Wyliczanie predkosci

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Niby mala rzecz a cieszy, jak kogos to zainteresuje to moze obliczyc sobie predkosc auta wg obrotow itp a potem porownac z tym, co pokazuje licznik...
http://www.unikol.com.pl/~mig/proba/polonezseria.htm
  
 
Wiemy wiemy wyrwizabku. To opracowal nasz kolega Mroziu.
Juz nawet mierzylismy przespieszenia zgodnie z tymi tabelkami. Ogolnie Mrozek zrobil super robote. Zreszta jak zawsze...
  
 
Ladnie pieknie, ale:
- Rover (i stare Poldki z V b. skrzynia) ma przelozenia 43/10, ktorego tu nie ma
- nie uwzglednione jest to, ze przelozenia w skrzyni Poloneza zmienily sie co najmniej raz - nieznacznie, ale zawsze...
- rozumiem, ze obliczany jest promien kola na podstawie rozmiaru opony - ale czy jest to skorygowany promien (promien dynamiczny), czy teoretyczny?

Pozdrowka
Adamus
  
 
Wszystko jest pięknie i wspaniale, ale jak zmieniasz zegary na białe to wszystko się rozjeżdża i nie wiadomo czy obrotomierz dobrze wskazuje.


POZDRAWIAM
No.Bo
POLONEZ 1,6 GLI SHARK


[ wiadomość edytowana przez: NoBo dnia 2002-09-12 16:23:01 ]
  
 
Adamus - widzę, że znalazłem podobnego sobie wariata z przekrętem do cyferek

Właśnie miałem zamiar przesłąć GDA te tabelki w fromacie *.xls z formułami, gdzie każdy mógłby sobie wpisać dane swojego poldzia (jeśli je tylko zna), tzn. rozmiar kół jezdnych, wartości przełożeń skrzyni biegów i tylnego mostu i... resztę obliczą formuły (stawiam piwo temu, kto je rozszyfruje, i wyłoży dlaczego tak a siak ).
Ale... właśnie przeczytałem Twoją wypowiedź:

"rozumiem, ze obliczany jest promien kola na podstawie rozmiaru opony - ale czy jest to skorygowany promien (promien dynamiczny), czy teoretyczny?"

I odpowiadam: tak jak się słusznie domyślasz to jest promień obliczony na podstawie rozmiaru opony - i niestety tylko teoretyczny. Po prostu nie znam wzoru na promień dynamiczy - uwzględniający wpływ ugięcia opony i jej elipsoidalnego kształtu przylegania do podłoża. Jeśli go znasz to poproszę. Ciekawe czy to coś zmieni.
Osobiście muszę powiedzieć, że te tabelki okazały się według moich (i nie tylko) doświadczeń bardzo dokładne.

A wersja z silnikiem rovera na stronie PTK też jest (przynajmniej przez jakiś czas była ). O tym, że silniki 1,5 z V szkrzynią do 83 ro miały przełożenie 43:10 nic mi nie jest wiadomo. Tym bardziej, że według mojej wielmegabajtowej wiedzy skrzynie pięciobiegowe pojawiły się w 1985 (rok później pojawił się "rozwiercony" silnik CB) roku wraz z wprowadzeniem silnika wzmocnionego (AB - 82 KM w stosunku do 75 KM silnika AA), gdzie faktycznie piąty bieg nie przeszkadzał - silniki AA na V biegu miały niższą prędkość maksymalną na V biegu niż na IV.

I to, że wartości przełożeń w Poldku zmieniły się (od modelu MR 93) to bardzo dobrze wiem. Ale różnica w wartości przełożeń wynosi 1-1,5%, co daje różnicę w osiąganych prędkościach z rzędu 1-2 km/h, co uznałem za wartość na tyle małą, że zdecydowałem się nie komplikować klubowiczom PTK sprawy (tych tabel na stronie troche było - niektórzy pamiętają moje baaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaardzo długie posty, jak je wklejałem do równie słynnego wątku "Prędkość" of ŚP forum PTK) i podałem wartości dla nowszej skrzyni. Tak na marginesie w "Tabelkach" w wersji 2.0 bedziecie mieli podane w drugim arkuszu wszystkie przełożenia (także skrzynie do silników DOHC fiata i forda) i ich kofiguracje z tylnym mostem - takie jakie występują w oryginale. Nie ma tylko skrzynki Fiata 125 p - nie znam przełożeń (może mi ktoś je tu wpisze?). A jeśli wasze autko ma jakiś zespół (np. most) wymieniony - wystarczy zmienić pare cyferk i wszystko stanie się jasne . Także można zaobserwować, jak zmieni się sprawa po zastosowaniu takich a takich opon. I w końcu będziecie wiedziedzieć, czy radar policyjny i Wasz licznik pokazują prawdę.


