Strojenie anteny

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Cześć. Jestem absolutnym nowicjuszem w CB. Kupiłem radyjko Uniden 520 XL PRO + antenę Hustler IC 100. Jak prawidłowo zestroić antenęz radiem??. Próbowałem urządzeniem SWR-30,ale albo jest uszkodzone, albo ja nie potrafię tego robić, bo bez względu na moje poczynania z długością anteny w zakresie nakrętki nic nie pokazuje...
  
 
Do czegoś doszedłem. Przy wciśniętym przełączniku mikrofonu na nadawanie na kanale 1 mam SWR 1,5, a na 40 3. To zapewne nie jest właściwe SWr. Przy zwolnionym przycisku ( odbieranie) wskazówka SWR nie wychyla się wcale. Dla informacji jest to antena HUSTLER IC 100 i radyjko UNIDEN 520. Help
  
 
Czy potrafisz skalibrować reflektometr przed sprawdzeniem SWRu
  
 
Raczej nie. Mały instruktaż mile widziany.
  
 
Przeczytałem w opisie pod reflektometrem, że bat anteny należy przycinać. Zanim zepsuję antenę, chciałbym o potwierdzenie tego.

http://www.autoakcesoria.com.pl/cb-radio/?p=productsMore&iProduct=77
  
 
[quote]
2006-06-25 09:05:23, bajcia pisze:
Przeczytałem w opisie pod reflektometrem, że bat anteny należy przycinać. Zanim zepsuję antenę, chciałbym o potwierdzenie tego. http://www.autoakcesoria.com.pl/cb-radio/?p=productsMore&iProduct=77]

Fachowiec zamonuje ci w takim miejscu i tak zmasuje antenke , ze nie bedzie potrzeby obcinac, a SWr bedzie bliski ideału.

I panowie tak dla przestrogi przy wspolczynniku SWR bliskim 1,8 istniistnieje juz duze niebezpieczenstwo dla radia.
  
 
Nie każdy mieszka w wojewódzkim mieście. Z tego co się zdążyłem zorientować to najbliżej Wrocław, a to bagatela 120 km. Mam SWR-30 ( bez instrukcji). Wystarczy mi kilka dobry rad jak się kalibruje miernik i kolejność czynności i dam sobie radę. A tależem satelitarnym do tunera cyfrowego sobie poradziłem, to i z tym powinienem. Chyba. A ponadto to co mam w tej antenie masować-przecież to jest magnesówka?
  
 
1. Satelita to nie jeste CB.
2. Powiedziales slowo "CHYBA" , a to juz duzo mowi , czyli 50% szans dla laika.
3. Ze zmasowieniem anteny mowilem ogolnie.

  
 
ZADAJąC PYTANIE OCZEKIWłEM KONKRETNYCH SUGESTII I PORAD. PORADA W STYLU UDAJ SIę DO PROFESJONALNEGO WARSZTATU śWIADCZY TYLKO O TY, żE ZABIERAJąCY GłOS NIE MA NIC DO POWIEDZENIA I SAM NIE MA POJECIA CO ZROBIC. jAK MASZ UDZIELAć TAKICH RAD TO NIE UDZIELAJ ICH WCALE. tE 50%, KTóRE MI WG ZABRAKłO TO JEST BRAK INSTRUKCJI DO MIERNIKA swr 30. w KONCU Ją ZDOBęDę I SOBIE PORADZę. SPOKOJNA GłOWA
  
 
Cytat:
2006-06-25 06:38:14, bajcia pisze:
Raczej nie. Mały instruktaż mile widziany.



Mogłeś przesłać pytanie na priv bo nawet jak nie mam czasu wejść na forum to pocztę odbieram.
Nie zawsze mogę być na forum bo mam pracę zawodową i rodzinę, nie znam również Twojego reflektometru i anteny ale zasady są podobne we wszystkich przypadkach,
więc instruktaż jak ja to robię .
1. do wejścia "ant" - podłączasz antenę, do wejścia "trans" - podłączasz radio.
2. przełącznik ustawiasz w pozycji FWD, radio na kanał "1"
3. wciskasz gruszkę na nadawanie i pokrętłem ustawiasz strzałkę dokładnie na "set" - koniec skali
4. puszczasz gruszkę i przełączasz na "ref"
5. ponownie wciskasz nadawanie i sprawdzasz SWR.
6. podobnie ustawiasz na kanale "40"
7. potem sprawdź na kanale który najczęściej jest używany (np. 19)

Do regulacji najczęściej antena ma w zastawie kluczyk ampulowy
którym luzujesz wkręty przy obudowie cewki i regulujemy wsuwając lub wysuwając bat anteny w celu uzyskania optymalnego SWRu. Prawie nigdy nie powinno się skracać bata anteny, czasem skracało się przewód antenowy.
  
 
Witam kolegów.
Ale czy nowe radio może być źle zestrojone w zerach?
  
 
Cytat:
2006-06-26 09:34:40, frankiboy pisze:
Witam kolegów. Ale czy nowe radio może być źle zestrojone w zerach?



Może, ale to nie ma nic wspólnego z tym tematem. Strojenie anteny to jedna kwestia a zestrojenie radia w zerach to zupełnie inna...

Pozdrawiam!
  
