Avensis D4D Litr oleju na 5 tys km

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Witam,

Moja Avensis 2.0 D4D ma obecnie przejechane 191 tys. km a w silniku jest olej Mobil1 5W50.
Jeżdżę na takim oleju od kiedy ją mam, od ponad dwóch lat czyli przez około ostatnie 60 tys. km.
Minęło już prawie 15 tys. km od ostatniej zmiany oleju, więc zrobiłem "rachunek sumienia" za ostatni rok (olej zmieniałem 20 sierpnia 2006) i wyszło mi na to, że dolałem przez ten czas do silnik około 2,5-3 litry oleju.

Nurtują mnie następujące pytania:
Czy tyle dolanego oleju (litr na 5 tys. km) to duży powód do zmartwienia?
Czy pozostać jeszcze przy syntetyku 5W50 a może już czas przejść na półsyntetyk 10W40?
Co sądzicie o opinii, że oleje Mobil1 "są rzadkie"? Tak powiedzieli mi mechanicy z warsztatu, w którym
będę zmieniał olej i filtry. Oni doradzają półsyntetyk BP.

Pozdrawiam
Grzesiek

[ wiadomość edytowana przez: MisiekII dnia 2007-08-20 20:18:43 ]
[ powód edycji: temacik ]
  
 
Litr na 1000km to żadna tragedia, jak poszukasz na forum to zauważysz że turbodiesle niestety trochę łykają i to nierzadko znacznie więcej niż twój więc nie dramatyzowałbym. Co do oleju to osobiście na twoim miejscu pozostałbym przy syntetyku. Co prawda półsyntetyk zmniejszyłby zapewne apetyt toyki na smarowidło ale kosztem parametrów smarnych co w przypadku wysilonego silnika z turbina jest raczej ryzykowne.
  
 
Cytat:
2007-08-11 22:32:58, SzybkiLopez pisze:
Litr na 1000km to żadna tragedia [...]


Czy mam przez to rozumieć, że litr na 5000km, to zupełnie nie powód do tragizowania?

Cytat:
Co do oleju to osobiście na twoim miejscu pozostałbym przy syntetyku


A może spróbować 0W40 Turbo Diesel?

Pozdrawiam
Grzesiek

  
 
Może zmienić producenta i wtedy sprawdzić jakie bedzie zużycie.Sprawdz na oleju bardziej lepkim o tej samej gestosci.
  
 
Cytat:
2007-08-12 09:42:07, carinus pisze:
Może zmienić producenta i wtedy sprawdzić jakie bedzie zużycie.Sprawdz na oleju bardziej lepkim o tej samej gestosci.



Hmmm...
A jak to rozpoznać??
  
 
Cytat:
Litr na 1000km to żadna tragedia

moja pomyłka miałem na mysli 1 litr na 5000km, litr na 1000 km to często podawana górna granica normy zużycia oleju podawana przez producentów samochodów, jednak wg mnie takie zużycie oleju to już byłby sygnał że coś złego dzieje się z silnikiem
  
 
A co z potocznymi opiniami, że przy przebiegu 150-200 tys. km warto przejść na półsyntetyk? Skąd mogło to się wziąć?
Jakoś trudno mi znaleźć techniczne uzasadnienie takiego stwierdzenia!
  
 
Cytat:
2007-08-12 09:42:07, carinus pisze:
Może zmienić producenta i wtedy sprawdzić jakie bedzie zużycie.Sprawdz na oleju bardziej lepkim o tej samej gestosci.


Bardzo proszę o uściślenie tego pomysłu!
  
 
Trzeba kupic olej o wiekszej lepkosci czyli np. nie 5/30 tylko 5/60.Kiedyś kupowałem syntetyk valvoline 10/60 i faktycznie mniej go silnik spalał.Taki olej nie spływa za szybko z czesci silnika i lepiej doszczelnia.Podobny jest castrol RS.Wada jest niestety cena tych olejków.
  
 
Cytat:
2007-08-15 10:57:02, carinus pisze:
Trzeba kupic olej o wiekszej lepkosci czyli np. nie 5/30 tylko 5/60.Kiedyś kupowałem syntetyk valvoline 10/60 i faktycznie mniej go silnik spalał.Taki olej nie spływa za szybko z czesci silnika i lepiej doszczelnia.Podobny jest castrol RS.Wada jest niestety cena tych olejków.



A co sądzicie o takich danych (zgromadzonych przeze mnie ze stron producentów opisujących poszczególne oleje):

Mobil 5W-50
Lepkość kin., ASTM D 445
[cSt] w 40ºC 104.9
[cSt] w 100ºC 17.5
Temp. płynięcia, [ºC], ASTM D 97 -54

BP VISCO 5000 5W/40
Lepkość kinematyczna: 85 mm2/s (85 cSt) przy 40°C
Lepkość kinematyczna: 14.3 mm2/s (14.3 cSt) przy 100°C
Temperatura krzepnięcia -36 °C

Castrol Magnatec Diesel 5W-40 B4
Lepkość, 40C ASTM D445 mm²/s 79.7
Lepkość, 100C ASTM D445 mm²/s 13.1
Temperatura płynięcia ASTM D97 °C -46

Jeśli dobrze rozumiem większa liczba cSt oznacza większą lepkość. Wygląda, więc na to, że stosowany przeze mnie obecnie olej 5W50 jest jednym z najbardziej lepkich syntetyków. Czyli pozostają już tylko oleje syntetyczne klasy 10W60

  
 
Cytat:
Wygląda, więc na to, że stosowany przeze mnie obecnie olej 5W50 jest jednym z najbardziej lepkich syntetyków. Czyli pozostają już tylko oleje syntetyczne klasy 10W60



Moze warto raz zalac silnik takim własnie olejem i sprawdzic reakcje.