Sortuj wg daty: rosnąco malejąco |
bolo80 Polonez Kraków | 2006-07-25 19:35:14 koledzy
czy ktos wie gdzie mi zestroja antene, tak zebym nie zaplacil za duzo, w krakowie, skawinie albo chrzanowie lub okolicach?? |
markoos CORSA - B Zgierz | 2007-07-05 22:57:45 Ja dzis rowniez nabylem Unidena 520 z antena Hustler i probowalem zestroic antenke
i po wykonaniu strojenia wychodzi mi nastepująco: na 20 - 1,4 na 1 - 1 (ale wydaje mi sie ze w ogole nie rusza sie wskaznik) na 40 - swr wynosi 1,8- 1,9 Ale wg mnie cos nie bardzo mi sie podoba moj odbiór wiele mi przerywa czasami dlugo cisza testowalem dzis jezdzac po Lodzi Prosilbym kogos o pomoc i moze o jakas porade co jeszcze mozna zrobic i po czym wywnioskowac ze antena jest dobrze zestrojona?? Pozdrawiam |
arek137 CB FORUM nadajnik Opel rekord Omega Katowice | 2007-07-06 05:07:38
boze rece opadaja strojenie anteny nie ma wpływu na odbior czy tez nadawanie stroi sie antene po to aby nie spalic koncowek mocy w radiu!!! kolego jak ci przerywa to rozkrec radio (tzn mniej SQ i RF-g) nie bedzie przerywało Aj ak sprawdzic zestrojenie anteny MIERNIKIEM ot wszystko i popierwsze antene stroi sie tak aby na środku pasma SWR był najnizszy tzn np: 1-1,5 20-1,2 40-1,5 ale kazdy SWR ponizej 2,0 jest do przyjecia |
markoos CORSA - B Zgierz | 2007-07-06 20:13:43 arek no ale cos sie denerwujesz... od wczroaj mam CB a wczesjenij nie interesowalem sie tym tematem to skad moge wiedziec chyba po to jest forum zebym mogl sie zapytac
Czy Ty w kazdym temacie wszystko wiesz?? chyba nie... no ale dzieki za odpowiedz, bede teraz wiedzial po co stroi sie antene... ponadto na roznych forach wlasnie pisza ze od zestrojenia anteny zalezy na jakas odleglosc bedziemy slyszec i nadac wiec widac wiele wresji jest .. a jewszcze co do strojenia to mam pytanie bo mam juz urzadzenie SWR-30 (reflektomierz) i teraz mam pytanie czy tam za pomocą pokrętła CAL w tym reflektomierzu stroje antene czy tylko i wylącznie poprzez chowanie lub wysuwanie anteny (lub skracanie) ?? a to urządzenie tylko pokazuje nam jaka jest wartosc tego SWR Pozdrawiam |
arek137 CB FORUM nadajnik Opel rekord Omega Katowice | 2007-07-07 05:13:32 markoos nie obuzam sie tylko chodzi o totalna dezinformacje kazdy pisze co innego nie majac podstawowej wiedzy w tym temacie
ok wiec tak pokretło cal = kalibracja tzn ustawiasz miernik aby odczyt był prawidłowy zreszta posłurze cie tu cytatem bo i tak lepiej tego nie opisze " Strojenie anteny fabrycznej jest możliwe w warunkach amatorskich pod warunkiem że mamy oryginalną nieprzerabianą cewkę w dobrym stanie , lub do takiego stanu ją doprowadzimy . Jeżeli do strojenia użyjemy popularnego przyrządu do określania różnicy impedancji od nominalnej ,czyli SWR'a (Standing Wave Ratio) to potrzebujemy dachu samochodu lub odpowiedniego kawałka blachy o wymiarach minimim 1 metr kwadratowy , mocowania anteny umieszczonego dokładnie w środku tego objektu , radia CB o mocy 4 Waty, sprawnego SWR'a , kabla pomiarowego o długości 3,62 metra lub wielokrotności tej długości , krótkiego kabla pomiędzy radiem a SWR'em. USTAWIENIE PRZYRZĄDU: Radio CB podłączyć do napięcia około 13,5V (12-15V) , do radia podłączyć kabel możliwie krótki (20cm) i do jego końca SWR, do wyjścia antenowego SWR'a podłączyć kabel pomiarowy 3,62 metra lub wielokrotność tej długości , kabel pomiarowy podłączyć do głowicy anteny. Najlepiej użyć prostego przyrządu aby zmniejszyć ryzyko złego posługiwania się nim i nieprawidłowych odczytów. Prosty przyrząd ma dwa przełączniki (Power i SWR) oraz (FWD i REF) Ustawiamy pierwszy