MotoNews.pl
  

Dyfer

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
..czy dyfer 10/43 to rzeczywiście taka wielka rzadkośc? bo zgromadziłem juz 3 ale wszystkie okazaly sie byc 10/41(dobrze chociaż ze za friko) ..oprócz Rovera i kombi zdaje sie były montowane do starych Pozolenów 1500 ze skrzynia 5 ..potrzebuje w.w most pilnie a nie moge nigdzie trafić

[ wiadomość edytowana przez: Ireq dnia 2002-11-30 22:29:46 ]
  
 
Niestety muszę cię zmarwić - to rzadki okaz. Były takie w wersji szerokiej do rovera i PN combi 1.6 VAN. W starych (wąskich) modelach poloneza były takie w wersji z 5-biegową skrzynką od momentu pojawienia się silnika AB, czyli od 83 roku (w bardzo nielicznych wersjach - np. takie rodzynki jak wersje coupe lub 3 drzwiowe), a na większą skalę dopiero od 85 roku, kiedy zaczęto je montować do wersji seryjnych 5-drzwiowych. I niestety taki most stosowano tylko do roku 87. Potem przyszedł "kryzys paliwowy"...
Co zresztą dość wyraźnie zaznaczyłem w swoich tabelach - na drugiej zakładce - gdzie są wyszególnione dla poszczególnych silników - przełożenia, poszczególnych skrzynek i konfiguracje stosowanych mostów. Jednak skrzynia V-tka to była rzadkość, znkomita większość późniejszych poldków z piątką to własne przeróbki, lub z wymienioną skrzynią.
Jeszcze jedna uwaga - nie jest do końca tak, ze skrzynia 131 ma dłuższe przełożenia - dłuższą wyraźnie ma tylkio jedynkę. Natomiast pozostałe przełożenia w stosunku do nowszych skrzynek ponezoloa (od 87 roku do końca produkcji - wcześniejsza skrzynka rzeczywiscie miała krótkie przełożenia biegów) mają przełożenia krótsze, a szczególnie krótka jest piątka - porównaj sobie.
Po kiego licha napaliłeś się na te 43/10??? To zabójstwo dla tak mocnego silnika - kolega miał taki w 2.0 - długo na nim nie zabawił - silnik się zatarł od takiego "szlifowania".
  
 
Dokładnie jak Mrozek, taki most jest "wolniejszy" choć mocniejszy...ale to jest twoja decyzja....
  
 
..wiem dokładnie o co mi chodzi..
..ale na szczęście pojawia się na horyzoncie takie coś- muszę je sobie wymontować z df kombi..naprawde ,wierzcie mi, teraz mam baardzo długie biegi, a b. tego nie lubię..jakbym miał jakiegoś perszerona pod maską to i owszem
  
 
witam.
ja niestety nie wiem czy to rzadkość, ale sprzedałem cosik takiego ostatnio od 1,5 ''86.
pozdrawiam
Silan
  
 
za taki dyfer jestem w stanie dać np 3 (słownie trzy) dyfry 10/41 kwadratowe ,wszystkie w świetnym stanie..niestety ten który bede mial od DF kombi jest okrągły i zastanawiam sie ile wytrzyma..
  
 
Chcialbym cos uzupelnic. Mosty z takim przelozeniem wystepowaly w starych Polonezach sprzed 1984 roku w modelach: 1300 z 4 bieg. skrzynia, w 1500 z 5 biegowa skrzynia i to zarowno z silnikiem AA jak i AB. Silnik AB pojawil sie najpozniej w 1980 roku i byl laczony ze skrzyniami 4 (przelozenie 4,1) i 5 biegowymi (przelozenie 4,3). Od 1984 roku w Polonezach 1500 z 5 biegowymi skrzyniami zastosowano tylny most o przelozeniu 4,1.

Pozdrawiam
Adamus
  
 
mam dwie zebatki (komplet) nowe od jakiegos PN mr 86.
Wlasciwie to czemu chcesz zmienic most ?
Ja mam pn 89 myslalem zeby sobie zamianic na wlasnie ten szybszy .... mam PN 1500 a silnik 1600
  
 
Ja miałem taki właśnie most zamontowany seryjnie w moim 125p. Nie sądzę więc aby był taką rzadkością. Zauważyłem zresztą, że wiele 125 z końca produkcji miało właśnie takie jugosłowiańskie, okrągłe mosty o przełożeniu 43/10. Jeździłem na nim krótko w połączeniu z dwulitrowym silniczkiem. Jednak, zrezygnowałem z niego na rzecz mostu od 131 o przełożeniu 43/12. I to był trafny wybór. Mam teraz porównanie. Silnik pracuje spokojniej, ale wcale nie jest mułowaty!!! Wogóle wydaje się być lepiej zestrojony z całym napędem. Chyba, że zależy ci na paleniu opon... Niestety stary most wywiozłem na złom...
  
 
mam pytanie bo wyje mi most .Poldka mam z 93 roku silnik 1,6gle i skrzynia 5. czy moge wsadzic most od poloneza z silnikiem 1,6 MPI czy tam jest juz inne przelozenie???
  
