Przedstawiamy niepowtarzalną, nieoczywistą i nieustraszoną fizyczną manifestację Jaguara, który kontynuuje swoją transformację. Type 00 (czytane jako Type Zero Zero) uosabia kreatywną filozofię Jaguara – „Ekscytującego Modernizmu”.
Światowa premiera koncepcji wizji projektowej podczas Miami Art Week – gdy na sześć dni południowa Floryda staje się centrum światowej sztuki – stanowi zapowiedź nowego rozdziału Jaguara. Marka powraca do oryginalnego etosu „Copy Nothing” (ang. „nie bądź niczyją kopią”) stworzonego przez jej założyciela, Sir Williama Lyonsa.
"Magia Jaguara jest mi szczególnie bliska – to oryginalna brytyjska marka luksusowa, niezrównana pod względem dziedzictwa, artyzmu i emocjonalnego magnetyzmu. Pragniemy przywrócić tego ducha, budując takie samo poczucie zachwytu, jakie wzbudzały ikoniczne modele, jak E-Type. Nasza podróż już się rozpoczęła, przewodzi jej pierwotne credo „Nic nie kopiować” – a rezultaty będą spektakularne. W Miami Jaguar kontynuuje swoją transformację w markę w pełni elektryczną, wprowadzając nową linię luksusowych pojazdów. Ta przemiana wykracza poza same produkty, obejmując kompleksowe przeobrażenie całej tożsamości marki." - podkreślił Adrian Mardell, Dyrektor Generalny JLR
"Stworzyliśmy śmiały, kreatywny wizerunek Jaguara, który pozostaje wierny DNA marki, jednocześnie patrząc w przyszłość – nowoczesny, aktualny i naprawdę wyjątkowy." - dodał Rawdon Glover, Dyrektor Zarządzający Jaguara
Światowa premiera: Type 00
Przedrostek „Type” nawiązuje do dziedzictwa marki, takiego jak przełomowy E-Type. Pierwsze „zero” odnosi się do zerowej emisji spalin. Drugie symbolizuje status „samochodu zero” w nowej linii modeli. Wizjonerski design przełamuje konwencje pojazdów elektrycznych dzięki długiej masce, płynnej linii dachu, 23-calowym obręczom kół, sylwetce nadwozia typu fastback i tylnej części przypominającej łódź, tworząc spektakularną bryłę z wyrafinowanymi, nowoczesnymi powierzchniami.
"Type 00 jest czystym wyrazem nowej kreatywnej filozofii Jaguara. Ma niepowtarzalną prezencję. To wynik odważnego, nieskrępowanego kreatywnego myślenia i niezachwianej determinacji. To nasza pierwsza fizyczna manifestacja, stanowiąca fundament dla nowej linii jaguarów, które wyróżnią się jak żadne inne. Wizja, która dąży do do najwyższego poziomu artystycznej doskonałości.” - powiedział Profesor Gerry McGovern OBE, Dyrektor Kreatywny JLR
Ekscytujący Modernizm
Nowa kreatywna filozofia Jaguara opiera się na trzech kluczowych filarach, które przenikają każdy aspekt marki – od artystycznej identyfikacji wizualnej po sposób budowania relacji z klientami.
- Żywiołowość – energia, odwaga i brak ograniczeń, które przejawiają się zarówno w projektowanych pojazdach, jak i w wyjątkowych momentach kreowanych przez markę.
- Nowoczesnosć – zorientowany na przyszłość otwarty na świat i inspirowany jego różnorodnością. Szanuje przeszłość, lecz nie pozwala, by ją ograniczała.
- Przekonujący charakter – holistyczny, zmysłowy i niepowtarzalny. Buduje głębokie i znaczące więzi z klientami.
Uchwycić ducha Jaguara
Type 00 to preludium do przyszłej generacji Jaguarów, które oddadzą ducha i istotę marki w jej najlepszym wydaniu. Punktem wyjścia była czysta kartka papieru, zarówno z perspektywy projektowej, jak i inżynieryjnej. Nowa i unikalna platforma, JEA (Jaguar Electric Architecture), została opracowana od podstaw, aby umożliwić spektakularny projekt Type 00. Zapewni ona klientom wyjątkowe wrażenia z jazdy, dynamiczne prowadzenie oraz najwyższy poziom komfortu.
Najnowsze technologie elektryfikacji i inspirujące projekty sprawią, że przyszłe jaguary będą się wyróżniać na coraz bardziej jednorodnym rynku pojazdów elektrycznych.
Zbudowany w Wielkiej Brytanii, pierwszy produkcyjny jaguar nowej generacji będzie czterodrzwiowym GT, które zostanie zaprezentowane pod koniec 2025 roku. Będzie oferował zasięg na jednym ładowaniu do 770 km według WLTP lub 692 km według standardu EPA. Szybkie ładowanie samochodu w zaledwie 15 minut pozwoli na zapewnienie zasięgu aż 321 km.
