Bentley przedstawia nowego Flying Spura, który wkracza w czwartą generację po prawie dwóch dekadach definiowania najwyższej klasy luksusowego sedana o sportowych osiągach.
Początkowo wprowadzony w wersji Speed, zorientowanej na osiągi, nowy Flying Spur został zbudowany w oparciu o innowacyjny układ napędowy marki Ultra Perfomance Hybrid, zapewniający mu niezwykłą wszechstronność. Z jednej strony, jest zdolny do cichej, spokojnej jazdy w trybie w pełni elektrycznym na dystansie do 76 km, przy emisji CO2 o 90% niższej niż w poprzednim modelu Flying Spur Speed.
Z drugiej, gdy pożądana jest bardziej dynamiczna jazda, połączona moc 782 KM silnika V8 (o 147 KM więcej niż w poprzednim modelu) oraz silnika elektrycznego zapewnia jeszcze wyższe osiągi, pozwalając mu rozpędzić się od 0 do 100 km w zaledwie 3,5 sekundy (czyli o pół sekundy szybciej niż poprzednik). Niewiele pojazdów na świecie może pochwalić się takim zakresem możliwości.
Wygląd zewnętrzny samochodu w dużej mierze zachowuje znajomy, muskularny i jednocześnie elegancki design trzeciej generacji modelu wprowadzonego w 2019 roku. Największe zmiany zachodzą pod maską pojazdu. Innowacyjny układ napędowy połączony z nową architekturą elektryczną wprowadza najbardziej nowoczesny zestaw technologii motoryzacyjnych, jaki kiedykolwiek został zastosowany w prawdziwie luksusowym sedanie.
Zaktualizowano także wnętrze pojazdu: kabina została wyposażona m.in. w nowe opcje przeszyć oraz dodatkowe funkcje wellness, w tym inteligentną jonizację powietrza i automatyczną regulację postawy na wszystkich czterech siedzeniach, co oznacza jeszcze większe możliwości wręcz nieograniczonej personalizacji. Wprowadzano również opcję My Bentley App Studio, która zapewnia kierowcy dostęp do szeregu przydatnych aplikacji na wyciągnięcie ręki.
Wyższe osiągi, niższa emisja
Napęd na cztery koła Ultra Perfomance Hybrid zastosowany w modelu Flying Spur Speed łączy zaawansowany 4-litrowy silnik V8 twin-turbo o mocy 600 KM z silnikiem elektrycznym o mocy 190 KM, który współpracuje z ośmiobiegową skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem. W trybie Sport rozwija on pełną moc 782 KM, osiągając moment obrotowy 1000 Nm.
W porównaniu z poprzednią wersją Speed, nowy Flying Spur zapewnia wyższy moment obrotowy przy niższych obrotach silnika, wyższy maksymalny moment obrotowy oraz większą moc w pełnym zakresie obrotów. Całkowity moment obrotowy wzrósł o ponad 11% w porównaniu z poprzednią wersją napędzaną silnikiem W12, zwiększając się z 900 Nm do 1000 Nm, a moc układu napędowego wzrosła o 19%, z 659 KM do 782 KM. Dzięki temu nowy Flying Spur jest najmocniejszym sedanem w historii brytyjskiej marki.
Nowy silnik V8 o mocy 600 KM i momencie obrotowym 800 Nm, wyposażony w nowoczesny układ wtrysku paliwa o ciśnieniu 350 barów (zwiększony z 200 barów), zapewnia niższą emisję spalin. Dzięki elektrycznemu silnikowi eliminującemu opóźnienie turbosprężarki, wprowadzono podwójne jednostopniowe turbosprężarki, co upraszcza konstrukcję, umożliwia pracę w wyższej temperaturze, a w efekcie obniża emisję. Nie ma również potrzeby stosowania systemu dezaktywacji cylindrów, ponieważ silnik może być całkowicie wyłączony, gdy pojazd korzysta z silnika elektrycznego.
W tym trybie silnik elektryczny generuje moc 190 KM oraz 450 Nm momentu obrotowego, co w wielu przypadkach wystarcza, aby utrzymać pojazd w ruchu, podczas gdy akumulator o pojemności 25,9 kWh pozwala na przejechanie do 76 km na jednym ładowaniu (zgodnie z europejskim cyklem jazdy). Łączny zasięg silnika V8 i jednostki elektrycznej wynosi 829 km.
Tryb elektryczny może być używany przy prędkościach do 140 km/h, pod warunkiem, że przepustnica nie jest obciążona powyżej 75%. Akumulator można naładować do pełna w zaledwie 2¾ godziny dzięki ulepszonej ładowarce o mocy 11 kW i zwiększonej pojemności akumulatora.