 
..w MPI jest zdaje sie 11/41 ..
a czy napewno w DF kombi był dyfer 10/43? bo jak go wymontuje i okaże sie ze jest to znowu 4.1 to mnie chyba z miejsca lumbago poje..e i odtańcze taniec indiańskiego zaklinacza deszczu waląc się półośkami w głowę ,a potem spalę fiata ,zapuszcze wąsy, brodę i kupie 105 skodę !..
  
 
Cytat:
Silnik AB pojawil sie najpozniej w 1980 roku



No to raz na zawsze trzeba wyjaśnić tą kwestię. Pokłócimy sie trochę adamus

Silnik AB został opracowany jeszcze przed rozpoczęciem produkcji poloneza, ale JEGO, tzn. silnika, PRODUKCJI NIE WDROŻONO. Nie wiem skąd masz dane, ze do produkcji wersja wzmocniona 1500 weszła już w dwa lata po uruchomieniu seryjnej produkcji poldka. Wszystkie dostępne mi materiały piszą wyraźnie, że do seryjnej (czyli "masowej" jeśli tak to można nazwać) produkcji AB weszło dopiero w 84 roku (równolegle w tym roku zczęto stosować silniki PN w DF-ach), a na dobre w 85 roku; na niewielką skalę, ze względu na śladowe ilości produkcji tych modeli, montowli takie cudo w krótkoseryjnych wersjach 3-drzwiawych i coupe, czyli dopiero od 83 roku!!! (a w tym też roku zaczęto montować "ukośne" skrzynki PN do DF-a), bo dopiero w tym roku uruchumiono produkcję tych wersji nadwoziowych, co i tak zakończyło się zupełną klapą (sam zresztą taki model posiadasz i też z 83 roku). W 80 roku wypuszczono krótką "specjalną" serię "1500 X" w której był właśnie AB i 5-biegowa skrzynia. Ale nie była to jeszcze produkcja seryjna, co najwyżej przedseryjna próbka.

Miałem (teraz mam tylko jej skromną część w pliku) książkę o Poldach z 85 lub 86 roku (niestety nie pamiętam dokładnie), w której to:
Cytat:
Mosty z takim przelozeniem [43/10 - przyp. aut.] wystepowaly w starych Polonezach sprzed 1984 roku (...) w 1500 z 5 biegowa skrzynia i to zarowno z silnikiem AA jak i AB


się zgadza, ale nie to, że do 84 roku.
Taki most stosowano aż do zmiany przełożeń skrzyni biegów (czyli do 87 roku), polegającej, głownie na zwiększeniu przełożenia, bo szukano "sposobów" na obniżenie zużycia paliwa w trudnym okresie "niedoboru" tego surowca, kiedy zmiany polegajace na wprowadzeniu elektronicznego zapłonu i zmianie układu zasialnia (nowy puszka filtra powietrza z termostatem oraz zubożone zastawy gaźników) w 85 roku nie przyniosły wielkich efektów . Zmiana polegała głownie (bo zmieniono też nieco biegi: I i III) na zwiększeniu liczby zębówna wałku sprzęgłowym z 17 do 18 i zmniejszeniu tej liczby na wałku pośrednim z 29 do 28, co w efekcie wydłużyło przełozenie stałe z 1,706 na 1,556. Do kompletu zmian "poprawiajacych ekonomiczność pojazdu" dołączyła zmiana przełożenia tylnego mostu na dłuższe, czyli na 41/10. CO MIAŁO MIEJSCE DOPIERO W ROKU 1987!!!. Więc myślę, że mylnie podałeś, ze taki most był stosowany do 1984 roku. Poza tym skrzynia pięciobiegowa, mimo, że opracowana także przed rozpoczęciem produkcji poldera (przystosowano już tylną obudowę do dołożenia dodatkowego biegu), ale w samochodzie światło dzienne ujrzała dopiero w 83 - także razem z pojawieniem się 3d i coupe - a do seryjnych 5d weszła rok póżniej.
Zresztą spójrz: Silan pisze, że w swiom PN''86 miał taki most - co daje punkt na moją teorię.