PS. W końcu uporałem się z komputerem . I w końcu to jedna z moich extra niespodzienek.

[ wiadomość edytowana przez: Mrozek dnia 2002-09-15 19:38:25 ]
  
 
Cytat:
2002-09-15 19:35:05, Mrozek pisze:
formuły (stawiam piwo temu, kto je rozszyfruje, i wyłoży dlaczego tak a siak ).
Ale... właśnie przeczytałem Twoją wypowiedź:

"rozumiem, ze obliczany jest promien kola na podstawie rozmiaru opony - ale czy jest to skorygowany promien (promien dynamiczny), czy teoretyczny?"

I odpowiadam: tak jak się słusznie domyślasz to jest promień obliczony na podstawie rozmiaru opony - i niestety tylko teoretyczny. Po prostu nie znam wzoru na promień dynamiczy - uwzględniający wpływ ugięcia opony i jej elipsoidalnego kształtu przylegania do podłoża. Jeśli go znasz to poproszę. Ciekawe czy to coś zmieni.
Osobiście muszę powiedzieć, że te tabelki okazały się według moich (i nie tylko) doświadczeń bardzo dokładne.


[ wiadomość edytowana przez: Mrozek dnia 2002-09-15 19:38:25 ]


Witaj co do piwa to chetnie odcyfruje te arkusze...
a co do promienia dynamicznego to jestem bardzo tym zainteresowany - w odroznieniu od Mrozka ja przeliczam promien rzeczywisty tj taki jaki jest od srodka kola do podloza - samochod stoi na rownym podlozu. W zwiazku z tym moje predkosci sa odrobine nizsze. ale prawda zapewne lezy gdzies posrodku.
a i jeszcze jedno Mrozek - jesli chodzi o przelozenia w skrzyni montowanej w 1.4 Rovera to wg Morawskiego sa drobne roznice a wg ciebie tych roznic nie bylo ale w czwartek bylem w fabrycznym sklepie na zeraniu i koles zagladajac do katalogow mowil ze kolka w skrzyni sa inne. Nie meczylem go zabardzo bo bylem strasznie zmeczony a poza tym opadla mi szczeka ze mieli wszystko do Rovera (np gumowy lacznik filtra powietrza z przepustnica).
  
 
Co do przelozen skrzyni biegow - zmienily sie w Poldku gdzies w okolicach 1993-94 roku - zostal zmniejszony modul uzebien kol zebatych, co mialo uciszyc troche halas generowany przez skrzynie. Oczywiscie zmiany nie sa wielkie, ale sa.
Pierwsze skrzynie 5 biegowe montowane byly znacznie wczesniej niz 1985 rok! Sprawdze to dokladniej, ale juz niektore Polonezy w 1979 roku mialy 5 biegowa skrzynie! Wlasnie takie Polonezy otrzymywaly most o przelozeniu 43:10. Dzialo sie tak, gdzies do 1983/84 roku, kiedy to szukano goraczkowo mozliwosci obnizenia zuzycia paliwa i zastosowano przy "piatce" dluzsze przelozenie 4,1.
Latwo to sprawdzic w starych ksiazkach do obslugi Poloneza, albo chociazby po VIN: np. moje Coupe z 1983 roku mialo skrzynie 5 biegowa i tylny most 4,3 (dziewiata pozycja VIN to 'B').
W Roverach skrzynia byla standardowa - przelozenia takie same jak w wersjach 1.6. Tylny most oczywiscie 4,3.
Silnik wzmocniony to tez starszy wynalazek niz 1986 rok!. Moje Coupe ma taki z 1983 roku, oznaczenie VIN: AB

Pozdrawiam
Adamus
  
 

No więc jak - zna ktoś ten wzór???
  
