Doprężenie silnika 1600 - bezpieczna granica

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Cześć wszystkim

Niedawno stałem się posiadaczem moskwicza aleko, z silnikiem łady (2106-70). Według danych technicznych, ten silnik ma dość słaby stopień sprężania (8,5:1). W związku z tym, że głowica i tak będzie ściągana (uszczelniacze puszczają), chcę zebrać maksimum materiału, na który pozwala głowica, żeby uzyskać wyższy, ale bezpieczny stopień sprężania (przy LPG, więc o stukowe nie mam się co martwić). Taką zabawę wykonaliśmy z powodzeniem na skodzie favorit kumpla, zbierając z głowicy aż 1,5mm i doprężając silnik z wersji 135 do 136.

I teraz pytanie, ile materiału ma głowica w silniku łady, ile można bezpiecznie zebrać, żeby doprężyć silnik?
  
 
Cytat:
2022-04-01 12:51:33, Polonezik pisze:
Cześć wszystkim Niedawno stałem się posiadaczem moskwicza aleko, z silnikiem łady (2106-70).



Jak długo żyje, nie spotkałem się z oznaczeniem silnika 2106-70.
2101-1200
21011-1300
2103-1500
2105-1300
2106-1600
213-1700

Cytat:
Według danych technicznych, ten silnik ma dość słaby stopień sprężania (8,5:1). W związku z tym, że głowica i tak będzie ściągana (uszczelniacze puszczają), chcę zebrać maksimum materiału, na który pozwala głowica, żeby uzyskać wyższy, ale bezpieczny stopień sprężania (przy LPG, więc o stukowe nie mam się co martwić). Taką zabawę wykonaliśmy z powodzeniem na skodzie favorit kumpla, zbierając z głowicy aż 1,5mm i doprężając silnik z wersji 135 do 136. I teraz pytanie, ile materiału ma głowica w silniku łady, ile można bezpiecznie zebrać, żeby doprężyć silnik?



Nie ma określonej "ilości materiału". Punktem wystarczającym i dopuszczającym jest pojemność komory spalania. Wszystko trzeba indywidualnie mierzyć. Aby zrobić wszystko zgodnie z zachowaniem zasad mechaniki, odsyłam do literatury o silnikach spalinowych. Bezpieczne CR=11.
  
 
Myślałem, że ktoś może już ścinał głowicę i może pamięta, ile w tym silniku można jej zebrać

Co do oznaczeń silnika - tak podaje książka dotycząca napraw Aleko z WKŁ, co ma potwierdzenie w googlach:


https://www.drom.ru/catalog/moskvitch/engine/vaz-2106-70/

Jest też film o zamienności tych silników.



[ wiadomość edytowana przez: Polonezik dnia 2022-04-02 11:12:55 ]
  
 
Cytat:
2022-04-02 11:10:59, Polonezik pisze:
Myślałem, że ktoś może już ścinał głowicę i może pamięta, ile w tym silniku można jej zebrać Co do oznaczeń silnika - tak podaje książka dotycząca napraw Aleko z WKŁ, co ma potwierdzenie w googlach: https://www.drom.ru/catalog/moskvitch/engine/vaz-2106-70/ Jest też film o zamienności tych silników. [ wiadomość edytowana przez: Polonezik dnia 2022-04-02 11:12:55 ]



Tak, nie jeden tutaj już obniżał głowicę. Silnik silnikowi nie równy, każda głowica jest inna. Literatura podaje pojemność komory spalania 32 см3.
I tak należy zdjąć i wszystko pomierzyc, złotego środka brak. Wtedy będziesz wiedział na ile możesz sobie pozwolić z obniżeniem głowicy.
  
 
Dokładnie tak jest jak pisze Glod
  
 
Dzięki za odpowiedzi. W jakim razie sprawdzę, na ile jest możliwość splanowania.
  
 
Myślę, że bezpiecznie 1,5 mm, a max to 2 mm. Natomiast ja nie planował bym głowicy, a blok.

-----------------
АвтоBA3 непобедим, скрутим, склеим, полетим
  
 
Dlaczego? Planowanie bloku to dodatkowy problem - musiałbym rozbierać cały silnik.
  
 
głowica - szybko,
blok - porządnie
blok i głowica - profesjonalnie

Wszystko zależy od tego co chcesz uzyskać
  
 
Hmm... a splanowanie samej głowicy czemu nie jest porządne? Mógłbyś wytłumaczyć, jaką to zrobi różnicę względem planowania bloku?
  
 
Blok również potrafi wygiąć się w banan, ale to tylko szczegół.
Wystaw 1 tłok w GMP to zobaczysz ile jeszcze komory spalania zostaje w bloku. Jak usuniesz, bardziej doprężysz, proste.
  
 
Wiem o tym, bloki od poloneza też musiałem planować, bo były krzywe. To, że blok może być krzywy i wtedy wymaga planowania, nie podlega dyskusji - wtedy go splanujemy. Ja założyłem, że będzie prosty. Ale dopiero po rozbiórce dowiemy się, co i jak.
  
