Zabudowa suba - proszę o porady

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Witam. Widzę ze są tu ludzie ktorzy sie troche znają, wiec pytam. Decyzja zapadła - buduję suba, ale by nie iść na łatwiznę chce to zrobić w zabudowie. Przemawiają za tym też względy praktyczne - trochę wolnego miejsca w bagażniku by nie zaszkodziło. Mam trochę doświadczenia w budowaniu kolumn ale tylko domowych. Co prawda udało mi się zbudować jeden subek do auta, ale na gotowym projekcie wiec tak jakby sie nie liczy. Problem w tym, ze nie mam pojęcia jak zestroić obudowę. Wiem tylko, ze na pewno nie tak samo jak w domowym. Jaki rodzaj obudowy byłby lepszy? Zamknięta, czy moze jednak b-r. Zależy mi na dobrej jakości a nie na dB i dudnieniu. Lubię sobie posłuchać bluesa i jazzu wiec chętnie poświęce parę dB z efektywności na koszt niższego basu (jeżeli miałby to być b-r). Mam upatrzony taki zestaw:amp JBL GTO75.4 i speaker 2xJBL GT4-12.
Vas 100.45 liter
Qts 0.43
Fs 24.75Hz
Qes 0.46
Qms 6.46
Sealed Enclosure (vol) 28L
Vented Enclosure (vol) 64L
Co o tym sądzicie? Ostatnie (narazie) pytanie to o technologię. Jak zrobic obudowe? Jakich materiałów urzyć.
Będe wdzieczny za pomoc. Pozdrawiam
  
 
Materiały to tylko i wylacznie MDF o grubosci minimum 19mm Skrecany najlepiej wkretami do płyt kartonowogipsowych... sa lepsze od zwykłych wkretów do drewna do tego wszystko musi byc szczelne... np. dac wikol lub sylikon na łaczenia scianek i wtedy poskrecac dopiero i tak pozostawic do zaschniecia... Jezeli to ma byc zabudowa to napewno przyda sie jeszcze żywica i włukno szkalne oraz szpachla Wszystko zalezy jak chcesz zabudowac głosnik i wzmacniacze... czy ma to byc podwojna podłoga czy moze scianka ew skrzynia i podłoga



[ wiadomość edytowana przez: Vyzn-R dnia 2006-08-22 13:47:24 ]
  
 
Czyli że jak? Proste płaszczyzny mdf-em, a wszystkie krzywizny (nadkole, błotnik) masą plastyczną? Teoretycznie OK ale nigdy w praktyce nie miałem do czynienia z takimi tworzywami i mam wątpliwości np. jak to połączyć (mdf-tworzywo). Jest to mój pierwszy projekt CarAudio i wiem ze i tak wiele błędów popełnię, ale chce uniknąć problemów typu rozszczelnienie obudowy po miesiącu trzęsienia. Wykonania całości z mdfu jakos sobie nie wyobrażam. Raz ze chce wykorzystać jak najefektywniej miejsce w bagażniku, a dwa ze nie mam zamiaru spędzić dwuch tygodni na wycinaniu i sklejaniu skomplikowanych kawałków płyty. Uparłem się nad tymi miejscami w blotnikach (nadkolach) bo nie chce sobie odbierac możliwosci składania tylnych siedzen. Mam sedana więc ten bagaznik nie jest znowu taki mały, ale jak już wspominałem ma to być pewien kompromis. Ampka i kondensator chce wlozyc w podłoge i przykryc przezroczystą plexi. Gdzies wyczytałem że płytę montuje sie na zawiasach żeby łatwe dojscie do koła było. Hmm.. technicznie tez nie mam pojęcia na razie jak to rozwiązać, również problem chłodzenia ampka pod tym plexi... Problemów jast sporo, ale zobaczymy czy cos z tego wyjdzie. Z waszą pomocą.Pytanie jeszcze o te głośniki: JBL GT4-12. Słyszał je ktos? Jak to brzmi? w jakiej konstrukcji było? Tylko proszę o konkrety, a nie typu "a ja to bym włożył Magnata, albo..." Jak zrobiłem symulację w bass-refleksie 50l i nastroiłem na 24Hz to wyszło ze ma spadek -3dB przy 32Hz. Opoznienia tez sa do przyjecia: 14ms przy 30Hz. przy 50Hz 9ms. Kurcze niezle, ale to byloby w domu. W zamnknietej juz tak nisko nie schodzi. Ewentualnie 60l i mamy wtedy ok 40Hz przy -3dB. Też OK, ale to znowu 10l wiecej. Słucham Was teraz.
  
 
Do zabudowy jest pare opcji moza zrobic podwojna podłoge lub pojedyncza z miejscem na wzmacniacz... wszystko zalezy od tego co bedzie ławiej... Co do chłodzenie to zastosuj wentylatorki komputerowe, sa zasilane na 12 V wiec nie powinno byc problemu a wybor tez jest duzy włączane termostatem lub łacznie z wzmacniaczem, ewentualnie osobnym przyciskiem wszystko mozna wymyslec... zastosuj jeden wdmuchujacy i jeden wyciagajacy powietrze Wentylatorkow jest ogrom w roznych rozmiarach kolorach z bajerami i bez Podobnie jak i maskownice samych wentylatorkow Z taka zabudowa to ciezko cokolwiek doradzic bo pomysły i sposoby montazu wymysla sie na bierzaco Zawne zeby miec dobry dostep do koła zapasowego, oraz zabudowa nie była zbyt ciezka Miejsca łaczebn zywicy i płyty mdf jest dobrze troche podszlifowac zeby zywica miala jak chwycic płyte... obudowe wykonuje sie warstwowo, potem jak juz otrzymamy rzadany kształt ro wygładzamy szpachla
  
 
Sprawy posuwają sie do przodu. Kupilem wlasnie dzisiaj CDplayera, nie planowalem jeszcze teraz tego zakupu no ale jak jest to OK. Clarion DXZ468RMP. Na razie pyka na moich starych glosnikach. dopiero po subku przyjdzie czas na ich wymiane. A wlasnie co do suba? Zdecydowałem jednak, ze wloze te glosniki w zamknieta obudowe po 60 lub 55l minimum kazdy. Musi wystarczyc. Doszedlem do wniosku ze strojenie b-r na tak niska czestotliwosc nie ma sensu ze wzgledu na dlugosc fali. Nie jestem pewien czy tak niska czestotliwosc jest rejestrowana wewnatrz auta. Na zewnatrz na pewno, ale to nie tak ma dzialac. Moze sie myle. Poczekam jeszcze moze ktos cos doradzi.
  
 
przy odpowiednim wytłumieniu auta bedzie rejestrowana