Opornik-rezystor wentylatora chłodnicy

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Witam !

Wczoraj zaintrygował mnie ten opornik/rezystor wentylatora chłodnicy (I-bieg), ponieważ jego przewody podłączeniowe wydawały mi się "podejrzane". I rzeczywiście... po ich obruszaniu, ten dolny przewód ..."urwał mi się" - widać musiał być skorodowany.

W związku z tym pytanie:
Zna ktoś parametry tego opornika tj: wartośc rezystancji i moc ?

(jeszcze nie zdemontowałem ustrojstwa - a nawet jakby to i tak mam tylko przyrząd pomiarowy-wskaźnikowy o klasie dokładności pomiędzy 5 a 10 więc z pewnością dużo się z niego dowiem).

Po dogłębnej analizie przyczyny stwierdzam, że wentylator na chłodnicy mam od zupełnie innego samochodu.... poprzedni właściciel musiał być "JEŁOPEM"... w związku z tym musiał sie zbytnio grzać pod niewłaściwym obciażeniem.

Jakbym znał jego parametry, to z pewnoscią dopasuję sobie odpowiedni resystor.
  
 
Przecie możesz stary wykręcić i zmierzyć jego rezystancję
W katalogu części zamiennych nie znalazłem tego ustrojstwa.
Ja bym szukał raczej po szrotach lub sam wyliczył
Włączasz wentylator pod 14V i podpinasz szeregowo amperomierz.
Z prawa Ohma można wyliczyć potrzebną rezystancję dla bocznika napięcia lub prądu. W zależności czy chcesz go spowolnić napięciem czy natężeniem. Idziesz do sklepu i kupujesz rezystor o wartości X om na napięcie np. 20V i np. 50W
  
 
Tak wiem...
ale pisałem, że jeszcze tego ustrojstwa nie wymontowałem...
Nawet jak wymontuję, to muszę skombinować normalny - porządny miernik...
A wentylator mam od innego samochodu, więc będę musiał dobrać coś eksperymentalnie...
  
 
chyba kiedyś go mierzyłem ale nie pamiętam dokładnie - jednak wydaje mi się że ma on opór 1 Om, moc - nie mam pojęcia, ale pewnie spora...
  
 
Mozna założyć moc rezystora na jakieś 500W
Przy nominalnym zasilaniu 13.8V i maks. prądzie (bezpiecznik) 30A daje nam moc 414W
Lepiej założyć tolerancję mocy np. do 500 lub nawet 1kW
Żeby nam rezystor za grzałkę lub żarówkę nie robił



Lub ewentualnie podjedź na szrot i kup oryginalne śmigło i rezystor do esperaka
  
 
Mam kolejny dylemat...

Dzisiaj zabieram się za wymianę chłodnicy (pisałem o niej w wątku dotyczącym gotowania się wody)...

Ale po wymianie chłodnicy będę musiał uruchomić wentylator, bo w chwili obecnej nie działa mi, z uwagi na uszkodzony w/w rezystor I-biegu.

I teraz tak...
1) zamontowałem w zastępstwie jakiś inny / podobny rezystor... ale poszedł z niego taki dym, że szkoda gadać... (tam ale musi być prąd )

2) zwarłem końcówki po „byłym rezystorze” i teraz pierwszy bieg wentylatora jest tak samo szybki jak drugi.... Ale okazuje się, że takiego obciążenia nie wytrzymuje ten miniaturowy przekaźniczek sterujący pierwszą prędkością – dymią się styki....

Powie ktoś: "Nie kombinuj tylko kup nowy rezystor i będzie dobrze..." I tak jest... będzie miał rację w 100% ... Ale w mojej regionalnej hurtowni Daewoo sprowadzą mi „ów” opornik na przyszły tydzień. Na Allegro też jest jeden ale od chwili zakupu upłynie trochę czasu... Ale dzisiaj jest czwartek a ja w sobotę rano chcę jechać 300 km nad morze.... jedyna rzeczą jaką jestem w stanie wykonać na czas, to zamontowanie przekaźnika na większy prąd.

I teraz pytanie właściwe:

Czy mogę zamontować inny przekaźnik (na większe obciążenie styków) z cewką na 12 V, którego to cewka pobiera prawie dwa razy większy prąd niż cewka tego oryginalnego przekaźnika ? Pytanie wydaje mi się o tyle zasadne, że jeżeli cewka przekaźnika sterowana jest bezpośrednio z ECM (komputera) to czy komputer wysteruje taką cewkę... czy ECM nie ulegnie uszkodzeniu ?

Wiem, ze jest to kombinatorstwo, ale w chwili obecnej w aspekcie mojego wyjazdu nie przychodzi mi do głowy inne rozwiązanie...




