Silnik 1300 i dziwne rzeczy z rozrządem i zapłonem

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Mam dziwny problem - w moim niedawno nabytym DF jest dziwna rzecz - opisując pokrótce : zapłon mieszanki następuje w momencie gdy nie powinien (wszystkie gary )tj np. cylinder nr 1 powinien nastąpić po zassaniu mieszanki domknięciu zaworu ssącego i sprężeniu , a następuje w momencie (tak jest ustawiony zapłon ) gdy zawór ssący i wydechowy jest niedomknięty !! Przyczyna niby prosta -przesunięty kąt zapłonu ; przestawiłem więc aparat tak jak powinno być a tu nic iskra jest w odpowiednim momencie mieszanka zassana i nie zapala ?! Przestawiłem więc z powrotem tak jak było i silnik pali ale brak mocy i wali spalinami spod zaworów - nie wiem co z tym zrobić ; chyba że może coś źle robię ? Wszelkie sugestie mile widziane
  
 
Sprawdź kable wysokiego napięcia czy nie są pomylone na świecach na kopułce masz numery cylindrów, na silniku cylindry liczysz od rozrządu. Zapłon ustawiasz na znakach na kole pasowym i obudowie rozrządu ale zdejmij kopułke i sprawdź czy palec rozdzielacza jest pod kablem z numerem 1.
  
 
Takie pytanie,a jak go kupiłeś chodził ok?
Czy go kupiłeś nie na chodzie i sam zrobiłeś?
To dość wazna kwestia,jak się tego dowiem powiem dlaczego jest to istotne
  
 
jak ustawię znaki na rozrządzie to palec rozdzielacza wskazuje zapłon na 4 cylindrze
  
 
Nie wymieniałeś,a moze poprzedni właściciel nie wymieniał wału rozrządu?
  
 
JAk go kupiłem był na chodzie ale tracił moc i chodził jak muł - standardowo zrobiłem kontrolę gaźnika (tj wyczyszczenie , przedmuchanie , sprawdziłem czy ma jakieś niedomagania ) , wymieniłem kable WN , kopułkę , założyłem nowy kondensator , palec , wymieniłem świece na nowe , olej , filtr powietrza i dalej było to samo . Zdjąłem dekiel i jade po zaworach no i tam taka sytuacja palec rozdzielacza wskazuje mi cylinder np. 4 a zawory są niedomknięte w trakcie zapłonu - przestawiłem więc zapłon tak jak ma być no i mam sytuację -> zassanie mieszanki domknięcie zaworów , zapłon i nic ! wróciłem więc do starych nastawów aparatu zapłonowego i pali
  
 
1300 miał inny wał rozrządu niz 1500,wsadzenie wału 1300 do silnika 1500 skutkowało pogiętymi popychaczamił,znam to z autopsji.Nie wiem,co by było na odwrót,tzn jakby był wał od 1500 w 1300,moze właśnie takie objawy,jak u Ciebie.
  
 
>jak ustawię znaki na rozrządzie to palec rozdzielacza wskazuje zapłon na 4 cylindrze

przekręć wałem o 180 stopni aż znaki sie znowu pokryją, i sprawdź na kopułce i czy zawory na pierwszym cylindrze są zamknięte. sprawdź czy przerywacz w aparacie zapłonowym (masz zwykły zapłon nie elektronik?) ma styki zwarte czy rozwarte. można sprawdzić zwykłą żarówką podłączasz do zacisku cewki którym idzie kabelek z aparatu zapłonowego i do masy i włączasz zapłon. jak sie pali to rozwarte, delikatnie kręcisz aparatem i ustawiasz zapłon na moment kiedy tylko tylko sie zapala. Aha sprawdź styki przerywacza, przerwę na rozwartych stykach 0,45mm i kondensator czy jest dobrze dokręcony, luzy na wałku aparatu zapłonowego.
  
 
Musisz sprawdzić czy zapłon nie jest przesuniety przez pomylenie kabli. Albo sprawdż tak, wtedy będziesz miął pewnośc. Zwal dekiel zaworowy, pokręć wałem tak żeby dźwigienki zaworowe mijały się na 4 cyl. Wtedy na pierwszym będzie spręzanie i powinien wystapić zapłon. Ustawiasz wtedy aparat zapłonowy tak, żeby palec podał iskrę na kopułce na 1 cylinder (być może będziesz musiał wyjąc aparat z bloku do tej operacji). Reszta regulacji to już sameym aparatem przez pokręcanie.

I sprawdż czy wszystkie zawory maja odpowiednie luzy bo być może nie ma ich wcale i dla tego zawory się nie domykają bo są popodpierane przez krzywki. Cuda się zdarzają nie wiadomo co ktoś kiedyś robił w tym silniku i z jakim skutkiem.
Jak będziesz ustawiał zawory to wiesz - jak sie mijają dżwigienki zaworowe ssący/ wydech, jak na 1 to ustawiasz na 4 jak na 4 to ustawiasz na 1 cyl, jak na 2 to ustawiasz na 3 i jak na 3 to ustawiasz na 2 cylindrze.
  
