Nowa propozycja od brytyjskiego producenta to początek rewolucji projektowej marki, a także zapowiedź przyszłego języka projektowania samochodów marki Bentley. Projekt modelu Mulliner Batur został stworzony przez dyrektora ds. designu Andreasa Mindta, który pokieruje także zespołem odpowiedzialnym za projektowanie przyszłej gamy pojazdów elektrycznych (BEV) firmy. Samochód zostanie wyprodukowany w limitowanej wersji i ograniczony do zaledwie 18 egzemplarzy seryjnych, zastępując model Bacalar.
Mulliner Batur został wyposażony w zmodernizowany i wzmocniony 6-litrowy silnik W12 z podwójnym turbodoładowaniem, który zapewnia mu aż 740 KM mocy i 1000 Nm momentu obrotowego, czyniąc go tym samym najmocniejszym samochodem w historii marki Bentley.
Wszystkie 18 egzemplarzy Batur zostało już zarezerwowanych. Każdy z nich zostanie zaprojektowany we współpracy z klientem, pod kierunkiem wewnętrznego zespołu projektowego Mulliner. Klienci będą mogli określić kolor i wykończenie praktycznie każdej powierzchni modelu Batur, aby stworzyć samochód tak indywidualny jak oni. Następnie, każdy z nich zostanie ręcznie wykonany w ciągu kilku miesięcy w warsztacie Mulliner, mieszczącym się w fabryce Bentley w Crewe. Pierwsze dostawy zaplanowane są na połowę 2023 roku.
- Batur to ważny samochód dla naszej marki. Model ten jeszcze odważniej niż jego poprzednik Bacalar, pokazuje kierunek projektowania, w którym będziemy podążać, rozwijając naszą gamę pojazdów typu BEV. Dzięki zespołowi prowadzonemu przez Andreasa Mindta klasyczne elementy stylistyki marki Bentley, stały się mocniejsze i odważniejsze, pozostając wciąż eleganckimi i pełnymi wdzięku. Pod tym wyjątkowym wyglądem zewnętrznym kryje się najmocniejsza jednostka napędowa, jaką kiedykolwiek opracowaliśmy. W12 jest z pewnością najbardziej udanym dwunastocylindrowym silnikiem samochodowym w historii, a ponieważ zbliża się czas jego emerytury, aby przygotować miejsce dla przyszłych hybryd i pojazdów typu BEV, chcemy zaznaczyć jego osiągnięcia – mówi Adrian Hallmark, prezes i dyrektor generalny Bentley Motors.
Rewolucja w projektowaniu
Najnowszy model marki Bentley jest uosobieniem przyszłych zasad projektowania, które pokierują rozwojem planowanego na 2025 rok pierwszego samochodu typu BEV firmy oraz kolejnych rodzin pojazdów.
- Dla każdego zespołu projektowego szansa na przedefiniowanie własnych zasad jest najbardziej ekscytującym wyzwaniem. Zmieniliśmy dotychczasowy język projektowania marki Bentley, zachowując ciągłość między przeszłością a teraźniejszością, jednocześnie mocno zmieniając kluczowe elementy. Zależało nam, aby nowa stylistyka była mocna, inspirująca i harmonijna, a forma zarówno muskularna jak i pełna wdzięku – wyjaśnia Andreas Mindt, dyrektor ds. designu marki Bentley.
Każdy egzemplarz nowego modelu będzie współtworzony przez klienta pod przewodnictwem zespołu projektowego Mulliner. Niekończące się możliwości personalizacji umożliwiają wybór spośród unikalnych materiałów, a powstałe projekty będą bez wątpienia indywidualne i ograniczone wyłącznie wyobraźnią ich właścicieli.
- Dzięki modelowi Bacalar udowodniliśmy apetyt naszych klientów na naprawdę szyte na miarę i indywidualne projekty. Z Batur będziemy bazować na tej historii, a fakt, że wszystkie 18 samochodów jest już zarezerwowanych, świadczy o tym, że nasz zespół projektowy tworzy pojazdy, które nasi klienci chcą kupować. Batur to nie tylko piękny, ręcznie robiony Bentley – to kolejny członek znakomitej linii produkowanej przez firmę Mulliner – mówi Paul Williams, dyrektor firmy Mulliner.
