...doświadczenia Renault w dziedzinie samochodów dostawczych.
Dacia Logan Van i Dacia Logan Pick-up skierowane są przede wszystkim do przedstawicieli drobnego rzemiosła i handlu, poszukujących prostego i praktycznego samochodu dostawczego. Logan Van zaskakuje doskonałymi parametrami ładunkowymi oraz funkcjonalnością i komfortem. Logan Pick-up zwraca uwagę swoją wszechstronnością, wyjątkową solidnością i atrakcyjną ceną. Od kilku lat rynek pickupów w Europie jest „zaniedbywany” przez większość producentów. Na rynku dostępnych jest jedynie kilka wielkogabarytowych pickupów, takich jak Nissan Navara. Natomiast oferta małych, lekkich pickupów, w przeciwieństwie do sytuacji na innych kontynentach, nie istnieje na rynku europejskim. Dacia Logan Pick-up z pewnością będzie w stanie zapełnić tę lukę dzięki atrakcyjnemu stosunkowi ceny do zalet użytkowych. Oba samochody rozpoczęły swoją karierę w Rumunii i w Bułgarii na początku 2007 r. w przypadku modelu Logan Van i w marcu 2008 r. w przypadku modelu Logan Pick-up. Od lipca 2008 r. Logan Van i Logan Pick-up weszły w skład oferty Dacii na terenie Turcji. Do końca września br. sprzedanych zostało ponad 12 000 Loganów Van i ponad 3 600 Loganów Pick-up, w zdecydowanej większości na rynku krajowym. Oba modele są liderami w Rumunii w swoich segmentach rynku.
Gama ekonomicznych i przyjaznych dla środowiska samochodów dostawczych
Podobnie jak w przypadku innych modeli Dacii, również niektóre wersje Logana Van i Logana Pick-up będą sprzedawane ze znakiem Dacia eco2, co oznacza, że:
- charakteryzują się poziomem emisji CO2 nie przekraczającym 140 g/km,
- są produkowane w zakładzie posiadającym certyfikat ISO 14 001,
- 95% masy tych pojazdów – po ich wycofaniu z eksploatacji – będzie się nadawać do powtórnego wykorzystania, a co najmniej 5% masy użytych do ich produkcji elementów z tworzyw sztucznych pochodzi z recyklingu.
To dodatkowy dowód, że samochód ekonomiczny, nie tylko pod względem zużycia paliwa, ale również pod względem ceny, może być także samochodem przyjaznym dla środowiska od pierwszego do ostatniego etapu swojego życia (od fazy projektowej, przez produkcję i użytkowanie, po wycofanie z eksploatacji).
Gama samochodów dostawczych Dacia eco² składa się obecnie z 4 modeli:
Dacia Logan Van 1.5 dCi 68
Dacia Logan Van 1.5 dCi 85
Dacia Logan Pick-up 1.5 dCi 68
Dacia Logan Pick-up 1.5 dCi 85
Naczelne hasło: solidność
Podobnie jak pozostałe samochody z gamy Dacii, również Logan Van i Logan Pick-up zostały opracowane z myślą o ich dostosowaniu do różnorodnych i często bardzo trudnych warunków użytkowania. Użyte do wykończenia wnętrza materiały – deska rozdzielcza, panele w drzwiach, tapicerki – zostały wybrane z uwagi na ich solidność oraz doskonałą odporność na starzenie się, co jest niezwykle istotne w przypadku samochodów dostawczych. Jeśli chodzi o zabezpieczenia zewnętrzne, w modelach tych zastosowano te same rozwiązania, co we wszystkich pozostałych modelach Dacii, takie jak: zabezpieczenie blach poprzez natryskiwanie wosku do profili zamkniętych, systematyczne uszczelnianie wszystkich połączeń zewnętrznych kabiny, czy też wzmocnione zabezpieczenie dolnych partii nadwozia przed rozpryskami żwiru. Ponadto nadwozia Logana Van i Logana Pick-up są zabezpieczone przed korozją dzięki zastosowaniu paneli drzwiowych i dachowi z blachy ocynkowanej. W zależności od poziomu wyposażenia, Dacia Logan Van i Dacia Logan Pick-up są również wyposażone w szerokie boczne listwy ochronne drzwi.