 
Cytat:
Polonezik pisze:
Hmm... a splanowanie samej głowicy czemu nie jest porządne? Mógłbyś wytłumaczyć, jaką to zrobi różnicę względem planowania bloku?


Trwałość materiału i płaszczyzn, grubość ścianek głowicy, możliwość doprężenia silnika bez ingerencji właśnie w głowicę.
Jeśli policzysz, tak jak Glod pisze, objętość cylindra gdy tłok jest w GMP i dodasz do tego ... uszczelkę pod głowicą
  
 
To będę się bawił, jedyna wada planowania bloku to fakt, że trzeba rozbebeszyć cały silnik.

Dzięki
  
 
ale plusem tego jest to, że zrobisz rewizję całego słupka
  
 
Cytat:
2022-04-10 10:27:35, morphio pisze:
ale plusem tego jest to, że zrobisz rewizję całego słupka



Święta słowa! A co by nie powiedział.... Uszczelnisz góre, doprężysz.... a dół z przedmuchem i cała robota na nic.
  
 
przypadkiem kupiłem kiedyś graty do aleko...mam silnik skrzynie i troche drobnicy....prawdopodobnie tego już nie uzyje więc jak zainteresowany to 887528169
  
 
Cytat:
2022-04-11 08:08:07, alinixhi pisze:
przypadkiem kupiłem kiedyś graty do aleko...mam silnik skrzynie i troche drobnicy....prawdopodobnie tego już nie uzyje więc jak zainteresowany to 887528169



Odezwę się Najchętniej zobaczyłbym zdjęcia tego, co masz

Mam jeszcze jedno pytanie. Przeczytałem ten temat:

https://www.motonews.pl/forum/?op=fvt&t=256285&orderby=asc&start=20

Nie wiem, w jakim stanie mam tłoki, pierścienie. Po rozbiórce się okaże. Czy jeśli silnik będzie wymagał szlifu (bo w temacie nie ma jednoznacznej odpowiedzi), czy mogę dokonać rozwiertu na 82mm i nominalne tłoki z nivy 1.7, bez zmiany korbowodów, wału, skoku tłoka itd?

Na tą chwilę do tego daleka droga, ale zaprezentuję postęp z montażu wtrysku, na którym docelowo będzie jeździć aleko





BTW, gdzie niva na wtrysku jednopunktowym miała czujnik temperatury cieczy z informacją dla komputera (nie czujnik do wskaźnika na desce)? To był ten z którego wychodził jeden przewód z wtyczką z kolektora ssącego?


[ wiadomość edytowana przez: Polonezik dnia 2022-04-18 22:01:26 ]
  
 
Cytat:
2022-04-18 22:00:55, Polonezik pisze:
Odezwę się Najchętniej zobaczyłbym zdjęcia tego, co masz Mam jeszcze jedno pytanie. Przeczytałem ten temat: https://www.motonews.pl/forum/?op=fvt&t=256285&orderby=asc&start=20 Nie wiem, w jakim stanie mam tłoki, pierścienie. Po rozbiórce się okaże. Czy jeśli silnik będzie wymagał szlifu (bo w temacie nie ma jednoznacznej odpowiedzi), czy mogę dokonać rozwiertu na 82mm i nominalne tłoki z nivy 1.7, bez zmiany korbowodów, wału, skoku tłoka itd?



z tego co wiem, max rozwiert dla silnika o średnicy tłoków nominalnych 79mm(21011,2105,2106) to 81mm ale mogę się mylić. Polecam obejrzeć film

wymiana tuleji

Tłok rodziny 213 posiada suwliwy sworzeń, panewki w tłoki oraz podcięcie pod zamki, a twój silnik 2106 ma sworznie wprasowywane, tłok bez panewki, bez podcięć pod zamek. Zatem chcąc zainstalować tłok serii 213, niezbędna będzie wymiana korbowodów.

Czujnik temp cieczy chłodzącej jak na obrazku poniżej:
  
 
Cytat:
glod pisze:
z tego co wiem, max rozwiert dla silnika o średnicy tłoków nominalnych 79mm(21011,2105,2106) to 81mm ale mogę się mylić.



Ja mam zrobione 81mm z 79mm w 1300 ale poprzedni silnik 1500 rozwiercałem z 76mm na 79mm.
Wydaje mi się że 2-3mm to bezpieczna granica.

Cytat:
Tłok rodziny 213 posiada suwliwy sworzeń, panewki w tłoki oraz podcięcie pod zamki, a twój silnik 2106 ma sworznie wprasowywane, tłok bez panewki, bez podcięć pod zamek. Zatem chcąc zainstalować tłok serii 213, niezbędna będzie wymiana korbowodów.



Lub modyfikacja korbowodu

Wracając do tematu filmiku, wydaje mi się, że po wymianie tulei cylindra (jak na filmiku) zaczną się problemy przegrzanego układu

[ wiadomość edytowana przez: morphio dnia 2022-04-20 18:59:58 ]