Już w dwa lata po powstaniu spółki joint-venture Mahindra-Renault, z taśmy produkcyjnej fabryki w Nashik w Indiach zjechała pierwsza Dacia Logan.
Wyprodukowaną w Indiach Dacię Logan zaprezentowano w Bombaju na początku kwietnia, podczas spotkania z indyjską prasą. Po prezentacji Prezes Renault Carlos Ghosn odwiedził fabrykę Logana w Nashik, w stanie Maharashtra. W czasie wizyty mówił o szybkim uruchomieniu produkcji Dacii Logan w Indiach: Niecałe dwa lata po podpisaniu umowy o współpracy z naszym partnerem, koncernem Mahindra, w fabryce w Nashik zeszła z taśmy produkcyjnej pierwsza Dacia Logan. Było to możliwe dzięki połączeniu wiedzy Renault w zakresie inżynierii produktu i procesów produkcyjnych, jakości i zakupów z umiejętnościami produkcyjnymi firmy Mahindra, jej bezpośrednim podejściem do produkcji, doskonałą znajomością rynku indyjskiego oraz prawdziwym zaangażowaniem pracowników fabryki. Myślę, że nasi klienci w Indiach będą zachwyceni efektami tej współpracy.
Mahindra-Renault – drzwi do Indii
21 marca 2005 r. w Bombaju podpisano umowę powołującą do życia spółkę joint-venture Mahindra-Renault. Od początku roku 2007 zajmuje się ona produkcją i sprzedażą Dacii Logan w wersji sedan na rynku indyjskim.
Środki zainwestowane przez obu partnerów na początku przedsięwzięcia wyniosły 7 000 000 000 rupii (z czego 51% zainwestowała Mahindra i 49% Renault, proporcjonalnie do udziałów obu firm). Roczna zdolność produkcyjna spółki joint-venture wynosiła na początku 50 tys. samochodów. Spółka działająca w oparciu o zasadę „win-win” (z korzyściami dla obu stron) otwiera Renault możliwość wejścia na indyjski rynek samochodowy, zaś dla Mahindra oznacza pierwszą okazję do sprzedaży samochodów osobowych w Indiach. Do tej pory Mahindra działała jedynie na rynkach samochodów sportowo-użytkowych (SUV-ów) oraz ciągników.
Indie liczą sobie 1,1 mld mieszkańców i wyróżnia je duży wzrost gospodarczy, który w 2006 r. przekroczył 8%. Wzrost na indyjskim rynku samochodowym wynosił w latach 1998 – 2006 16,8% rocznie, osiągając w 2006 r. wynik 1,15 mln samochodów (osobowych i dostawczych), przy czym największą sprzedaż odnotowano na rynku samochodów małych i średnich (indyjskie segmenty A, B i C). W związku z tym Indie są kluczowym rynkiem dla Renault, koncern chce bowiem w ramach Kontraktu Renault 2009 zwiększyć światową sprzedaż swoich samochodów o dodatkowe 800 tys. sztuk do roku 2009. Znaczna część zysków ze sprzedaży Renault ma pochodzić z tego właśnie kraju.
Wierząc w potencjał rozwojowy rynku indyjskiego, Renault zdecydował się również na drugą inwestycję, która zwiększy wpływy koncernu w Indiach. We współpracy z koncernem Mahindra i Nissanem zamierza do roku 2009 zbudować nową fabrykę w Chennai. Zdolność produkcyjna tej fabryki będzie się początkowo kształtowała na poziomie 400 tys. pojazdów rocznie.
Dacia Logan lokomotywą rozwoju koncernu Renault na rynkach międzynarodowych Program rozwoju sprzedaży Dacii Logan odgrywa ważną rolę w projektach wzrostu zawartych w Kontrakcie Renault 2009. Dacia Logan to istotny element planu zwiększenia sprzedaży o 800 tys. samochodów. Od momentu wprowadzenia modelu do sprzedaży we wrześniu 2004 r., Dacia Logan odniosła sukces na całym świecie – zarówno na rynkach wschodzących, jak i wysoko rozwiniętych. Do dzisiaj na świecie sprzedano ponad 450 tys. Loganów. Pod koniec 2006 r. rodzina Logana zaczęła się powiększać: do sprzedaży weszła Dacia Logan MCV, a na początku 2007 r pojawiła się Dacia Logan Van.