Kabina zrównoważonego piękna na zamówienie
Wnętrze modelu Batur zostało zaprojektowane z myślą o maksymalnej personalizacji i długodystansowych trasach Grand Touring. Inspirację dla projektantów kabiny stanowił wystrój jego poprzednika, dlatego Batur opiera się na podstawowych elementach projektu kabiny modelu Bacalar, wyposażając ją w nowe, zrównoważone, luksusowe elementy. Klienci mogą wybierać spośród m.in.: ekologicznej włoskiej skóry garbowanej, występującej w 5 różnych kolorach, trwałego materiału Dinamica, czy kompozytu Natural Fibre, który jest zrównoważoną alternatywą dla włókna węglowego.
Poszczególne elementy wnętrza dostępne są zarówno w jasnych jak i ciemnych odcieniach, a niektóre z nich mogą zostać wydrukowane za pośrednictwem technologii 3D z 18-karatowego złota.
Potężny W12
Batur jest wyposażony w najmocniejszy silnik, jaki dotychczas zastosowano w Bentleyu. 6-litrowy W12 przeszedł od 2002 roku kilka iteracji projektowych i jest obecnie najbardziej zaawansowanym dwunastocylindrowym silnikiem na świecie. Od początku produkcji jest wykonywany ręcznie w fabryce firmy Bentley w angielskim Crewe.
W przypadku modelu Batur jednostka posiada nowy układ dolotowy, ulepszone turbosprężarki, nowe chłodnice międzystopniowe i dostarcza ponad 740 KM mocy oraz 1000 Nm momentu obrotowego. Dwusprzęgłowa ośmiobiegowa skrzynia biegów oraz sportowy wydech zapewniają maksymalne wrażenia dźwiękowe oraz wyjątkową wydajność nowego luksusowego Grand Tourera.
Innowacyjny system podwozia
Batur będzie nie tylko najmocniejszym i najbardziej ekskluzywnym coupe Bentleya, ale także najbardziej dynamicznym samochodem brytyjskiej marki. Kierowca może wybrać równowagę między komfortem jazdy a kontrolą nadwozia, wybierając pomiędzy czterema trybami jazdy: Sport, Bentley, Comfort i Custom.
Dzięki innowacyjnemu systemowi Drive Dynamics Control, aktywny układ zapobiegający przechyłom może zapewnić do 1300 Nm momentu obrotowego w 0,3 sekundy, aby utrzymać nadwozie w poziomie lub całkowicie odłączyć koła na obu końcach każdej osi. System może być również używany do regulacji sztywności przechyłu przód-tył, co pozwoli na ostrzejsze wchodzenie w zakręty.
Aby zyskać zwiększoną stabilność w zakrętach i lepszą przyczepność w niekorzystnych warunkach drogowych zastosowano elektroniczny tylny mechanizm różnicowy (eLSD), który aktywnie przenosi moment obrotowy w całym podwoziu. Uzupełnieniem tego jest wektorowanie momentu obrotowego poprzez hamulec, dzięki czemu samochód może lekko przyhamować wewnętrzne tylne koło podczas wchodzenia w zakręt, aby uzyskać lepszą reakcję przedniej osi, a także lekko przyhamować oba wewnętrzne koła przy wyjściu z zakrętu, tak by przenieść moc na zewnętrzne, obciążone koła.
Hamowanie odbywa się za pomocą układu hamulcowego CSiC (Carbon-Silicon-Carbide) firmy Bentley, z tarczami 440 mm z przodu i 410 mm z tyłu, dopasowanymi do 10-tłoczkowych zacisków z przodu i 4-tłoczkowych z tyłu pojazdu. Do modelu zaprojektowano także specjalne 22-calowe koła oraz opony Pirelli.