Jest 8 a może być 4?

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Witam serdecznie
Mam drobny dylemacik, czy można wymienić fabryczne głośniki ( to co z siebie wydają nie odpowiada nawet moim skromnym wymaganiom) na nieco lepsze ale 4-ohmowe. W autku mam takie sobie Sony XR L-210. Poradźcie czy tak można zrobić bez szkody dla odtwarzacza.
  
 
Nie tyle może co powinno być 4.
Na przód wstawiamy 13 cm głośniczki - z przodu bas dobry nigdy nie pójdzie więc zakładamy głośniki z dobrym, czystym środkiem i górą. Z bogatego doświadczenia w tym temacie mogę polecić to co mam, czyli Pioneery ( zobacz w profilu model ) w przystępnej cenie 120 zeta.
Tył koniecznie papierowy ( jeżeli nie zakładasz wzmacniacza i dodatkowego basu w bagażniku ) 16 cm, np. Tonsila i dodatkowe gwizdki na tylnich słupkach.
Tak to widzę...
  
 
Ja to widzę trochę inaczej

Na początku, ile masz kasy na nagłośnienie ?. Czy kupujesz również nowe radio ? Co masz, jak chcesz mieć

Proponuję porządnie zrobić przód

Tzn. Minimum 13 cm głośniki + tweetery przy słupkach. Jeżeli Nie chcesz kupować wzmacniacza, będą zasilane z radia. Różnica i tak będzie ogromna .

Co do 4 ohm

To nie będzie miało to żadnego wpływu na jednostkę sterującą


Pozdro.

  
 
ja mam dla waszmosci propozycje z innej jednakze beczki - proponowalbym delikatne, aczkolwiek estetyczne przerobienie tapicerki na drzwiach, powiekszenie "dziury" tamze i wstawienie 17 cm glosnikow np. alpine (ok 350 zl) z dodatkowymi gwizdalkami na slupkach of coz. i bas bedzie lepszy i jakos dzwieku rowniez.
pozdro
  
 
Cytat:
To nie będzie miało to żadnego wpływu na jednostkę sterującą



Alez owszem bedzie mialo i to przeogromny...

Jesli wzmacniacz jest przystosowany do pracy z impedancja 8 Ohm to nie wolno podlaczac glosnikow 4 Ohm !! Skopci sie koncowka na bank po przekroczeniu pewnej granicy wzmocnienia.
  
 
Kiedys mialem radio blaupunkta dosc stare, na kasety zabezpieczone karta chipowa. Pozniej zmienilem na nowszy model blaupunkta i do tego dolozylem zmieniareczjke, gdy zamontowalem sprzet i wlaczylem go az mnie zdziwilo ze radio i cd tak pieknie graja ( z porownaniem do starszego modelu radia jakie mialem). Jakies 2 miesiace temu w czynie spolecznym poszedlem posprzatac garaz ( pare godzin w plecy ) i znalazlem dwie kolumny tonsilowskie od takiego starego radia co sie nazywalo Zodiak ( Unitra ) odcialem koncowki i podlaczylem pod tyle glosniki obie kolumny umocowalem ladnie i pomyslalem ze i tak za tydzien to wymontuje bo nie bedzie roznicy, usiadlem za kolkiem i wlaczylem cd, wyregulowalem fader na 2R (w skali od 9F do 9R ) i naprawde poczulem roznice , tak mi sie to spodobalo ze do tej pory jezdze, nie znam sie na elektronice ale moze lepiej gra gdyz odciazylem tylne glosniki, a moc na przednie zmiejszylem... nie wiem ale gra mi dobrze!!!
  
 
Tutaj zasadniczym zagadnieniem powinno być to, co chcesz osiągnąć?
Jeśli ma być głośno, to wystarczą w miarę dobre jakościowo głośniki z kompletem filtrów i wzmacniaczem.
Jeśli czysto, to: dobre głośniki, filtry, (czasem też dławiki przy gwizdkach) i zwrotnice aktywne podłączone wyjściami przedwzmacniacza do radia.
Natomiast jeśli chciał byś uzyskać dobrą scenę dźwiękową, to tak jak pisał Danzig, czyli dobre wooferki (z filtrem dolnoprzepustowym) z przodu + gwizdki (często z dławikami) + zwrotnica + uzupełnienie tylnymi głośnikami ( dobrze było by dodać do tego głośnik basowy w dobrej skrzyni w bagażniku).
  