 
ide wdrażać wasze podpowiedzi w życie za trochę powiem czy pomogło
  
 
sprawdziłem wszystko co pisaliście i nic nie pomogło
jeszcze raz opiszę tylko dokładniej ; więc tak:
1)ustawiam koło pasowe tak by pokryły się znaki i wtedy na 4 cylindrze mijają się zawory - zapłon powinienem mieć na 1 cylindrze lecz tak nie jest - palec rozdzielacza wskazuje 4 cylinder .
2)przestawiam zapłon 180 stopni tak by palec rozdzielacza wskazywał zapłon na 1 cylindrze ; oprócz tego sprawdzam wcześniej prawidłową przerwę na rozdzielaczu i ustawiam moment zapłonu - jest wszystko ok
3)i teraz patrzę na zaworki 1 cylindra - są domknięte i jest brak całkowity luzu zaworowego ( ten sam stan rzeczy jest w innych położeniach wałka rozrządu - tam gdzie powinienem mieć luz ustawowy na zaworach tam go brak )
4) ustawiam więc luz zaworowy wedle instrukcji na wszystkich zaworach i dostaję w wyniku tego dziwną rzecz luz w momencie zapłonu jest prawidłowy za to w momencie obrotu wałka gdy krzywka opada luz pomiędzy laską popychacza a konikiem jest na jeden duży palec ( tak ma być ????! mnie wydaje się że nie )
5) pozostaje odpalenie silniczka po tej regulacji , ale poczekam aż ktoś z was coś powie na ten temat ; może ktoś ma 1300 silniczek i przerabiał taki problem !!??
  
 
O ile wiem 1300 nie różni się w ogóle konstrukcyjnie od 1500. Ma tylko większą średnicę cylindrów.
  
 
Nie wiem,ja tam cały czas obstawiam wałek,według mnie jest od 1500 wsadzony
  
 
Cytat:
2003-11-17 13:58:03, xmen2 pisze:
luz w momencie zapłonu jest prawidłowy za to w momencie obrotu wałka gdy krzywka opada luz pomiędzy laską popychacza a konikiem jest na jeden duży palec ( tak ma być ????! mnie wydaje się że nie )
5) pozostaje odpalenie silniczka po tej regulacji , ale poczekam aż ktoś z was coś powie na ten temat



wstrzymaj się z odpalaniem, luz na pewno nie ma być na palec,
albo masz inny wałek, albo źle regulujesz zawory.
  
 
Cytat:
2003-11-17 14:27:40, Grzech pisze:
O ile wiem 1300 nie różni się w ogóle konstrukcyjnie od 1500. Ma tylko większą średnicę cylindrów.


Naprawdę mają inne wałki,a z zewnątrz to 1300 nie miał oryginalnie sprzegła elektromagnetycznego na wentylator,przez co nawet pasek klinowy jest inny niz w 1500-dłuższy.
  
 
CO??? Wentylator był na pompie płynu a nie na wale!
Moim zdaniem albo pomyliłeś kolejność kabli na kopułce, albo ci sie rozregulował zapłon. Chyba że napęd rozrządu nei jest przykręcony.

-----------------
"Nigdy mnie nie zawiódł, nie zdradził ani raz.
To wspaniała jest maszyna, choć ma już ze 40 lat.
Fiacior mój to jest to, kocham go..."
  
 
>ustawiam więc luz zaworowy wedle instrukcji na wszystkich zaworach i dostaję w wyniku tego dziwną rzecz luz w momencie zapłonu jest prawidłowy za to w momencie obrotu wałka gdy krzywka opada luz pomiędzy laską popychacza a konikiem jest na jeden duży palec ( tak ma być ????! mnie wydaje się że nie )

Coś musisz robić nie tak, może ustawiasz luzy w złym położeniu wału. Luzy zawsze ustawia sie na zamkniętych zaworach. Może ustawiasz gdy któraś krzywka jest w górze, i zawory w górze gdy krzywka idzie w dół zawór już nie ma gdzie iść do góry bo był i tak zamknięty przy regulacji. Jeszcze raz ustaw znaki na rozrządzie żeby sie pokryły i sprawdzasz czy palec rozdzielacza jest na 1 cylindrze. Delikatnie cofasz wał korbowy a potem znowu pokręcasz go do przodu patrząc czy zawór ssący sie zamyka a potem wydechowy otwiera. Jeżeli jest tak to musi być ok. Jeżeli nie to może znaki na kołach łańcuchowych rozrządu sie nie pokrywają tzn źle złożony rozrząd. Do sprawdzenia nie musisz mieć luzów jak podają w książce mogą być większe i tak powinien odpalić jak jest dobry silnik.
  
 
Jesli to Ci jest w stanie troszeczke pomoc, to pozwole sobie ponizej wkleic pewne suche liczby, ktoe byc moze pomoga roziwac problem dzialania Twojego 1300cc:


Luz pomiędzy zaworami i dźwigniami (na zimno) wynosi:

dla modelu 1300 cm3:
zawory ssące: 0,20 mm
zawory wydechowe: 0,20 mm

dla modelu 1500 cm3:
zawory ssące: 0,20 mm
zawory wydechowe: 0,25 mm

Kąty otwarcia i zamknięcia zaworów:
dla modelu 1300 cm3:
ssących: - otwarcie : 9 o przed ZZ
- zamknięcie : 61 o po ZW
wydechowych: - otwarcie : 49 o przed ZZ
- zamknięcie : 21 o po ZW

dla modelu 1500 cm3:
ssących: - otwarcie : 25 o przed ZZ
- zamknięcie : 51 o po ZW
wydechowych: - otwarcie : 64 o przed ZZ
- zamknięcie : 12 o po ZW