Dwa lata po wprowadzeniu na rynek Logana, który sprzedał się w ilości ponad 300 000 sztuk, Dacia poszerza swoją ofertę o Logana MCV (Multi Convivial Vehicle). Logan MCV, niezwykle przestronne kombi o dużej pojemności ładunkowej, posiada wszystkie zalety sedana Logan, a dodatkowo oferuje możliwości kształtowania konfiguracji wnętrza i jest bardzo uniwersalny.
Oferujący do 7 miejsc dla dorosłych pasażerów, Logan MCV stanowi rewolucję na rynku kombi, podobnie jak rewolucją było pojawienie się Logana na rynku rodzinnych sedanów. Prapremierowa prezentacja Logana MCV odbędzie się na paryskim salonie, a sprzedaż modelu rozpocznie się w październiku 2006 w Rumunii i na początku 2007 r. na najważniejszych rynkach zbytu tego modelu. Podobnie jak w przypadku sedana, w ofercie silników znajdzie się wysokoprężna jednostka 1,5 dCi, wyróżniająca się przyjemnością jazdy i niskim spalaniem. Samochód będzie objęty 3-letnią gwarancją (lub do 100 tys. km). Ceny nowego modelu utrzymane zostaną na typowym dla Logana, atrakcyjnym poziomie, zapewniającym niedościgniony stosunek ceny do wyposażenia.
Prosty i nowoczesny – znak rozpoznawczy Logana
Podobnie jak w przypadku sedana Logan MCV został zaprojektowany z uwzględnieniem bardzo zróżnicowanych, nierzadko ekstremalnych warunków eksploatacji. Determinującym kryterium wyboru każdego rozwiązania technicznego było zapewnienie solidności i prostoty konstrukcji. Zachowano jednobryłową deskę rozdzielczą z sedana ze względu na wyeliminowanie luzów w miejscach łączenia i gwarancję wyjątkowej trwałości. Również płaty drzwi są jednoelementowe. Dobór materiałów potwierdza wrażenie trwałości i wysokiej jakości pojazdu cechujące już uprzednio sedana. Jeśli chodzi o elementy zewnętrzne odnajdujemy zabezpieczenia, które zbudowały reputację niezawodnej i solidnej gamy Logan : blachy są zabezpieczone poprzez wtryskiwanie wosku w profile zamknięte nadwozia, w miejscach łączenia blach nałożone są masy uszczelniające, a dolna część nadwozia posiada wzmocnioną powłokę chroniącą przed uderzeniami żwiru i kamieni. Ponieważ Logan MCV jest uniwersalnym modelem, przeznaczonym do jeszcze bardziej zróżnicowanych zastosowań niż sedan, konstruktorzy Dacii zdecydowali się zapewnić jeszcze wyższy poziom zabezpieczenia. Niektóre z przyjętych rozwiązań zostały zaprezentowane wcześniej w show carze Logan Steppe Concept. Logan MCV posiada nowe boczne listwy ochronne, znacznie szersze na drzwiach, co ma wpływ na design pojazdu i wrażenie solidności. Logan MCV jest również wyposażony w osłonę umieszczoną pod zespołem napędowym oraz nowy system uszczelnienia skrzyni biegów i układu przeniesienia napędu, zabezpieczający przed przedostawaniem się kurzu. Zespół napędowy jest więc doskonale zabezpieczony przed niesprzyjającymi warunkami zewnętrznymi. W połączeniu z dużym prześwitem (155 mm), o 20 mm większym w stosunku do europejskich standardów i z dużym skokiem zawieszenia Logan MCV może jeździć po wszystkich drogach na całym świecie, nawet tych o bardzo złym stanie nawierzchni. Pamiętano również o komforcie – przyjęte rozwiązania spełniają wymagania zarówno krajów o gorącym jak i zimnym klimacie, zapewniając jednolity komfort termiczny na wszystkich miejscach dzięki zoptymalizowanym nawiewom i większemu o 40 kg/h wydatkowi powietrza w stosunku do sedana.