Podwyższone zawieszenie, prześwit 155 mm, osłona pod silnikiem oraz specjalne uszczelnienie przeciwpyłowe skrzyni biegów to również cechy charakterystyczne samochodów dostawczych marki Dacia. Dzięki nim Dacia Logan Van i Dacia Logan Pick-up poradzą sobie bez trudu na wszelkiego rodzaju drogach całego świata.
Niezawodne jednostki napędowe
Samochody dostawcze z rodziny Dacii oferowane są z silnikami benzynowymi 1.4 MPI 75 (silnik dostępny wyłącznie w Loganie Van) i 1.6 MPI 87 oraz z silnikiem wysokoprężnym 1.5 dCi 68 i 1.5 dCi 85, przy czym wszystkie te jednostki zostały stworzone na bazie istniejących podzespołów grupy Renault.
Silnik 1.4 l rozwija moc 55 kW (75 KM) przy 5500 obr./min i osiąga moment obrotowy 112 Nm przy 3000 obr./min. Silnik 1.6 l dysponuje maksymalną mocą 64 kW (87 KM) przy 5500 obr./min i osiąga moment obrotowy 128 Nm przy 3000 obr./min. Te dwie jednostki benzynowe spełniają z nawiązką niezbędne w przypadku samochodów dostawczych kryteria solidności i łatwości obsługi. Ponadto, wyróżniają się wysokim momentem obrotowym dostępnym już na niskich obrotach i utrzymującym się w szerokim zakresie obrotów, od 3000 do 4500 obr./min. Silniki te współpracują z mechaniczną, 5-przełożeniową, bezobsługową skrzynią biegów. Jednostki 1.4 MPI 75 oraz 1.6 MPI 87 charakteryzują się zużyciem paliwa wynoszącym odpowiednio 7,9 i 8,1 l/100 km w cyklu mieszanym.
Reprezentująca najwyższy standard wśród silników wysokoprężnych jednostka 1.5 dCi jest wyposażona w szereg najnowocześniejszych technologii. Dzięki wyposażeniu w układ bezpośredniego wtrysku paliwa Common Rail drugiej generacji wyróżnia się wysokim poziomem komfortu i elastyczności pracy oraz bardzo niskim zużyciem paliwa. Silnik 1.5 dCi jest dostępny w Loganie Van i w Loganie Pick-up w wersji o mocy 68 KM oraz w bardziej dynamicznej wersji o mocy 85 KM.
Umiarkowane zużycie paliwa (5,3 l/100 km w przypadku 1.5 dCi 68 i 5,2 l/100km w przypadku 1.5 dCi 85 w cyklu mieszanym) i niski poziom emisji CO2 (140 g/km w przypadku 1.5 dCi 68 i 137 g/km w przypadku 1.5 dCi 85) zapewniają Loganowi Van i Loganowi Pick-up 1.5 dCi bardzo konkurencyjną pozycję względem innych, dostępnych na rynku samochodów dostawczych z silnikami wysokoprężnymi. Silnik 1.5 dCi 68, oprócz kompaktowej budowy, wyróżnia się także swoją niewielką masą (127 kg z olejem). Rozwija on moc 50 kW (68 KM) przy 4000 obr./min, a jego maksymalny moment obrotowy sięga 160 Nm już przy 1700 obr./min, z czego 85% jest dostępne w przedziale od 1500 do 3500 obr./min. Mechaniczna, 5-przełożeniowa skrzynia biegów nie wymaga żadnej obsługi. Wprowadzone w niej modyfikacje wraz z odpowiednim zestopniowaniem przełożeń pozwalają w pełni wykorzystać moment obrotowy silnika 1.5 dCi. Przyspieszenia przy ruszaniu z miejsca oraz na kolejnych biegach są dynamiczne, nawet w przypadku znacznego obciążenia pojazdu. Niskie zużycie paliwa w połączeniu ze zbiornikiem o pojemności 50 litrów zapewniają modelom Logan Van i Logan Pick-up z silnikiem wysokoprężnym 1.5 dCi wzorcowy zasięg, wynoszący niemal 1000 km.
