...i generuje maksymalny moment obrotowy wyższy o około 18 procent. Taki trening siłowy wyraźnie uskrzydlił temperament kultowego dwumiejscowca, nie naruszając przy tym przykładowo niskiego spalania. Tak jak dotychczas smart zadowala się 3,4 litra oleju napędowego na 100 kilometrów (wg NEFZ), a wskaźnik emisji CO2 – 88 g/km – potwierdza jego prymat jako mistrza niskiej emisji dwutlenku węgla. Ponadto od roku modelowego 2010 wszystkie warianty smart fortwo, łącznie z wersjami BRABUS, spełniają surowe wartości graniczne emisji spalin, określone przez normę EU 5.
Smart fortwo ma na całym świecie status kultowego samochodu, idealnie pasującego do naszych czasów. Dzięki jedynej w swoim rodzaju koncepcji wymaga bezkonkurencyjnie mało miejsca w ruchu drogowym i przy parkowaniu. Wykazuje się przy tym niskim zużyciem paliwa i minimalną emisją dwutlenku węgla, w unikalny sposób łącząc mobilność, ekologię i radość życia. W roku modelowym 2010 smart konsekwentnie kontynuuje taką filozofię, dzięki czemu fortwo będzie od teraz jeszcze bardziej przyjazny dla środowiska i atrakcyjniejszy w prowadzeniu.
Najważniejsza zmiana: smart fortwo cdi na łącznej długości 2,69 metra na nowo definiuje połączenie oszczędności z radością z jazdy. Jego udoskonalony silnik Diesla generuje teraz moc 40 kW/ 54 KM – o siedem kW, wzgl. o 21 procent więcej od poprzednika. Ponadto zmodyfikowany, trzycylindrowy silnik zapewnia maksymalny moment obrotowy 130 niutonometrów (plus 18 procent). W efekcie zorientowany na lifestyle samochód jest bardziej dynamiczny i gwarantuje większą radość z jazdy. Dzięki zwiększeniu mocy podczas przyspieszania od zera do 100 km/h upływa teraz 16,8 sekundy. Zwiększenie temperamentu nie ma przy tym wpływu na wyróżniające ten modny dwuosobowy samochód wartości zużycia paliwa i emisji spalin. Tak jak do tej pory, w cyklu mieszanym spalanie wynosi 3,4 litra na 100 kilometrów, a emisja CO2 – 88 g/km, co zapewnia modelowi smart fortwo cdi tytuł mistrza świata niskiej emisji CO2 pośród wszystkich samochodów seryjnych z silnikiem spalinowym.
21-procentowy wzrost mocy został osiągnięty głównie przez zmianę kształtu tłoków, w powiązaniu z dostosowaniem parametrów wtrysku i ciśnienia doładowania. Wzrost momentu obrotowego umożliwił ponadto zwiększenie zakresu przełożenia na trzecim i czwartym biegu o dziesięć, wzgl. jedenaście procent oraz wcześniejsze zmiany przełożeń w programie automatycznej zmiany biegów. W efekcie prędkość obrotowa silnika w szczególnie często wykorzystywanych zakresach prędkości jest niższa, co pozytywnie wpływa na zużycie paliwa i poziom emisji hałasu. smart fortwo cdi jest wyposażony w zamknięty filtr cząstek stałych i z zapasem spełnia wartości graniczne określone przez normę EU 5.
Również wersje benzynowe kultowego dwumiejscowca roku modelowego 2010 dzięki zoptymalizowanemu systemowi sterowania pracą silnika i skrzyni biegów spełniają wymagające założenia normy emisji spalin EU 5. Jest to nie tylko korzystne dla środowiska naturalnego, ale w wielu krajach – na przykład w Niemczech – wiąże się ze znacznymi ulgami podatkowymi.
Nowościami są również elementy kontrastujące w błyszczącym, czarnym, perłowym kolorze, podkreślające wysoką jakość i harmonię. W ramach wyposażenia dodatkowego dostępny jest także teraz składany podłokietnik, zapewniający większy komfort.
W wyposażeniu dodatkowym znalazł się również zestaw głośnomówiący smart z kolorowym wyświetlaczem i kompleksowymi funkcjami multimedialnymi. Charakteryzuje się typowym dla tej marki, przekornym designem, funkcją komunikacji Bluetooth®, obsługą sterowaną głosem oraz opcjonalną możliwością podłączania iPoda® i jest perfekcyjnie zintegrowany z układami elektronicznymi pojazdu i systemem audio. Łatwe i co ważne, bezpieczne sterowanie funkcjami następuje za pomocą bezprzewodowego kontrolera, zamontowanego na konsoli środkowej.
Zdjęcia nowego smarta na naszym fotoblogu.