przełącznik w pozycję SWR a drugi w pozycję FWD, naciskamy PTT (Push To Talk) czyli przycisk mikrofonowy , ustawiamy pokręłem SWR'a wskazówkę tak aby była na końcu skali w miejscu oznaczonym SET (kalibracja) , przełączamy przełącznik z pozycji FWD na pozycję REF , i odczytujemy wartość niedopasowania , po odczycie puszczmy przycisk PTT UWAGA czas pomiaru z naciśniętym przyciskiem PTT nie powinien trwać dłużej niż 20 sekund ,po czym należy dać 30 sekundową przerwę na schłodzenie tranzystora mocy (to najgorszy przypadek ,niektóre radia wytrzymują dłużej a inne nie , ale lepiej nie ryzykować ..., po drugie ilość ciepła które rogrzewa tranzystor mocy zależy od wielkości SWR'a , przy dużym niedopasowaniu > 3.0 tranzystor bardzo mocno się nagrzewa i należy szybko i sprawnie sprawdzać odczyt . Każda antena ma pewien zakres minimum SWR, długie anteny mają szerszy ten zakres a krótkie znacznie węższy..., ANTENA IDEALNA POWINNA MIEĆ NAJNIŻSZY SWR NA ŚRODKU PASMA CZYLI NA KANALE 20-dziestym , w miarę oddalania się od środka pasma SWR będzie rosnąć - uzyskująć największe , czyli najgorsze wyniki na kanałach 1 i 40. JAK STROIĆ PRZYPADKOWĄ ANTENĘ: Mamy jakąś cewkę i promiennik , montujemy to razem , podłączamy tak samo jak w zestawie pomiarowym. KAŻDY POMIAR NALEŻY SKALIBROWAĆ ! , przy zmianie kanału BEZWZGLĘDNIE (wsazówka na SET w mierniku SWR) Na kanale 1 odczytujemy SWR = 1,9 (przykład..., po prostu ma być niższy niż na 40 kanale) Na kanale 40 odczytujemy SWR = 2,1(przykład...,po prostu ma być wyższy niż na 1 kanale) co to oznacza? Oznacza to że promiennik jest za długi , przycinamy po centymetrze i z powrotem mierzymy w takich samych niezmiennych warunkach , NIE WOLNO ZMIENIAĆ POCHYŁU KĄTA ANTENY !. Po kilku lub bardzo wielu przycięciach i pomiarach uzyskujemy SWR który jest najniższy na 20 kanale i rośnie na krańcach , należy wiedzieć że czym bliżej będziemy właściwego pomiaru tym zmiany będą bardziej odczuwalne na mierniku SWR przy takich samych przycięciach promiennika , UWAGA nie uciąć za dużo - wymaga cierpliwości . A co gdy na kanale 1 jest SWR = 2.0 a na 40 SWR = 1.8 ?. (to przykład ,chodzi o to że SWR jest wyższy na kanale 1 a niższy na 40 kanale) To niedobrze ...promiennik anteny jest za krótki ! ,trzeba kupić bardzo długi i powoli go skracać tak jak opisałem wcześniej. Dlaczego nie piszę ile antena powinna mieć SWR'a ?. Dlatego że każda antena ma inny SWR minimalny , długie anteny mają przeważnie niższy SWR minimalny a któtsze wyższy. Jest już dobrze gdy SWR jest mniejszy od 2.0 Gdy jest 1.5 to już jest doskonale A gdy mniej to nasza instalacja jest prawie idealna !. SWR NALEŻY MIERZYĆ TYLKO NA KANALE 20 ,to tu jego wartość powinna być najniższa ( ogromny ideał ) Nie należy się przejmować gdy SWR na kanale 20 jest = 1,3 a na kanale 1 lub 40 = 2,5 ..... to normalne zjawisko. Powyższe wyniki są oczywiste dla anten zamocowanych prawidłowo czyli tak jak pisałem wcześniej a do tego w odległości 5,5 metra od anteny nie powinny znajdować się żadne metalowe elementy na długości całej anteny i powyżej !. Jeśli nie jesteśmy w stanie spełnić tych warunków to SWR zmierzony NAWET BARDZO SPRWNEJ I NOWEJ ANTENY będzie wysoki i NIE NALEŻY JEJ STROIĆ W TAKICH WARUNKACH - spowoduje to jej rozstrojenie pomimo polepszenia się (zmniejszenia) wyniku SWR !. Anteny mocowane nieprawidłowo (lusterka samochodowe, owiewki,narożniki dachu ,za lub z boku kabiny ,pod przykrywami itp.) będą zawsze miały wysoki lub bardzo wysoki SWR !. Nie należy ich skracać (stroić) pomimo polepszania się SWR. Co do tranzystorów mocy w radiach CB to psują się one też przypadkowo i nie należy za to winić od razu złej anteny , to zwykłe zużycie , czasem wada elementu lub przegrzanie (Ci co gadają za dużo) . UWAGA: miniaturowe anteny typu Midland 18-244, super mini ,Florida,New York itp.