Sto lat temu, 4 września 1901 roku w Blackpool urodził się William Lyons. W swoje 21 urodziny założył z przyjacielem, Williamem Walmsley fabrykę koszy motocyklowych Swallow Sidecar Company. W kilkanaście lat później firma zasłynie jako producent samochodów o nazwie Jaguar.
Osiągnięty w początku lat dwudziestych sukces na rynku motocyklowym spowodował rozszerzenie produkcji Swallow Sidecar Company o nadwozia samochodowe dla takich wytwórców jak Austin, Standard czy Fiat. Największym powodzeniem cieszył się mały samochodzik Austin Seven.
W 1928 roku fabryka przeniosła się do Coventry. Trzy lata później powstała pierwsza samodzielna konstrukcja firmy - samochód o nazwie SS (od nazwy producenta). W połowie lat trzydziestych Walmsley wycofał się z udziału w kierowaniu Swallow Sidecar Company. We wrześniu 1935 roku swą premierę miał pierwszy model o nazwie Jaguar - SS Jaguar 2 1-litra, dając początek całej serii pojazdów.
W czasie II Wojny Światowej linie montażowe sportowych samochodów zostały przystosowane do produkcji części dla samolotów oraz wojskowych koszy motocyklowych. Po zakończeniu działań wojennych szybko powrócono do wytwarzania cywilnych pojazdów. W tym samym czasie firma przyjęła nową nazwę: Jaguar Cars Limited.
Pierwszą gwiazdą w powojennej historii Jaguara był model XK 120, wytwarzany od 1948 roku. Liczba 120 w nazwie oznaczała niewiarygodną jak na tamte czasy maksymalną prędkość 120 mil/godzinę. Nic więc dziwnego, że przełom lat czterdziestych i pięćdziesiątych to okres dominacji XK 120 w wyścigach i rajdach samochodowych.
Lyons zdawał sobie sprawę, iż do zwyciężania na najbardziej prestiżowych torach wyścigowych potrzebne jest nowe auto. W latach pięćdziesiątych takim samochodem stał się model XK120C ( C od słowa Competition) i jego następca, model D. Już w 1951 roku C-Type zwyciężył w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans. Dwa lata później dzięki zastosowaniu hamulców tarczowych Jaguar zdeklasował przeciwników, zajmując w Le Mans pierwsze, drugie i czwarte miejsce. Równie udany był rok 1956, gdy po raz pierwszy w historii jedna firma wygrała w tym samym roku w Le Mans (model D) i Monte Carlo (model Mark VII). Następny rok to znów przeważające zwycięstwo D-Type w Le Mans. Jaguary zakończyły wyścig na pierwszym, drugim, trzecim, czwartym i szóstym miejscu.
Dekada lat 60-tych upłynęła pod znakiem najsłynniejszego sportowego Jaguara - modelu E-Type. Już od swej premiery w 1961 roku E-Type stał się motoryzacyjną sensacją. Podobnie jak w przypadku XK 120 i późniejszego modelu – limuzyny XJ6, także E-Type uzyskał swoją ostateczną sylwetkę dzięki Lyonsowi, który aktywnie uczestniczył w projektowaniu wszystkich kolejnych Jaguarów przez prawie czterdzieści lat.
Sir William (tytuł szlachecki uzyskał w 1956 roku) osobiście kierował firmą do 1968 roku. Do 1972 roku był prezesem Jaguara. Po ustąpieniu z tego stanowiska, do końca życia pozostawał Honorowym Prezydentem Jaguara. Od 1924 roku był żonaty z Gretą Brown, z którą miał troje dzieci (dwie córki oraz syna, Johna, który zginął w wypadku samochodowym we Francji w 1955 roku).
Poza pracą, był zapalonym golfistą. Zmarł w swoim domu w 1985 roku.