Przede wszystkim bezpieczeństwo
Logan Van i Logan Pick-up mogą poszczycić się identycznym poziomem bezpieczeństwa czynnego i biernego jak w modelach Logan i Logan MCV. Należy w tym miejscu przypomnieć, że cała gama modeli Dacia została zaprojektowana z wykorzystaniem płyty podłogowej B0 Aliansu, opracowanej na bazie płyty podłogowej B, na której zbudowane zostały modele Modus, Clio II, Clio III, jak również Nissan Micra. Przednie zawieszenie, wywodzące się z zawieszenia Clio II to zawieszenie typu MacPherson z trójkątnymi wahaczami i ramą podsilnikową bez układu amortyzacji drgań. We wzmocnionym tylnym zawieszeniu zastosowano oś sprężystą typu H o programowanej charakterystyce, stosowane we wszystkich pojazdach zbudowanych na tej samej płycie podłogowej. Jest ono wyposażone w sprężyny śrubowe i pionowe amortyzatory o zwiększonym skoku, co umożliwia poruszanie się nawet po drogach złej jakości. Ponadto zawieszenie to zostało wyposażone w standardzie w stabilizator poprzeczny. Całość zapewnia modelom Logan Van i Logan Pick-up precyzyjne i przewidywalne zachowanie w każdych warunkach.
Parametry układu hamulcowego uwzględniają zwiększoną masę i ładowność samochodów. Oba modele zostały wyposażone w wentylowane hamulce tarczowe z przodu i hamulce bębnowe o średnicy 9 cali z tyłu. Wszystkie poziomy wyposażenia posiadają w standardzie układ ABS Bosch 8.1 najnowszej generacji, z elektronicznym korektorem siły hamowania EBD.
W zakresie bezpieczeństwa biernego, Logan Van i Logan Pick-up są wyposażone z przodu − w zależności od poziomu wyposażenia – w czołową poduszkę powietrzną kierowcy w standardzie i czołową poduszkę powietrzną pasażera w opcji. W skład systemu zabezpieczeń wchodzą oczywiście 3-punktowe pasy bezpieczeństwa z regulacją wysokości (w zależności od poziomu wyposażenia). Równocześnie w obu modelach wykorzystano uznane, bogate doświadczenie konstruktorów Renault w zakresie odporności nadwozi na zderzenia i ich zdolności do rozpraszania energii kinetycznej.
W przypadku zderzenia czołowego specjalnie zaprojektowana komora silnika ułatwia wzajemne nachodzenie na siebie znajdujących się w niej podzespołów mechanicznych. Kolejnym istotnym elementem bezpieczeństwa biernego jest deska rozdzielcza. Jej wykonana z polipropylenu – materiału świetnie pochłaniającego energię uderzeń – struktura typu „plaster miodu” w znacznym stopniu łagodzi skutki uderzenia kolanami w następstwie zderzenia.
Umieszczone pod stopami kierowcy i pasażera paddingi zapewniają skuteczną ochronę dolnych kończyn pasażerów. W przypadku zderzenia bocznego, ochronę strefy miednicy zapewnia specjalna konstrukcja środkowego słupka, fotele o wzmocnionej konstrukcji boków oraz paddingi w drzwiach.
LOGAN VAN − SOLIDNA I NIEZAWODNA FURGONETKA O WYJĄTKOWO KORZYSTNYM STOSUNKU CENY DO ZALET UŻYTKOWYCH
W Loganie Van w pełni wykorzystano bogatą wiedzę i doświadczenie grupy Renault w zakresie samochodów dostawczych. W ofercie Logana Van, charakteryzującego się niezwykle konkurencyjną w tej kategorii ładownością, znajdują się dwie benzynowe jednostki napędowe: 1.4 MPI 75 i 1.6 MPI 87 oraz dwie jednostki wysokoprężne: 1.5 dCi 68 i 1.5 dCi 85, reprezentujące najwyższy standard na rynku w swojej kategorii.
Jednak prawdziwa siła Dacii Logan Van tkwi przede wszystkim w jej cenie, która ustanawia swoisty nowy standard pod względem „ceny za metr sześcienny”. Furgonetka ta spełnia w całości oczekiwania przedstawicieli drobnego rzemiosła i handlu, poszukujących atrakcyjnego cenowo pojazdu zdolnego do przewozu dużych ładunków.
Oryginalna koncepcja drzwi
Zarówno stylistyka, jak i wymiary Dacii Logan Van są w znacznym stopniu zbliżone do modelu Logan MCV. Tak znaczna zbieżność pozwoliła osiągnąć wyznaczony cel w zakresie obniżenia kosztów, jaki postawiono całemu projektowi Logan. Dacia Logan Van, podobnie jak siostrzany model Logan MCV, posiada we wszystkich wersjach boczne tylne drzwi jak w samochodzie osobowym. Drzwi te umożliwiają swobodny dostęp do przestrzeni ładunkowej zarówno z lewej, jak i z prawej strony, co zapewnia większą uniwersalność w porównaniu do rozwiązania z drzwiami przesuwnymi, umieszczonymi tylko z jednej strony.
