Opny - indeks prędkości

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Właśnie od gościa w sklepie z oponami, że jeśli np, macie 2.0 motor to trzeba kupić opony o indeksie H (210km/h) - inaczej przy wypadku obcinają część odszkodowania. - nie wiem jak wasze sprzętu a mój to więcej niż 190 nie pójdzie więc wystarczyl by T (190) - ale oni to podobno licza od pojemności. Czy ktoś to może potwierdzić???
  
 
Dla nas jako klientów wiążące są parametry (opony, prędkość max) podane w instrukcji obsługi i wali mnie jakie oni mają przeliczniki.
  
 
ale dla 2.0 jest właśnie wyższy indeks prędkości w instrukcji niż w 1.5...
  
 
No to sprawa jasna. Mogą się czepiać.
  
 
niom dla 2.0 jest qwa H - j**** m**
  
 
Tylko ciekawe na jakiej podstawie skoro w Polsce nie mozna nigdzie nawet 140 km/h pojechac. W takim razie PO CO prawdorzadnemu obywatelowi takie opony?
  
 
Praworządny obywatel ma prawo wyjechać do Niemiec i jechać z maksymalną prędkością jaką wyciąga jego auto, a standardowe ubezpieczenie obejmuje również kraje UE.
  
 
Ale obcinaja w przypadku gdy wyjedzie do tych Niemiec czy tez gdy na parkingu w Polandii pocaluje sie z autem sasiada??
  
 
Ubezpieczyciel jest po to, żeby zarabiać na składkach, a nie tracić na wypłatach odszkodowań. Więc poda jakikolwiek bzdurny powód, żeby odmówić wypłaty.
Jeśli tego typu zapis jest w umowie ubezpieczenia to niestety, jeśli zaś nie to trzeba się z ubezpieczycielem przejść do sądu i dać zarobić jakiemuś zaprzyjaźnionemu adwokatowi/radcy prawnemu.
Bo to ubezpieczyciel będzie musiał wykazać związek pomiędzy jego zdaniem niewłaściwymi oponami a odmową wypłaty odszkodowania.
  
 
Hyba komuś Bazia rozum odjeła .Mam opony zimowe michelin alpina direction z indexem Q-160km.I jak coś mi się przytafi w zimie to ktoś może powiedzieć że jechałem po śniegu powyżej 160 a muszę mieć opony np.T-190 czy H-210.Nie wiem czy robi się zimówki w indexach T IH.???
  
 
Cytat:
2005-03-24 20:43:22, rjsunset pisze:
ale dla 2.0 jest właśnie wyższy indeks prędkości w instrukcji niż w 1.5...


A w którym miejscu w instrukcji cos takiego jest napisane?? Przejżałem całą i trafiłem tylko na porady dotyczące ciśnienia, oraz na rozmiar opon, ale nic tam nie ma na temat indeksu prędkości.
Poza tym prędkość maksymalna espero z silnikiem 2.0 wg instrukcji to 185 km/h wiec (zgodnie z przepisami) nie ma potrzeby stosowania opon o wyższym indeksie prędkości niz 190km/h
Inna sprawa ze opony o indeksie H są niewiele droższe, a z reguły znacząco lepsze, bo przystosowane do lepszych osiagów, niz podobne o indeksie T.

Cytat:
Hyba komuś Bazia rozum odjeła .Mam opony zimowe michelin alpina direction z indexem Q-160km.I jak coś mi się przytafi w zimie to ktoś może powiedzieć że jechałem po śniegu powyżej 160 a muszę mieć opony np.T-190 czy H-210.Nie wiem czy robi się zimówki w indexach T IH.???


Nawet podstawowe zimówki Dębica Frigo Directional albo Kormorany Snowpro mają indeks predkosci T wiec nie jest to jakis problem. A poza tym w zimie nie zawsze jest śnieg, i wtedy mozna pojechać troche szybciej, nawet więcej niz te 160km/h, dlatego zawsze powinno sie kupować opony o odpowiednim do pojazdu indeksie prędkości.