Gama nowoczesnych silników
Logan MCV będzie wyposażony w silniki, które przyczyniły się do sukcesu sedana i sprawdziły się w licznych samochodach Renault. Gama Logan MVC dysponuje bogatą ofertą silników obejmującą trzy jednostki benzynowe (1,4 i 1,6 MPI, 1,6 16V) oraz jedną flagową jednostkę wysokoprężną (1,5 dCi), spełniającą zróżnicowane oczekiwania różnych rynków i grup klientów.
1,4 MPI i 1,6 MPI : dwa silniki idealnie odpowiadające pozycjonowaniu Logana Oba 8-zaworowe silniki benzynowe 1,4 l i 1,6 l idealnie odpowiadają kryteriom niskich kosztów, solidności i łatwości obsługi technicznej cechującym Logana. Wyróżniają się wysokim momentem obrotowym na niskich obrotach, dostępnym w szerokim zakresie od 3000 do 4500 obr/min.
Pomimo znacznych rozmiarów Logan MCV posiada stosunkowo niską masę. Podstawowa wersja waży tylko 1165 kg. Dzięki temu korzystnemu bilansowi, osiągi i zużycie paliwa plasują się na poziomie pozostałych samochodów grupy Renault. Silnik1.4 l 75 KM rozwija moc 55 kW (75 KM) przy 5.500 obr/min i oferuje moment obrotowy wynoszący 112 Nm przy 3000 obr/min. Silnik 1.6 l 87 KM osiąga moc 64 kW (87 KM) przy 5.500 obr/min oraz moment obrotowy 128 Nm przy 3000 obr/min. Oba silniki współpracują z 5-biegową skrzynią mechaniczną wykorzystywaną w Lagunie II i Megane II. We wszystkich wersjach silnikowych trzy pierwsze przełożenia są krótkie i zapewniają znaczne osiągi przy ruszaniu i przyspieszaniu przy niewielkiej prędkości lub gdy samochód jest mocno obciążony. Dwa ostatnie przełożenia zostały tak zestopniowane, aby ograniczyć zużycie paliwa i zwiększyć komfort akustyczny. Wyniki te plasują Logana MCV w czołówce pojazdów tej klasy pod względem zużycia paliwa. W cyklu mieszanym wersja 1.4 75 KM spala : 7,6 l/100 km.
1,6 16V: unikalne osiągi w tym przedziale cenowym
Proponowany już w sedanie silnik 1.6 16V zapewnia Loganowi MCV unikalne osiągi. Osiągający moc 105 KM (77 kW) przy 5750 obr/min oraz maksymalny moment obrotowy 148 Nm przy 3750 obr/min silnik, pozwala Loganowi MCV 1,6 16V przyspieszać od 0 do 100 km/h w 11,8 s i rozwijać maksymalną prędkość 174 km/h. W tym przedziale cenowym trudno o kombi oferujące taki poziom osiągów. Jednak głównym powodem wyposażenia Logana MCV w silnik 1,6 16V była elastyczność pracy oraz przyjemność jazdy. Już od 2000 obr/min silnik uzyskuje dużą dynamikę i płynnie przyspiesza bez szarpnięć na niskich i średnich obrotach.
Wyników tych nie uzyskano kosztem zwiększonego zużycia paliwa, ponieważ ta 16-zaworowa wersja silnika 1,6 spala zaledwie 7,5 l/100 km w cyklu mieszanym. Silnik 1,6 16V jest montowany z 5-biegową skrzynią biegów typu JH sterowaną linkami, z udoskonalonym systemem synchronizacji. Powyższe dwie cechy pozwoliły na skrócenie skoku dźwigni biegów przy równoczesnym zwiększeniu precyzji wyboru przełożeń, co korzystnie wpłynęło na przyjemność prowadzenia pojazdu. Silniki benzynowe Logana MCV wymagają wymiany oleju zaledwie co 30 tys. km.
