Wszystko o śrubach do kół

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Witam
Ponieważ, sam w chwili obecnej będę się bawił w montaż niestandardowych felg, jak zawsze przy tej okazji należałoby poruszyć temat śrub. Z racji że wyszukiwarka nie działa, nie mam mozliwosci sprawdzenia tego tematu w poprzednich wątkach, a nie pamiętam oddzielnego watku o samych śrubach, proponuję zebranie w tym wątku wszelkich informacji związanych ze śrubami kół. Oczywiscie bardzo cenne będa wszystkie spostrzeżenia użytkownków wszelkich niestandardowych śrub dedykowanych do równie niestandardowych felg montowanych na autach z FSO.

Ze swoich obserwacji mogę powiedzieć że:
-piasta koła przedniego jak i półoś w miejscu gwintu ma 1 cm grubości (moga wystąpić niewielki rozbieżnosci od podanego przeze mnie 1 cm wynikające z wykonania odlewu i jego obróbki, niemniej jednak wszystkie te wartości oscylują w granicach 1 cm) czyli mamy jeden centymetr połaczenia śruba koła/gwint na samochodzie.
-grubość podkładki dystansowej montowanej na tarczę hamulca w przypadku hamulców starego typu wynosi 5 mm
-grubość tarczy hamulcowej w miejscu otworu przelotowego do mocowania koła wynosi 7 mm
W/w wartości podaję dla osób które zastanawiały się bądź będą się zastanawiać czy ich śruby będą wystarczajającej długości dla pewnego przykręcenia koła (wystarczy dodać grubośc felgi w miejscu mocowania i w przyblizeniu można określić długość gwintu śruby)

moje pytania:
- gwint (skok i średnicę)
- wartość wytrzymałościową śrub (wydaje mi się że powinno to być min. 8.
- czy montaż dużo szerszych felg nie powinien pociągnąć za sobą wymiany śrub na bardziej wytrzymałe (np 10.8 ? )

Kolejne zagadnienie to śruby czy szpilki ? W niektóych przypadkach wskazane może być (?) przerabianie mocowania koła ze śrub na szpilki. Kiedy to przerabiać i czy wogóle przerabiać ?

Kolejne pytanie : śruby kół i dystanse - gdzie kończy się bezpieczna długość śruby do koła ?

W następnej cześci chciałbym zapytać o adresy, gdzie można nabyć niestandardowe śruby do kół wszelkiej maści (śruby dłuższe, śruby pływające, śruby patentowe) i przy tej okazji nie zrujnować sie finansowo, oraz nie pogubić kół.

No to na początek chyba wystarczy, zapraszam do konstruktywnej dyskusji.
  
 
Odpowiadam na zadane pytania:
średnica i skok gwintu - M12X1,25 mm
oznaczenie wytrzym. śrub 8 . 8 - bez dodatkowych spacji wyskakuje tu mordka w okularach
następna klasa wytrzymałościowa to 10.9 z 10.8 się niespotkałem.
Przy większych poszerzeniach należy stosować sruby o większej wytrzymałości.
Szpilki mają tę przewagę nad śrubami że oszczędzają gwint piasty i zabezpieczaja go przed zerwaniem co może mieć miejsce w przypadku częstego odkręcania i dokręcania śrub, dlatego są powszechnie stosowane w sporcie. Współpracują z nakrętkami o wiekszej długości gwintu niż w piaście.
Jeżeli chodzi o długośc to ja osoboście podchodzę do tego tematu zdroworozsądkowo i nie wygłupiam sie z zakładaniem pięcicentumetrowych dystansów i skręcaniem wszystkiego na jednych śrubach. W takich sytuacjach należy stosować dodatkowe śruby mocujące dystanse do piast, oraz w dystansach muszą być nagwintowane otwory pod śruby mocujące felgę to wymusza odpowiednia konstrukcję i dobór mataeriału na dystans-alumnium i jego stopy wtedy odpada.
  
 
Zgadzam się prędkim.Arturw,o ile pamiętam mówisz o felgach Alpiny, prawda? A więc dochodzi jeszcze problem rozstawu otworów w feldze, bo jak wiadomo Poldzio ma 4x98,a Twoje fele 4x100.Nalezałoby więc zastosować śruby pływające.
Jeśli się walnąłem i mowisz o innych felgach to mnie popraw .
  
 
Ja kupilem takie dystanse o jakich pisze predki na Zeraniu. Efekt - w jednym zerwalem gwint przy dokrecaniu. Wniosek - chujowy material. Teraz chce zrobic szpilki i po problemie. Szpilki maja jeszcze jedna zalete przy dystansach: latwo sie zaklada felge, bo dystanse nie maja tych malych szpileczek, na ktore przykrecany jest cienki dystansik (5mm).
  
