Nowy smart fortwo to konsekwentna ewolucja samochodu, który był i jest niezrównany pod względem kształtów, użyteczności i charakteru. Wprowadzony na rynek w roku 1998, smart w pierwszej swej generacji błyskawicznie zyskał status auta kultowego. Nowy smart fortwo ustanawia w swej klasie standardy na polu komfortu, zwinności, bezpieczeństwa i ekologii.
Dla nowego smarta fortwo konstruktorzy ustawili poprzeczkę jeszcze wyżej. Zoptymalizowano układ jezdny, a większy rozstaw osi i większe nadwozie uczyniły smarta fortwo wygodniejszym. Zwiększono także bezpieczeństwo czynne i bierne, a przekonstruowane silniki zapewniają wyższą zwinność oraz bezdyskusyjne pierwsze miejsce na świecie w zakresie proekologiczności.
Starannie dopracowany design nadaje smartowi fortwo świeżego, bardziej męskiego charakteru. Auto zachowuje jednak swą pierwotną naturę – jest rozpoznawalne natychmiast, właśnie jako smart. W nowym smarcie odnajdziemy wszystkie typowe cechy pierwowzoru – jednobryłową konstrukcję, zwarte, dwubarwne nadwozie z dwóch materiałów, uderzającą w swej sile klatkę tridion oraz innowacyjne i niebywale praktyczne panele plastikowe.
Także w przyszłości smart fortwo będzie więc uosabiać najważniejsze dla marki wartości – innowacyjność i funkcjonalność. To ponadklasowy pojazd świadczący o pozytywnym stosunku do życia. Jego właściciele myślą nowocześnie, są ludźmi odpowiedzialnymi w sensie i społecznym, i ekologicznym. Dla nich smart fortwo to deklaracja niezawisłości, to wszystko, czego człowiek potrzebuje od samochodu w mieście.
Żaden inny samochód nie ma tak młodych użytkowników. Aż 85 proc. z nich to ludzie poniżej 40 roku życia. Pochodzą z różnych społecznych grup, ale wszyscy prowadzą indywidualistyczne życie.
A smart – poza tym, że jest niezwykle oszczędny, jest też radosny i miły, a mając poniżej 3 m długości zajmuje bardzo mało miejsca i na drodze, i na parkingu. Smart fortwo stał się typowym elementem krajobrazu w aż 36 krajach, gdzie sprzedał się w liczbie przeszło 770 000 sztuk.
Silniki: mocne, czyste, ekonomiczne
Smart fortwo wejdzie do sprzedaży w kwietniu 2007 wyposażony w przekonstruowane silniki benzynowe. Trzycylindrowe jednostki o pojemności 1 litra rozwijają moc 45 kW, 52 kW or 62 kW (61 KM, 71 KM lub 84 KM). Smart fortwo cdi ma moc 33 kW (45 KM). Wszystkie jednostki napędowe współpracują z nową, zautomatyzowaną skrzynią biegów o pięciu przełożeniach konstrucji Getraga. Wersje benzynowe rozwijają teraz prędkość maksymalną 145 km/h – o 10 km/h więcej niż poprzednik.
Mimo wzrostu mocy silnika standardowe zużycie paliwa wersji benzynowych to zaledwie 4,9 l/100 km. W wersjach 45- i 52-kilowatowych smart fortwo coupé potrzebuje jeszcze mniej paliwa: tu standardowe zużycie paliwa wg NEDC wynosi 4,7 l/100 km.
Wersja wysokoprężna imponuje jeszcze oszczędniejszym spalaniem. Zużywając standardowo 3,4 l oleju napędowego na 100 km, smart fortwo cdi wykazuje się najniższym spalaniem w swej klasie. Mówiąc wprost, nie ma ekonomiczniejszego sposobu na jazdę samochodem, niż smart fortwo cdi. smart fortwo cdi legitymuje się przy tym emisją CO2 na poziomie zaledwie 90 g/km. Wysokoprężna wersja smarta fortwo ma tym samym najniższą emisję CO2 wśród wszystkich samochodów obecnych dziś na rynku.
W porównaniu z pierwszą generacją autko delikatnie się rozrosło – 19,5 cm więcej długości wykorzystano dla ochrony pieszych, zabezpieczenia przed najechaniem z tyłu oraz podniesienia komfortu.
Bagażnik mieści teraz 220 l – o 70 więcej niż w poprzedniku – a załadowany do dachu aż 340 l (o 80 więcej). Także tu znajdziemy dwuczęściową klapę bagażnika, której dolna część ułatwia za- i wyładunek. Po jej rozłożeniu można na niej oprzeć 50 kg.
Także w środku smart pozostał smartem. W kabinie odnajdziemy tu wiele znajomych elementów – stojące nawiewy i zegary, wielkie połacie pokryte materiałem na drzwiach i desce rozdzielczej, bezpieczne fotele ze zintegrowanymi pasami oraz stacyjkę za dźwignią zmiany biegów. Uważny obserwator dostrzeże natychmiast zasadniczą zmianę: deska rozdzielcza ma teraz prosty kształt – to wymuszają niektóre amerykańskie przepisy zderzeniowe. Ale nie ma tego złego… W kabinie zrobiło się teraz jeszcze przestronniej!
