[OGÓLNE] Jak zrobić moduł opuszczania i domykania szyb?

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
witam
szukam czegos takiego jak jest w bmw czy mercedesach coupe...tzn przy otwieraniu drzwi, szyby na centymetr sie opuszczaja, a po zamknieciu domykaja aby nie uszkodzic uszczelki....sadze ze w cabrio byloby to super udogodnienie

i pytanie czy mozna takie cos zamontowac do escorta? co bedzie potrzebne? czy sa takie 'gotowce'? czy trzeba samemu sie bawic/rzezbic?


[ wiadomość edytowana przez: Kalor dnia 2010-05-13 15:49:32 ]
[ powód edycji: dostosowanie tematu do nowego regulaminu ]
  
 
Cytat:
2009-06-09 14:33:41, boru pisze:
witam szukam czegos takiego jak jest w bmw czy mercedesach coupe...tzn przy otwieraniu drzwi, szyby na centymetr sie opuszczaja, a po zamknieciu domykaja aby nie uszkodzic uszczelki....sadze ze w cabrio byloby to super udogodnienie i pytanie czy mozna takie cos zamontowac do escorta? co bedzie potrzebne? czy sa takie 'gotowce'? czy trzeba samemu sie bawic/rzezbic?





za dużej rzeźby nawet nie masz. zwykły moduł domykania szyb załatwia ci kwestie domknięcia. natomiast otwieranie szyby to musisz sobie dobrać jakiś przekaźnik, kóry puszcza prąd przez pare sekund i eksperymentalnie dobrać ile ci potrzeba.
potem spiąć to w wiązke jak ogarniasz elektryke i koniec
chyba że sa jakies gotowce, ale ja nawet nie wiedziałem że takie rozwiazania są w bmw i mercedesach, wiec sie nawet wypowiadać nie będe...
  
 
no wiec ja tez nawet nie wiedzialem...nawet mi to do glowy w sumie nie przyszlo a patent jest swietny bo w coupe (bez rynienek) i cabrio czesto wlasnie przy zamykaniu szczegolnie ta guma cierpi i sie wyrabia....

poza tym ja podnioslem nieco szybe zeby wyzej przylegala a co za tym idzie zeby nie cieklo (ew. mniej;] ) dlatego tez ta guma od dachu juz sie wyciera pomalu od przymykania :/

niestety elektryki jakos super nie ogarniam stad tez i ten temat

ktos ma moze jakis jeszcze pomysl ew. cos wie wiecej?

moze sa gotowe rozwiazania?
  
 
jakies jeszcze pomysly?
  
 
Tak wg mnie, to przydało by się to jakoś zgrać z czujnikiem który łapie przy pociągnięciu za klamkę i podaje "na otwórz" do napędu szyby. Na moduł domykania dajesz z czujnika zamkniętych drzwi (ponoć były takie orginalnie w niektórych wersjach). Przydałby się też jakiś obwodzik, który po domknięciu szyby przestanie podawać "na zamknij" żebyś miał normalnie regulacje szyb.
szczegół: musisz mieć możliwość otw/zamk okno bez kluczyka w stacyjce.
Wartoby to też zgrać z alarmem i zamkami, żeby działało tylko jak auto otwarte.
  
 
Przy domykaniu wystarczy zwykły moduł domykania szyb przeciążeniowy, podpinasz do sterownika centralnego zamka i sterujesz pilotem wraz z zamknięciem auta. Odnośnie otwierania, nie testowałem ale wydaje mi się, że załatwi sprawę taki sam moduł podpięty do sygnału otwierania zamka i obwodu otwierania szyb, jedno ale... otwiera szyby za każdym razem gdy otwierasz auto z pilota lub opcja podpięcia do dodatkowego kanału z centralki o ile takowy jest i otwierasz szyby osobnym przyciskiem na pilocie. Instrukcja podpięcia modułu domykania jest dołączona do zestawu, zastosowanie przy otwieraniu to kwestia interpretacji i wyobraźni ale bez znajomości podstaw elektroniki zasad działania centralki w essim nie ma co się za to zabierać.
W/w postaram się pomóc.
  