 
WIELKIE DZIĘKI dla JerryP. Antenka na kanale 1 ma SWR=1,1 na kanale 19 SWR=1,3 a na kanale 40 SWR=1,8 . Faktem pozosteje, że podnoszenie jej nic nie daje na plus, tylko podnosi wartość SWR, a taki rezultat osiągąłem obniżając ją aż do styku z podstawką. Aby osiągnąć ideał chyba musiałbym rzeczywiście obciąć antenkę o 0,5 cm lub pokombinować z długością kabla. Niestety nie mam końcówki do kabla, a oryginalnie antena ma zakutą końcówkę na kablu bez możliwości jej ponownego założenia, a nie chcę odklejać zabezpieczjącej folii pod magnesem i z tamtej strony dobierać się od strony cewki. Myślę, że jak na laika to mi zupełnie dobrze wyszło. A tak już na marginesie. Miernik jest pożyczony. jest to model SWR-30. Muszę kupić sobie takie ustrojstwo. Na rynku jest kilka modeli o zbliżonych cenach i wyglądzie zewnętrznym. Są dwuwskaźnikowe, osobno do SWR i PWR i jedno taki jakim się posługiwałem. Proszę o propzycję co powinienem sobie sprawić. Może są modele bardziej niezawodne od pozostałych. Wszak różnie to bywa
  
 
Cytat:
2006-06-26 09:34:40, frankiboy pisze:
Witam kolegów. Ale czy nowe radio może być źle zestrojone w zerach?


Ponieważ większość krajów pracuje w piątkach to tak są radia strojone fabrycznie. Na nasz rynek ściąga to kilka firm profesjonalnych i mnóstwo handlarzy. Od handlarzyny możesz kupić radio w piątkach albo źle przestrojone, czasem w W-wie słyszę pytanie: "jak mnie słychać bo stroję radio" . Taki mądrala dostanie odpowiedź od szumofona że "dobrze słychać" a potem nas szlag trafia że ok. 30% radyjek na kanale jest źle zestrojonych i słychać ich jakby mówili z głową w kibelku .
  
 
Mam dwie uwagi. Po pierwsze wg mnie i nie tylko, antenę stroi się do auta a nie do radia ! Bo ja osobiście pojechałem bez Cb i antenę mi zestrojono. I wcale nie pytali o Cb. Zresztą podpinałem wcześniej u kumpla w samochodzie i wszystko pięknie działa, u mnie oczywiście teraz też jest ok. A co do obcinania anteny, to nie będę się spierał, ale u nas w okolicy jest naprawdę porządny serwis Cb i dostrojono mi tam antenę właśnie przez obcięcie ok 2 cm. Aha taka usługa 10 zł ! I to nie jest odosobniony przypadek, znajomym też ucinali anteny.
  
 
Po otrzymaniu instrukcji osługi SWR 30 w ciągu 15 minut zestroiłem antenę na cacy. Fakt, że obciąłem ją około 15 mm. Nie chodzi o 10 złotych, tylko o to, że w okolicy to jest 120 km, a ja nie mam czasu na takie wyjazdy. W końcu obsługa SWR okazała się bajecznie prosta. Mając to urządzonką po raz pierwszy w ręku nie wiedziałem jak się je kalibruje. JerryP mi wyjaśnił, a oprócz tego znalazłem instrukcję na innym forum i temet został zamknięty. Reszta poszła jak z płatka Ponadto jak się prosi o poradę jak : " jak się wymienia koło" to oczekuję informacji w stylu: " trzeba podlewarować samochód, odkręcić śruby i wymienić koło" a nie " Wezwij pomoc drogową. Sorry, że użyłem tak absurdalnego przykładu
  
 
Nie miałem zamiaru bagatelizować twojego problemu "bajcia" miałeś możliwość zestroiłeś sam antene, tylko pogratulować. Chodziło mi własnie o sam fakt strojenia, bo ktoś nizej pisał ze stroi sie do radia, i ze nie nalezy obcinać anteny.
  
 
Mimo chęci nie udało mi się znaleźć żeby ktoś napisał, że antenę stroi się do radia. Chyba że jest tak w tym linku (nie zaglądałem tam).
Mógłbyś zacytowac wypowiedź w której padło takie stwierdzenie?
Nie pytam złośliwie tylko z ciekawości
Pozdr!
  
 
Cytat:
2006-06-30 22:16:36, MacTB pisze:
Mimo chęci nie udało mi się znaleźć żeby ktoś napisał, że antenę stroi się do radia. Chyba że jest tak w tym linku (nie zaglądałem tam). Mógłbyś zacytowac wypowiedź w której padło takie stwierdzenie? Nie pytam złośliwie tylko z ciekawości Pozdr!



Może mnie poniosło ale pytający napisał "Jak prawidłowo zestroić antenęz radiem?" i mając to w głowie napisałem jak napisałem. Ale przede mną jakoś nikt nie wytłumaczył koledze, że radio w tym momencie nie jest istotne i tym samym mógł być wprowadzony w błąd. Często słysze od ludzi "Muszę zestroić antenę z radiem, itp..." Nie uważam sie za znawce tematu, sam mam Cb od niedawna, ale jak coś wiem to pisze.
  
 
Nie wiem w zasadzie cz y tak jest czy nie. Ja po prostu mam jedno radio, jeden samochód i jedną antenę. Dostałem od kumpla urządzonko pomiarowe i ?????. No i okazało się, że nie wiem co z czym i dlaczego. Dlatego wystąpiłem na forum z zapytaniem co mam zrobić, aby to zestroić. No i otrzymałem fachową instrukcję od JerryP i się udało. Nie mam pojęcia jak teraz ten zestaw zachowałby się na innym aucie.