Cytat:
..w MPI jest zdaje sie 11/41 ..


...bzdura, jest dokładnie 11/43, czyli taki jak od dość dawna stosowany, bo od 87 roku. Z wyjątkiem PN Combi Van MPI (zresztą na jednopunkcjie kombiaka nie ma) - tam jest na 100% most 10/43, tyle, że szeroki... więc bajashi - do GLE most od kazdego MPI z wyjątkiem Combi Vana będzie oki...

Cytat:
a czy napewno w DF kombi był dyfer 10/43?


oj wątpię... na DF-ach tak dobrze to się już nie znam, ale jak dłużej przeglądałem książeczkę o DF-ie z serii "obsługa i naprawa..." - najnowsze wydanie... oblookałem sobie toto w jakiejś księgarni i specjalnie zwróciłem uwagę na stosowane w fiatojach tylne mosty - ani żadnej wzmianki o 10/43...
...pytanie do granturismo - liczyłeś zęby na parze kólek zębatych, czy obroty wałka napędzjącego przy jednym obrocie kół jezdnych? Bo jak swoje twierdzenie oprałeś, na tym drugim sposobie to mogłeś się pomylić - nie tak łatwo uchwycić różnicę pomiędzy 4,1 obrotu wałka (a duży to on nie jest) a 4,3 obrotu... Bo mi wiadomo, ze jugole mialy tylko przłożenie 10/41... zebyś nie musiał swoich milutkich (skoda 105 - o zgrozo ) planów wprowadzić w zycie ....
  
 
OK most od poloneza caro z silnikiem mpi bedzie pasowal do mojego poloneza z silnikiem1,6GLE.a co bedzie jesli zaloze od combivana bo nieznam sie na tych przelozeniach???auto bedzie wolniejsze ale bedzie mnialo wiecej sily czy bedzie szybsze a bedzie mnialo mniej sily???
  
 
Cytat:
2002-12-03 00:03:17, bajashi pisze:
OK most od poloneza caro z silnikiem mpi bedzie pasowal do mojego poloneza z silnikiem1,6GLI.a co bedzie jesli zaloze od combivana bo nieznam sie na tych przelozeniach???auto bedzie wolniejsze ale bedzie mnialo wiecej sily czy bedzie szybsze a bedzie mnialo mniej sily???


Mroziu juz chyba poszedł spać, więc ja postaram się go wyręczyć

Przełożenie 11/43 oznacza że 43 obroty wału napędowego powodują 11 obrotów koła.
Natomiast 10/43, to 43 obroty wału napędowego dają 10 obrotów koła.
Jasno widać z tego, że most od Kombi Vana (10/43) będzie skutkował mniejszą prędkością auta niz most 11/43. Za to bedzie miał on większą siłę napędową. Coś za coś.
  
 
..generalnie chodzi np. o to zeby do wyprzedzania nie bylo zawsze trzeba zrzucac dwa biegi , zeby bieg piąty nie sluzyl do wykrywania wzniesien zanim zrobi to kierowca, zeby mozna go uzyc czasem takze poza autostrada, no i zeby po zastosowaniu odpowiednich opon autko lepiej sie wyrywalo do przodu z miejsca, a szybko jezdzic i tak nie lubie,od czasu jak skasowalem totalnie Kajaka a potem Sciere 2.0 dohc i chodzilem pul roku w kolnierzu Schantza
  
 
Cytat:
No to raz na zawsze trzeba wyjaśnić tą kwestię. Pokłócimy sie trochę adamus


Wole dyskutowac niz klocic sie, ale jak sobie zyczysz

Cytat:
Silnik AB został opracowany jeszcze przed rozpoczęciem produkcji poloneza, ale JEGO, tzn. silnika, PRODUKCJI NIE WDROŻONO. Nie wiem skąd masz dane, ze do produkcji wersja wzmocniona 1500 weszła już w dwa lata po uruchomieniu seryjnej produkcji poldka. Wszystkie dostępne mi materiały piszą wyraźnie, że do seryjnej (czyli "masowej" jeśli tak to można nazwać) produkcji AB weszło dopiero w 84 roku (równolegle w tym roku zaczęto stosować silniki PN w DF-ach), a na dobre w 85 roku; na niewielką


Spokojnie - silniki AB o mocy 82 KM byly oferowane klientom dewizowym (bony PKO) juz w 1980 roku, byly to najbogatsze w tamtych czasach wersje Polonezow. Pytasz skad to wiem: polecam sprawdzenie jednego z pierwszych numerow Motoru z 1981 roku - jest tam obszerny artykul o pierwszych wersjach zubozonych i wzbogaconych. Znajdziesz tam tez informacje o tych silnikach. Poza tym jestem w posidaniu prospektu Poloneza z tamtych czasow, bodajze z rynku francuskiego, gdzie w danych technicznych figuruje Polonez silnikiem 82 KM, czyli AB. Sa to dwa niezalezne zrodla - wiec poniewaz nie podajesz innych wierze im, a nie Tobie.