  
 
... nie zdązyłem przeczytać postu od kolegów odnośnie zakupu wentylatora i opornika na szrocie...

W mojej okolicy na szrocie akurat nie mają żadnego espreaka...
  
 
Łosz Fak.
Aleś namiąchał

Skoro przekaźnik jest na 12V i ma styki w "standardowym" ułożeniu, to możesz zakupić za 5-10 zł przekaźnik na 12V i obciążalności 30A. ECM powinien tylko wysterować przekaźnik a cały prąd idzie z akku poprzez bezpiecznik, przekaźnik, rezystor na silnik.
Więc teoretycznie nie powinno się nic dziać.

Możesz też zrobić tak jak zrobił MACHA na czas uwalonego czujnika. Dodatkowy knefel, którym załączał wentylator na II bieg
Odłącz kostkę silnika i dosztukuj kableki do wnętrza auta.
Musisz jedynie często zerkać na wskaźnik coby silnika nie ugotować
  
 
Cytat:
2007-06-14 09:18:28, krzychu_ch pisze:
Skoro przekaźnik jest na 12V i ma styki w "standardowym" ułożeniu, to możesz zakupić za 5-10 zł przekaźnik na 12V i obciążalności 30A.


Akurat przekaźnik odpowiedzialny za wysterowanie I-go biegu wentylatora jest nietypowy - ma podstawę i układ styków o kształcie prostokąta. Wszystkie pozostałe przekaźniki sa w "kwadracie" - tak, że nie da się ich zamiennie zastosować...

Ale nie jest to istotny problem bo "ten większy" przekaźnik mógłbym zamontować na zewnątrz skrzynki, podłączając go kabelkami-przedłużkami...

Co do sterowania wentylatorem "ręcznie" to znam temat.....
W Polonezie miałem ten patent przez ...3 lata. Woda nigdy nie przekroczyła 90 st. C

Ale w poście chodziło mi bardziej o odpowieź na pytranie czy "ów" przekażnik odpowiedzialny za wysterowanie I-go biegu - a właściwie cewka tego przekaźnika - skoro jest zasilana bezpośrednio z ECM, może pobierać większy prąd (ok 2x) i czy przez to ECM nie ulegnie uszkodzeniu... bo nie podoła obciązeniu taką cewką...
Wiem, że jest to bardziej temat na ....habilitację ale może ktoś jest w temacie
  
 
podłącz na zewnątrz duży przekaźnik, którego cewkę zasil do oryginalnego przekaźnika. To chyba rozwiązuje problem (oczywiście do czasu zamontowania rezystora)
  
 
Dobra wyjasnijcie mi jedno wentylator mi działa tylko jedna predkoscia, niewiem czy to 1 czy 2 bieg wiem tylko ze bezpiecznik pod kierownica ten 30A jest od 2biegu (przynajmiej tak tam napisali), jak go wyciągnołem to wentylator wogóle niechodził nawet na wolnych obrotach czy tak powinno byc??
  
 
Cytat:
2007-06-14 09:04:27, krzychu_ch pisze:
Mozna założyć moc rezystora na jakieś 500W :: Przy nominalnym zasilaniu 13.8V i maks. prądzie (bezpiecznik) 30A daje nam moc 414W Lepiej założyć tolerancję mocy np. do 500 lub nawet 1kW ...



Skąd wytrzasnąłeś takie obliczenia

Podaje parametry zmierzone przed momentem na pierwszym biegu wentylatora:

Prąd wiatraka : 5,19 A
Napięcie : 7,41 V
Moc : ok. 40 W
Rezystancja rezystora: 0,917 om

Z obliczeń wynika że moc jaka wydziela się na rezystorze wynosi tylko 25 W a nie 500 !
Jeżeli chodzi o rezystancje cewki tego małego przekaźnika to u mnie wynosi 96om a dużego przekaźnika 100om (mieści się w granicach błędu), można spokojnie założyć duży przekaźnik bez ryzyka uszkodzenia ECM.


[ wiadomość edytowana przez: wacek99 dnia 2007-06-14 19:35:22 ]
  
 
Cytat:
2007-06-14 18:21:31, Kula69 pisze:
Dobra wyjasnijcie mi jedno wentylator mi działa tylko jedna predkoscia, niewiem czy to 1 czy 2 bieg wiem tylko ze bezpiecznik pod kierownica ten 30A jest od 2biegu (przynajmiej tak tam napisali), jak go wyciągnołem to wentylator wogóle niechodził nawet na wolnych obrotach czy tak powinno byc??



na biegu jałowym poczekaj aż włączy się wentylator. Odepnij wtyczkę czujnika temperatury - komputer powinien wykryć błąd czujnika i włączyć wysoki bieg wentylatora. Jeśli przed odłączeniem czujnika miałeś niski bieg wiatraka, to powinieneś widzieć przyspieszenie.

lepszy sposób - jeśli włączysz klimę, to wiatrak chodzi na niskim biegu
  
 
Cytat:
2007-06-14 18:21:31, Kula69 pisze:
Dobra wyjasnijcie mi jedno wentylator mi działa tylko jedna predkoscia, niewiem czy to 1 czy 2 bieg wiem tylko ze bezpiecznik pod kierownica ten 30A jest od 2biegu (przynajmiej tak tam napisali), jak go wyciągnołem to wentylator wogóle niechodził nawet na wolnych obrotach czy tak powinno byc??


