Saab 900 to kontynuacja modelu Saab 99, produkowana w latach 1978-1994. Występował w wielu wariantach, jako dwu- i czterodrzwiowa limuzyna, kombi lub coupé oraz kabriolet. Wyróżniał się indywidualnym stylem oraz dużym poziomem bezpieczeństwa, zarówno aktywnego, jak i pasywnego. Wykorzystywał zamontowany wzdłużnie silnik i napęd na przednią oś.
W 1981 roku przeszedł gruntowną modernizację, która nadała mu odmienny wygląd i zmieniła ofertę silnikową.
Kolejny facelifting nastąpił w 1987 roku i przyniósł Saabowi 900 nową, pochyłą, przednią część nadwozia. Po przejęciu przez General Motors produkcja pierwszej generacji została wstrzymana ze względu na niską rentowność. Zastąpiono ją drugą generacją, do produkcji której użyto wielu komponentów technicznych GM, dodając także silniki z oferty Opla i zmieniając wygląd zewnętrzny.