśrednić wyniki długości rur kolektora, które obliczyłem dla obydwu wersji? Z tego, co zauważyłem, to jakiekolwiek pomyłki długości nie zniwelują działania falowego, a jedynie przesuną go max 150 obrotów w górę, bądź w dół.

Przy pojemności są już cyrki, bo tam wynik sporo zależy od tej zadziwiającej średnicy rur kolektora.

Co robić?

btw.
Podciśnienie kolektora ssącego w przypadku wałków o wydłużonym czasie otwarcia jest chyba zbyt znikome, aby używać go do wspomagania hamulców i do przyspiesznika zapłonu? Ktoś z Was ma jakieś doświadczenie w tym temacie?
  
 

kanały nie rozwiercisz więcej jak około 33 mm i to już z ryzykiem wejścia w sąsiedni kanał i potrzeby spawania.
Evgeniy Travnikov pokazywał co i jak, wielokrotnie, w swoich filmach.

podciśnienie - daj wzmocnione sportowe serwo, jeśli skuteczność seryjnego będzie za mała.
Dla aparatu zapłonowego podciśnienia wystarczy.
  
 
Cytat:
2013-07-31 11:03:50, bartixr pisze:
kanały nie rozwiercisz więcej jak około 33 mm i to już z ryzykiem wejścia w sąsiedni kanał i potrzeby spawania. Evgeniy Travnikov pokazywał co i jak, wielokrotnie, w swoich filmach. podciśnienie - daj wzmocnione sportowe serwo, jeśli skuteczność seryjnego będzie za mała. Dla aparatu zapłonowego podciśnienia wystarczy.



Ostatnio kumpel mi mówił, że np. w VW Corrado jest elektrycznie napędzana pompka próżniowa podciśnienia, także zaślepię kanał do serwo, który zrobiłem, bo mi gorzej pali ten cylinder, a przyspiesznik zapłonu zostawię, bo on praktycznie nie konsumuje powietrza. Jest hermetycznym układem.

Co do tych obliczeń wydechu, to z tego, co niegdyś pisał 3zer, to on ma po prostu kolektor o identycznych długościach kanałów (defacto o powiększonych średnicach) i rura 2" do końca, bez puszek pojemnościowych, czy zwężeń i jego Ładna rwie ostro (miałem okazję widzieć). Przyglądałem się też na necie układom wydechowym w profesjonalnych autach wyścigowych zasilanych gaźnikowo (np. NASCAR) i tam jest tylko zachowana identyczna długość i tyle... Z tego wszystkiego wnioskuję, że chyba daruję sobie ten problem średnicy i zrobię resztę obliczeń pod to, co mam.