Możesz sprawdzić prędkości obrotowe w przykładowy sposób:

1) Wyjmij ze skrzynki przekaźnikowej w komorze silnika przekaźniki odpowiedzialne za prędkości obrotowe.

- Ten najmniejszy w narożniku u góry po prawej stronie odpowiedzialny jest za I-bieg -

Zdejmij delikatnie plastikowe obudowy przekaźników i po ponownym ich zamontowaniu bez obudów, przyciśnij ostrożnie ich kotwice np. zapałką lub śrubokrętem... zobaczysz wówczas z jakimi prędkościami wiatrak się kręci.

2) Uruchom tryb diagnostyczny komputera zwierając złącza A i B przyłącza diagnostycznego (...), włącz zapłon, i wówczas wentylator powinien uruchomić się Tobie od razu na największych obrotach.
  
 
Cytat:
2007-06-14 19:47:26, Robert_S pisze:
Odepnij wtyczkę czujnika temperatury - komputer powinien wykryć błąd czujnika i włączyć wysoki bieg wentylatora.



No nie wiem.
Macha miał uwalony czujnik i komp nie pokazywał błędu.
Tym bardziej nie włączał śmigła. Dlatego miał dorobiony dodatkowy knefel.



O ile mnie pamięć nie myli to wzór na moc ma postać P=U*I
P - moc [W]
U - napięcie prądu [V]
I - natężenie prądu [A]

Zakładając przy nominalnym napięciu 13.8V oraz maks. prądzie 30A (bezpiecznik II biegu) moc wychodzi nam 414W
  
 
Cytat:
2007-06-15 10:16:12, krzychu_ch pisze:
O ile mnie pamięć nie myli to wzór na moc ma postać P=U*I P - moc [W] U - napięcie prądu [V] I - natężenie prądu [A] Zakładając przy nominalnym napięciu 13.8V oraz maks. prądzie 30A (bezpiecznik II biegu) moc wychodzi nam 414W


Coś mi się wydaje, że wacek99 ma trochę racji...

Bezpiecznik 30A zastosowany w obwodzie jest nieco na wyrost, ale tak powinno być, bo każdy silnik w momencie rozruchu pobiera 2 -3 razy wiekszy "prąd rozruchowy" niż podczas normalnej pracy. Taka jest charakterystyka silnika (w tym wypadku chyba bocznikowego) i nic nie zrobimy.

Zakładamy, że podczas normalnej pracy na II-biegu silnik pobiera 100 W tj ok 7-8A
[100 W : 13V = 7-8A].

I te 7-8 A x dwu lub trzykrotny prąd rozruchowy = ok 25A. Stąd Koreańce dla bezpieczeństwa dali bezpiecznik 30 A ale teoretycznie 25 A też by pewnie wystarczył.



[ wiadomość edytowana przez: nawigator5 dnia 2007-06-15 10:52:56 ]
  
 
Ja tego nie neguję.
Ale jak pomyślisz to zrozumiesz że dlatego Twój rezystorek puszczał dymka. Nie wytrzymywał tak dużego prądu rozruchowego
  
 
Witam klubowiczów.
Mamy rok 2017, a ja wciąż mam Espero 1,5 16V. Dbam o blachę (co rok konserwacja profili zamkniętych i przegląd podwozia), więc auto jeszcze się trzyma. Postanowiłem założyć do niego klimatyzację (nieopłacalne ekonomicznie, ale dla komfortu i satysfakcji). Zapoznałem się z tematami dotyczącymi założenia klimy i zacząłem zbierać części. Mam jednak pytanie do posiadaczy klimy w Esperaku: czy w wersji z klimatyzacją, wentylatory chłodnicy silnika i skraplacza były zasilane na wolniejszym biegu przez jeden rezystor czy przez dwa oporniki?
  
 
Klima już od miesiąca działa w moim Espero. Na ostanie pytanie sam sobie odpowiem. W wersji z klimatyzacja są 2 rezystory I-szego biegu wentylatorów chłodnicy i skraplacza.