kefir200 Kętrzyn | Z dużej chmury mały deszcz...książka obejmuje ogólnie tematykę napraw nadwozi i innych elementów samochodów różnymi metodami. O naprawach nadwozia jest w sumie ogólnikowy opis. Ale podaje kilka kluczowych informacji. Dużo wyczytać można z działu o naprawianiu chłodnic lutowaniem...są tam tabele topnikow i środków do wytrawiania powierzchni...ale wracając do blach... Chciałbym właśnie zgłębić tą tematykę, bo nie raz już natknąłem się w necie na zdjęcia aut naprawianych cynowaniem i metoda wydaje mi się bardzo solidna. Nie stosowana zapewne ze względu na koszty i dużą czasochłonność.
Przeklepię najważniejszy wycinek tekstu:
Niewielkie ubytki korozyjne w postaci perforacji można wypełniać lutowaniem. Przed przystąpieniem do wykonania czynności związanych z regeneracją blachy należy dokładnie usunąć produkty korozji. Wykonuje się to mechanicznie (np. piaskowaniem lub za pomocą papieru ściernego), a jeśli zachodzi potrzeba, to resztki produktów korozji usuwa się jednym z dostępnych na rynku krajowym odrdzewiaczy (Fosol lub Focyt).
Czynnością poprzedzającą wypełnienie ubytku lutowiem jest pobielenie blachy w bezpośrednim sąsiedztwie uszkodzenia. Powierzchnię blachy w miejscu przygotowywanym do pobielania pokrywa się topnikiem (roztwór wodny ZnCl2), a następnie pobiela cyną, wykorzystując w tym celu kolbę lutowniczą, po czym ubytek wypełnia się lutowiem. Przy większych ubytkach lepsze wyniki można osiągnąć wykorzystując jako źródło ciepła płomień gazowy. Wskazane jest wzmocnienie regenerowanej blachy poprzez przylutowanie nakładki wykonanej z blachy cynkowej lub ocynkowanej. Do regeneracji nadwoziowych elementów blaszanych jest przewidziany lut cynowo-ołowiany w gatunku LC4A6. Można też stosować luty o wyższej zawartości cyny, są one jednak tym droższe, im większy jest w nich udział cyny. Lutem znormalizowanym o najwyższej zawartości cyny (95%) jest lut LC95A5.
Mało tego i niestety nie ma o zastosowaniu lutowania zamiast szapachli, a to mnie tez bardzo ciekawi. Obiecuje tego więcej... Zbieram wszelkie materiały o pracach przy aucie. Staram się zdobyc książki starsej daty, bo są tam ciekawe metody pracy przy autach, zwykle prostrzymi i bardziej dostępnymi narzędziami. |