Ekskluzywne sklepy marki
Jaguar zyska nową odsłonę w wybranych, ekskluzywnych salonach na całym świecie, zaprojektowanych z myślą o zapewnieniu klientom wciągającego doświadczenia marki. Te unikalne przestrzenie będą harmonijnie wpisywać się w lokalne otoczenie i kulturę, tworząc globalną sieć luksusowych dealerów. Pierwszy z nowych salonów Jaguara powstanie w prestiżowej dzielnicy mody w Paryżu, w samym sercu 8. dzielnicy.
Spektakularny wygląd zewnętrzny
Nowy, śmiały design łączy pionowe, gładkie powierzchnie z nowym symbolem Jaguara w centralnym punkcie. Wyraziste, precyzyjne reflektory akcentują narożniki pojazdu, podkreślając jego szerokość i nadając mu stabilny, zdecydowany charakter.
Boczny profil wyróżnia się odważnymi proporcjami, wzbogaconymi o laserowo wygrawerowany symbol “skaczącego” Jaguara na ręcznie wykańczanych mosiężnych detalach po obu stronach samochodu. Te elementy efektownie wysuwają się, odsłaniając tylne kamery, które – podobnie jak porty ładowania i przednie wloty powietrza – pozostają ukryte, dopóki nie są potrzebne.
Tylna część pojazdu stanowi kontynuację śmiałej stylistyki. Bezramkowa tylna klapa i panoramiczny dach zintegrowany z nadwoziem tworzą wrażenie rzeźby. Tylną bryłę definiuje charakterystyczny wzór „Strikethrough” (ang. „przekreślenie”), która ukrywa pełnowymiarowe tylne światła i podkreśla moc oraz monumentalny charakter Type 00.
"Jaguar to marka, gdzie zwyczajność nie ma wstępu. Gdy widzisz nowego jaguara po raz pierwszy, musi on wzbudzać respekt, jakby nigdy wcześniej nie istniał. Type 00 przyciąga uwagę i zachwyca, jak wszystkie legendarne modele Jaguara z przeszłości. Jego imponująca prezencja odzwierciedla unikalnego ducha brytyjskiej kreatywności i oryginalności. To celebracja sztuki i ucieleśnienie esencji żywiołowej nowoczesności. Podobnie jak dwa modele E-type, które zadebiutowały w 1961 roku na Salonie Samochodowym w Genewie, premiera Type 00 podkreśla dwie kontrastujące interpretacje nowej wizji projektowej Jaguara. Wersja Satin Rhodon Rose, określona jako „Miami Pink”, oddaje hołd pastelowym barwom kultowej architektury Art Deco, czerpiąc inspirację z charakterystycznego różowego odcienia, jaki wraz z upływem czasu przybiera mosiądz. Towarzyszy jej spektakularny model Inception Silver Blue, nazwany „London Blue”. Jego barwa, inspirowana opalizującym srebrnym błękitem lat 60., została wybrana, by podkreślić brytyjskie dziedzictwo marki Jaguar.” - powiedział Constantino Segui Gilabert, Szef Działu Projektowego nadwozia Jaguara
Urzekające wnętrze
Spektakularne drzwi motylkowe i tylna klapa otwierają się, prezentując modernistyczne wnętrze, które harmonijnie współgra ze śmiałymi proporcjami nadwozia. Przestronna kabina zachwyca trzema ręcznie wykończonymi mosiężnymi liniami biegnącymi wzdłuż całego wnętrza, z centralnym, 3,2-metrowym mosiężnym rdzeniem, który subtelnie oddziela dwie unoszące się deski rozdzielcze.
"Filozofia materialności Type 00 opiera się na wykorzystaniu autentycznych, nieoczywistych materiałów i urzekających kolorów, harmonijnie wpisujących się w nową kreatywną wizję marki. Trzy kluczowe materiały – mosiądz, kamień trawertynowy i tekstylia – zostały wykorzystane w sposób odważny i artystyczny, tworząc unikalną atmosferę wnętrza.” - powiedziała Mary Crisp, Główna Projektantka ds. Materialności marki Jaguar
Kojący kamień trawertynowy pełni rolę cokołu, podtrzymując unoszące się siedzenia oraz centralny mosiężny rdzeń. Jego naturalne piękno zainspirowało bogatą, wielowarstwową i tonalną paletę kolorów wnętrza. Tkane tekstylia podkreślają kunszt wykonania – miękka mieszanka wełny, inspirowana ręcznie tkaną przędzą, pokrywa dwa fotele, głośnik typu „soundbar” oraz podłogę, nadając wnętrzu wyjątkową fakturę i wyrafinowanie.