-----------------
czasem tu zaglądam
  
 
Cytat:
2005-03-25 09:45:39, soop pisze:
Tylko ciekawe na jakiej podstawie skoro w Polsce nie mozna nigdzie nawet 140 km/h pojechac. W takim razie PO CO prawdorzadnemu obywatelowi takie opony?



a po co praworzadnemu obywatelowi samochod ktory ma predkosc maksymalna wyzsza niz ograniczenia predkosci w polsce??

a po co w samochodach o wiekszej predkosci maksymalnej daje sie mocniejsze hamulce skoro i tak nie ma gdzie tych predkosci rozwijac??

dlaczego w sloneczny suchy cieply dzien dawac mandat za lyse opony skoro w tym konkretnym przypadku ta opona ma wieksza powierzchnie przylegajaca do nawierzchni niz opona z prawidlowym bieznikiem?

takich reotyrycznych pytan moge zadac wiecej tylko po co?? sorry ale kupujac mocniejszy samochod automatycznie godzimy sie na drozsza eksploatacje..jak komus to nie odpowiada moze zmienic samochod..dziwi mnie tak dyskusja

oczywiscie ubezpieczyciele to zupelnie inna kwestia i unikaja wyplat z kazdego powodu dlatego nie odnosze swoich uwag do kwestii potencjalnych odszkodowan tylko do ogolnej zasady stosowania sie do zalecen producenta
  
 
Cytat:
A w którym miejscu w instrukcji cos takiego jest napisane?? Przejżałem całą i trafiłem tylko na porady dotyczące ciśnienia, oraz na rozmiar opon, ale nic tam nie ma na temat indeksu prędkości.


Zajrzyj choćby na dane techniczne na naszej stronie, prospekty.... Kiedys bylem w tym biegly przy zakupie autka
pzdr
  
 
Cytat:
takich reotyrycznych pytan moge zadac wiecej tylko po co??



Cytat:
oczywiscie ubezpieczyciele to zupelnie inna kwestia i unikaja wyplat z kazdego powodu dlatego nie odnosze swoich uwag do kwestii potencjalnych odszkodowan tylko do ogolnej zasady stosowania sie do zalecen producenta




Ale rozmawiamy wlasnie w kontekscie obcinania wyplacanej kasy przez ubezpieczycieli.

Mysle ze wygranie takiej sprawy w sadzie byloby b. proste.

[ wiadomość edytowana przez: soop dnia 2005-03-26 18:10:41 ]
  
 
Indeks prędkości podany na oponie jest jedynie "teoretycznym" zakresem jej przydatności w aucie posiadającym właściwe mu parametry mocy, momentu a przez to prędkości maksymalnej.

Producenci wykonują (wydawało by się) identyczne opony o zróżnicowanych indeksach prędkości wg różnych technologii.

Opona o wyższym indeksie prędkości jest chociażby z zasady wykonana z materiału bardziej wytrzymałego, potrafiącego sprawniej (ponosząc mniejsze straty w materiale ) przenieść na nawierzchnię wyższy moment obrotowy w autach o potencjalnie wyższej mocy. Inna sprawa to fakt, że indeksy nośności i prędkości są ze sobą powiązane.

Jakiś czas temu (przełom 2003/ 2004) w miesięczniku ImportTuner (USA) był bardzo ciekawy materiał na ten temat.
Powinienem jeszcze posiadać tą gazetekę, więc jeśli znajdę - zamieszczę skan.

Poza tym, uważam, iż Qbaj ma rację.
Ubezpieczyciele muszą w jakiś sposób zabezpieczyć się przed nadmierną ilścią szkód. Skoro więc auto w stanie fabrycznym może rozwinąć prędkość 200 km/ h to montaż opon o TEORETYCZNYM ograniczeniu prędkości np. do 150 - 160 km/ h jest potencjalnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Jakiś czas temu na forum była dyskusja nt przyciemniania szyb w autach. Skoro części z Was ten fakt przeszkadzał i uważaliści proceder przyciemniania szyb za "zło" z którym należy walczyć, to temat opon powinien poruszyć Wasze sumienie jeszcze bardziej

Pozdrawiam - SpeedR
  
 
Cytat:
2005-03-26 13:47:15, rjsunset pisze:
Zajrzyj choćby na dane techniczne na naszej stronie, prospekty.... Kiedys bylem w tym biegly przy zakupie autka pzdr



No własnie zajżałem, i co widze na naszej stronie:
Opis 1.5 GLX 1.8 CD (2.0)
DOHC SOHC
Koła i opony
Obręcze 5,5Jx14
Ogumienie 185/65R 14H 185/65R 14-86T

A więc cos jest nie do końca tak.