 
Filtry, dlawiki, zwrotnice aktywne ??
Speedr R nie za duzo tego ?

Filtr i zwrotnica aktywna spelniaja dokladnie taka sama role

Jezeli chcesz miec sprzet w samochodzie za normalne pieniadze i bez zadnego wydziwiania (samochod i tak brzeczy jak cholera a Espero nie jest idealem wytlumienia wiec nie zrobicie z tego zadnego AUDIOCARa) to DJ napisal dobrze...

W ofercie firmy Tonsil sa dwa zestawy samochodowe wraz ze zwrotnicami i gwizdkami. sa to zestawy (Speed 1300 i Speed 1700) do Espero jak znalazl (trzeba tylko lekko podpilowac z tylu zeby sie 17cm zmiescilo) a cena to odpowiednio Speed 1300(223pln) oraz Speed 1700 (299pln).

Tonsil robi glosniki na licencji Pioneera wiec o jakosc bym sie nie martwil

Sam sie zastanawiam nad kupnem Speed 1300 na przod... sluchalem tych glosnikow i naprawde ladnie to gralo bez komory basowej...w drzwiach jestem pewien ze efekt bedzie duzo lepszy.


  
 
Serdeczne dzięki za wyczerpującą podpowiedź Napewno skorzystam z opisu systemu nagłośnienia produkowanego przez nasz tonsil.
  
 
Cytat:
2003-11-24 02:39:19, KeyJey pisze:
Filtry, dlawiki, zwrotnice aktywne ??
Speedr R nie za duzo tego ?

Filtr i zwrotnica aktywna spelniaja dokladnie taka sama role

Jezeli chcesz miec sprzet w samochodzie za normalne pieniadze i bez zadnego wydziwiania (samochod i tak brzeczy jak cholera a Espero nie jest idealem wytlumienia wiec nie zrobicie z tego zadnego AUDIOCARa) to DJ napisal dobrze...

W ofercie firmy Tonsil sa dwa zestawy samochodowe wraz ze zwrotnicami i gwizdkami. sa to zestawy (Speed 1300 i Speed 1700) do Espero jak znalazl (trzeba tylko lekko podpilowac z tylu zeby sie 17cm zmiescilo) a cena to odpowiednio Speed 1300(223pln) oraz Speed 1700 (299pln).

Tonsil robi glosniki na licencji Pioneera wiec o jakosc bym sie nie martwil

Sam sie zastanawiam nad kupnem Speed 1300 na przod... sluchalem tych glosnikow i naprawde ladnie to gralo bez komory basowej...w drzwiach jestem pewien ze efekt bedzie duzo lepszy.


Ja wiem, KeyJey, że ja zbok jestem jeśli idzie o wkładanie pieniędzy w samochód. Ale to tylko dlatego, że ja lubię mieć wszystko zrobione porządnie

Swoją drogą filtr i zwrotnica aktywna wcale niepełnią tej samej roli.
Filrt - daje jedynie możliwość "sterowaniem" wejścia w pewnej ustalonej i niezmiennej granicy i tylko w schemacie: 1 filtr na 1 głośnik.
Zwrotnica aktywną możemy sobie dowolnie kombinować i dlatego to takie fajne urządzonko
W pewnych przypadkach zatem zwrotnicę można zastąpić sobie filtrem.

A tak na marginesie... co to za mania, żeby do samochodu na tył wciskać głośniki po 17 czy więcej cm. ???
Woofery dajemy na przód, a tył (z reguły) gra nam jako tzw. uzupełnienie sceny dźwiękowej.
  
 
Cytat:
Swoją drogą filtr i zwrotnica aktywna wcale niepełnią tej samej roli.



