Obrotomierz z diesla w benzynie???

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Witam wszystkich Forumowiczów.

Powstaje projekt urządzenia które ułatwiałoby życie wszystkim borykającym się, z jakimikolwiek problemami montażu różnych typów obrotomierzy w różnych typach aut. Byłby to typ konwertera sygnału zawierającego informację o prędkości obrotowej, na sygnał kompatybilny z dowolnym typem obrotomierza. Przykładowe możliwości tego modułu to m. in.:
-test wskaźnika,
-sygnalizacja zmiany biegu,
-pamięć wartości szczytowej obrotów,
-zmiana kolorów podświetlenia w zależności od prędkości obrotowej silnika... itd.

Pierwszym krokiem było zdobycie obrotomierza. "Ciałem badawczym" stał się obrotek z Forda Mondeo 1.8 Tdi.

Wstępnie, do pierwszych testów została użyta płytka z naszego sterownika stroboskopowego. Po małych przeróbkach nadaje się idealnie. Później nadszedł czas na podłączenie do sprzętu testowego.




Podanie impulsów sterujących obudziło poczciwy obrotomierz do życia. Teraz można wychylać wskazówkę w sposób jak najbardziej kontrolowany, zabawa jest przednia. A to dopiero był początek...

Obrotek macha wskazówką

Kolejny etap prac również mam już za sobą. Przedstawiam zatem w pełni gotowy projekt obwodu drukowanego.



Udało się tam upchnąć obwód wejścia i wyjścia dopasowujący sygnał, mikrokontroler, dwa ledy SMD oraz microswitch i potencjometr wieloobrotowy, które posłużą do zadania wszelkich parametrów urządzenia.

Płytka ma bardzo małe rozmiary, 29x22 mm. Bez problemu będzie można ją ukryć w wiązce przewodów do tablicy. Montaż będzie się odbywał za pomocą klipsów zaciskanych na przewodach bez konieczności zdejmowania izolacji.




Montaż będzie bardzo prosty i niewymagający użycia narzędzi specjalistycznych. Mimo niewielkich rozmiarów, przejściówka ma być urządzeniem multifunkcjonalnym. O jej możliwościach wspominałem wyżej.
Jednak jeżeli ktoś, po lekturze tego wpisu będzie miał jeszcze jakiś ciekawy pomysł, to jestem otwarty na sugestie.

Za 2-3 tygodnie przyjedzie partia prototypowa obwodów drukowanych. Pozostanie przygotowanie oprogramowania...
  
 
Ja bym chciał żeby mi w samochodzie wskazówki śmigały w rytm muzyki czy jest taka możliwość na tym sprzęcie?rozumiem ,że jakiś impuls z radia trzeba było by moze od kabla głośnikowego?
I czy drogo by to u was kosztowało?
A tak poza aspektami wizualnymi,jakie to ma zastosowanie w praktyce?

Fajna sprawa z ta wskazówką
  
 
Cytat:
2011-01-28 22:07:23, hatsan pisze:
Ja bym chciał żeby mi w samochodzie wskazówki śmigały w rytm muzyki czy jest taka możliwość na tym sprzęcie?rozumiem ,że jakiś impuls z radia trzeba było by moze od kabla głośnikowego? I czy drogo by to u was kosztowało?


Powstaje kilka wersji; od najprostszej (podłączamy i zapominamy) do bardzo rozbudowanej, kontrolującej wszystkie zegary na tablicy. O opcji wskazówek w rytm muzyki już myślałem i najprawdopodobniej będzie w jednej z wersji. Na podawanie ceny niestety jeszcze zbyt wcześnie...

Cytat:
2011-01-28 22:07:23, hatsan pisze:A tak poza aspektami wizualnymi,jakie to ma zastosowanie w praktyce?


Głównym celem urządzenia jest możliwość bezproblemowej obsługi dowolnego obrotomierza w dowolnym samochodzie. Ma to istotne znaczenie, kiedy przekładamy silnik, a chcemy zostawić stare oryginalne zegary. W drugą stronę także... Chcemy założyć zegary od wersji z innym silnikiem.
Jedną z dodatkowych opcji będzie wspomniana "sygnalizacja zmiany biegu". Jeżeli jeszcze masz jakieś sugestie lub pytania odnośnie funkcjonalności, to z przyjemnością o nich poczytam.
Cytat:
2011-01-28 22:07:23, hatsan pisze:
Fajna sprawa z ta wskazówką


Dzięki dzięki...
  
 
Ha Ha!

Wczoraj przyszły obwody drukowane. Zatem coraz bliżej do zakończenia projektu. Ale po kolei...

Tak się prezentują w formatkach, jeszcze przed montażem elementów.




Dziś od samego rana przystąpiłem do działania. Zabrałem się za montaż prototypowego urządzenia. Jak widać, na płytce jest dość sporo elementów SMD. Oto efekty pracy:





Teraz należy zająć się oprogramowaniem urządzenia. Wynikami podzielę się niebawem...
  
 
czekamy
  
 
dalej czekamy...

-----------------
--- Biały ---
ten zły admin
  
 
Cierpliwości, cierpliwości Pany Gdybym zajmował się tylko tym projektem, byłoby już po... Niestety mam jeszcze inne obowiązki, ale robię co mogę.
  
 
Panowie, jest sprawa Podczas przygotowywania oprogramowania, bardzo pomocne byłyby Wasze sugestie

Ogólnie zależność jest taka:
częstotliwość impulsów sterujących obrotomierzem (pkt. 1) x mnożnik (pkt. 2) = pożądane wychylenie wskazówki.