1,5 dCi 70 KM: flagowy silnik wysokoprężny
Silnik 1.5 dCi, wyznaczający nowe standardy dla silników wysokoprężnych, również pochodzi z oferty podzespołów Renault. Jest to nowoczesna jednostka wyposażona w układ wtrysku bezpośredniego common rail drugiej generacji zapewniający wysoką kulturę pracy przy niskim zużyciu paliwa. Logan MCV 1,5 dCi spala jedynie 5,3 l /100 km, a emisja CO2 wynosi zaledwie 140 g/km, co plasuje ten model na bardzo konkurencyjnym poziomie w stosunku do innych kombi dostępnych na rynku.
Silnik 1,5 dCi charakteryzuje się nie tylko kompaktowymi wymiarami, ale również niską masą (127 kg z olejem). Dzięki zastosowaniu turbosprężarki o niskiej bezwładności, zapewniającej krótki czas reakcji, łączy komfort z elastyczną pracą. Rozwija moc 50 KW (70 KM) przy 4000 obr/min i osiąga maksymalny moment obrotowy 160 Nm już od 1700 obr/min, a 85% maksymalnego momentu jest dostępne w przedziale od 1500 do 3500 obr/min. Silnik ten współpracuje z 5-biegową bezobsługową skrzynią mechaniczną. Zmienione, wydłużone przełożenia pozwalają na lepsze wykorzystanie potencjału silnika 1,5 dCi. Konstruktorzy zadbali o niskie spalanie i komfort akustyczny, a jednocześnie o dobre osiągi. Nawet przy dużym obciążeniu samochód charakteryzuje się dobrym przyspieszeniem na wszystkich biegach.
Niskie zużycie paliwa w połączeniu ze zbiornikiem o pojemności 50 l zapewniają Loganowi MCV wręcz modelowy zasięg niemal 1000 km. Logan MCV 1.5 dCi zapewnia również swojemu właścicielowi niezwykle niskie koszty eksploatacji.
Bezpieczeństwo – kryterium o fundamentalnym znaczeniu
W Loganie MCV wykorzystano uznane powszechnie doświadczenie Renault w dziedzinie bezpieczeństwa. Podobnie jak sedan, Logan MCV został zaprojektowany na płycie podłogowej B opracowanej przez Alians, przejmując tym samym wszystkie elementy stanowiące o bezpieczeństwie czynnym. W samochodzie zastosowano przednie zawieszenie typu Mc Pherson z trójkątnym wahaczem pochodzącym z Clio II. Wzmocnione tylne zawieszenie składa się z osi typu H o zmiennym profilu i programowanej charakterystyce, współpracującej ze sprężynami śrubowymi i pionowo ustawionymi amortyzatorami. Oś tego typu jest stosowana we wszystkich samochodach skonstruowanych na tej platformie. Posiada sprężyny śrubowe i pionowe amortyzatory o zwiększonym skoku, co umożliwia jazdę po najgorszych drogach. Dokładne badania sztywności sprężyn przednich i tylnych sprężyn pozwoliły ograniczyć kołysanie nadwozia, zwłaszcza przechyły boczne. Przyjęte rozwiązania zapewniają precyzyjne i wyważone zachowanie Logana MCV w każdej sytuacji. Podobnie jak sedan, model ten jest wyposażony seryjnie w stabilizator poprzeczny z przodu. Układ hamulcowy składa się z hamulców tarczowych z przodu i bębnowych z tyłu. Wersje wyposażone w ABS posiadają najnowszej generacji system Bosch 8.0 z elektronicznym korektorem siły hamowania EBV, oferowanym również w Megane II. System ten pozwala w pełni wykorzystać potencjał hamowania tylnej osi.
Jeśli chodzi o bezpieczeństwo bierne, Logan MCV jest zgodny z europejskimi standardami. W sumie może być wyposażony w 4 poduszki powietrze. Dwie czołowe poduszki powietrze, wchodzące w skład seryjnego wyposażenia, posiadają zawory regulujące ciśnienie w poduszce, pozwalające zmniejszyć nacisk na ciało pasażera. W późniejszym terminie będą również dostępne w opcji dwie poduszki boczne. Stanowią one uzupełnienie konstrukcji nadwozia ulegającej kontrolowanemu odkształceniu w razie zderzenia bocznego. System zabezpieczeń obejmuje 3-punktowe pasy i zagłówki na wszystkich miejscach, również w trzecim rzędzie (w przypadku wersji 7-miejscowej).
