Sortuj wg daty: rosnąco malejąco |
BratekX Yaris Rymanów Zdrój | 2008-05-19 15:00:08 Witam.
Właśnie odkręcałem prawe przednie koło od kierowcy. Sruby były tak zapieczone że żadna anie rusz. Postanowiłem użyc nogi. Założyłem klucz zaparłem się nogą i ... brzdęk. Kawałek szpilki odleciał z nakrętką:/ I teraz pytanie? Trzeba kupić nową piaste koła żeby wszystko było ok? Czy jest jakis inny sposób? I czy można jeździć z trzema zakręconymi srubami przy kole? Pozdrawiam |
BratekX Yaris Rymanów Zdrój | 2008-05-19 19:03:09 Tak wogóle te szpilki są jakoś na stałe mocowane do piasty czy normalnie legalnie można je wykrecać? |
pankuba TOYOTA DRIVER Renault Megane 220 GT Wawa | 2008-05-19 21:49:01 oczywiście że się je wybija/wykręca - także 0 problemu, kup w ASO nowe (może najlepiej 4 od razu) i wal do mechanika |
Bigelektron TOYOTA SPEC Katowice | 2008-05-20 01:13:44 A odkrecales przeciwnie do ruchu wskazowek zegara??? |
BratekX Yaris Rymanów Zdrój | 2008-05-20 07:59:35 Reszta jakoś poszła więc chyba kręciłem dobrze
Całe szczęście że można je wykręcic a jeszcze tak spytam czy dyżo z tym pracy? Można to zrobić odrazy po odkręceniu koła? I ile mniej wiecej bedzie kosztować taka szpilka |
marcinm TOYOTA MANIAK ... | 2008-05-20 10:23:13 Musisz zdjąć koło, zacisk, tarczę, i wtedy będzie po sprawie, myślę, że da się to zrobić bez ściągania zwrotnicy - przynajmniej u mnie się da
pzdr |
BratekX Yaris Rymanów Zdrój | 2008-05-20 18:36:42 Cóż. Takie życie
Szpilki kupione Za dwie sztuki + dwie nakrętki (w Anwie w Krakowie) zapłaciłem 52zł Teraz już nic tylko wymienić |
BratekX Yaris Rymanów Zdrój | 2008-05-24 09:46:35 W końcu miałem czas wymienić szpilki. Poszło bez problemu. Tak jak mówił kolega marcinm: zciągnąłem zacisk i tarcze, wybiłem pozostałość szpilki, wsadziłem nową, wszystko ładnie pozakręcałem i gotowe Czas operacji 1h |
jstanek81 Warszawa | 2016-04-27 23:09:01 Toyota Yaris 2011 tylne koło, urwana szpilka, hamulce bębnowe.
Nie znam się ale wymieniłem bez problemu. Cena szpilki w sklepie 12 zł. 1. Zdjąć koło. 2. W bębnie są 2 otwory. Wkręcić 2 śruby. 3. Ściągnąć bęben. 4. Punktakiem wybić szpilkę. 5. W piaście są duże otwory, przez które można wlożyć nowa szpilkę. 6. Zanim nałoży się bęben, nałożyć na szpilkę kilka podkładek, dokręcić nakrętką, żeby głowka szpilki weszła do piasty. 7. Nałożyć bęben, założyć koło, dokręcić. PS. Jeżeli stara, złamana szpilka została w nakrętce, dospawać śrube i wykręcić resztkę szpilki z nakrętki. |
Bigelektron TOYOTA SPEC Katowice | 2016-04-28 09:14:40 Dokrecanie kluczem dynamometrycznym jest koniecznoscia ze wzgledow bezpieczenstwa.
Przecietnie w samochodach osobowych producent zaleca moment 103-105 Nm wyjatek modele Forda np Focus 130 Nm. Moment ustala producent na podstawie wytrzymalosci szpilki sruby nakretki w zal co tam jest. Podczas dynamicznej jazdy tarcza beben nagrzewa sie i rozszerza cieplnie a poniewaz znajduje sie pomiedzy osadzeniem szpilki a nakretka wiec rosnie sila i naprezenie szpilki. Zakladajac bo nie znamy norm wytrzymalosci ze zerwanie nastapi przy 500Nm ,po dokreceniu 105 Nm I rozgrzaniu hamulcow do maxymalnego przyrostu objetosci naprezenie osiagnie np 300 to mamy 200Nm zapasu. Problem w tym ze dociagajac noga a zwlaszcza pneumatem nie mamy pojecia z jaka sila dokrecilismy. A osiagniecie 200-300Nm nie jest zbytnio zauwazalne. Zauwazalne jednak jest kiedy po zjezdzie z duzej gorki lub dlugim hamowaniu z duzej predkosci w ostatniej fazie hamowania wyprzedza nas kolo.Zbyt duzy moment plus rozszerzalnosc cieplna materialu i mamy charakterystyczne zerwanie wszystkich szpilek naraz jak ucial nozem. Widzialem wiele takich przypadkow a mechanik zostal oskarzony o niedokrecenie kola. Blad byl jednak w tym ze on to kolo w trosce o to zeby nie bylo za slabo ....dokrecil za mocno. Zasadniczo widac roznice na szpilkach i feldze.Wprzypadku zbyt duzego momentu urwane sa wszystkie rowno. W przypadku niedokrecenia w feldze mamy wyrobione stozki i otwory kolo zanim sie odkreci zaczyna sie chybotac na boki i gwinty na szpilkach sa obrobione nie do uzycia nawet po krotkiej jezdzie.Z wibracjami bywa roznie na przedniej osi da sie wyczuc na tylnej niejednokrotnie nic nie jest wyczuwalne w zaleznosci od klasy auta. W dzisiejszych czasach juz kazdy najmarniejszy warsztat ma klucz dynamometryczny lecz mechanicy czasami w blogiej nieswiadomosci zle go uzywaja.Np Dokreci pneumatem np 200Nm a potem kluczem dynamometrycznym nastawionym na 105 poklika i mysli ze jest ok ale nie jest. Pneumatem czy recznie ma byc tak dokrecone aby po zalozeniu klucza sruba ruszyla i dopiero klikniecie.Jezeli tylko kliknie trzeba zluzowac wszystkie i dokrecac dynamometrem jeszcze raz w kolejnosci na krzyz. Mam nadzieje ze teraz wielu sie zastanowi zanim pociagnie z buta lub pojedzie do warsztatu np wulkanizatora sprawdzic.105 Nm na ramieniu pol metra to wcale nie jest mocno to tylko okolo 21 kilogramow nacisku w warunkach ziemskich na koniec ramienia klucza ustawionego poziomo. Mozna posluzyc sie np sredniospasionym 5-6 latkiem stawiajac go na koncu dzwigni i pilnujac zeby sie nie wiercil.Zaleca sie o ile to mozliwe uzywac tego samego bachora do wszystkich czterech kol i nie dokarmiac w miedzyczasie. |