Skaczące napięcie do zbyt wysokiego

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Samochód: Łada 21013 z 1981 r.

Problem: skaczące napięcie.

Mierząc ładowanie na akumlatorze wychodzi mi zakres ok. 13-15V z groszem, czyli troszkę za dużo. Do tego światła - czasem świecą równo, czasem jakby delikatnie falują. Do tego silnik - chodzi nierówno.

Pytanie - co zrobić?

Mnie się wydaje, że najlepiej byłoby sprawdzić napięcie dochodzące do i wychodzące z regulatora. Nie wiem, czy to słuszne. Do regulatora chyba dowolne powinno dochodzić, a z niego wychodzić równe? Dobrze kombinuję?

A może to czegoś innego kwestia?
  
 
Cytat:
2013-10-20 17:32:43, Artur_ pisze:
Samochód: Łada 21013 z 1981 r. Problem: skaczące napięcie. Mierząc ładowanie na akumlatorze wychodzi mi zakres ok. 13-15V z groszem, czyli troszkę za dużo. Do tego światła - czasem świecą równo, czasem jakby delikatnie falują. Do tego silnik - chodzi nierówno. Pytanie - co zrobić? Mnie się wydaje, że najlepiej byłoby sprawdzić napięcie dochodzące do i wychodzące z regulatora. Nie wiem, czy to słuszne. Do regulatora chyba dowolne powinno dochodzić, a z niego wychodzić równe? Dobrze kombinuję? A może to czegoś innego kwestia?



Według książki napięcie przy 1000 obr/min powinno wynosić 12V - jest to napięcie na alternatorze. Oprócz tego możesz sprawdzić regulator napięcia. Oto książkowy sposób:
"Sprawność regulatora bada się za pomocą omomierza włączanego między zaciski '15' i '67' przy stykach rozwartych. W tym celu należy zdjąć pokrywę regulatora i ostrzożnie ustawić zworę w położenie środkowe między stykami pierwszego i drugiego stopnia. Zmierzona w ten sposób rezystancja powinna wynosić 5,65 ± 0,3Ω."

Pozdrawiam
  
 
Oj... oj. Grzebanie przy regulatorze. Ryzykowna sprawa...

W każdym razie, jeśli okaże się niesprawny lub ja coś zepsuję, to co - wymieniać, czy regulować? Jak wymieniać, to szukać identycznego czy zastąpić to czymś podobnym?
  
 
Cytat:
2013-10-20 20:00:38, Artur_ pisze:
Oj... oj. Grzebanie przy regulatorze. Ryzykowna sprawa... W każdym razie, jeśli okaże się niesprawny lub ja coś zepsuję, to co - wymieniać, czy regulować? Jak wymieniać, to szukać identycznego czy zastąpić to czymś podobnym?



Naprawa raczej nie wchodzi w grę. Możesz kupić oryginalny regulator napięcia na allegro - allegro.pl/lada-waz-fiat-125p-regulator-napiecia-regler-nowy-i3641086685.html, ewentualnie jakiś zamiennik. Ale przed tym sprawdź czy to jego wina.

PS: Możesz mieć nieoryginalny regulator napięcia. Sprawdź czy wygląda on tak samo jak ten z allegro.

[ wiadomość edytowana przez: fragles94 dnia 2013-10-20 20:15:49 ]
  
 
Bułgarski?

Tak, regulator jest oryginalny. Radziecki jeszcze.

A jak nowy mechaniczny kupuję, to jego nie muszę czasem regulować jakoś?
  
 
Cytat:
2013-10-20 20:49:18, Artur_ pisze:
A jak nowy mechaniczny kupuję, to jego nie muszę czasem regulować jakoś?



Nie. Regulator napięcia to urządzenie bezobsługowe.
  
 
Podłączę się do pytania: też mam u siebie problem z pulsującymi światłami, szczególnie na wysokich obrotach. Zdarza się też że kierunkowskazy zaczynają mrygać jak szalone jak stoję i czekam na skręt.
Poprzedni właściciel zamontował taki elektroniczny regulator napięcia:


Wymieniłem go na taki sam nowy ale niewiele to pomogło.
Czy zmiana na oryginalny regulator może pomóc czy szukać przyczyny gdzie indziej?
  
 

felype, możesz na próbę wrzucić oryginalny regulator.
Ale sprawdziłbym tez wszystkie masy i połączenia +.
  