W Loganie MCV wykorzystano ogromne doświadczenie Renault w dziedzinie wytrzymałości konstrukcji na zderzenia oraz rozpraszania energii uderzenia. Przy zderzeniu czołowym, odpowiednie ułożenie elementów w komorze silnika sprawia, że podzespoły mechaniczne zgniatają się nawzajem. Równie ważny element zabezpieczenia przy zderzeniu czołowym stanowi deska rozdzielcza. Jej struktura w kształcie plastra miodu wykonana z polipropylenu, materiału o dużej zdolności pochłaniania energii uderzenia, w chwili wypadku pozwala na ograniczenie skutków uderzenia nóg o deskę rozdzielczą. Kształty dolnej części deski i pokrywy schowka są tak zaprojektowane, by równomiernie rozłożyć działające siły. Konstrukcja fotela utrzymuje miednicę we właściwej pozycji w chwili zderzenia. Specjalne wkłady pochłaniające energię umieszczone pod stopami, stanowią dodatkowy element chroniący użytkowników pojazdu. Podczas zderzenia bocznego, konstrukcja środkowego słupka zapewnia ochronę miednicy, uzupełniając zabezpieczenie, jakie stanowi fotel oraz wkłady pochłaniające energię uderzenia montowane w drzwiach. Równie dużo uwagi poświęcono uderzeniom w tył samochodu. Zbiornik paliwa jest umieszczony pod podłogą i oddalony od tylnego zawieszenia, co zmniejsza niebezpieczeństwo zgniecenia go przez element podwozia lub tylnego układu jezdnego.
Zastosowane systemy pozwoliłyby z łatwością Loganowi MCV na uzyskanie 3 gwiazdek w crash testach EuroNcap.
7 pełnowymiarowych miejsc i niezwykle uniwersalny charakter
Mocno zarysowane nadkola, napięta linia boczna, atletycznie wyprofilowana maska... design Logana MCV sugeruje jakość i solidność i nie zostawia cienia wątpliwości, co do pokrewieństwa z sedanem. Wprowadzono w nim jednak również rozwiązania stylistyczne z Logana Steppe Concept, zaprezentowanego na salonie genewskim 2006. Logan MCV różni się od sedana zmienionym kształtem dolnej części błotnika. Szerszy wlot powietrza i zmienione wgłębienia na światła przeciwmgłowe podkreślają mocną osobowość pojazdu. Poszerzono również obwódkę osłony chłodnicy, podkreślając charakterystyczne dla marki Dacia elementy. Duże listwy boczne zabezpieczają Logana MCV i podkreślają wrażenie solidności. Boczna linia auta zyskała na dynamice dzięki zaokrągleniu tylnej szyby. Podwyższony dach z relingami wskazuje na wyjątkową ilość miejsca we wnętrzu. Pionowe tylne światła o zaokrąglonym kształcie stanowią kolejny akcent podkreślający nowoczesność designu Logana MCV, a dwuskrzydłowe asymetryczne drzwi tylne (1/3- 2/3) stanowią ukłon w stronę praktyczności.