(szczególnie magnesówki) pracują z wysokim niedopasowaniem(SWR) ,mimo tego nie należy ich regulować za pomocą skracania czy wydłużania promiennika - doprowadzi to do pogorszenia ich działania ! , można zmieniać długość kabla lub zastosować 'maczer' , długość kabla i maczer zmieniają tylko SWR nie mając wpływu na częstotliwość rezonansową anteny ale oba rozwiązania nie wpływają na jakość działania anteny gdy kabel jest krótki (mniejszy lub równy 2,7 metra) Pozdrawiam i życzę dobrych rezultatów." CYTAT bay Defender Cb-radio.pl tak ze po lektorce tego posta bedziesz wiedział dokładnie co i jak |
markoos CORSA - B Zgierz | 2007-07-07 10:08:44 arek dzieki za wyczerpujący post na temat strojnia anteny
coprawda znalazlem juz go i czytalem ale tam nie bylo tej jednej rzeczy o ktora pytalem w poscie poprzednim ...czyli o to czy stroje za pomocą pokrętła CAL czy poprzez wysuwaine i chowanie ewentualnie skracanie anteny tzn samego bata i ja wlasnie ustawialem sobie za pomocą pokrętla a teraz wiem ze musze wszystko jeszcze raz zrobic i pobawic sie sama juz anteną Pozdrawiam |
arek137 CB FORUM nadajnik Opel rekord Omega Katowice | 2007-07-08 06:13:37
smo krecenie pokretłem na mierniku to kalibracja miernika do prawidłowego odczytu wartosci samo strojenie polega badz na wysunieciu promiennika(preta) z cewki badz wpuszczeniu go głebiej= skroceniu sa jednak wyjatki w ktorych stroi sie antene pierscieniami na cewce President maryland i kilka sirio |
markoos CORSA - B Zgierz | 2007-07-08 10:46:44 No to wczoraj postroilem antene
Umiescilem ja prawie na srodku dachu 30 cm od anteny radiowej podpialem pod reflektomierz i sprawdzilem SWR Bez obcinania anteny (wsunieta na maxa) wyszyly mi takie wyniki 20CH - 1,5 1 CH - 1 40 CH - 2 Jak uwazacie robic cos z tym jeszcze?? tzn skaracać drut czy dac sobie spokoj?? Bo z tego co czytalem takie wynki jakie przedstawilem swiadcza o tym ze antene jest za dluga... (mam Hustlra 100 cm) Pozdrawiam |
phuroger Kościerzyna | 2011-08-20 08:28:08 Potwierdzam z tym cięciem promiennika, co napisał wyżej kolega.
A sam promiennik kosztuje prawie połowę anteny |
bajcia Przemków | 2011-08-20 19:49:01
Przepraszam, ale chyba kolegę arka137 trochę poniosło z tym przycinaniem promiennika po centymetrze. Chyba chodziło ci o milimetry. Po kilku lub bardzo wielu przycięciach nie będzie już promiennika. |
optrew skoda octavia brzeziny | 2011-09-13 20:57:33 klaniam sie ze strojeniem mam do czynienia czasami i lubie to robic wiec kilka rad PRAWDZIWYCH nie wyssanych z paluszka;1.antene stroimy zawsze do miejsca zamocowania (postawienia) zmiana tego miejsca podczas strojenia badz urzytkowania po zestrojeniu jest niedopuszczalna (tutaj dodam ze anteny sztywne fizycznie sa lepsze od tych gietkich)..2..strojenie najlepiej przeprowadzac na ustronnym parkingu bez aut.3 . dlugosc kabla miedzy antena a radiem jest nie istotna w wiekrzosci anten..4..radia mozemy zmieniac miedzy autami anten juz nie kazde auto ma swoja ruszac nie wolno (chyba ze bedziemy stroic za kazdym razem gdy przelozymy)5.wartosc SWR ma znaczenie dla odbioru i nadawania im nizszy SWR tym lepiej..6 SWR co jakis czas nalezy kontrolowac zmienia sie (drgania pojazdu,korozja,zaniczyszczenia) |
Solltys CB FORUM nadajnik v40 przeddzidzie | 2011-09-15 11:34:18 Kilka uwag dodatkowych bez wysysania palca.