Dostęp do tyłu samochodu zapewniają dwuskrzydłowe drzwi dzielone asymetrycznie 1/3-2/3. Podobnie jak w modelu Logan MCV, również tutaj drzwi te otwierają się pod trzema różnymi kątami: 40°, 90° lub 180°. Kąt 40° ułatwia załadunek w miejscach o ograniczonej ilości wolnej przestrzeni, na przykład w garażu lub w gdy inny pojazd zaparkowany jest tuż za Loganem Van. W przypadku ładunków o większych gabarytach najdogodniejszy jest kąt otwarcia 180°.
Ponieważ jest to samochód dostawczy, boczne drzwi tylne i tylne drzwi dwuskrzydłowe Dacii Logan Van nie są przeszklone dotyczy to również tylnej części nadwozia. Dzięki temu przestrzeń ładunkowa jest zabezpieczona przed niedyskretnymi spojrzeniami z zewnątrz. Wszystkie drzwi w tym modelu poddane zostały licznym testom trwałości potwierdzającym ich przystosowanie do użytkowania w samochodzie dostawczym. W związku z powyższym drzwi przednie zostały poddane testowi 75 000 cykli zamknięć, drzwi boczne tylne – 50 000 cykli zamknięć i dwuskrzydłowe drzwi tylne − 100 000 cykli zamknięć.
Wyjątkowo korzystne parametry przestrzeni ładunkowej
Już na etapie projektowania konstrukcję nadwozia Logana MCV i Logana Van tworzono z myślą o ich wykorzystaniu, zarówno w charakterze samochodów osobowych, jak i dostawczych. Dlatego też ich wytrzymałość i sztywność spełnia w całości wymagania stawiane pojazdom dostawczym, bez rezygnowania z komfortu i jakości prowadzenia pojazdu. Konstrukcja nadwozia Logana Van umożliwia przewóz ładunków o masie do 800 kg.
Dzięki długości, szerokości oraz wysokości przestrzeni ładunkowej, wynoszącej odpowiednio 1936 mm, 1420 mm i 940 mm, Dacia Logan Van dysponuje przestrzenią ładunkową o objętości 2,5 m3. Dla większej wygody w codziennym użytkowaniu próg załadunku został obniżony do wysokości 582 mm.
Prosta i praktyczna strefa ładunkowa
W porównaniu do Logana MCV, Logan Van dysponuje specjalną, dwuczęściową podłogą, zamontowaną na ramie przyspawanej do oryginalnej podłogi. Pozwoliło to uzyskać całkowicie płaską przestrzeń ładunkową, którą można zmywać strumieniem wody dzięki obecności systemu kanałów odpływowych, umieszczonych w dolnej części nadwozia. Również w celu uzyskania całkowicie płaskiej podłogi, koło zapasowe zostało umieszczone w specjalnym koszu dostępnym wyłącznie od zewnątrz samochodu. Całość znajdującego się w tej strefie okablowania jest zabezpieczona przed groźbą uszkodzeń. Są one umieszczone bądź wewnątrz przekrojów zamkniętych, bądź też w solidnych ochronnych osłonach z tworzywa.
Kabinę od przestrzeni ładunkowej oddziela pełna ścianka działowa wykonana ze zbrojonego włóknem szklanym laminatu SMC (Sheet Moulding Compound), zapewniająca całkowitą izolację i ochronę kabiny. W opcji dostępna jest praktyczna gumowa wykładzina, zabezpieczająca podłogę przestrzeni ładunkowej.
LOGAN PICK-UP – PRAKTYCZNY I KOMFORTOWY PICK-UP
Dacia Logan Pick-up wyróżnia się praktycznymi rozwiązaniami: skrzynią o ładowności 800 kg, uchylną tylną klapą o udźwigu 300 kg, przestrzenią ładunkową o długości 1,80 m oraz znajdującą się za fotelami przestrzenią o pojemności 300 litrów pełniącą funkcję schowka.
