oprawca_1978 Polonez Warszawa | Powodów takiej reakcji silnika mo¿e byæ wiele, nie sposób siedz±c przed komputerem i czytaj±c tylko subiektywny opis, postawiæ od razu diagnozê.
Generalnie sprawa jest taka - najpierw trzeba wyregulowaæ tzw. STATYCZNY K¡T WYPRZEDZENIA ZAP£ONU. Instrukcja podaje, ile to jest stopni dla danego silnika i paliwa - im gorsza wacha - tym k±t wyprzedzenia wiêkszy, bo siê d³u¿ej spala. Teraz, jako¿e nie kupisz paliwa gorszego od 95 oktanów - k±t wyprzedzenia powinien byæ nominalny, tak, jak dla paliwa etylina 94 .
Dalej - to urz±dzenia reguluj±ce wyprzedzenie zap³onu.
W aparacie fiata masz dwa takie urz±dzenia - jedno dzia³aj±ce na zasadzie si³y od¶rodkowej - przy¶piesza zap³on w zale¿no¶ci od obrotów silnika - jest ono ulokowane w aparacie zap³onowym, to s± takie dwa ciê¿arki po³±czone sprê¿ynkami, ich odchylenie powoduje wyprzedzenie ruchomej p³ytki stykowej aparatu zap³onowego i odpowiednie przy¶pieszenie zap³onu. To urz±dzenie dzia³a samoczynnie i je¶li jest sprawne - nie zacina siê, sprê¿yny s± ok - to siê tym nie martwisz.
Drugie urz±dzenie masz pod aparatem, z boku. To jest taka puszka, po³±czona wê¿ykiem z kolektorem dolotowym (czy ga¼nikiem nie pamiêtam ju¿). Jest to tzw. podci¶nieniowy przy¶pieszacz zap³onu. On dzia³a tylko dora¼nie, tylko wtedy, gdy jest ró¿nica ci¶nieñ (podci¶nieñ) przed i nad przepustnic± w silniku.
Jego dzia³anie jest zauwa¿alne, gdy szybko naci¶niesz przepustnicê - podci¶nienie na chwilê, poprzez membranê si³ownika regulatora wci±gnie trzpieñ regulatora, po³±czony z ruchom± p³ytk± styku aparatu zap³onowego - i odpowiednio zmieni k±t zap³onu od ró¿nicy ci¶nieñ. Ale to dzia³a tylko chwilowo, bo podci¶nienie wyrównuje siê szybko.
Niemniej jednak - je¶li silnik ga¶nie po zej¶ciu z wysokich obrotów na niskie - to mo¿e byæ to win± zarówno uk³adu paliwowego (ga¼nik), jak i innych przyczyn, tak¿e urz±dzeñ regulacyjnych k±ta wyprzedzenia zap³onu.
Sprawd¼ silnik tak - po zagrzaniu przejd¼ na wolne obroty silnika, podnie¶ maskê i rêk± bardzo szybko na bardzo krótko poci±gnij przepustnicê ga¼nika. Je¶li silnik skoczy na obroty i nie zga¶nie po puszczeniu przepustnicy do pozycji wyj¶ciowej - to ga¼nik OK.
Jak bêdzie mia³ problemy z obrotami - to wg mnie wina ga¼nika bêdzie. Najprawdopodobniej zanieczyszczenia w nim samym - dysze, rurki emulsyjne, kana³y przej¶ciowe, nieszczelno¶ci.
Zazwyczaj o wiele czê¶ciej ga¼nik robi trudno¶ci ni¿ zap³on. |