TPS a silnik krokowy

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
W jakim stopniu zmiany polozenia TPS wplywaja na prace silnika krokowego ? Zauwazalna zmiana dzialania (wkrecania sie) silnika nastepuje przy zmianach poziomu sygnalu sondy lambda. Wplyw polozenia TPS na prace silnika jest niezauwazalny. Odlaczenie TPS nie pwoduje zadnych zmian. Oczywiscie centralka testowana "na stole" i byc moze w rzeczywistych warunkach jest inaczej. Kto podzieli sie doswiadczeniami w tym temacie ?
  
 
Na pewno wiele zależy od centralki i jej ustawień. Moje doświadczenia (praktyczne) ograniczają się do LovEco i Bingo, otóz w LovEco włączenie i odpowiednie ustawienie progu TPS ma spory wpływ na działanie instalacji. Przy wyłączonym TPS silnik reaguje spokojniej, wolniej się wkręca, silnik krokowy wolniej reaguje na gwałtowne ruchy przepustnicą. Po włączeniu TPS i ustawieniu właściwego progu silnik przy gwałtownych przyśpieszeniach reaguje bardziej żywiołowo, lepiej wchodzi na obroty. Jeśli próg jest ustawiony za wysoko, auto się przymula. Na Bingo jest podobnie z tym, że tu jest jeszcze parę innych parametrów, którymi można tak zaprogramować kompa, że brak TPS nie będzie odczuwalny (co świadczy o wyższej klasie Bingo). To tyle moich spostrzeżeń.
  
 
Sadzilem, ze reakcja krokowego na gwaltowna zmiane TPS jest niewielka (kilka %). W normalnych warunkach pozycja silnika powinna byc w miare stala w calym zakresie,a dopiero przy gwaltownej zmiane nastepuje szybki ruch w gore/dol. Wyglada na to, ze silnik wciaz pracuje. W "laboratoryjnych" warunkach (na stole) jest wciaz cieply. Czy to normalny objaw ? Zauwazylem, ze jezeli utrzymam stala lambde (nie wazne jaki zakres) silnik stara sie dopasowac do tej pozycji i kiedy mimo prob lambda pozostaje niezmieniona silnik zajmuje pozycje startowa, taka jak po wlaczeniu zasilania. Tyle "ciekawostek". Pozdrawiam.
  
 
Cytat:
HeSk
Wysłany: 2005-08-30 10:19:11

Sadzilem, ze reakcja krokowego na gwaltowna zmiane TPS jest niewielka (kilka %). W normalnych warunkach pozycja silnika powinna byc w miare stala w calym zakresie,a dopiero przy gwaltownej zmiane nastepuje szybki ruch w gore/dol. Wyglada na to, ze silnik wciaz pracuje. W "laboratoryjnych" warunkach (na stole) jest wciaz cieply. Czy to normalny objaw ?



No właśnie ta szybsza reakcja jest po to, żeby zanim jeszcze sonda zareaguje i da sygnał do kompa LPG, krokowy wzbogacił mieszankę (nie muli silnika) i rzeczywiście nie musi być duży skok, potem następuje już reakcja na sygnały z sondy. Silniczek krokowy faktycznie cały czas "wachluje" więc może być ciepły (teoretycznie).
Zastanawia mnie ten powrót krokowego do poz. wyjściowej, to tak jakbyś założył register zamiast krokowego. W sumie to może to i dobre rozwiązanie, bo w przypadku padnięcia lambdy mieszanka może być w miarę poprawna.
Jeszcze parę słów o laboratoryjnych warunkach. Otóż odbiegają one bardzo mocno od rzeczywistych (jazda pod obciążeniem) i przez to nawet regulacja instalki podczas postoju wcale nie musi być optymalna. Najlepiej robić to na hamowni - Croma1 mógłby coś o tym powiedzieć .