Pomysłowo rozwiązana kabina
Rozwiązania zastosowane w kabinie Dacii Logan Pick-up ułatwiają codzienne użytkowanie pojazdu. Wywodząca się bezpośrednio z modeli Logan i Logan MCV kabina charakteryzuje się znaczną ilością miejsca, godną segmentu C, zapewniającą pasażerom poziom komfortu porównywalny z sedanem. Starannie dopracowano pozycję ciała za kierownicą oraz ergonomię elementów sterowania. Bardzo dobra jest także widoczność, zarówno do przodu, jak i do tyłu. Praktyczne schowki pozwalają optymalnie wykorzystać przestrzeń w kabinie i mieć zawsze pod ręką najpotrzebniejsze przedmioty. Za fotelami znajduje się przestrzeń o pojemności 300 litrów, która może pełnić funkcję praktycznego schowka. Dostęp do niej jest ułatwiony dzięki odchylanemu oparciu fotela kierowcy i/lub pasażera (w zależności od poziomu wyposażenia). W przypadku, gdy cała skrzynia ładunkowa jest załadowana, można tu umieścić zarówno towary mniejsze gabarytowo, jak i najczęściej używane (np. skrzynkę z narzędziami).
Na tylnej ścianie kabiny zamontowane zostały dwa wieszaki na ubrania oraz siatka, która może służyć jako schowek na drobne przedmioty.
Tylna przeszklona ściana kabiny została odpowiednio zabezpieczona specjalną kratą, posiadającą homologację spełniającą europejskie normy dla samochodów dostawczych.
Solidny i niezawodny pick-up
Będąca jednym z głównych atutów Dacii Logan Pick-up skrzynia ładunkowa została zaprojektowana z myślą o zapewnieniu jej maksymalnej trwałości. Jest ona przystosowana do przewozu ładunków o masie do 800 kg i wyposażona seryjnie w osłony wzmacniające na górnych krawędziach burt skrzyni (na bokach i z tyłu), które skutecznie chronią nadwozie podczas operacji załadunku/rozładunku i wytrzymują obciążenia rzędu 100 kg. Solidność i bezpieczeństwo ładunku zapewnia również uchylna tylna klapa skrzyni, która po opuszczeniu wytrzymuje obciążenie do 300 kg. Skrzynia jest wykonana z elementów z blachy stalowej, z zabezpieczeniem antykorozyjnym podłogi, tylnej ściany kabiny i uchylnej tylnej klapy. Ponadto dwa specjalne kanały odpływowe, odprowadzające wodę przez przednią część skrzyni, pozwalają zabezpieczyć ją przed zaleganiem wody we wnętrzu.
Dacia Logan Pick-up pomieści w skrzyni ładunkowej towary o znacznych rozmiarach, a jej wymiary powinny zadowolić nawet najbardziej wymagających użytkowników. Dzięki długości i szerokości skrzyni ładunkowej, wynoszącej odpowiednio 1,80 m i 1,38 m, Dacia Logan Pick-up może poszczycić się parametrami użytkowymi godnymi pickupa z wyższego segmentu.
Po opuszczeniu uchylnej tylnej klapy, próg załadunku nie przekracza wysokości 64 cm, co znacznie ułatwia wszelkie operacje załadunku i rozładunku. Umieszczony z tyłu pojazdu stopień zapewnia użytkownikowi łatwy i szybki dostęp do skrzyni ładunkowej. Skrzynia posiada w sumie 16 punktów mocowania, umożliwiających solidne zamocowanie różnego rodzaju ładunku. Osiem punktów mocowania ładunku znajduje się na osłonach ścian bocznych skrzyni. Dwa kolejne znajdują się na kracie zabezpieczającej tylną ścianę kabiny. Sześć pozostałych punktów mocowania umieszczonych jest na podłodze skrzyni.
Dacia Logan Pick-up jest przystosowana do specjalistycznych zabudów w zależności od potrzeb takich, jak chłodnia, izoterma, nadwozie wielkoprzestrzenne.
Wprowadzeniu obu modeli do sprzedaży na obszarze Europy towarzyszyć będzie bogata oferta akcesoriów: load organizer (system podziału skrzyni ładunkowej na strefy), hak holowniczy, wspomaganie parkowania itp., a także szereg akcesoriów do kabiny, jak na przykład system nawigacji TomTom, specjalne pokrowce na fotele, środkowy podłokietnik i inne.
Ceny samochodów Dacia Logan Van i Logan Pick-up obowiązujące na rynku polskim będą znane na początku przyszłego roku.