"Podobnie jak design zewnętrzny, wnętrze Type 00 wyróżnia się zaawansowanymi technologiami, które definiują jego charakter. Ekrany subtelnie i efektownie wysuwają się z deski rozdzielczej, a zautomatyzowane schowki otwierają się delikatnie na żądanie, odkrywając ukryte akcenty żywych kolorów. Wierzymy, że technologia powinna wzbogacać nowoczesne, luksusowe doświadczenie, a nie dominować nad architekturą – cyfrowy ekran w centralnej części kokpitu jest tego doskonałym przykładem. Wyświetlacz Clearsight, zastępując tradycyjne lusterko wsteczne, znacząco poprawia widoczność, podkreślając jednocześnie innowacyjny charakter wnętrza.” - powiedział Tom Holden, Główny Projektant Wnętrz w firmie Jaguar
Zmysłowe doświadczenie
Type 00 to doświadczenie dla zmysłów. Zharmonizowany z nadwoziem przeszklony dach rzuca subtelny wzór na materiały wewnątrz, ożywiając tekstury i zmieniając ich charakter w ciągu dnia.
Zespół projektantów Jaguara zbadał nowe sposoby na ulepszenie wnętrza. Pasażerowie mogą dostosować kabinę do swojego nastroju za pomocą unikalnej konsoli Prism. Celem tej funkcji jest zaangażowanie pasażerów w pojazd i rozszerzenie koncepcji dostosowywania i personalizacji. Jest ona chowana za elegancko zaprojektowanymi drzwiami z napędem elektrycznym i zawiera trzy totemy z naturalnych materiałów - mosiądzu, trawertynu i alabastru.
Umieszczenie jednego z totemów w konsoli środkowej dostosowuje nastrój wnętrza. Wszystko, począwszy od oświetlenia ambientowego i unikalnego krajobrazu dźwiękowego, a skończywszy na dostosowanej grafice ekranu, odzwierciedla właściwości wybranego materiału. Indywidualnie dobrane zapachy współgrają z materiałami, zapewniając bezprecedensową personalizację.
To żywiołowe i artystyczne podejście do angażowania zmysłów rozciąga się na ekrany wyświetlaczy, na których animacje są tworzone za pomocą kreatywnej techniki „Chiaroscuro” - wykorzystującej światło i cień do definiowania trójwymiarowych obiektów.
Symbole zmian
Type 00 prezentuje nową tożsamość Jaguara z potężnymi symbolami zmian podkreślającymi transformację. Wszystkie są inspirowane cennym pochodzeniem Jaguara.
Znak producenta - podpis Jaguara
Celebracja nowoczesności - geometryczna forma, symetria i prostota. Zainspirowany przez Malcolma Sayera, projektanta Jaguara C, D i E-Type, który w wyjątkowy sposób połączył naukę i sztukę, aby stworzyć ponadczasowe kształty tych samochodów. Geometryczne kształty liter są obracane, aby stworzyć idealną wizualną symetrię i równowagę. Tworzy to modernistyczną formę, która podkreśla wybitną nazwę Jaguar.
Sygnatura
Ta odważna, liniowa grafika nadaje Jaguarowi silną obecność i natychmiast rozpoznawalny styl, symbolizując wyróżnianie się ponad imitację i przeciętność.
Żywiołowe kolory
Dynamiczne i odważne zastosowanie kolorów stanowi fundament nowej tożsamości marki Jaguar, głęboko zakorzenionej w jej związku ze sztuką. Kolory te zawsze pojawiają się w kontekście tekstury lub ruchu, dodając głębi i charakteru.
Artystyczne przedsięwzięcie
Jaguar zyskał reputację dzięki oryginalnemu myśleniu inspirowanemu wyjątkową wizją założyciela, Sir Williama Lyonsa, który wierzył, że Jaguar nie powinien być „kopią niczego”, a jego samochody powinny być traktowane jako formy sztuki.
Jako sponsor tytularny Art Miami, Jaguar przedstawił wystawę „Jaguar. Exuberance.” – immersyjną eksplorację nowego, odważnego języka wizualnego, wzbogaconą oryginalnymi pracami brytyjskich artystów. Następnie, w modowej i architektonicznej dzielnicy Miami Design District, odbyła się prezentacja instalacji „Copy Nothing”, uświetniająca globalny debiut modelu Type 00.
"Nasza obecność na Miami Art Week podkreśla cel Jaguara jako orędownika sztuki i kreatywności we wszystkich jej formach. Wiemy, że sztuka jest pasją naszych przyszłych klientów, więc nie ma lepszego sposobu niż bezpośrednia rozmowa z nimi na jednym z najważniejszych festiwali sztuki na świecie”. - powiedział Rawdon Glover, Dyrektor Zarządzający Jaguar