Jedno i drugie sluzy do wyodrebnienia danego pasma czestotliwosci z calego zakresu i do uformowania jego charakterystyki.

Cytat:
Filrt - daje jedynie możliwość "sterowaniem" wejścia w pewnej ustalonej i niezmiennej granicy i tylko w schemacie: 1 filtr na 1 głośnik.



Filtr jest to urzadzenie ktorego zadaniem jest odseparowanie zadanego pasma czestotliwosci z calego zakresu... kazdy filtr jestesmy w stanie regulowac (tzn zmieniac mu zadana czestotliwosc)
Istnieja tylko dwa rodzaje filtrow... dolnoprzepustowy (gornozaporowy) i gornoprzepustowy (dolnozaporowy)... wszystkie inne konfiguracje (np filtr srodkowo przepustowy) to nic innego jak kombinacje filtrow gorno i dolno przepustowych...

Do filtru mozesz podlaczyc nawet 1000 takich samych glosnikow
Oczywiscie podlaczajac do filtru gornozaporowego gwizdek nie uslyszysz nic.

Cytat:
Zwrotnica aktywną możemy sobie dowolnie kombinować i dlatego to takie fajne urządzonko



Zwrotnica aktywna jest wykonana z 2 lub 3 filtrow.. zalezy do jakiego systemu jest przystosowana i roznica jaka jest pomiedzy aktywna zwrotnica a filtrem to to ze zwrotnica aktywna (jak sama nazwa wskazuje) ma wbudowany wzmacniacz i moze wzmacniac sygnal wejsciowy

Istnieja filtry aktywne, ktore wzmacniaja sygnal (np filtry na wzmacniaczach operacyjnych) ale one sa stosowane przed wzmacniaczem mocy (np korektory graficzne) i sluza do wzmocnienia napieciowego... zwrotnica pracuje juz za wzmacniaczem mocy i wzmacnia pradowo (o ile jest aktywna)


Jak by co to moge Ci ksiazki ze szkoly pozyczyc tam jest to fajnie opisane
  
 
Dzięki książek na ten temat mam sporo
  
 
Wszystko się zgadza, tylko...
Róznica między filtrami (pasywnymi) a zwrotnicą (aktywną) polega na tym, że zwrotnicę możesz "stroić" dynamicznie a filtry nie.
Oczywiście, że filtr jako taki da się dostroić.
Różnica jest jednak taka, jak między amortyzatorami "jakimiś tam" a w pełni serwisowalnymi (Bilstein, Penske, czy Ohlins). Tak naprawdę rozebrać s serwisować, da się każdy amortyzator (nawet polski tosowany w Polonezach itp.), ale różncię w postaci prowadzenia autka i możliwości szybkiej zmiany ustawień docenisz od razu.
Z filtrami i zwrotnicami jest podobnie. Filtr to taka namiastka bardzo kiepskiej jakości zwrotnicy... ale pasywnej!

Filtr faktycznie służy do wyodrębnienia częstotliwości pasma (z tzw. scięciem) ale nie ma możliwości zmiany charakterystyki tegoż zakresu. Do tego służy m.in. korektor graficzny

Nie polecam też podłączać do jednego filtra wielu głośników. Zasada jest prosta, wystarczy przeanalizować zasady podłączenia liniowego i szeregowego. W żadnej publikacji nt. car audio nie spotkałem się może nie tyle z niewystępowaniem takiej mozliwości, co z odradzaniem takiego zabiegu.
A to, że można, to prawda... wiele żeczy można

Inna sprawa, że tyle ilu fachowców - tyle szkół z zakresu nagłaśniania. Właściwie nie można jednoznacznie zweryfikować, które z tych metod są lepsze, oczywiście poza pewnymi zasadami elementarnymi.

Pozdrawiam - Speed R
  
 
Oj oj oj..

Cytat:
Róznica między filtrami (pasywnymi) a zwrotnicą (aktywną) polega na tym, że zwrotnicę możesz "stroić" dynamicznie a filtry nie.



