Sortuj wg daty: rosnąco malejąco |
dzbanek Miłośnik FSO Caro 1.4 LPG (umarł ... Kraków | 2003-04-09 17:36:11 Mam pytanie, które wydaje się proste i troche mi było wstyd zadawać:
Czym sie różni moment obrotowy od mocy silnika? Teoria jest mi znana, ale jak przekłada się na praktykę. Jak się będzie zachowywał silnik, który przy danych obrotach będzie miał małą moc a duży moment, a jak silnik który tych samych obrotach ma dużą moc a mały moment? Ktoś może potrafi to rozsądnie wytłumaczyć? Dzbanek |
Crazy-FSO Polonez 1.5GLE Łódź | 2003-04-10 00:15:57 Zacznę od tego.....Moc jest tylko pewną pochodną momentu obrotowego.....z prostego wzoru Mobr x obroty = Moc obroty oczywiście w rad/sek a moment w Nm. Chodzi o to iż moment ukazuje nam jaką rzeczywistą siłę napędową możemy w danej chwili przenieść na koła ( uwzględniając przełożenia). Moc natomiast jest potrzebna jest tylko i wyłącznie do obliczania prędkości maksymalnej samochodu. Czyli moment odpowiedzialny jest za przyspieszenia , a moc za V - max. Znane jest Ci napewno zagadnienie osiągania przez motocylke dużych mocy. Jest to związane tylko i wyłącznie z dużymi prędkościami obrotowymi silnika. Taką samą moc może uzyskać silnik większy ale już przy mniejszych obrotach bo ma większy moment obrotowy. Myślę że nie zamotałem za bardzo |
dzbanek Miłośnik FSO Caro 1.4 LPG (umarł ... Kraków | 2003-04-10 01:04:21 Mniej więcej podobnie mi się wydawało:
Moc silnika można faktycznie opisać jako "jak największą prędkość może utrzymać samochód". Nie mogę zrozumieć, dlaczego silniki diesla, które na ogół mają znacznie większe momenty obrotowe od benzyniaków, są takie niechętne do przyspieszania? Dzbanej |
Mrozek Miłośnik FSO 2 x PN i pare innych ... blisko Wrocka ;) | 2003-04-10 02:08:42 Przedmówcy dobrze piszą, ja dodam tylko, że
|
adamus Miłośnik FSO 1.3 - 2.0 Gdynia, Elbląg | 2003-04-10 10:49:08 Wszystko sie zgadza, co napisano wyzej.
Chcialem tylko zwrocic uwage na taka dosc prosta zaleznosc, ze im wieksza pojemnosc, tym wiekszy moment obrotowy w calym zakresie obrotow. Przykladowo Rover 1.4 16V (Polonez) osiaga maks. moment 127 Nm, ale prawie identyczny Rover 1.6 16V juz ok. 145 Nm. Wspolczesne silniki 1.6 (oczywiscie 16V) osiagaja na ogol maks. moment 145-155 Nm; 1.8 - 160-175 Nm. Wartosci te zwiekszaja sie wraz z postepem techniki - jeszcze 10 lat temu wartosci momentu silnikow 1.8 byly osiagane przez silniki 2.0 (np. silnika Opla 2.0 115 KM - moment 170 Nm), a te dla 1.6 przez silniki 1.8. Idac wstecz slynny dla nas DOHC Fiata 2.0 osiaga "ledwie" 158 Nm, czyli taki jak prawie wszystkie nowoczesne 1.8, a nawet niektore 1.6. Oto jedna z dziedzin w ktorych widac postep techniki samochodowej. Pozdrowka Adamus PS Zaraz ktos zacznie rzucac wyjatki od powyzszych regul, ale przypominam, ze chcialem tu pokazac trendy, a nie ekstrema. |
MaciekW Miłośnik FSO Fiat Doblo Częstochowa | 2003-04-10 12:12:52 Kurna jak mi sie ten cayenne podoba !!!
No. of cylinders 8 Displacement 4.511 cm3 Power (DIN) 331 kW (450 bhp) at rpm 6,000 Max. torque 620 Nm at rpm 2,250-4,750 Compression ratio 9,5 : 1 NO i to 2,5tony w 5,6sek do 100 !! 620Nm ? Nadaje sie na traktor ? |
adamus Miłośnik FSO 1.3 - 2.0 Gdynia, Elbląg | 2003-04-10 12:41:11 Mysle, ze orka nie stanowila by wiekszego problemu (i jaki komfort), a nawet mach-orka (czyli orka z predkoscia swiatla .
Pozdrowka Adamus |
Bocian_s_313_PTK Miłośnik FSO PN Rover Siedlce | 2003-04-10 14:40:38
Chyba z prędkością dźwięku . Ale może się czepiam . |
adamus Miłośnik FSO 1.3 - 2.0 Gdynia, Elbląg | 2003-04-10 17:27:59 Bocian_s_313_PTK: oczywiscie (...) dzwieku! Ciekawe czy Mach tego slucha Pozdrowka na marginesie
Adamus |
dzbanek Miłośnik FSO Caro 1.4 LPG (umarł ... Kraków | 2003-04-10 19:43:42 Padł tu przykład Roverka. Ja bym powiedział, że większa _moc_ na danych obrotach - większe przyspieszenie. Najlepiej to widać po wykresie moc/obroty dla Roverka.
Z autobusami też mi się wydaje, że to moc gra główną rolę. W końcu takie piętrowe turystyczne mają >500KM pod maską. A dlaczego PN z Citroenem jest aż tak mulasty? Powinien się chyba trochę lepiej zbierać niż by się wydawało z tych 60-kilka koni. Porywność traktorów bierze się chyba z ich przełożeń. Przy tak krótkich przełożeniach na pewno wyrywają konie z kopytami Dzbanek |