Cytat:
skalę, ze względu na śladowe ilości produkcji tych modeli, montowli takie cudo w krótkoseryjnych wersjach 3-drzwiawych i coupe, czyli dopiero od 83 roku!!! (a w tym też roku zaczęto montować "ukośne" skrzynki PN do DF-a), bo dopiero w tym roku uruchumiono produkcję tych wersji nadwoziowych, co i tak zakończyło się zupełną klapą (sam zresztą taki model posiadasz i też z 83 roku).


Najwiecej Polonezow Coupe wyprodukowano owszem w 1983 roku, ale co najmniej kilka powstalo w 1981 i 1982. Mam na to tez materialy. Natomiast Polonezy 3-drzwiowe powstawaly juz od 1980 roku

Cytat:
W 80 roku wypuszczono krótką "specjalną" serię "1500 X" w której był właśnie AB i 5-biegowa skrzynia. Ale nie była to jeszcze produkcja seryjna, co najwyżej przedseryjna próbka.


A jednak byly! Sam to przyznajesz. Na kraj trafialo ich malo, bo tylko przez tzw. "eksport wewnetrzny" za dolary, natomiast wiekszosc sprzedawana byla za granica.

Cytat:
Miałem (teraz mam tylko jej skromną część w pliku) książkę o Poldach z 85 lub 86 roku (niestety nie pamiętam dokładnie), w której to:
Mosty z takim przelozeniem [43/10 - przyp. aut.] wystepowaly w starych Polonezach sprzed 1984 roku (...) w 1500 z 5 biegowa skrzynia i to zarowno z silnikiem AA jak i AB

się zgadza, ale nie to, że do 84 roku.


Widzisz nawet w tej ksiazce przyznaja mi racje - jak mozesz to przypomnij tytul - chetnie bym zobaczyl, a o skan tez bym poprosil


Cytat:
Taki most stosowano aż do zmiany przełożeń skrzyni biegów (czyli do 87 roku), polegającej, głownie na zwiększeniu przełożenia, bo szukano "sposobów" na obniżenie zużycia paliwa w trudnym okresie "niedoboru" tego surowca, kiedy zmiany


Wg moich zrodel od 1984 roku wersje 1500 4 i 5 biegowe mialy most 4,1. Zrodla te to wiele prospektow Poloneza z 1984, 1985, 1986 i 1987 roku i polskie i zagraniczne. WSZYSTKIE podaja przelozenie 4,1.
Mozemy zapytac tu publicznie na forum uzytkownikow Polonezow z lat 1984-87, aby podali numery nadwozi swoich samochodow (moze padnie kolejny mit) - na 9 tej pozycji jest zakodowany rodzaj tylnego mostu i wszystko stanie sie jasne.

Cytat:
polegajace na wprowadzeniu elektronicznego zapłonu i zmianie układu zasialnia (nowy puszka filtra powietrza z termostatem oraz zubożone zastawy gaźników) w 85 roku nie przyniosły wielkich efektów . Zmiana polegała głownie (bo zmieniono też nieco biegi: I i III) na zwiększeniu liczby zębówna wałku sprzęgłowym z 17 do 18 i zmniejszeniu tej liczby na wałku pośrednim z 29 do 28, co w efekcie wydłużyło przełozenie stałe z 1,706 na 1,556. Do kompletu zmian "poprawiajacych ekonomiczność pojazdu" dołączyła zmiana przełożenia tylnego mostu na dłuższe, czyli na 41/10. CO MIAŁO MIEJSCE DOPIERO W ROKU 1987!!!. Więc myślę,


Niestety - tylny most mial przelozenie 4,1 znacznie wczesniej od 1984 roku. Przelozenia zmienily sie owszem w 1987 roku (MR 8, ale byly to przelozenia W SKRZYNI BIEGOW !!! Mam artykul w Motorze z 1987 roku, ktory o tym mowi.