Należy nieco odczarować magię ustawiania WFS czyli "strojenia" anteny. WFS-czytamy Inaczej mówiąc "stroimy" dlatego, żeby cała moc nadajnika była emitowana przez antenę i żeby nic się nie "odbijało" od anteny i nie wracało do tzw."końcówki" radia czyli tranzystora wzmacniającego. Taki powrót sygnału odbitego powoduje przegrzewanie się "końcówki" i przy dłuższym nadawaniu może- podkreślam może spowodować jej spalenie. Doświadczenie uczy, że trzeba mieć SWR(WFS) na poziomie większym niż 2.5, żeby uwalić końcówkę, a i to w przypadku standardowego mobila jest rzadkość bo więcej słuchamy niż nadajemy. Przykładowo końcówka Unidena 520 i 510 jest dość odporna na ten przegrzew i trzeba się mocno postarać żeby ją spalić. Odrębną kwestią jest strata mocy którą chcemy wyemitować, a co za tym idzie skuteczny zasięg naszego nadawania. I znowu w przypadku standardowego mobila jest to pomijalne bo rozmowy w 90% są na zasadzie "jak cię widzę to cię słyszę" Inaczej ma się to do dłuższych rozmów poza #19 i na bazach. Tu SWR jest już bardzo istotny.
True, ale nie ma co przesadzać.Wystarczy napisać,że należałoby ponownie choć sprawdzić jak się SWR zmienił.
Ale co kolega ma na myśli? "Strojenie" i tak odbywa się w czasie postoju więc w czym kłopot? Zmiana SWR w czasie jazdy bo się antena wygięła? No owszem nieco.Ale bez paniki. To jest pomijalne. Większym problemem jest w przypadku promiennika długości 2m i jego wygięciu w rogala w czasie jazdy to że zmienia się polaryzacja emisji i sygnał zamiast rozchodzić się równomiernie wokół auta część wali w ziemię a część w kosmos. Ale ma to znaczenie przy rozmowach rzędu 20km i więcej. A i tu bardziej daje się we znaki ustawienie przeciwwagi względem odbiorcy. Przeciwaga czyli druga część dipola z którego nadajemy to... nasze auto-jego karoseria. Nie samym promiennikiem linia antenowa żyje. Przykładowo: Kombi z anteną nad tylną osią- najlepszy kierunek nadawczo-odbiorczy - przodem auta w kierunku odbiorcy. I dlatego zaleca się ustawianie anteny w osi bryły auta-jeśli to możliwe, bo emisja jest równomierna w każdym kierunku.
True. Ale dotyczy to wszelkiej maści świńskich ogonków długości do 1m które maja strasznie wąską charakterystykę i byle coś powoduje błąd odczytu. Jeżeli dopieszczamy antenę analizatorem na SWR, rzędu 1.05 to tak ma to znaczenie, a także to że wypadało by zamknąć drzwi.
Długość kabla jest nieistotna w każdej antenie. Kabel ma impedancję 50Ohm i jego długość nie ma prawa wpływać na SWR. Strojenie kablem to bzdura i mit, oraz oszustwo niektórych monterów. Długość kabla ma znaczenie w tłumieniu sygnału - np. baza parter +30mkabla do anteny na wieżowcu -wtedy po prostu kupuje się lepszy kabel o mniejszym tłumieniu - w mobilu ma to niewielki sens.
Prawda.
Wartość SWR ma znaczenie tylko i wyłącznie dla nadawania-odbierać można nawet z widelca wbitego w dach. Wyjaśniłem na wstępie dlaczego. Oczywiście "najniższy" SWR to 1.0000 osiągalny w teorii.
Święta prawda. Zwłaszcza przy antenach magnesowych za psie pieniądze. Podstawy łapią wilgoć do środka i nie wypuszczają tak łatwo. Połączenia korodują itepe. Uchwyty rantowe/klapowe - rdzewieją te dwa wkręty które wgryzają się w karoserię. Anteny w dziurze - najbardziej trwały i korzystny montaż. Po trzech/czterech sezonach zimowych należy zajrzeć pod podsufitkę. W zimie skrapla się tam woda z naszego oddechu i też może to powodować korozję specjalnej zębatej podkładki która wgryzając się w karoserię pod główką tworzy połączenie "masowe" Podsumowując jeśli jesteś właśnie tym standardowym mobilem z #19 i tylko do tego używasz CB - nie panikuj jak masz SWR rzędu 1.5 na kanale 20 i nieco wyższy na #1 i 40. Jednak tak jak zmieniasz olej i opony, znajdź czas raz w roku żeby sprawdzić instalację antenową. |