 
Cytat:
2013-10-20 20:49:18, Artur_ pisze:
... A jak nowy mechaniczny kupuję, to jego nie muszę czasem regulować jakoś?



Nie kupisz raczej nowego regulatora mechanicznego, tylko elektroniczne. Odkręcasz, zamieniasz i jeździsz.

U jeszcze jedno, dlaczego światła pulsują? - tak właśnie działa regulator, podaje napięcie na alternatorze w impulsach (na wirniku poprzez szczotki). Tak samo elektroniczny i mechaniczny.
  
 
Cytat:
2013-10-21 21:30:29, felype pisze:
Podłączę się do pytania: też mam u siebie problem z pulsującymi światłami, szczególnie na wysokich obrotach. Zdarza się też że kierunkowskazy zaczynają mrygać jak szalone jak stoję i czekam na skręt. Poprzedni właściciel zamontował taki elektroniczny regulator napięcia: Wymieniłem go na taki sam nowy ale niewiele to pomogło. Czy zmiana na oryginalny regulator może pomóc czy szukać przyczyny gdzie indziej?



Miałem identyczny i z czasem zaczęło mnie denerwować wyraźne migotanie świateł. Wymieniłem na nowy ale jakiś inny, taki "współczesny" i migotanie zupełnie ustało
  
 
Cytat:
2013-10-21 21:30:29, felype pisze:
Podłączę się do pytania: też mam u siebie problem z pulsującymi światłami, szczególnie na wysokich obrotach.



U mnie jest podobnie, z tym że całe zasilanie posiada takie skoki napięcia. Najlepiej widać po światłach, a jeszcze lepiej słysze po wentylatorze od nawiewu - po dodaniu gazu wentylator działa szybciej Pzdr

[ wiadomość edytowana przez: fragles94 dnia 2013-10-22 15:58:44 ]
  
 
Felype - też miałem przez pewien czas taki jak ty regulator, ale działał bardzo źle (napiecie skakało). Dopiero zmiana na mechaniczny pomogła na zawsze.
  
 
Cytat:
2013-10-22 19:55:47, Leszek_Gdynia pisze:
Felype - też miałem przez pewien czas taki jak ty regulator, ale działał bardzo źle (napiecie skakało). Dopiero zmiana na mechaniczny pomogła na zawsze.


Dzięki za info. Zamówię mechaniczny i dam znać czy pomogło po podmianie.
  
 
Cytat:
2013-10-23 10:31:11, felype pisze:
Dzięki za info. Zamówię mechaniczny i dam znać czy pomogło po podmianie.



Pamiętam, ze u mnie jeszcze mechanik zrobił jakieś obejście z alternatora bezpośrednio przez skrzynke bezpieczników (pozniej inny to ogarnał bez takiego druciarstwa) na regulator napięcia.
  
 
Otworzyłem regulator i przeżyłem lekkie zaskoczenie...

Czy te styki tam powinny być widoczne na wierzchu (jak np. w Jawach Kiwaczkach) czy w czymś skrzętnie pochowane? Bo prócz stosu kabelków i kilku walcowych puszek nie znalazłem tam niczego...
  
 
Tak to właśnie wygląda
  
 


A mówiąc logicznie?
  
 
Logicznie mówiąc, tak to wygląda.

-----------------
АвтоBA3 непобедим, скрутим, склеим, полетим
  
 
Tak to wygląda u mnie




Widzę, że chcesz zreanimować ten przekaźnik. W kolejnym poście prześlę opis techniczny regulacji. Niestety jest w obcym języki i wymaga zaangażowania.

Styki przekaźników czyści się spirytusem na pędzelku jakieś 15 min. Po tym czasie zauważysz, że spirytus w naczynku ma wiele czarnych i brązowych śmieci, co osiadają na dnie.
  
 
Lada Wie helfe ich mir selbst?
VEB VERLAG Technik Berlin 1980

Opracowanie-książka jest moją własnością, publikuję celem poszerzenia wiedzy technicznej użytkowników aut Lada (nie z chęci zysku).

Tutaj schemat instalacji ładowania








Dla mnie podstawowe dane są zrozumiałe. Odległość styków możesz ustawić (ścierają się), natomiast z przebiciami (mniejsze opory) nic nie poradzisz.