Mrozek: bardzo chetnie poznam nowe fakty na ten temat, ale interesuja mnie UDOKUMENTOWANE fakty, a nie zaslyszane. Ja podalem Ci materialy na podstawie ktorych twierdze jak bylo - mam nadzieje, ze Ty przedstawisz w koncu swoje.


Cytaty ponizej, ktore zamiesciles nie sa moje - nie wiem dlaczego je zamiesciles w tym poscie.

Cytat:
w MPI jest zdaje sie 11/41 ..



Cytat:
a czy napewno w DF kombi był dyfer 10/43?


Ale powiem przy okazji moje zdanie: w DF Kombi most byl zawsze taki sam jak w limuzynie, czyli 4,1.
W Polonezie 1.6 GSi (MPI) zawsze 3,9.

Pozdrawiam Kolege i licze jednak na dyskusje (nie klotnie

Adamus


FSO Polonez 1.5 X Coupe Orzechowy Płomień, 1983
FSO Polonez 1.4 GLI 16V Malinowy Potwór, 1996

Der Polonez: das ist die Weltanschauung und die testet man nicht
  
 
Dyskusja robi się interesująca. Oto co ode mnie:

Około 1982 r. mój dawny sąsiad kupił za dolary Poloneza 1500X wzmocnionego 5-biegowego, którego wyróżnikiem był czarny tylny spoiler na klapie bagażnika. Wskazania szybkościomierza tego Poloneza różniły się od mojego rodzinnego zwykłego 1500 AA 4-biegowego rocznik 1980 z mostem 4,1. Jeśli sobie dobrze przypominam, to u niego przy takiej samej prędkości zawsze było więcej obrotów na obrotomierzu. Książka Morawskiego "Budowa eksploatacja naprawa Poloneza" wydanie I z 1985 r. podaje na str. 10 tabelę w której przyporządkowuje:

silnik AB - skrzynia 4-biegowa - most 10:41
silnik AB - skrzynia 5-biegowa - most 10:43.

W tej tabeli są kombinacje tych mostów dla prawie każdej wersji Poloneza z odprężonym włącznie, ale większość to tylko teoria.

Ta sama książka ale wydanie IV z roku 1988 podaje w podobnej tabeli na str. 10:

silnik AB - skrzynia 4-biegowa - most 10:41
silnik AB - skrzynia 5-biegowa - most 10:41 również.
W tej tabeli oprócz mostu 10:41 występuje jeszcze tylko most 11:43 zarezerwowany dla silnika 1600 (CB).

Niestety nie mam innych wydań tej ksziążki, szczególnie trzeciego z 1987 r.

Wprowadzenie silnika 1500 wzmocnionego na początku lat 80-tych miało moim zdaniem na celu poprawę dynamiki mułowatego Poloneza. Mając mocniejszy silnik i zwiększając przełożenie tylnego mostu ponad pierwotne 4,1 - do 4,3 pewnie uzyskano lepsze przyspieszenia (nie mierzyłem ). 5-biegowa skrzynia miała z kolei zapobiec zwiększeniu zużycia paliwa przy wolniejszym moście. Mocniejszy silnik pozwalał bowiem na korzystanie z 5 biegu skuteczniej niż przy AA (75 KM). I takie rozumowanie wydaje się logiczne.

A jak było naprawdę? Rzeczywiście, jeśli ktoś ma auto z tamtych lat o niech poda oznaczenia z numeru nadwozia.

Te nasze posty to prawdziwa praca archeologa.

[ wiadomość edytowana przez: loco dnia 2002-12-03 18:44:14 ]
  
 
Ja mam przed sobą Auto Technikę Motoryzacyjną z 90 roku w której jest test poloneza z cilnikiem CB. Z danych tam zawartych jasno wynika, że przełożenie mostu w tym modelu (MR89)wynosi 4,30. Tak więc wcale taki most nie może należeć do rzadkości...
Miał oczywiście skrzynię piątkę dla jasności...
  
 
loco: zgadzam sie z Twoimi danymi w 100% - w 1982 spokojnie wystepowal juz Polonez z silnikiem AB
Rowniez z tym, ze nasza praca to archeologia

Pozdrowka
Adamus
  
 
uff! panowie! szacunek wielki sie wam nalezy za przerzucenie góry papieru,ale dzieki temu kwestia przelożen tylnego mostu w wyrobach FSO wreszcie zostala wyjasniona należycie..jak dla mnie wniosek jest niestety niewesoły-nie znajdę łatwo takiego dyfra..tyle dobrze ,że qmpel wygrzebał taką parkę koł (43 i 10) gdzies w piwnicy i bede mógl sobie coś takiego złożyc do kupy..wreszcie