Filtry sa i pasywne i aktywne... zwrotnice tak samo...
Elementy pasywne (w elektronice) to takie ktore nie sa w stanie wzmocnic danego sygnalu, natomiast aktywne to takie ktore moga go wzmacniac.


Cytat:
Oczywiście, że filtr jako taki da się dostroić.
Różnica jest jednak taka, jak między amortyzatorami "jakimiś tam" a w pełni serwisowalnymi (Bilstein, Penske, czy Ohlins). Tak naprawdę rozebrać s serwisować, da się każdy amortyzator (nawet polski tosowany w Polonezach itp.), ale różncię w postaci prowadzenia autka i możliwości szybkiej zmiany ustawień docenisz od razu.



To nie prawda... zwrotnica to system filtrow ktory odseparowywyje nam czestotliwosc na tyle glosnikow na ile jest taka zwrotnica skonstruowana... aby jakis uklad mozna bylo nazwac zwrotnica musza byc w niej zastosowane chociaz dwa filtry aby podzielic pasmo na 2 zakresy... np bas i wysokie..


Cytat:
Z filtrami i zwrotnicami jest podobnie. Filtr to taka namiastka bardzo kiepskiej jakości zwrotnicy... ale pasywnej!



Nigdy w zuciu kazdy jeden filtr moze miec jakosc duzo wyzsza od kazdej zwrotnicy i na odwrot.. wszystko zalezy od tego z jakich elementow i jak dokladnie zostaly policzone elementy wykonawcze w filtrze. Rezystory, kondensatory i cewki (w filtrach i zwrotnicach pasywnych) i dodatkowo tranzystory lub wzmacniacze WO ( w filtrach i zwrotnicach aktywnych)


Cytat:
Filtr faktycznie służy do wyodrębnienia częstotliwości pasma (z tzw. scięciem) ale nie ma możliwości zmiany charakterystyki tegoż zakresu. Do tego służy m.in. korektor graficzny



Korektor graficzny to nic innego jak system filtrow...
Istnieja dwa rodzaje K.G.
1 - korektor na filtrach aktywnych - kazdy filtr ma wbudowany wzmacniacz operacyjny i korekcja muzyki polega na wzmocnieniu zadanej czestotliwosci
2 - korektor na flitrach pasywnych - filtry tlumia zakres konkretnej czestotliwosci...

Korektory na flitrach pasywnych daja mozliwosc duzo lepszej jakosci dziewku poprzez bardzo niski poziom znieksztalcen jednak aby zrobic dobry filtr pasywny trzeba bardzo dokladnie dobrac i policzyc elementy R L C. Takie filtry sa cholernie drogie i stosuje sie je przed wzmacniaczem...
Natomiast K.G. na WO sa tanie w produkcji (uklady scalone) przez co ich cena nie jest duza i moga byc ogolno dostepne...


Cytat:
Nie polecam też podłączać do jednego filtra wielu głośników. Zasada jest prosta, wystarczy przeanalizować zasady podłączenia liniowego i szeregowego.



Podlaczenie liniowe czy szeregowe nie ma nic do rzeczy... poprostu bezsensu podlaczac gwizdki do filtra dolnoprzepustowego bo i tak nie zagraja... bez problemu jednak mozesz podlaczyc dwa glosniki niskotonowe do filtra dolnoprzepustowego bez uszczerbku na jakosci muzyki... nie stosuje sie tego ze wzgledu na koszty... ktore wielokrotnie przekraczaja roznice pomiedzy jednym a dwoma glosnikami


A ha... i nie porownuj zwrotnicy aktywnej z filtrami pasywnymi bo to tak jakbys porownywal samochod z rowerem... i jedno i drugie zluzy do jezdzenia
Ja nigdy jeszcze nie widzialem AKTYWNEJ zwrotnicy do samochodu.. jakos nie spotkalem sie ze zwrotnicami do ktorych oprocz sygnalu audio jest doprowadzone napiecie.. bo jezeli nie .. to to nie jest zwrotnica aktywna.
  
 
Politechnikę mnie tu robią z forum
  
 
A na koniec na tym sprzecie "zapuszczą" DISCO z POLA