Rekordowa ilość miejsca
Wnętrze potwierdza wrażenie przestrzenności wywołane zewnętrzną linią Logana MCV. Dzięki rozstawowi osi zwiększonemu o 27 cm w stosunku do sedana, Logan MCV oferuje jeszcze większą ilość miejsca, pomimo że sedan posiadał wręcz rekordowo przestrzenne wnętrze. Z przodu, ilość miejsca na wysokości ramion i łokci odpowiada najlepszym wynikom z segmentu C (segmentu Renault Megane). Ale dopiero z tyłu Logan MCV pokazuje, co potrafi. Model ten jest również dostępny w wersji 7-miesjcowej, która pozwala na wygodną podróż trzem dorosłym osobom w drugim rzędzie oraz dwóm kolejnym w trzecim rzędzie. Dwa miejsca trzeciego rzędu są jak najbardziej odpowiednie dla dorosłych o wzroście do 1,90 m. Tak doskonały wynik był możliwy jedynie dzięki przyjętym rozwiązaniom stylistycznym. Szerokość na wysokości podłokietników wynosi odpowiednio 1421 mm i 1287 mm, a promień na wysokości kolan 170 mm i 174 mm, co zapewnia wygodę pasażerom siedzącym w drugim i trzecim rzędzie. W dodatku kabina jest bardzo wysoka – wysokość od siedzenia do dachu może sięgnąć nawet 934 mm w drugim rzędzie. Logiczną konsekwencją przyjęcia takiego rozwiązania jest duża powierzchnia szyb, dzięki którym wnętrze jest pełne światła, co sprzyja dobremu samopoczuciu i tworzy miłą atmosferę. Uchylne szyby z tyłu pozwalają pasażerom z trzeciego rzędu wpuścić nieco powietrza. Zajmowanie miejsca w trzecim rzędzie jest bardzo łatwe. Pasażerowie wsiadają przez tylne, boczne drzwi, podnosząc siedzenia z drugiego rzędu za pomocą dźwigni umieszczonej w górnej części oparcia. W celu ułatwienia operacji zagłówki w drugim rzędzie można wsunąć w oparcia.
Niezrównana pojemność ładunkowa
Rekordowa jest również pojemność ładunkowa. Bagażnik ma pojemność 700 l w wersji 5-mniejscowej, a wersji 2-miejscowej nawet 2350 l, co jest możliwe dzięki niezwykle szerokim możliwościom zmiany konfiguracji wnętrza Logana MCV. W konfiguracji 7-miejscowej bagażnik Logana MCV ma pojemność niemal 200 l. Oczywiście nie ma potrzeby korzystania z bagażnika, jeśli chcemy schować drobne przedmioty. Łączna pojemność schowków w kabinie może sięgnąć 54 l. Schowki w konsoli oraz kieszenie w przednich i tylnych drzwiach, kieszenie w oparciach siedzeń lub miejsca na butelkę o poj. 1,5 l w trzecim rzędzie... zawsze znajdzie się jakiś schowek w pobliżu niezależnie od tego, gdzie siedzimy. W zależności od wersji pasażerowie siedzący w tylnych rzędach mogą również skorzystać z dużego schowka pod sufitem. Również w dwuskrzydłowych drzwiach tylnych wygospodarowano schowek o pojemności 2,15 l oraz kieszeń.
Dacia określana mianem « wyczynu motoryzacyjnego » ponownie udowadnia na przykładzie Logana MCV, że w pełni zasłużyła na to określenie. Model ten zapewnia komfortową podróż w przyjemnej atmosferze, co do tej pory było nieosiągalne w tym przedziale cenowym.
Możliwość kształtowania konfiguracji wnętrza i uniwersalny charakter
Logan MCV doskonale sprawdzi się podczas rodzinnych podróży. Na codzień wyróżnia się także dużymi możliwościami kształtowania konfiguracji wnętrza umożliwiającymi dostosowanie go do różnych celów. W wersji 7-miejscowej można złożyć ławkę z trzeciego rzędu (w układzie 1/1 lub 1/2 -1/2 w zależności od wersji). Całą ławkę (siedzenie + oparcie) można również podnieść i oprzeć o ławkę z drugiego rzędu. Po złożeniu ławkę z trzeciego rzędu można również z łatwością wyjąć dzięki ergonomicznym uchwytom i stosunkowo niskiej masie (jedynie 16,7 kg).
Możliwe jest również całkowite złożenie ławki w drugim rzędzie w układzie 1/3 – 2/3 (w zależności od wersji) i oparcie jej o siedzenia pierwszego rzędu w celu maksymalnego zwiększenia powierzchni bagażowej. Wszystkie te kombinacje sprawiają, że Logan MCV jest niezwykle praktyczny w codziennej eksploatacji – w ciągu kilku sekund można zmienić konfigurację pozwalającą na przewóz osób i przejść do rozwiązania umożliwiającego transport dużych przedmiotów.