 
Cytat:
2003-11-27 16:33:49, kaovietz pisze:
Zgadzam się prędkim.Arturw,o ile pamiętam mówisz o felgach Alpiny, prawda? A więc dochodzi jeszcze problem rozstawu otworów w feldze, bo jak wiadomo Poldzio ma 4x98,a Twoje fele 4x100.Nalezałoby więc zastosować śruby pływające.
Jeśli się walnąłem i mowisz o innych felgach to mnie popraw .


Muszę Cię zmartwić, walnąłeś się, kupiłem jeszcze jeden komplet 13x8 ET 5. ale sie jeszcze nie chwaliłem więc miałes prawo się walnąc. Niestety również 4x100 a miało byc 4x98. A tak na marginesie właśnie dziś je odebrałem z renowacji, i sa zajebiste.
  
 
No to sorki za dezinformację ale problem i tak pozostaje...Czyżby to ATS-y były?A rozmiar godziwy, tylko pozazdrościć
  
 
Cytat:
2003-11-27 17:09:18, kaovietz pisze:
(...) A rozmiar godziwy, tylko pozazdrościć


Ja Cie stary nie rozumiem - chyba nie zazdrościsz średnicy?? Szerokość to niezła, a na offset'ach to sie jeszcze zbytnio nie łapie. Ale zawsze to coś innego niż seria Mają rancik ładny duży??
  
 
dziś na Dzwigowej widziałem zajbistego borewicza. Biały, obniżony zawias i te fele, jesli dobrze zauwazyłem ATS-y z takim rantem że wyglądały jak bęben w pralce automatycznej.
  
 
Ja mam felgi od Alpiny takie jak ma Adamus. Na tyl pasowaly bez zadnych zmian. Na przod trzeba bylo troszke roztoczyc otwor na piaste. Na poczatku jezdzilem na zwyklych srubach, ale to byl duuuuzy blad. Po jakims czasie zaczelo cos stukac z tylu. Okazalo sie ze sruba jedna sie urwala a druga ukrecila w piascie. Pol dnia i jakas ja wykrecilem. Odrazu kupilem komplet srob tzw do "alufelg" (tak mi powiedzial sprzedawca ) Sa dluzsze i na koncu przy glowce maja taki stozek. Pasuja swietnie nie mam juz zadnych problemow. PS. Felgi Alpiny sie strasznie ciezko czysci (szczoteczka do zebow i jazda )
  
 
To ja tu szybko z prostuje za Adamusa On nie ma felg"Alpiny" tylko ciut podobne do nich, felgi "Intra" (zdecydowanie ładniejsze)
  
 
NIe wiem czy to ATS-y ale na pewno Made in West Germany, rok produkcji 1975 czyli z "epoki" Coupe. rantu nie ma jako takiego, bo szprychy schodzą do samej krawędzi felgi, nie mniej mają cos z "bębna pralki". SXC je widział i stwierdził że są paskudne.
  
 
śruby zabezpieczające
Królak
polecam stronkę i śruby też
  
 
Dzieki Pudel - jest tak jak mowisz

Adamus
  
 
No chyba ze tak Chcialem tylko zobrazowac jak wygladaja moje. Ale chyba wiekszosc jednak wie jak one wygladaja.
  
 
Cytat:
2003-11-28 10:00:55, kasztan pisze:
śruby zabezpieczające
Królak
polecam stronkę i śruby też


Dzwoniłem, dobry kontakt, mają dużo standardów ale robią też nietypowe śruby pod konkretne zamówienia. Komplet 4 śrub zabezpieczających w wersji pływającej pod alu felgi jest do wzięcia za 122 zł (oczywiście do Poldka/DF-a).
  
 
Mam pytanko do Arturw: Jakie opony planujesz założyć na te felgi 8x13?? No bo 185/70 to chyba nie? A szersze na niższym profilu na 13' to są albo bardzo drogie(nowe), albo praktycznie nie do kupienia(używane). Sam miałem kiedyś 195/55/13 i moge powiedzieć że auto prowadziło sie super, niestety kosztem komfortu. Wiem że Dunlop robi ciekawy rozmiar 225/45/13, myśle że na tą felgę to by pasowała
  
 
Powiem dokladniej - komfort byl taczki, kolka malutkie - wpadaly w kazda dziure Do Poldka absolutnie nie polecam 195/55 R13.

Adamus
  
 
U znajomego wulkanizatora leza 4 Fuldy 205/13, tylko nie pamiętam jaki profil. Oponki w super stanie, prawie jak nowe. Zastanawiam sie tylko czy pakowac sie w używki, bo nie do końca jestem do używanych opon przekonany. Wszystkie używki jakie kupowałem charakteryzowały sie złą przyczepnością na mokrej nawierzchni, po mimo ze bieżnik miały naprawdę w bardzo dobrym stanie.