 
ooo Boru super mysl, mecze sie z tymi uszczelkami odkad podciagnalem sobie szyby troche w gore i musze zamykac za szybe zeby szyba podeszla pod uszczelke a nie oparla sie o nia i nie odstawala... a na taki patent nie wpadlem;p
nie wiem jak u Ciebie, ale mi wystarczy zeby opuscila sie jedyne w momencie gdy drzwi sa otwarte (drzwi, nie zamki) i domknela w momencie zamkniecia, wiec mysle ze trzeba bedzie wykorzystac krancowke. pomysle nad tym jak nie bede mogl zasnac

tak na szybko myslac to najlatwiej bylo by zrobic to tak: dorzucic orginalne one touch window relay rownierz do zamykania, co i tak planuje zrobic, zaprogramowac jakiegos procka, zeby po dostaniu masy z krancowki dal dwa impulsy co sekunde na otwarcie (pierwszy do upuszczenia, drugi do zatrzymania szyby) a po zaginieciu masy zeby dal impuls na zamykanie, po ktorym brazowy przekaznik zatrzyma szybke. pogadam z kumplem, powinien cos takiego bez problemu zrobic, ma programator a procek to kilka zlotych. trzeba dwie sztuki i jazda

co do opuszczania szybki po otwarciu centralnego zamka to nie widze sensu, po pierwsze nie rozroznimy czy wsiada sam kierowca czy tez pasazer, a po co otwierac niepotrzebna szybe, po drugie podczas deszczu moment otwarcia szyby powinien byc jak najkrotszy ze wzgledu na kapanie na siedzenia w momencie otwarcia szyby/drzwi(przynajmniej przy uszczelkach od mk5/6, w mk7 niby to poprawili, nie wiem jak to jest w mk4)

Boru, jesli tobie trze o uszczelki rownierz podczas otwierania drzwi (mi tylko przy zamykaniu sie blokuje) to trzeba by skracac krancowki albo czujniki niedomknietych drzwi jak byly w fabrycznych alarmach, zeby zaczelo opuszczac szybe przy nawet delikatnym uchyleniu drzwi.

uff ale sie rozpisalem ;p

--
edit, mysle, ze trzeba jeszcze bylo by rozruznic stan otwartej szyby, tzn zeby nie zamykalo nam szyby, kiedy my ja sami recznie opuscilismy



[ wiadomość edytowana przez: zenq dnia 2009-06-12 00:42:28 ]
  
 
widze ze cisza w temacie, mysle ze lepiej by bylo poruszyc temat na cabrio-clubie, pewnie wiecej zainteresowanych by bylo

tak sobie pomyslalem, ze w kwestii otwierania trzeba by sie wpiac za one touch window relay, przy zamykaniu w sumie tez mozna by pominac te przekazniki, bezposrednio do silnika szyby, bo w koncu czas zamykania mozna by ustawic na stale wedle czasu otworzenia, a pol sekundy za dlugo nic nie popsuje
przydal by sie ukladzik, ktory po pojawieniu sie masy dal by nam krotki impuls (dobrany doswiadczalnie) a po zniknieciu tej masy dlaby taki sam impuls tylko na innym wyjsciu, te impulsy podlaczylo by sie przez przekazniki pod silnik szyby i teoretycznie gotowe. i to razy dwie szt zeby na obydwie strony bylo.
  
 
Moduł czasowy można zdziergać na Ne555. Tanie i proste. (sterowanie przekaźnikami a przekaźniki na silnik) Faktycznie nie ma sensu, żeby opuszczały się w momencie otwarcia zamka, jednak gdyby połączyć to z alarmem/zamkiem tak, żeby blokowało układ kiedy auto jest zamknięte, to chyba warto. wg mnie czujniki powinny być w/przy klamkach, żeby przy minimalnym ruchu już szyba szła w dół, a nie kiedy drzwi są już uchylone. Na zamknij jakiś czujnik domkniętych drzwi.
  
