Sortuj wg daty: rosnąco malejąco |
lencol Escort 1.6 16V Krotoszyn | 2010-07-05 20:23:05 Z uwagi, że wskazania wskaźnika paliwa są wyjątkowo mało miarodajne chciałbym założyć kontrolkę rezerwy paliwa. Nie posiadam tej czarnej skrzynki (black coś tam) ale za to posiadam pompę 5-cio przewodową.
Wskaźnik jak i kontrolka od rezerwy działają na zasadzie zmiany rezystancji. Gdy spada poziom paliwa rezystancja wskaźnika rośnie do nieskończoności ( odłączenie wtyczki jest równoznaczne ze wzrostem rezystancji do nieskończoności). Pompa jest 5-cio przewodowa: przewód czarno-czerwony - zasilanie pompy gruby przewód brązowy - masa pompy cienki przewód brązowy - masa na wskażnik i kontrolkę (1) przewód brązowo-czarny - wskaźnik paliwa (2) przewód brązowo-zielony - kontrolka paliwa (4) Aktualnie w baku posiadam znikomą ilość paliwa. Rezystancja wskaźnika (mierzona między brązowym a brązowo czarnym przewodem) wynosiła 149 Om. Po odłączeniu wtyczki od pompy wskaźnik opada maksymalnie na dół z czego wnioskuje, że wraz ze wzrostem poziomu paliwa rezystancja maleje (odłączenie wtyczki jest równoznaczne ze wzrostem rezystancji do nieskończoności). Rezystancja kontrolki wynosi 60 Om. Jeżeli kontrolka działa odwrotnie jak we wskaźniku wykonanie kontrolki rezerwy nie wydaje się być trudne. Spadek poziomu paliwa powodowałby spadek rezystancji. Spadająca rezystancja podana na bramkę tranzystora n-p-n otworzyła by "przejście" emiter - kolektor co spowodowała by zaświecenie żarówki. Moje pytania: 1 . Czy tok myślenia jest dobry? 2. Czy aby na pewno kontrolka rezerwy działa w sposób odwrotny do wskaźnika? pzdr dla wytrwałych w czytaniu Rysunki [ wiadomość edytowana przez: lencol dnia 2010-07-05 20:27:38 ] |
lencol Escort 1.6 16V Krotoszyn | 2010-07-10 15:25:12 Więc tak na przyszłość; rezystancja się zgadza z tym co sugerowałem. Zmienia się od 0 do 200 Om. Wraz ze wzrostem ilości paliwa w baku rezystancja potencjometru spada do zera.
Jeżeli w baku są resztki to rezystancja wskaźnika rośnie do wartości 200 Om. Rezerwa działa w sposób odwrotny. Wraz ze spadkiem ilości paliwa rezystancja spada. Podsumowując: mało paliwa w baku: wskaźnik - ok. 200 Om, rezerwa - ok. 0 Om dużo paliwa w baku: wskaźnik - ok. 0 Om, rezerwa - ok. 200 Om Dane te są poglądowe z uwagi, że potencjometr na pływaku może mieć charakterystykę nieliniową. Posiadając pompę 5-cio przewodową możemy sami wykonać czujnik rezerwy Teraz pozostała kwestia wypytania speców z elektrody, czy układ taki jak pokazałem na rysunku bedzie działał Jeżeli uda mi się coś takiego wykonać wtedy się pochwalę, ażeby inni mogli się pobawić Znalazłem jeszcze coś takiego dla tych co maja pompę 4- przewodowa a chcieliby mieć rezerwę. Rezerwa dla pomp 4 - przewodowych [ wiadomość edytowana przez: lencol dnia 2010-07-10 16:07:31 ] |
lencol Escort 1.6 16V Krotoszyn | 2010-07-11 09:30:13 Czyli wychodzi, że jak ktoś ma rezerwę to ona i tak pokazuje tak jak wskazówka? FCP? Jo może jakoś prościej j jaśniej bo nie wiem gdzie szukać i o co kaman |
CKsrv Sympatyk FEFK SU45 i focus Koszalin/Białystok | 2010-07-11 12:34:07 1. schemat z linku jest nieteges jak to sie mowilo 20 lat temu.
2. tranzystor npn nie posiada bramki tylko baze (B) 3. w npn'ie prad plynie z kolektora do emitera - jak wskazuje strzalka tyle w kwestii formalnej. nie wiem na 100% co jest fizycznie w zbiorniku benzyniaka (jak wiadomo mam TD - czyli pluwak napedzajacu pot.) |
CKsrv Sympatyk FEFK SU45 i focus Koszalin/Białystok | 2010-07-11 12:50:27
jedyne proste i sensowne rozwiazanie to dostwienie kontaktronu z plywakiem (z wbudowanym magnesem). spada poziom - magnes zwiera styki kontaktronu itd - banal. |
lencol Escort 1.6 16V Krotoszyn | 2010-07-18 14:03:01 A można to zrobić tak jak w japońcach?
Na termistorze wpiętym szeregowo z żarówką? Czyli jak mam tą pompę 5 cio przewodową to nawet jak inni mają rezerwę w escorcie to też im tak wskazuje beznadziejnie? |
Robol87 Sympatyk FEFK Ford Escort MK7 Opole | 2010-07-22 14:43:53 Witam.
Też kiedyś myślałem nad termistorem, nawet kupiłem dwa (leżą gdzieś na szafce, jeden wykorzystam do kontrolki płynu spryskiwaczy). Pamiętam jak kumplowi w Matizie padła kontrolka rezerwy, wymienili mu termistor za 15zł i wszystko działało jak należy. W sumie to założenie termistora to byłaby bardzo łatwa sprawa, a położenie instalacji "homemade" to też byłby banał... Pozdrawiam. |