Załadunek bagaży, zakupów czy innych przedmiotów ułatwi rozwiązanie tylnych drzwi. Asymetryczne drzwi tylne 1/3-2/3 pozwalają w razie potrzeby na otwarcie tylko jednego skrzydła. Poza tym każde skrzydło można otworzyć pod kątem 40°, 90° lub 180°. Kąt otwarcia 40° pozwala na załadunek w ciasnym miejscu, w garażu lub przy zaparkowanym zaraz z tyłu drugim samochodzie. Zapewnia również pewną dyskrecję – zawartość bagażnika jest ukryta przed wzrokiem osób postronnych. Kąt otwarcia 180° jest natomiast przydatny przy załadunku ciężkich, długich lub dużych przedmiotów. Niezależnie od kąta otwarcia drzwi Logana MCV łatwo się otwierają dzięki swojej niskiej masie. To właśnie kryterium masy skłoniło konstruktorów Logana MCV do wyboru tego rozwiązania zamiast klasycznej klapy. Ponadto na niektórych rynkach samochód rodzinny jest również wykorzystywany w działalności gospodarczej, a tylne drzwi w połączeniu z szerokimi możliwościami zmiany konfiguracji wnętrza sprawiają, że Logan MCV jest niezwykle uniwersalny.
Kolejnym elementem przyczyniającym się do zwiększenia uniwersalności Logana MCV są relingi dachowe, podnoszące również atrakcyjność jego designu. Mogą one zostać obciążone masą do 100 kg (podczas gdy standardy europejskie przewidują obciążenie do 80 kg). Możliwości kształtowania wnętrza Logana MCV można dodatkowo zwiększyć dzięki szerokiej ofercie akcesoriów dostępnych już w momencie wprowadzenia modelu do sprzedaży i obejmującej haki holownicze, bagażniki do nart, poprzeczki dachowe, alarm..
Nowy model w gamie Dacia
Logan MCV jest drugim modelem w gamie Logan, która docelowo ma objąć sześć samochodów, zgodnie z założeniami Planu Renault 2009. Logan MCV stanowi potwierdzenie ambicji ekspansji Renault na międzynarodowych rynkach. Logan MCV produkowany w Pitesti w Rumunii, zakładach, w których rozpoczęła się historia Logana. Zdolności produkcyjne modelu Logan MCV są szacowane na 360 samochodów* dziennie. Aby umożliwić produkcję Logana MCV w Pitesti, zainwestowano w zakład 110 mln euro*, a łączny koszt opracowania tego modelu wynosi 154 mln euro*. Są to stosunkowo ograniczone kwoty dzięki systematycznemu stosowaniu zasady "carry-over" (wykorzystanie rozwiązań technicznych stosowanych w innych projektach) i "design to cost" (kluczowe znaczenie w doborze rozwiązań technicznych i koncepcyjnych ma ich wartość dla klienta). Przez cały okres trwania projektu obie zasady były podporządkowane jednej "obsesji": jakości.
Logan MCV zostanie wprowadzony do sprzedaży w październiku 2006 w Rumunii, a następnie na początku 2007 r. stopniowo w pozostałych krajach Europy, od Hiszpanii po Turcję oraz na wybranych rynkach Afryki i Ameryki Łacińskiej. Na rynku rumuńskim Logan MCV odegra istotną rolę przywiązaniu klientów do marki Dacia, która obecnie ma niemal 50% udziału w rynku. Na innych rynkach europejskich model ten pozwoli, tak jak to było w przypadku sedana, zdobyć klientów o pragmatycznym, racjonalnym podejściu, zwracających uwagę na cenę, ale również kierowców przywiązujących wagę do wysokiej funkcjonalności i uniwersalności pojazdu. Stanowi pod tym względem doskonałe uzupełnienie oferty sedana zapewniając Dacii status marki posiadającej bardziej rozbudowaną ofertę.
* łącznie z wersją dostawczą