Układ napędowy zarządza przepływem energii w zależności od wybranego trybu jazdy – może to być czysto elektryczny napęd, wspomaganie elektryczne, hamowanie regeneracyjne, a także tryb ładowania, w którym silnik nie tylko napędza koła, ale także jednocześnie ładuje akumulator.
Aktywne podwozie Bentley Performance jest standardem w modelu Flying Spur Speed. Nowoczesny system obejmuje takie elementy, jak Bentley Dynamic Ride, skrętna tylna oś oraz elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Dodatkowo, nowa generacja oprogramowania kontroli ESC umożliwia korzystanie z różnych stylów jazdy, jednocześnie zapewniając pewną trakcję w każdych warunkach.
Dzięki nowemu rozkładowi masy pojazdu, przesuniętemu na tył w proporcji 48,3:51,7, systemy podwozia i ESC mają optymalnie zbalansowaną platformę, co pozwala na osiągnięcie najwyższego poziomu komfortowej jazdy. System ten wykorzystuje aktywne wektorowanie momentu obrotowego między przednią a tylną osią za pomocą centralnego dyferencjału, a także precyzyjne wektorowanie na każdej osi z wykorzystaniem hamulców.
Nowe, zaawansowane amortyzatory z podwójnym zaworem umożliwiają niezależne sterowanie tłumieniem odbicia i kompresji, co pozwala na wyraźne zróżnicowanie charakterystyki jazdy między trybami Comfort, Bentley i Sport. Zachowano kontrolę nadwozia z poprzedniej wersji trybu Sport, jednocześnie znacznie poprawiając komfort jazdy w trybie Comfort.
Ekspresyjny i wyrazisty design
Nowy Flying Spur Speed wyróżnia się swoim sportowym charakterem także dzięki wyrazistemu designowi. Detale nadwozia w ciemnej tonacji nadają mu sportowego stylu, a nowy grill specyficzny dla wersji Speed, zmodyfikowany przedni zderzak i tylny dyfuzor wprowadzają świeżość i nowoczesność. Pakiet aerodynamiczny Styling Specification jest dostępny w kolorze nadwozia, choć można go również zamówić w wersji z wykończeniem z włókna węglowego. Nowością jest także oświetlenie powitalne LED, które wyświetla animowane logo Bentley Wings na ziemi po otwarciu przednich drzwi.
Samochód dostępny jest z nowymi 22-calowymi felgami o dziesięciu wygiętych ramionach w dwóch wersjach wykończenia (szare, jasno szlifowane oraz czarne), a także z innymi 22-calowymi wzorami oferowanymi w różnych wykończeniach, takich jak ciemna tonacja, czarny lakier czy satynowe Pale Brodgar.
W przestronnym wnętrzu pasażerowie mogą cieszyć się nowymi fotelami z trójwymiarowymi pikowaniami w kształcie diamentów. Innowacyjna skóra Precision 3D diamond pokrywa wnętrza drzwi i słupki B, a elementy wykończenia Dark Chrome, które obejmują klamki, przełączniki, kratki głośników i inne elementy kabiny, dodają nowoczesności i elegancji. Opcjonalnie dostępny jest także system Bentley Rotating Display z 12,3-calowym ekranem o wysokiej rozdzielczości, trzema analogowymi zegarami lub fornirową powierzchnią.
Dostępna paleta obejmuje 101 kolorów lakieru, w tym także te stosowane w historycznych modelach marki Bentley, a na zamówienie można także stworzyć unikatowe barwy. Wnętrze oferuje także 22 podstawowe kolory skóry, 11 dodatkowych odcieni oraz cztery schematy kolorystyczne, co daje ponad 700 kombinacji. Można je wzbogacić o kontrastowe przeszycia, lamówki lub elementy niestandardowe, a także połączyć z ośmioma opcjami fornirów drewnianych i trzema wykończeniami technicznymi.
Flying Spur oferuje wybór trzech systemów audio: standardowy z 10 głośnikami i mocą 650 W, system Bang & Olufsen z 16 głośnikami o mocy 1500 W oraz podświetlanymi maskownicami, a także system Naim o mocy 2200 W z 19 głośnikami, aktywnymi przetwornikami basowymi w fotelach i ośmioma trybami dźwięku, przeznaczony dla miłośników perfekcyjnego brzmienia. Akustyczne laminowane szkło w przednich i bocznych szybach zapewnia redukcję hałasu o dziewięć decybeli w porównaniu do tradycyjnego oszklenia.