1. Zakres częstotliwości impulsów sterujących obrotomierzem.
Wskazówka obrotomierza poruszana jest za pomocą impulsów pochodzących z cewki lub z alternatora, lub z innego źródła. W zależności od wielu czynników, takich jak: źródło impulsów (altek albo cewka), model auta, rodzaj silnika, prędkość obrotowa itp. itd. częstotliwość dochodzących do obrotomierza impulsów informujących o danej prędkości obrotowej jest różna.
Np.: przy 1000rpm jest 500Hz a przy 6000rpm jest 1500Hz. Czyli przy 1000rpm przez jedną sekundę do obrotka dochodzi 500 impulsów, a przy 6000rpm dochodzi 1500 impulsów na sekundę.

Zatem, jaki zakres częstotliwości impulsów sterujących obrotomierzem, chcielibyście mieć do dyspozycji? (Czyli ile impulsów potrzebuje Twój obrotomierz żeby wychylić się do końca skali).
Np.: 2000Hz? Czyli nasza przejściówka będzie w stanie działać, jeżeli w ciągu jednej sekundy będzie do niej dochodzić do 2000 impulsów.
Ale jeżeli ilość impulsów dochodzących w ciągu jednej sekundy będzie większa niż podany zakres, będzie lipa. Dlatego zależy mi, żebyście napisali największą ilość impulsów dochodzących do obrotka w ciągu jednej sekundy, abyśmy mogli ustalić jak najbardziej uniwersalny zakres częstotliwości w którym będzie mogła pracować przejściówka.
TO JEST SPRAWA NAJWAŻNIEJSZA, ABY URZĄDZENIE MOGŁO POPRAWNIE WYSTEROWAĆ OBROTOMIERZ.

2. Zakres mnożnika.

Jak jest mniej impulsów niż potrzeba to stosujemy mnożnik w zakresie 1,1-10.
Przykład:
Załóżmy, że mamy pięciokrotnie mniej impulsów, niż potrzebujemy, np.: 200 zamiast pożądanego 1000. Zatem stosujemy mnożnik 5, czyli:
200x5=1000

Jak jest więcej impulsów niż potrzeba to stosujemy mnożnik w zakresie 0,1-0,9.
Przykład:
Załóżmy, że mamy pięciokrotnie więcej impulsów, niż potrzebujemy, np.: 1000 zamiast pożądanych 200.
Zatem stosujemy mnożnik 0,2 czyli:
1000x0,2=200

Teraz pytanie o zakres mnożnika. Jaki byłby najbardziej uniwersalny? Tak jak wyżej 0.1-10? Żeby podać zakres, lub sugestie pozwalające wspólnie go ustalić, należy wiedzieć czy impulsów jest mniej niż chcemy, czy więcej.
  
 
nieznam sie dobrze na matematyce ale moim zdaniem uniwersalnym zakresem czestotliwości bym postawił na 2000Hz w samochodach benzynowych bo diesle bedą potrzebowaly pewnie mniej bo i obroty u nich nie dochodzą to tylu chyba ze są to juz nowego typu silniki niewiem,
Powiedzmy silnik bmw m20b25 na liczniku jest do 7000rpm więc zakres czestotliwości wybieram 2000Hz i zakres mnożnika przy tych 2000Hz x 0.9=1800Hz ,Jeśli sie niemyle z tymi cyferkami...bo jeśli zakres mnożnika bym chciał dodatni to by mi dowaliło ponad 2000hz a to juz by mi wskazuwka nie wyskoczyła? zreszta niewiem nieznam sie a to nie będzie oszukiwać troszke?
  
 
Cytat:
2011-03-04 22:14:08, hatsan pisze:
Powiedzmy silnik bmw m20b25 na liczniku jest do 7000rpm więc zakres czestotliwości wybieram 2000Hz i zakres mnożnika przy tych 2000Hz x 0.9=1800Hz ,Jeśli sie niemyle z tymi cyferkami...bo jeśli zakres mnożnika bym chciał dodatni to by mi dowaliło ponad 2000hz a to juz by mi wskazuwka nie wyskoczyła?



Nie mylisz się z tymi cyferkami
Dla zobrazowania jest to dobry przykład: do swojego auta ( zakres do 1800 Hz i max 7000rpm ) chciałbyś założyć obrotka od bawarki (zakres do 2 000 i max 7000 rpm). Jaki mnożnik wybrać?
1800/2000=0,9

Czyli dzięki odpowiedniemu mnożnikowi otrzymujesz owe 1800 Hz przy 7000rpm, bo mnożnik zaniża ilość impulsów sterujących. Zatem obrotka z bejcy można instalować w Twoim autku

A co do wskazówki, to przy mnożniku np.: 1.1 wskazywałaby zaniżone max rpm.
1800Hz x 1.1 = 1980

Max impulsów sterujących (1800 dla 7000rpm) nie odpowiadałby max ilości impulsów sterujących po zastosowaniu mnożnika (dla 7000 rpm jest to odpowiednio 2000 a nie 1980).

Cytat:
2011-03-04 22:14:08, hatsan pisze:
zreszta niewiem nieznam sie a to nie będzie oszukiwać troszke?



Po to chcemy poznać zakresy mnożników i częstotliwości impulsów sterujących, żeby stworzyć urządzenie pracujące w jak najbardziej użytecznym zakresie z jak największą dokładnością Na tą chwilę robimy testy przy regulacji precyzyjnym potencjometrem 10-cio obrotowym. Da się ustawić dowolną pozycję wskazówki, co za tym idzie dokładność wystarczająca... nie ma żadnych skoków