Na początku 2007 r. Dacia Logan była sprzedawana już w 51 krajach na pięciu kontynentach (w 47 krajach jako marka Dacii, w czterech jako Renault). Dotychczas Dacię Logan produkowano w czterech państwach: Rumunii, Rosji, Maroku i Kolumbii, a począwszy od tego roku także w Iranie i Brazylii oraz oczywiście w Indiach. Pomijając planowaną fabrykę w Chennai w Indiach, do roku 2009 zdolność produkcyjna koncernu wyniesie około 1 milion samochodów.
Fabryka Dacii Logan w Nashik: nowa ważna placówka wśród zakładów produkcyjnych Renault na świecie Dacia Logan jest produkowana w fabryce Mahindra w Nashik, 180 km na północny zachód od Bombaju w stanie Maharashtra. Jest to pierwsza fabryka, w której wytwarza się Dacię Logan w wersji z kierownicą po prawej stronie.
Linie produkcyjne Dacii Logan umieszczono w fabryce po przeprowadzeniu w niej niezbędnych inwestycji w zakresie organizacji. Cztery najważniejsze działy w fabryce w Nashik to: dział wytłaczania, blacharski, lakierniczy i montażowy. Obecnie produkcja odbywa się na dwie zmiany, a w przyszłości tempo produkcji będzie wynosić 12 samochodów na godzinę.
Specjalnie dla Dacii Logan zbudowano halę o powierzchni 12 tys. m2 zawierającą dział produkcji karoserii oraz dział logistyczny. Dział ten jest połączony z głównym przenośnikiem istniejącej tu wcześniej fabryki. Instalacje przemysłowe składają się z urządzeń do montażu wstępnego, głównej linii produkcyjnej i trzech robotów do obciskania drzwi. Dział wytłaczania i lakierniczy obejmują urządzenia na taśmach montażowych Dacii Logan i Scorpio. Dział lakierniczy został tak przebudowany, aby umożliwić nakładanie kitów pod nadwoziem w procesie produkcji. Specjalnie dla Dacii Logan stworzono również dział woskowania.
Dział montażowy Dacii Logan umieszczono w całkowicie przekształconym budynku o łącznej powierzchni 18 tys. m², z czego 6 tys. m² zbudowano niedawno, a 12 tys. m² to część wyremontowana. Urządzenia przemysłowe składają się z systemu składowania nadwozi pokrytych lakierem o pojemności 36 samochodów, taśmy montażowej, taśmy do przygotowywania zespołów napędowych, stanowisk diagnostycznych z wałkami, oraz strefy kontroli jakości i kontroli jakości statycznej oraz dynamicznej. Kontrole te poprzedzają akceptacje produktu i potwierdzają, że samochód jest kompletny oraz wyprodukowany zgodnie z normami. Na transport do punktów sprzedaży samochody oczekują na parkingu. Wszystkie działy są połączone ze sobą głównym przenośnikiem o długości około 4 km, który przewozi nadwozia produkowane w Nashik z jednego działu do drugiego.
Rozbudową fabryki w Nashik kierował zespół składający się ze specjalistów Renault i Mahindra. Przez dziewięć miesięcy około dwudziestu inżynierów Renault było oddelegowanych do pracy w Nashik. Zajmowali się tu instalacją i regulacją urządzeń produkcyjnych w różnych działach (wytłaczania, blacharskim, lakierniczym, tapicerki, podwozi, jakości). Po uzyskaniu zezwolenia na użytkowanie, obsługę urządzeń w zakładzie przejęli pracownicy działów inżynieryjnych pod kierownictwem doświadczonego inżyniera Renault.