 
Ciezko bedzie, bo nie mam juz ksiazki od budowy podwozi. Znalazlem jedynie cos w miare podobnego gdzie promien dynamiczny wystepuje:

mn - współczynnik obciążenia osi tylnej
Ms - momęt skręcający
i - wartość całkowitego przełożenia między silnikiem a osią tylną
rd - promień dynamiczny opony
Gt - ciężar przypadający na oś tylną
L - rozstaw osi karta
b - rozstaw kół karta
a - odległość środka ciężkości auta od osi przedniej
h - wysokość położenia środka ciężkości auta
u - maksymalny współczynnik tarcia opony o nawierzchnię drogi
c - odległość od płaszczyzny symetrii koła do punktu podparcia osi łożyskiem
d - średnica osi tylnej w okolicy łożyska
Mo - moment obrotowy działający na oś tylnią
Pn - siły napędowe
Nn - siły reakcji jezdni
Nn - siła reakcji jezdni działająca na jedno koło auta jest równa połowie cięża-ru obciążającego oś tylną i wynosi Gt/2

Możemy więc napisać:
Nn = Gt/2 mn
czyli
mn = 1 + Moh/Gt Lrd
Obliczona siła Nm powoduje zginanie osi momentem równym iloczynowi siły oraz ramienia c.
Obliczamy Mn - moment powodujący zginanie osi

Mn = Nn c


Siła napędowa występująca w miejscu styku opon z jezdnią równa jest momentowi napędowemu Mo podzielonemu przez promień dynamiczny opony r.

Pn = Mo/rd

Siła ta również powoduje zginanie osi, a moment zginający Mp wynosi:

Mp = Pn c


Niezależnie od zginania, oś tylna jest skręcana przez moment napędowy Mo.
Ze znanych wzorów wytrzymałościowych można obliczyć naprężenia w obliczonym przekroju osi, wywołane przez wszystkie siły i momenty:

- naprężenia zginające wywołane momentem Mn,

= Mn/0,1 d

- naprężenia zginające wywołane momentem Mp,

= Mp/0,1 d

- napięcia skręcające wywołame momentem Mo,

t = Mo/0,2 d


Z tch wzorow jednak raczej nie wyliczysz tego. Niestety z tego co pamietam wylicznie promienia dynamicznego jest dosc trudne i nie wiem czy w warunkach "domowych" bedzie mozliwe. Jka wpadnie mi w rece wlasciwy i konkretny wzor to dorzuce go.
  
 
No z tej chińszczyzny raczej nic nie wydukam, czekam dalej.

A tymczesem podeślę GDA te tabelki - pewnie niektórzy czekają niecierpliwie ))
  
 
Ja czekam
  
 
Mrozek:
Jak byłem na studiach i robiliśmy projekty z budowy samochodu, to promień dynamiczny koła 13 cali przyjmowaliśmy równy 289 cm. Nie pamiętam już skąd to było. Ma to sens?
loco
  
 
Ma to sens, ale zalezy na podstawie jakich opon to bylo (chodzi o ich wysokosc). Ja dalej wzoru nie mam, jestem na tropie, ale jak mowie - o ile pamietam to wyliczenia "domowe" sa tu zbyt trudne. No nic, moze znajde to lookne.
  
 
Przyjęty promień był dla opony 165R13, czyli chyba o wysokości 80%.

loco
  
 
Dla opony 165R13 wskaźnik wysokości wynosi 82%, a obliczona przeze mnie obwód koła wynosi 188,75 cm czyli prawie 189 cm , może się machnąłeś z tym 289 cm?

W każdym razie "Tabelki" już poszły do GDA.
Mam nadzieję, że je szybko umieści na stronce
  
 
Na oko widać, że średnica koła jest większa niż 0,5 m. Przyjmując promień 289 cm, obwód wynosi:

2*PI*R=2*3,14*289=1815 cm

Jestem pewny, że promień dynamiczny koła wynosi ok. 0,3 m, nie wiem tylko czy jest to dokładnie 289 cm czy może różni się o 3-5 cm.

loco
  
 
Cytat:
W każdym razie "Tabelki" już poszły do GDA.
Mam nadzieję, że je szybko umieści na stronce



Mrozek wiesz że ja takich okazji nie przepuszczam

Zapraszam wszystkich do zapoznania się z kolejną już rewelacją przygotowaną przez Mrozka

TABELA OSIĄGANYCH PRĘDKOŚCI NA POSZCZEGÓLNYCH BIEGACH

dziękuje Panie Mrozek i prosimy o jeszcze
  
 
Tabelki prima! Gratuluje zaciecia i cierpliwosci
Brakuje mi tylko mojego Poldka 1.5 ze skrzynia 5 biegow i przelozeniem 4,3 (VIN: SUPB01AAB... i SUPB01ABB...).

Pozdrowka
Adamus
  
 
zaraz będzie - poprawka już wysłana
  
 
Ale szybka reakcja!
A jak z tym promieniem dynamicznym? Uwzgledniony, czy nie?

Pozdrowka
Adamus