 
Witam panowie pomysł naprawde godny uwagi może ktoś tego dokona to i foto relacja by się przydała
  
 
venom - plany sa, wstepnie 555 byc moze do tego wykorzystamy ale plany byly narazie przy piwku, jak pisalem za miesiac beda konkretniejsze plany, jak bedzie na to czas.
co do momentu opuszczenia szyby to zalerzy co jest wymagane - tzn u mnie nie trzeba by sie szyba uchylila w momencie pociagniecia klampki, tylko dopiero jak drzwi sa faktycznie otwarte, tak zeby przy zamykaniu podchodzily pod uszczelke, a nie na nią. tak czy siak jeden i drogi stan mozna rozroznic na kracowce (w koncu pociagniecie klamki ponosi za soba otwarcie drzwi)
  
 
podbijam ;]

i co i jak?
  
 
temat tych szyb urodził mi się niedługo po tym jak kupiłem cabrio,
kiedyś nawet zaprojektowałem takowy układ, jednak nieznalazłem chętnego który by mi pomógł zrobić wyliczenia do całej elektroniki,

i powiem tyle że mój system był znacznie lepszy od "podpinania się pod przekaźniki", w tym sposobie występuje następujące problem:
co jeśli okno jest już otwarte? wtedy niepowinno się uchylać ani domykać.

moj projekt przewidywał taką sytuację i bazował na detekcji położenia szyby i działał tylko gdy szyba przed otwarciem drzwi była zamknięta, a między otwarciem a zamknięciem drzwi szyba nie była ruszana,
do tego miałem zabezpieczenie przed podniesieniem szyby do końca przed zamknieciem drzwi

niestety bez pomocy pomysł umarł śmiercią naturalną, jeśli jednak są tutaj elektronicy zaawansowani i pomogli by mi w wyliczeniach to mogę się podjąć zaprojektowania takiego układu
  
 
moze na elektrode to wrzucisz?
  
 
na elektrodzie to banda aroganckich ćwoków jest,
są dwie możliwości po zadaniu tam pytania, albo Cię oleją (to ta najlepsza wersja) albo opieprzą i wyśmieją,
już zamieszczałem tam prośbę o pomoc właśnie w tym temacie i było praktycznie zero odzewu oprócz jednej czy dwóch odpowiedzi w stylu "po co ci to?" "zostaw i tak nie dasz rady" "kup se lepiej nowy samochód"

niestety tam tylko mądrzyć się potrafią a nikt niechce zdradzić choćby rąbka tej tejemnej magii jaką jest elektronika,
poprostu tam na pomoc niema co liczyć
  
 
znalazlem twoj post ;]

http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic955533.html

temat dalej otwarty...
  
 
Heh... ja myślałem że temat już został rozwiązany.
Boru, wg mnie temat wygląda tak: 3 czujniki w drzwi- w klamce zewnętrznej, wewnętrznej i w zamku na 'pełne domknięcie'. z czujników na 2 ukł czasowe (bo zapewne czasy podnoszenia i opuszczania na zadaną wys. bedą różne). dalej na silnik. zasilane z aku przez przekaźnik centralnego lub alarmu, żeby nie działało jak auto zamknięte. nie widze sensu wplatania go z org instalką, bo nawet jak szyba bedzie otwarta to skok szyby nikomu nie bedzie przeszkadzał, więc wystarczy go równolegle podpiąć (dbając jedynie o to, żeby zablokować możliwość podania jednocześnie sygnału z drzwi i z przycisku i/lub ukł. domykania.
Sam ukł elektroniczny to pikuś. odpowiednie ustawienie czujników bedzie trudniejsze. muszą działać tak: ten w klamce musi reagować od razu przy minimalnym ruchu klamki, żeby szyba zdążyła opaść nim zamek odpuści i uchylą się drzwi, a ten w zamku musi zadziałać dopiero, kiedy drzwi są całkowicie zamknięte.


-----------------
Nie bierz życia na serio, i tak nie wyjdziesz z niego żywy..

[ wiadomość edytowana przez: Venom_4x4 dnia 2010-10-09 06:40:27 ]
  
 
Ja opuściłem szyby przednie o 2 mm w doł i już szyba nie haczy o uszczelkę, nie przytrzaskuje jej i oczywiście nic nie cieknie