Sortuj wg daty: rosnąco malejąco |
Mrozek Miłośnik FSO 2 x PN i pare innych ... blisko Wrocka ;) | 2003-01-31 03:20:29 Oczywiście, że były silniki 1.4 zarówno OHC jak i DOHC. Mają dokładną pojemność skokową 1367 cm3 i były montowane we fiatach 131. Zresztą nie było ich wcale tak mało – tym bardziej nie była to żadna „krótka seria”, pomimo, że jest ich mniej niż „tysiącsześćsetek”. W okolicach Wrocka jeździ nawet kant z takim (w wersji dohc oczywiście ) silnikiem.
Wersja z jednym wałkiem rozrządu to 131C.000 ma moc 70 KM, a z dwoma wałkami (TC – Twin Cam, czyli bliźniacze wałki) ma numer 131C1.000 i moc 75 KM. Kadłuby te silniki mają dokładnie takie same, a same głowice można także sobie przekładać (ewentualnie trzeba tylko wykonać frezy w tłokach pod inny układ zaworów) , więc nie ma się co dziwić, że np. silnik 131C.000 ma dwuwałkową głowicę – ktoś kiedyś mógł sobie taką najzwyczajniej zamontować . Zresztą który diagnosta o tym by wiedział (no... gdybym ja nim był to mielibyście przechlapane ) , a poza tym mało by go to interesowało. Dla niego najważniejsze, żeby numery zgadzały się z tymi w dowodzie. Sam kadłub zresztą z zewnątrz jest zupełnie nie do odróżnienia od nowszych silników 1.6 dohc (tych krótkoskokowych – 71,5 mm - o średnicy tłoka 84 mm) czyli: 131B1.000 (fiat 131), 132C.000 (fiat 132) lub 132D.000 (fiat argenta). Bloki 1.4 różnią się od powyższych 1.6 tylko średnicą cylindra – w 1.4 mają one 78 mm, a w 1.6, co już wspomniałem, 84 mm. Więc da się to sprawdzić dopiero po zdjęciu głowicy i pomierzeniu średnic cylindrów. Zewnętrznie te silniki w żadnym szczególe się niczym nie różnią. Także skoki tłoka w tych silnikach są identyczne i wynoszą 71,5 mm – układy korbowe (wał+korbowody) są w nich też identyczne, więc współzamienne. Silnik 1.4 fiata 124 (Special T, Special TC, Sport Coupe, Spider), o który pyta Jojo, ma taką samą zasadniczo konstrukcję jak pozostałe znane wszystkim dohc, ale większą średnicę tłoków 80 mm co przy takim samym, jak dla omawianych powyżej wersji 1.4 i 1.6, skoku tłoka 71,5 mm daje nieco większą pojemność skokową, która wynosi w przypadku tego silnika 1438 cm3. Poza tym ten silnik to była wspaniale przygotowana „szlifierka” w starym, dobrym „alfowym” stylu (konstrukcja fiatowskich dohc to pochodna konstrukcji alfy romeo) o fantastycznej mocy aż 90 KM, które chętnie budziły się do życia, zwłaszcza po przekroczeniu 5000 rpm. Chyba wyjaśniłem wszystko? |
Gigant22 125p człuchów | 2003-01-31 09:43:59 no!! Wiedziałem że Mrozek powie cos kontretnego.......
Dzieki Mrozek !!! |
bolger Fiat 131 Mirafiori S ... Warszawa | 2003-11-30 12:22:44 Istnieje i jeździ po Warszawie w moim Supermirafiori |
Jojo Miłośnik FSO SI /PF 125 '77 Warszawa-Bemowo | 2003-11-30 14:51:17 Jeśli dobrze pamiętam to 1.4 DOHC
było montowane w F 124 spider |
AndrewS FSO 125p 1.4 GLI 16V ... Puławy | 2003-12-01 00:38:14 Dax przeciez mial w swoim FSO 125p silnik fiata 1.4 TC |
kosa131 (S) Miłośnik FSO 3x Fiat 131 (kombi, ... Szczecin | 2003-12-01 10:33:09
Dax ma 1.6 DOHC |
kasztan Polonez 1,5 SLE+lpg kraków, cieszyn | 2003-12-01 12:33:47 czy ktoś zna parametry silnika 1,3 TC ? (prawdopodobnie skok 71,5 mm)
|
PG Fiat 125 x 2 ,Tyran ... Kraków | 2003-12-01 13:57:34 znalazlem na necie ciekawa stronke z zestawieniem silnikow od fiata i innych moze sie to komus sprzyda...
silniki |