A tak to wygląda w oryginalnych instrukcjach obługi które otrzymałem w 1996 roku przy zakupie nowego espero:
Polska


Angielska


A więc chyba trzebaby zajżeć do homologacji wydanej w polsce, aby rozwiać wątpliwości czy mozna jeździś na oponach z indeksem T w espero 2.0. Ja osobiście jestem zwolennikiem stosowania lepszych opon niz standardowe bo w końcu nasz samochód styka się z ziemią na polu powierzchni czterech pocztówek, więc nalezy to wykorzystać jak najlepiej, na lato mam opony z indeksem H mimo iz mam silnik tylko 1.5.
Pzdr

-----------------
czasem tu zaglądam
  
 
A ja tam mam indeks 86V w razie jakbym w akcie desperacji kiedyś zjechał ze skarpy i rozwinął prędkość trochę ponad 200 km/h



Ja tam szukam najpierw w danym rozmiarze ciekawej opony jeśli już muszę, później sprawdzam indeks nośności i prędkości i po ptakach. Oba parametry zawsze ze spokojnym zapasem. Nie ma co ryzykować i brać oponę z indeksem 160 km/h jeśli auto pojedzie 180 lub i więcej. Opona może się rozlecieć, zniszczyć auto i mogę zginąć w wypadku, do tego gwoździe i inne zagrożenia...
Co z tego, że są ograniczenia predkości i nie można jechac więcej niż te 120/130 czy ile tam na maksa. Są choćby imprezy zamknięte gdzie mogę jeździć ze spokojem i 200 jeśli można. Na bezpieczeństwie nie ma co oszczędzać i co mi po paru groszach zaoszczędzonych przy zakupie opon jak przy ewentualnym wypadku ubezpieczyciel może mi nie wypłacić kasiorki (zakładając, że przeżyłem wypadek).
Inną sprawą jest fakt, że w zimie niekoniecznie jeździmy tylko po śniegu. Są dni kiedy słonko poświeci i gdzieś na autostradzie jest czarny i suchutki asfalt. Opony zimowe z reguły są węższe od letnich i możemy na nich teoretycznie uzyskiwać większe prędkości niż na letnich czego sam doświadczyłem na dwóch różnych autach (moim i mamy). Tak czy siak więc trzeba kupować opony dostosowane do rzeczywistej prędkości i ciężaru pojazdu a nie do tego co napisane w książeczce.

PS.
Z tego co widzę instrukcje nie pokazują jaki ma być indeks prędkości i nośności opon a tylko ich zalecany rozmiar. Pozostawiają więc wybór użytkownikowi auta, któremu choćby zdrowy rozsądek powinien nakazać kupno odpowiednich-BEZPIECZNYCH opon dla danego auta w danej konfiguracji.
  
 
Witam.
Ten sprzedawca chciał chyba sprzedać poprostu droższe opony i wcisnoł Tobie taki tekst(patrz chwyt marketingowy). W ogólnych warunkach ubezpieczenia np. w PZU nie ma o tym mowy. Poza tym w dawnych czasach gdy w Polonezie i PF125 szczytem były opony tak zwane kartoflaki, które ten indeks miały na poziomie 120 km, to ubezpieczenie AC byłoby bez sensu.
Kobar
  
 
po przestudiowaniu swojej instrukcji obslugi dochodze do nastepujacych wnioskow:

1. instrukcja obslugi nie definiuje tego
2. poniewaz w instrukcji obslugi jest zapis ze nie nalezy przekraczac predkosci dozwolonej przez producenta opon w zwiazku z tym ubezpieczyciel musialby nam udowodnic ze wypadek nastapil z tego powodu...co zreszta jest i tak bez sensu bo z tego co wiem ubezpieczyciel robi tez problem przy wyplacie pelnego odszkodowania jesli wypadek nastapil przy przekroczeniu predkosci o ponad 30km/h

wniosek: zalozenie opon o nizszym indexie predkosci jest watpliwy powodem do stwarzania problemow przy odszkodowaniu

3. niezaleznie od tego im lepsze opony tym lepiej pod kazdym wzgledem (przeciez nie chodzi tylko o V max ale tez o wyzszy moment na kolach i w zwiazku z tym szybsze zuzycie..zakladaja oczywiscie faktyczne zroznicowanie skladu mieszanki i konstrukcji opony przy roznych indeksach)

podsumowujac: nie trzeba ale warto zakladac wytrzymalsze opony
sorry za truizm
  
 
no ot ja sie pochwale . Indeks predkości mojej opony to W czyli 270km/h