Bezpieczeństwo na najwyższym poziomie
Stary smart fortwo charakteryzował się już wysokim poziomem bezpieczeństwa. W nowym modelu udało się go jeszcze podnieść. Nowe fortwo poddano jeszcze bardziej wyrafinowanym testom, zarówno zgodnym z Euro-NCAP, jak i regulacjami amerykańskimi – smart będzie bowiem sprzedawany w USA od przyszłego roku. A przecież wszystkie standardy Mercedes Car Group muszą dotyczyć i smarta! Przedni pas auta spełnia teraz najnowsze wymogi związane z ochroną pieszych, a wśród opcji pojawiły się boczne airbagi.
smart fortwo cabrio z elektrycznie zamykanym dachem
To kolejny dowód na podniesienie poziomu komfortu – wyposażony w ogrzewaną szklaną szybę dach smarta cabrio można teraz uruchamiać elektrycznie i zatrzymywać w dowolnej pozycji ,a w dodatku nie trzeba zatrzymywać auta, by otworzyć lub zamknąć dach-można to zrobić przy dowolnej predkości! Ponadto pałąki boczne (słupki C) można zdemontować i schować w specjalnych uchwytach bagażnika.
Wersje wyposażeniowe pure, pulse i passion, BRABUS
Podstawowa wersja pure ma plastikowy dach, wersje pulse i passion mają natomiast dach przezroczysty, wykonany z poliwęglanu. Fani wersji BRABUS też mają czego wyczekiwać: wprowadzenie tego wariantu planowane jest na jesień br.
Bogate wyposażenie seryjne, szeroka paleta opcji
Najważniejsze elementy wyposażenia seryjnego obejmują klatkę bezpieczeństwa tridion, airbagi czołowe, bezpieczne fotele ze zintegrowanymi pasami, napinaczami i ogranicznikami napięcia. Unikatowa w tej klasie jest obecność systemów ESP i Brake Assist obok oczywistego dziś ABS.
A oto kilka innych elementów standardowych: projektorowe lampy główne z żarówkami H7, centralny zamek ze zdalnym sterowaniem, składane oparcia obu foteli, wskaźnik temperatury zewnętrznej, komfortowe wycieraczki z interwałowym trybem uzależnionym od prędkości…
Smart fortwo może być zindywidualizowany za pomocą wielu opcji. Wśród nich znajdziemy np. boczne airbagi, klimatyzację (standard w passion), elektryczne wspomaganie kierownicy, aluminiowe koła (standard w pulse i passion), skórzaną tapicerkę, mocowanie Isofix, system audio ze zmieniarką CD, subwooferem i odtwarzaczem MP3. Ponadto dostępny jest zintegrowany, przenośny system nawigacji, czujniki deszczu i ciemności oraz elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka.
Model specjalny "edition limited one"
Z okazji prezentacji pierwszego smarta w roku 1998 klienci mieli możliwość nabycia specjalnej, limitowanej wersji auta o nazwie "limited/1". Wyprodukowano takich aut zaledwie 7500 – i dziś są to bardzo poszukiwane przez kolekcjonerów egzemplarze. Z okazji wejścia na rynek drugiej generacji smarta fortwo znów będzie dostępna limitowana seria – zaledwie 1500 sztuk wersji "edition limited one", wyłącznie jako coupé. Z zewnątrz auto wyróżniać będzie srebrnej barwy klatka tridion w połączeniu z ciemnoszarymi panelami. Także obudowy lusterek i grill będą polakierowane na srebrno, a dopełnieniem stylistycznym będą aluminiowe, sześcioszprychowe felgi z szerokimi oponami i panoramiczny dach.
"edition limited one" napędzana jest trzycylindrowym benzynowym silnikiem o mocy 52 kW (71 KM). Wewnątrz na kierowcę czekają klimatyzacja, podgrzewane fotele i radio. Jednak najwyrazistszym wyznacznikiem będzie ekskluzywna tylko dla tej wersji tego modelu koniakowa, skórzana tapicerka Nappa o fakturze zużytej skóry, zdobiąca nie tylko fotele, ale i trójramienną, sportową kierownicę oraz gałkę lewarka biegów. Także welurowe dywaniki mają wstawki ze skóry.
Hambach: wzorcowa produkcja modularna i ochrona środowiska
Smart fortwo jest wytwarzany we Francji w Hambach. Lokalni partnerzy systemowi dostarczają wstępnie zmontowane moduły bezpośrednio na linię produkcyjną. Proces produkcji zoptymalizowano, wytworzenie jednego auta trwa teraz 8 zamiast niegdysiejszych 9,5 godziny, a sam proces montażu skrócono z 4,5 do 3,5 godzin .
Wielkie znaczenie przykłada się w Hambach do ochrony środowiska. Na przykład do lakierowania paneli używane są wyłącznie lakiery wodne.
Klatka bezpieczeństwa tridion lakierowana jest proszkowo, również bez użycia rozpuszczalników. Pełne panele boczne w kolorach czarnym, białym i żółtym podlegają pełnemu recyklingowi.