Wygoda, dobre samopoczucie i bezpieczeństwo
Flying Spur Speed czwartej generacji korzysta z najnowszej wersji architektury elektrycznej, co pozwala na znaczący postęp w dziedzinie technologii multimedialnych i systemów wspomagania kierowcy. Efektem tego jest płynne, zintegrowane doświadczenie w zakresie komfortu, wsparcia kierowcy, systemów infotainment oraz usług połączonych z samochodem.
Po raz pierwszy w tym modelu dostępny jest opcjonalny pakiet Wellness Seating Specification, który można zamówić dla wszystkich czterech foteli. Zawiera funkcje Seat Auto Climate oraz Postural Adjust, które automatycznie regulują temperaturę ciała pasażerów za pomocą strefowego ogrzewania i wentylacji. Dodatkowo, system płynnie dostosowuje nacisk na mięśnie, co pomaga zmniejszyć zmęczenie podczas dłuższych podróży, zapewniając większy komfort i lepsze samopoczucie pasażerów.
Wyświetlacz otoczenia, umieszczony na desce rozdzielczej kierowcy, umożliwia jazdę w trybie częściowo wspomaganym, prezentując informacje o reakcji samochodu na otaczające go pojazdy. Dzięki zaawansowanej analizie otoczenia, system ten wspiera Inteligentnego Asystenta Parkowania, który stanowi najnowszą generację opcji automatycznego parkowania, umożliwiając precyzyjne parkowanie z kontrolą prędkości.
Komfort i dobre samopoczucie kierowcy i pasażerów zostały dodatkowo poprawione przez nowoczesny system klimatyzacji, który został wzbogacony o jonizatory powietrza, nowy filtr cząstek stałych oraz wyświetlacze informujące o jakości powietrza zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz pojazdu. System ten synchronizuje się z nawigacją satelitarną, przewidując momenty, w których może być konieczne poprawienie jakości powietrza w kabinie, np. poprzez aktywowanie recyrkulacji powietrza podczas przejazdu przez tunel.
Wprowadzono również liczne ulepszenia w zakresie podstawowych funkcji, takich jak bezprzewodowy Apple CarPlay, bezprzewodowy Android Auto oraz bezprzewodowe aktualizacje map. Dodatkowo, klienci, którzy sparują swój telefon z pojazdem, zyskają dostęp do zaawansowanych usług połączonych z samochodem, w tym:
- zdalny status ładowania, który pozwala monitorować i kontrolować proces ładowania pojazdu po podłączeniu go do sieci,
- zdalny asystent parkowania, umożliwiający parkowanie lub przywoływanie samochodu za pomocą telefonu,
- zdalne wstępne klimatyzowanie kabiny, które pozwala na ustawienie odpowiednich warunków termicznych w pojeździe przed rozpoczęciem jazdy, w tym ogrzewanie foteli.
Każdego roku będą dodawane nowe funkcje, takie jak przewidywanie zielonych świateł – technologia, która zyskuje na popularności w dużych miastach w USA i Europie.
Nowe My Bentley App Studio to najnowszy element cyfrowego ekosystemu marki Bentley, stworzony z myślą o klientach. Umożliwia on dostęp do szerokiej gamy aplikacji, zarówno tych związanych z samochodem, jak i pochodzących od zewnętrznych dostawców. Aplikacje te można pobrać bezpośrednio do systemu infotainment pojazdu, bez potrzeby korzystania ze smartfona.
Wśród dostępnych aplikacji znajdują się narzędzia do słuchania muzyki, oglądania wideo, grania, nawigacji, a także funkcje związane z parkowaniem i ładowaniem pojazdu. Aplikacje są bezproblemowo zintegrowane z systemem i można z nich bezpiecznie korzystać podczas jazdy. Zestaw dostępnych aplikacji jest dostosowany do specyficznych potrzeb danego rynku, zapewniając użytkownikom spersonalizowane i lokalne rozwiązania.
Wyjątkowa premiera
Z okazji premiery nowego modelu Flying Spur, Bentley połączył siły z legendami sportów motorowych, reprezentującymi różne pokolenia kierowców. W pokazie możliwości samochodu na torze udział wzięli mistrz świata F1 z 1996 roku Damon Hill oraz wschodząca gwiazda, kierowca Williams F1 Academy, Lia Block. Wydarzenie zakończyła niespodzianka w postaci pojawienia się Martina Brundle"a, byłego kierowcy F1 i obecnej ikony telewizji, który przyjechał Bentleyem EXP Speed 8 - tym samym, którym startował w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 2001 roku, co stanowiło hołd dla historii brytyjskiej marki w sportach motorowych.